1 Senaste redigerad av Discover (2013-01-18 04:13:52)

Tråd: Kvalité

Hur är det med kvalitén när det kommer till TP-LINK ?

Är som i klass med D-LINK eller kanske så pass bra som Linksys (Cisco) ?


Har idag en D-LINK DIR-600 med DD-WRT som "huvudrouter" där NAS och allt är inkopplat och jag har inga planer på att byta ut den i dagens läge.

Dock använder jag inte dess inbyggda accesspunkt utan har en DIR-300 som är väldigt stabil,
dock är det originalmjukvara i den.

Dock är jag sugen på en accesspunkt med dual-band (2,4 & 5 GHz),
DIR-300 är ju egentligen en router, men jag använder den som accesspunkt och nätverksswitch

Kan denna vara något ?

http://www.siba.se/product/12022629/tp- … 4419261697

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Kvalité

Det är lite, man får vad man betalar för.
Dock fungerar det bra till förhållande vad man betalar, dock så de inte de snabbaste på att leverera drivrutiner till modemen men det  mesta funkar.

3

Sv: Kvalité

jag har kört tp-links router mr3420 V1 och nu mr3420 V2 och tycker dom fngerar bra. håller med om att fw uppdatering kanske inte är den bästa men det fungerar för det mesta. Har även kört dovados 4gr och tycker inte tplinken är sämre....dock är dovado bättre på uppdateringar.....men den kostar 3 ggr så mycket med... så jag hade kört på den nya tplinken

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: Kvalité

Tanken var ju att skaffa en TP-LINK TL-WDR4300 och använda som accesspunkt, men slutade med att jag nu har dubbla routrar istället då jag inte har någon anledning att stänga av min D-Link med DD-WRT.

Routern är väldigt prisvärd, ska gå att lägga in DD-WRT i den,
men det har jag inte tänkt mig då den duger som den är.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Kvalité

Jonny skrev:

jag har kört tp-links router mr3420 V1 och nu mr3420 V2 och tycker dom fngerar bra. håller med om att fw uppdatering kanske inte är den bästa men det fungerar för det mesta. Har även kört dovados 4gr och tycker inte tplinken är sämre....dock är dovado bättre på uppdateringar.....men den kostar 3 ggr så mycket med... så jag hade kört på den nya tplinken

Vill man ha mer uppdaterad mjukvara och fler finesser på TP-linken så är det bara att köra in Openwrt/Huntsman så kommer det uppdateringar hur ofta som helst!

6

Sv: Kvalité

TP link har faktiskt en hel del uppdateringar själva. mR3420 v2 med senaste fw funkar utmärkt men den har ju inte 5GHz. Alternativet är väl asus rt-n66u men jag skulle nog våga satsa på tp-linken om det bara är 5GHz man vill komma åt.

Huntsman skulle ju inte funka bra om inte hårvaran höll viss kvalitet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Kvalité

När jag köpte TL-WDR4300 så var det 5 GHz bandet jag var ute efter,
alltså tänkt att ha routern som accesspunkt.

Men när jag såg alla funktioner i routern så tyckte jag det var lite onödigt att använda den som endast accesspunkt, så det fick bli följande lösning:

fiber --> Switch --> 2 st routers.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.