51

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

goliat skrev:

frågan är om ni blir gladare att få några mera dbi på signalen .....det är ingen ide att få mera fart på sitt
4G ..desto fortare lär man komma upp till 100 gb ..och sedan är ni inne i samma mardröm som jag ...ska nu
inte ladda ned någon film eller köra youtube  på 30 dagar ...surfa väldigt lite...sedan får man försöka hålla 90 gb i månaden ..för när man
väl är inne i 100 GB mardrömmen så blir det svårt att komma ur....man har ingen aningen hur strypningen riktigt funkar
Telenor borde ställas inför rätten ...många mer måste anklaga dom för denna spärr som hela tiden räknar bakåt 30 dagar

Telenor räknar på detta viset 100 gig på 30 dagar, till detta så mäter dom dig var 5:e dag.
Detta innebär ex att om man kommer upp i 100 gig efter 30 dagar och spärren slår in så har du den minst i 5 dagar innan den släpper, förutsatt att du under dessa 5 dagar pressar ner din datamängd under 100gig räknat på dom sista 30 dagarna.
Sedan så mäter dom dig igen efter 5 dagar och ser tillbaka på din förbrukning under dom 30 senaste dagarna har du då kommit upp i över 100 gig vips spärren igen osv. Detta blir ett rullande hjul där konsumenten blir grundlurad enligt min mening.
Det ända sättet att få helt nya 100 gig är att inte använda dom under 30 dagar.

52

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

har ställt den frågan till dom på facebook...svarar dom ? wink  nop

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

53

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jag frågade dom på Facebook

Telenor Sverige

Precis som du skriver så gäller mätningarna i 30-dagarsperioder. Det vi ser över är din dataanvändning under denna period för att se om du då överskridit gränsen för extremanvändning. Mätningarna i sig görs med fem dagars mellanrum och vi ser då tillbaka på de senaste 30 dagarna.
Jag skickar med en länk där du kan läsa mer om extremanvändnin. /Elin

http://www.telenor.se/privat/kundservic … kning.html

54

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Telenor har absolut inget bra svar på hur deras spärr funkar ....om dom skulle säga detaljerat hur den funkar så skulle många säga upp sitt abonnemang ...det är en jävla stor bluff ...

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

55

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

deras standardsvar.... men när jag tala om att även deras konkurenter har en delad resurs för sina kunder med "surfupplevelse" som dom kallar det... och att dom räknar nya GB från 1- 30 i månaden...så varför dom inte kan räkna så när deras konkurenter kan??? = inget svar wink

är man förvånad...inte alls...för någon på Telenor har komit på ett smart sätt att räkna som innebär att det går att trycka in mera kunder i nätet eftersom ett visst antal i % kommer att vara spärrade då dom hela tiden slår i taket..= smaart matte helt enkelt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

56

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

goliat skrev:

frågan är om ni blir gladare att få några mera dbi på signalen .....det är ingen ide att få mera fart på sitt
4G ..desto fortare lär man komma upp till 100 gb ..och sedan är ni inne i samma mardröm som jag ...ska nu
inte ladda ned någon film eller köra youtube  på 30 dagar ...surfa väldigt lite...sedan får man försöka hålla 90 gb i månaden ..för när man
väl är inne i 100 GB mardrömmen så blir det svårt att komma ur....man har ingen aningen hur strypningen riktigt funkar
Telenor borde ställas inför rätten ...många mer måste anklaga dom för denna spärr som hela tiden räknar bakåt 30 dagar

för min del gäller dom extra dbi uppkoppling på lte2600 eller ej då mina poynting inte räcker till för det avståndet jag har till närmaste lte2600 mast och närmaste lte900 är väldigt överbelastad som det verkar då jag under vissa tider ligger mellan 1 och 5 mbit/s dl. och det är ju just dom tidpunkterna jag vill använda mitt bredband.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

57

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

nu har jag inte längre någon uppkoppling på 2600 mhz verkar vara strul på masten eller nåt. det fungerade ju fint från söndag fm till fredag morgon med halvrisiga signalnivåer men jag hade iaf uppkoppling utan strul 10-25 mbit/s dl 1-5 ul. på fredagen fick jag inte längre modemet att ansluta trots samma signalnivåer som tidigare. i lördags så hissade jag upp antennen, bytte till en bättre antennkabel med lägre signalförlust och finjusterade antennen och fick då betydligt bättre signaler men ändå vägrade modemet ansluta fram tills idag mitt på dagen då fick jag anslutning med 25-35mbit/s dl och 10-15 ul under en timme och sedan slutade det tvärt att fungera igen och under den tiden testade jag flera gånger att koppla från anslutningen och ansluta igen och det va inga problem kopplade upp direkt. men gå det som sagt inte att ansluta igen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

58

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

signal värden jag har nu efter justeringar på ett ungefär ibland bättre ibland sämmre.
RSSI: -70dBm
RSRP: -100
RSRQ: -6

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

59

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

3Maxfart Total
Bredbandsabonnemang utan hastighetsbegränsning i både vårt 3G- och 4G-nät. Hastigheten och vilket nät du surfar i kan begränsas av andra faktorer som exempelvis täckning och vilken hårdvara du använder. 100GB data per månad ingår.
299kr/mån.
Skulle du surfa för mer än 100GB per månad så sänks hastigheten till 200 Kbit/s tills nästa kalendermånad börjar.

60 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-04 17:29:44)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

@metallicaman
har du med ett Ab där det ingår 80mb full hastighet under bindningstiden?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

61

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

@metallicaman
har du med ett Ab där det ingår 80mb full hastighet under bindningstiden?

jag har ett abonemang som jag ska ha upp till 80mbit/s på ja. har haft med modemet till jobbet idag för test. fungerade fint där testade lite olika platser på vägen hem hade drömhastigeter på många platser :-)

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

62

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

aha smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

63

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

metallicaman_no1 skrev:

signal värden jag har nu efter justeringar på ett ungefär ibland bättre ibland sämmre.
RSSI: -70dBm
RSRP: -100
RSRQ: -6

Bra RSRQ. Det går visst att köra mimo över två olika antenner, bara de är polariserade olika. Men tvekis om signalstyrkan räcker till. Det är nog en hel del snabba variationer i signalstyrka som inte går att uppfatta men som försämrar förbindelsen. AVM routern 6840 samplar RSRP, RSRQ och RSSI var femtionde millisekund och ritar en graf, dessutom över vardera antenningångens signal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

64 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-05 18:28:48)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

@metalicaman
har det hoppat igång för dig med 24dBi antennen?

checka in denna antenn
http://www.tp-link.com/en/products/deta … L-ANT5830B

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

65

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

5 GHz körs rätt så mycket i Spanien smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

66 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-05 22:53:39)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

@metalicaman
har det hoppat igång för dig med 24dBi antennen?

checka in denna antenn
http://www.tp-link.com/en/products/deta … L-ANT5830B

japp nu har jag äntligen fått fart på det igen. jag har testat allt justering av antenner olika antennkablar osv inget hjälpte jag gav nästan upp man jag satte mig istället framför datorn och började leta firmware till e392. hittade på några olika efter en stunds letande den jag tyckte fungerade bäst tror jag är huaweis egna obrandade firmware och med den så får jag upp koppling direkt på 2600 mhz. så nu är det finjustering av gallerantennen och sedan ska jag fixa litve med min senast förvärvade antenn som är en panelantenn som ska ha en gain på 14 dbi mellan 2400 och 2700 mhz som jag ska montera horizontalt och korta av antennkabeln då den kom med 15 m fast analuten kabel.ä

ja synd att den va för 5000 mhz. jag vet inte om det finns så många gallerantenner för 2400 mhz med mer än 24 dbi för en billig peng.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

67

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

metallicaman_no1 skrev:
Jonny skrev:

@metalicaman
har det hoppat igång för dig med 24dBi antennen?

checka in denna antenn
http://www.tp-link.com/en/products/deta … L-ANT5830B

japp nu har jag äntligen fått fart på det igen. jag har testat allt justering av antenner olika antennkablar osv inget hjälpte jag gav nästan upp man jag satte mig istället framför datorn och började leta firmware till e392. hittade på några olika efter en stunds letande den jag tyckte fungerade bäst tror jag är huaweis egna obrandade firmware och med den så får jag upp koppling direkt på 2600 mhz. så nu är det finjustering av gallerantennen och sedan ska jag fixa litve med min senast förvärvade antenn som är en panelantenn som ska ha en gain på 14 dbi mellan 2400 och 2700 mhz som jag ska montera horizontalt och korta av antennkabeln då den kom med 15 m fast analuten kabel.ä

ja synd att den va för 5000 mhz. jag vet inte om det finns så många gallerantenner för 2400 mhz med mer än 24 dbi för en billig peng.


okey så senaste fw till e392....(den finska versionen) är inte så bra då...kan du länka till huawei orginal?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

68

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:
metallicaman_no1 skrev:
Jonny skrev:

@metalicaman
har det hoppat igång för dig med 24dBi antennen?

checka in denna antenn
http://www.tp-link.com/en/products/deta … L-ANT5830B

japp nu har jag äntligen fått fart på det igen. jag har testat allt justering av antenner olika antennkablar osv inget hjälpte jag gav nästan upp man jag satte mig istället framför datorn och började leta firmware till e392. hittade på några olika efter en stunds letande den jag tyckte fungerade bäst tror jag är huaweis egna obrandade firmware och med den så får jag upp koppling direkt på 2600 mhz. så nu är det finjustering av gallerantennen och sedan ska jag fixa litve med min senast förvärvade antenn som är en panelantenn som ska ha en gain på 14 dbi mellan 2400 och 2700 mhz som jag ska montera horizontalt och korta av antennkabeln då den kom med 15 m fast analuten kabel.ä

ja synd att den va för 5000 mhz. jag vet inte om det finns så många gallerantenner för 2400 mhz med mer än 24 dbi för en billig peng.


okey så senaste fw till e392....(den finska versionen) är inte så bra då...kan du länka till huawei orginal?

vet inte riktigt hur det är egentligen hur det va med den versionen efter som det tidigare har fungerat under en tid men plötsligt inte fungerade längre. funderar på någon hårdvaru/mjukvarulåsning som löstes med flashning av modemet. jag har ju trots allt hållt på och testat med olika atkommandon för att låsa modemet på olika band kan ju ha hänt något där. tänkte att jag ska testa lägga in elisas firmware igen vid tillfälle bara för att jag är så nyfiken wink men det känns samtidigt dumt iom att det fungerar nu.

den firmwar jag har nu antar jag är samma som du har i ditt modem 11.433.25.00.000 http://www.pausacafeone.it/download/e39 … 0.B757.rar har även testat  11.335.31.00.000 http://www.pausacafeone.it/download/e39 … 0.B757.rar båda fungerade bra.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

69

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jag kan tillägga jag inte tappat uppkoppling sedan jag anslöt igår även fast jag har fixat med antenn kablar jag kapade runt 7 m kabel från panelantennen vilket jag nog tjänade flera dbi på att göra då det inte kändes som att det va bästa sortens rg58. så nu återstår bara finjustering samt att vrida panelantennen 90°.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

70

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

tackar för länken... fast vilken är orginal.. jag har fortfarande Eisas fw i mitt modem

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

71

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

tackar för länken... fast vilken är orginal.. jag har fortfarande Eisas fw i mitt modem

den första är original vad jag förstår.

jag va nyss upp på taket och vred på antennen. å vilken skillnad det blev skulle gissa att jag fick mimo nu smile jag hade ungefär 20 mbit/s enligt bbk innan jag monterade om den och 40 mbit/s efter på första mätningen å detta utan att ha finjusterat antennerna smile helt klart över förväntan särskilt med tanke på att nu kräksnöar och jag har 8-10 km till sändaren med skog mellan.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

72 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-06 14:25:38)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

ok... så nu kör du med panel+ 24dBi tplinken tillsammans?

så 2 st av tplinken är ganska intressant då smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

73

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

ok... så nu kör du med panel+ 24dBi tplinken tillsammans?

så 2 st av tplinken är ganska intressant då smile


Vad betyder 2 st av tplinken?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

74

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jonasolof skrev:
Jonny skrev:

ok... så nu kör du med panel+ 24dBi tplinken tillsammans?

så 2 st av tplinken är ganska intressant då smile


Vad betyder 2 st av tplinken?

2 st såna här http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara … l-ant2424b

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

75

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

lite olkart av mig kanske smile sorry

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )