1

Tråd: tjacka bra wlan atenn ?

Tanken är att kunna gå ur husvagnen och använda en ip kamera som barnvakt då man rör sig en bit bort, surfa lite hos grannen eller så.

Köpte en magnetfotsantenn på 7dbi, fungerar inte ett skit kan jag säga, så frågan är om man ska tjacka en sådan ?

http://www.tradlost.se/shop/Rundstr%C3% … 16196.html


Eller har ni andra förslag ?

2

Sv: tjacka bra wlan atenn ?

Vad har du för router somdu sätter antennen på?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: tjacka bra wlan atenn ?

En tp-link wa730re.

4 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-21 20:33:16)

Sv: tjacka bra wlan atenn ?

Wa730re är ingen router utan en AP(axesspunkt)/range extender.....dvs du kan inte sätta eller få internet utan att först ha en annan router......har du inte det..... så inte konstigt att det inte fungerar tongue

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: tjacka bra wlan atenn ?

Då får han välan internet innan range extendern.

Jag skulle ringa tradlost.se och prata med dem och se vad de rekommenderar på husvagnstaket. De har mångamodeller och dessutom några som faktiskt förstår sig på antennteknik.

Problemet är att maxloben ska ligga under horisontalplanet. Billiga s.sk. högförstärkande antenner kan rikta maxloben lite vart som helst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-22 06:23:53)

Sv: tjacka bra wlan atenn ?

fast det var inte det han svarade....han sa att routern var Wa730re....vilket inte går

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: tjacka bra wlan atenn ?

Range extenders är skumma grejor över huvud taget, sänker farten. Det var jag som frågade efter router, bl a för att veta om den hade dubbla WLAN antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: tjacka bra wlan atenn ?

Jo jag vet att du fråga Jonasolof.... killen har problem men vet ej vad han har för utrustning riktigt som det verkar......nej den har 1 antenn... svårt att ställa diagnos när svaret  på frågan är lite kryptiskt... dvs förutsättningarna är lite oklara och därför blir svår att tala om om det fungerar eller om det är något annat fel.... speciellt då frågeställaren inte riktigt verkar veta eller ej sagt dom rätta förutsättningarna för att få hjälp med sitt problem smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: tjacka bra wlan atenn ?

Jonny skrev:

Jo jag vet att du fråga Jonasolof.... killen har problem men vet ej vad han har för utrustning riktigt som det verkar......nej den har 1 antenn... svårt att ställa diagnos när svaret  på frågan är lite kryptiskt... dvs förutsättningarna är lite oklara och därför blir svår att tala om om det fungerar eller om det är något annat fel.... speciellt då frågeställaren inte riktigt verkar veta eller ej sagt dom rätta förutsättningarna för att få hjälp med sitt problem smile


Som jag förstår det så tänker han väl använda räckviddsförlängaren / repeatern ihop med E589...

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5230

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: tjacka bra wlan atenn ?

Tja, det bör ju funka men frågan är hur långt. Om man använder rundstrålande för både sändning och mottagning blir räckvidden inte särskilt lång. Å andra sidan fick jag in grannars öppna nätverl 500 meter bort med D-links 9 dBi antenn på en wifi-dongle kopplad till dator.

Det är också väsentligt att man inte trängs med andra på samma wlan-kanal  Kollas med inSSIDer  freeware i laptop,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: tjacka bra wlan atenn ?

nu så köpte jag en annan tp-link med 2 antenner, så på den ena blir det wlan med extern rundstrålande antenn och den andra för internt bruk.