1 Senaste redigerad av bjo (2013-01-10 15:51:53)

Tråd: Funkar programvara för annan operatör?

Hej!
Jag hör till den utdöende del av mäskligheten som inte använder mobilt Internet till vardags så vad har jag här att göra? Jo, för ett par år sedan, när mitt Telia fiberbredband varit nere, köpte jag till en "basic" mobil tjänst att ha som reserv. Jag fick ett Huawei E173 modem som jag använt några timmar vid två tillfällen. När jag nu ska åka till Spanien på ett par veckor slog det mig att jag kanske kunde ha mer nytta av modemet än att bara vänta på att fibern ska gå ner igen, nämligen som värd för ett lokalt SIM-kort för att nödtorftigt surfa på semestern. Jag har (tror jag) låst upp modemet med program jag hittade på nätet så det borde acceptera annat SIM-kort än Telias men programvaran som installeras när man ansluter modemet till en USB-port är ju skräddarsytt för Telia. Kan man ändå använda det för att göra de lokala inställningar som kan behövas och för att koppla upp till en annan operatör (det är Orange jag funderar på) eller måste man skaffa en annan programvara. Var hittar man i så fall en sådan?

2 Senaste redigerad av svenix (2013-01-10 17:03:47)

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

Det brukar gå bra att lägga till en profil i de brandade programvarorna som följer med modemet. Jag har inte koll på just Telias men jag har utan problem lagt till profiler för andra operatörer i programvaror från Tele2 och Tre.

Det du ska göra är att kolla i din programvara om det finns något om profiler och ifall man kan lägga till en ny profil. Sedan skapar du en ny profil och lägger in rätt APN för den operatör du tänker använda.

3 Senaste redigerad av bjo (2013-01-11 19:51:33)

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

svenix skrev:

Det brukar gå bra att lägga till en profil i de brandade programvarorna som följer med modemet. Jag har inte koll på just Telias men jag har utan problem lagt till profiler för andra operatörer i programvaror från Tele2 och Tre.

Det du ska göra är att kolla i din programvara om det finns något om profiler och ifall man kan lägga till en ny profil. Sedan skapar du en ny profil och lägger in rätt APN för den operatör du tänker använda.

Tack svenix. Jag ska kolla lite och återkommer i morgon med rapport om hur det gick.

4

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

tror det gick att lägga till i telonor med innan jag låste upp den.... efter upplåsning så går det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

Både med telias och med telenors connection manager går det att lägga in profiler för andra operatörer. Telias connection manager är kraftigt nedbantad (=fördummad), telenor bygger på Huawei original connection manager.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

bjo skrev:

Hej!
Jag hör till den utdöende del av mäskligheten som inte använder mobilt Internet till vardags så vad har jag här att göra? Jo, för ett par år sedan, när mitt Telia fiberbredband varit nere, köpte jag till en "basic" mobil tjänst att ha som reserv. Jag fick ett Huawei E173 modem som jag använt några timmar vid två tillfällen. När jag nu ska åka till Spanien på ett par veckor slog det mig att jag kanske kunde ha mer nytta av modemet än att bara vänta på att fibern ska gå ner igen, nämligen som värd för ett lokalt SIM-kort för att nödtorftigt surfa på semestern. Jag har (tror jag) låst upp modemet med program jag hittade på nätet så det borde acceptera annat SIM-kort än Telias men programvaran som installeras när man ansluter modemet till en USB-port är ju skräddarsytt för Telia. Kan man ändå använda det för att göra de lokala inställningar som kan behövas och för att koppla upp till en annan operatör (det är Orange jag funderar på) eller måste man skaffa en annan programvara. Var hittar man i så fall en sådan?

Annars så säljer Orange paket med modem och en dags surf på flera ställen, hag köpte i en kiosk på flygplatsen i Barcelona :)

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

Rekommenderar Holidayphone. De har tredagarskontantkort som man får hemskickade innan man reser
.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

bjo skrev:
svenix skrev:

Det brukar gå bra att lägga till en profil i de brandade programvarorna som följer med modemet. Jag har inte koll på just Telias men jag har utan problem lagt till profiler för andra operatörer i programvaror från Tele2 och Tre.

Det du ska göra är att kolla i din programvara om det finns något om profiler och ifall man kan lägga till en ny profil. Sedan skapar du en ny profil och lägger in rätt APN för den operatör du tänker använda.

Tack svenix. Jag ska kolla lite och återkommer i morgon med rapport om hur det gick.

SIM-kortet jag använde vid upplåsningen var ett gammalt oanvänd kontantkort från Comviq. Efter lite forskning på nätet har jag har skapat en profil för Comviq med APN = internet.tele2.se, åtkomstnumret har jag lämnat oförändrat som *99# , användarnamn och lösenord är blanka.
När jag ansluter modemet med Telias SIM-kort och matat in PIN-koden dyker det efter en stund upp 3G Telia i nedre vänstra hörnet av programfönstret. Gör jag samma sak med Comviqs SIM-kort i så står det 3G Telia Comviq (Roaming), även när jag byter profilen till Comviq. Det tyder på att det är nåt annat än profilen som gör att programmet tycker att det är Telia som är grunden, oavsett SIM-kort. Comviq-kortet var inte aktivt så det går inte att kolla om man kan koppla upp med det eller inte.
Oron för vad som ska hända när jag är i Spanien med mitt spanska Orange har inte direkt minskat.

9

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

Tack för alla tips på alternativa lösningar som har strömmat in under tiden.

10 Senaste redigerad av bjo (2013-01-12 08:36:03)

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

careface skrev:

Annars så säljer Orange paket med modem och en dags surf på flera ställen, hag köpte i en kiosk på flygplatsen i Barcelona smile

Har hört att man enligt spansk lag måste registrera sitt kontantkort med passfoto. Hur gick det till när du köpte på flygplatsen i Barcelona?

11

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

bjo skrev:
careface skrev:

Annars så säljer Orange paket med modem och en dags surf på flera ställen, hag köpte i en kiosk på flygplatsen i Barcelona smile

Har hört att man enligt spansk lag måste registrera sitt kontantkort med passfoto. Hur gick det till när du köpte på flygplatsen i Barcelona?

Jag betalade det som vanligt med mitt Visa-kort, sen satte jag bara in simkortet i modemet - in med det i datorn och sen var det bara att installera medföljande programvaran och sen var det klart! Inget att registrera eller så.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12

Sv: Funkar programvara för annan operatör?

careface skrev:
bjo skrev:
careface skrev:

Annars så säljer Orange paket med modem och en dags surf på flera ställen, hag köpte i en kiosk på flygplatsen i Barcelona smile

Har hört att man enligt spansk lag måste registrera sitt kontantkort med passfoto. Hur gick det till när du köpte på flygplatsen i Barcelona?

Jag betalade det som vanligt med mitt Visa-kort, sen satte jag bara in simkortet i modemet - in med det i datorn och sen var det bara att installera medföljande programvaran och sen var det klart! Inget att registrera eller så.

köp med kort = registrerat, om det nu är krav på detta.

om du köpt det kontant så, vore det intressant om det funkat.
eller så slipper du det pga köp på flyget, tex i taxfree delen.