1

Tråd: Låsa upp Huawei E392 från Telia och köra med TRE-abb?

Hej, Jag är nu i läget att jag bundit upp mig på TRE ett bra tag till (dumt). Det fungerar bra vissa dagar, med extern antenn händer det att jag får 20Mbit/s ner när det är som bäst, problemet är stabiliteten över längre tid. Det händer ofta att nätet blir extremt trögt i perioder och även att det kopplar ner helt.
Har provat med 2 olika routrar Dovado 4GR och TP-Link TL-MR3420, samma symptom.
Så nästa steg bör vara att testa ett annat modem, kör nu med Huawei E372 (har haft inne det på service på TRE men de påstår att det inte är något fel på det).
Jag ser att Telia nu har Huawei E392 Mobilt bredband kontant - startpaket 4G-modem för 599kr. Jag funderar på att köpa ett sådant för att sedan låsa upp det och använda med mitt TRE abb, kan det vara några problem med det, eller ska det fungera smärtfritt?

Svårt och frustrerande att felsöka det här, det kan ju även vara TRE's nät som är så här dåligt hos mig, men det lär de inte erkänna...

2

Sv: Låsa upp Huawei E392 från Telia och köra med TRE-abb?

Om du låser upp det fungerar E392 utan problem med 3. Av egna erfarenheter så krånglar E372 ganska mycket - medans det fungerar super med andra modem på samma plats.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Låsa upp Huawei E392 från Telia och köra med TRE-abb?

Jag har i stort sett samma upplägg som du.
Spelar ingen större roll vilket modem jag använder, skiftar
mellan E367, E372 och E392. och har samma problem som
du med att hastigheten varierar stort.
Tidvis står det i princip stilla och man får göra disconnect
och connect på modemet i routern för att få fart igen.
Har provat ett gäng olika routrar oxo med samma resultat.
För min del tycker jag att E372 funkar bäst.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

4

Sv: Låsa upp Huawei E392 från Telia och köra med TRE-abb?

Tack för synpunkterna så långt, mitt andra alternativ skulle kunna vara att köpa en router med inbyggt modem. En kompis rekommenderar Huawei  B593. Det blir en del dyrare och inte säkert det löser några problem... Jobbigt när man inte vet om felet ligger hos mig eller i TRE's överbelastade nät... sad

Det jag hakat upp mig på just nu är att när jag kör modem-pinnen direkt i EN PC så verkar det oftast funka bättre än när jag har den i routern. Min nuvarande teori är att det inte beror på att de inte fungerar bra tillsammans utan på att det då blir högre last på modemet (Har runt 15 enheter i huset totalt, de flesta bör inte generera mycket trafik, men tillsammans kanske det blir för många samtidiga anrop för modemet)?