1 Senaste redigerad av careface (2013-01-10 08:12:55)

Tråd: Sänkt maxgräns!

Nu har Telenor sänkt sin FUP-gräns. Från 100GB till 85GB. Jag vet inte om det påverkar befintliga abonnemang - men det borde det inte göra.

"Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder. För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses här dataförbrukning som överstiger 85 GB under de senaste 30 dagarna."

Nu finns det egentligen ingen anledning (om Telenor inte har bättre täckning osv) till att välja Telenor framför 3, detta då man hos 3 kan köpa mer data medans man inte kan det hos Telenor.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Sänkt maxgräns!

men va f-n

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3 Senaste redigerad av Micke (2013-01-10 08:21:39)

Sv: Sänkt maxgräns!

careface skrev:

Nu har Telenor sänkt sin FUP-gräns. Från 100GB till 85GB.

Var får ni allt ifrån? Kollade för 5 minuter sedan...
http://i.imgur.com/nGTBr.png

Källa: http://www.telenor.se/privat/hemmalosni … -stor.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-10 08:29:40)

Sv: Sänkt maxgräns!

? lost

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5 Senaste redigerad av careface (2013-01-10 09:13:53)

Sv: Sänkt maxgräns!

Se dessa två bilder:
http://db.tt/sFTpV2I5
http://db.tt/HVD5XGq8

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … emium.html

Det är skillnad på hemmalösningen och de vanliga mobila bredbanden verkar det som.

För övrigt så erbjuder Telenor helt fri surf med betydelsen att du kan surfa hur mycket som helst utan att det börjar kosta mer - men hastigheten sänks. På deras mobilabonnemang börjar det dock kosta om du surfar för mycket (gäller ej FastPris avonnemanget).

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Sänkt maxgräns!

careface skrev:

Det är skillnad på hemmalösningen och de vanliga mobila bredbanden verkar det som.

Sorry, tittade förstås bara på mitt abo.
Ändrar de villkoren för mig, utan att meddela mig, blir det bråk!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

Sv: Sänkt maxgräns!

Suck...man blir så trött...inte nog med att de fortfarande skriver FRI SURF, nu sänker de taket också...det tråkiga är att det inte finns några vettiga alternativ.

Är väl bara att vänta på våren så att de kan börja gräva ner den jävla fiberkabeln någongång, har väntat i snart två år nu...

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

8

Sv: Sänkt maxgräns!

guineapig skrev:

Suck...man blir så trött...inte nog med att de fortfarande skriver FRI SURF, nu sänker de taket också...det tråkiga är att det inte finns några vettiga alternativ.

Jag skall kolla då och då...
http://i.imgur.com/h0PAi.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9 Senaste redigerad av zwante (2013-01-10 12:44:54)

Sv: Sänkt maxgräns!

Hej

Funderar på om inte bredbandsbolaget är ett bättre alternativ till telenor?
Vad jag förstår delar dom nät, enligt hemsidan får man 100gb innan man spärras, har lite svårt att få grepp om kostnaden dock..
Har någon koll på vad som gäller med redan ingångna avtal, (hittar inte mitt) vad skulle kunna ge telenor rätt att ändra villkoren?

/S

10 Senaste redigerad av guineapig (2013-01-10 13:19:56)

Sv: Sänkt maxgräns!

Bredbandsbolaget ägs av Telenor och de har nog bara inte hunnit ändra sin text till 85gb. De brukar ha ungefär samma priser och villkor på Mobila sidan.

Ingångna avtal kan de inte ändra hur som helst utan att meddela kunden och då brukar de ge en möjlighet att häva avtalet om du inte vill acceptera de nya villkoren.

Men maxgränsen tror jag de kommer undan med att det är en mera generell regel, för alla avtal,som de använder sig av som ligger utanför separata avtal. Det är vad jag misstänker att de kommer hävda som försvar i alla fall.

På telenors premium abbonnemang blir det ju lite märkligt nu, det ingår 50gb/mån och för 100kr kan du då köpa till deras "fria surf". Men du får alltså bara +35gb/mån....

Jag har Maxi och då går det från 15gb/mån till 85gb/mån med fri surf för 50kr extra

Premium med fri surf känns inte särskilt prisvärt 399kr för 85gb/mån utan nollställning vid månadsslut.

Tele 2s XL kostar 349kr med 80gb ocg då blir det nollställt vid månadsskifte så det blir enklare att "börja om" så att säga.

Största fördelen med Telenor är väl det att det fortfarande går att surfa/tanka med full fart utanför deras spärrtider.

Blir väl helt enkelt så att man får ha dubbla abbonnemang och byta mellan dem när spärren går i...dyrt blir det men 85+85gb skulle jag klara mig på tror jag.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

11

Sv: Sänkt maxgräns!

Kollade lite på deras facebook sida och där står att 85gb gäller NYA avtal...
Så vi får hoppas att det stämmer..

Men med tanke på hur stor och viktig fråga detta med fri surf (på riktigt) är tycker jag att det är konstigt att ingen lanserar det..

12

Sv: Sänkt maxgräns!

dom brukar starta med nya avtal, sedan så... hoppsan blidde alla utan bindningstid.

13

Sv: Sänkt maxgräns!

Jo det kan jag tänka mig, har du ingen bindningstid så har du ju heller inget avtal längre som Telenor behöver ta hänsyn till.

Kollade på deras vanliga mobil abbonemang också, de verkar ha gjort en storstädning, inte ett ord om "fri surf" och glasklart med fasta gränser och extra betalt med 9kr/dag om man överskrider. Enda med fri surf var de dyraste för 699kr /mån.

Allt för att man inte ska köra via mobilen utan faktiskt slanta up för ett riktigt mobilt bredband förmodar jag

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

14

Sv: Sänkt maxgräns!

guineapig skrev:

Jo det kan jag tänka mig, har du ingen bindningstid så har du ju heller inget avtal längre som Telenor behöver ta hänsyn till.

Kollade på deras vanliga mobil abbonemang också, de verkar ha gjort en storstädning, inte ett ord om "fri surf" och glasklart med fasta gränser och extra betalt med 9kr/dag om man överskrider. Enda med fri surf var de dyraste för 699kr /mån.

Allt för att man inte ska köra via mobilen utan faktiskt slanta up för ett riktigt mobilt bredband förmodar jag

Från att ha varit de med medt fri surf så blir de nu en operatör i mängden vad gäller mobilt bredband - på deras mobilabonnemang är de dock ensamma med att ta extra betalt om du surfar "för mycket"...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15

Sv: Sänkt maxgräns!

Ett tips är ju om ni har ett av de dyrare mobilabonnemangen hos 3 - då får ni ju sparrabatt på mobila bredbanden - på 3Bredband Premium får man då 100kr rabatt/månad. Alltså upp till 64Mbit/s och 80GB för 249kr/månad. Det blir ett riktigt bra pris då, mycket mer motiverbart än Telenors och Tele2s tycker jag.

Detta gäller också de som tecknade 3Total för 349kr/månad våren 2012.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Sänkt maxgräns!

careface skrev:

Ett tips är ju om ni har ett av de dyrare mobilabonnemangen hos 3 - då får ni ju sparrabatt på mobila bredbanden - på 3Bredband Premium får man då 100kr rabatt/månad. Alltså upp till 64Mbit/s och 80GB för 249kr/månad. Det blir ett riktigt bra pris då, mycket mer motiverbart än Telenors och Tele2s tycker jag.

Detta gäller också de som tecknade 3Total för 349kr/månad våren 2012.


Har själv två 3G/4G - abb hos TRE 70+80 GB för 425 kr/månaden med rabatt.
(Och ett Telenor obegränsat 16mb/s till mobilen)

17

Sv: Sänkt maxgräns!

tre i DK har FUP på 1000 GB. Vi kan kun håbe det kommer til Sverige.

http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/ … nt/MB-FRI/

18

Sv: Sänkt maxgräns!

fgd skrev:

tre i DK har FUP på 1000 GB. Vi kan kun håbe det kommer til Sverige.

http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/ … nt/MB-FRI/

Ja, det skulle vara trevligt - jag tror att många skulle kunna tänka sig att betala extra för det!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: Sänkt maxgräns!

Jag blev faktiskt förvånad över att skilnaden var så stor...

Det vore intressant att veta varför danskarna har mer än 10ggr större data mängd som ingår.
Har inte konsumenterna i Sverige klagat högljutt nog, eller finns det större nät kapacitet i Danmark?
Jag och flera med mig kan tänka oss att betala 500kr/mån för motsvarande hastighet, och datamängd.
Men vad jag har hittat finns det inte något alternativ, bortsett från ett företags abb.
Eller?

20

Sv: Sänkt maxgräns!

zwante skrev:

Men vad jag har hittat finns det inte något alternativ...Eller?

Flytta till Spanien kanske? Där känner man inte till några gränser...
http://www.tvcablesantapola.es/esp/vega … Q2_006.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

21

Sv: Sänkt maxgräns!

Det hade jag gärna gjort!!!
Men får nog jobba ganska många år till innan det går....

22

Sv: Sänkt maxgräns!

*ge oss en hint om hur Micke wink *

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23 Senaste redigerad av Micke (2013-01-12 10:15:15)

Sv: Sänkt maxgräns!

[OT] Hint:
Börja en fast änställning på "ABB", bli en "sitemanager med totalansvar", jobba 90 timmar/vecka och vänta tills avdelningen anställer en ny ekonomimänniska med brun tunga.

That´s it !!! http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/p046.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

24 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-12 11:12:25)

Sv: Sänkt maxgräns!

smile

tesen att taken här i Svergie bara är ett sätt för operatörer att kunna ta ut lite mera av kunderna har ju inte minska då man ser hur det funkar i Danmark. Skulle dom ha så mycket bättre kapacitet i sin nätutrustning ? och jag som trodde vi var världledande inom detta område. wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

25 Senaste redigerad av Ljungdahl (2013-01-12 15:47:37)

Sv: Sänkt maxgräns!

alltså...förr. så fungerade svenskt mobilt bredband från 3 i Danmark utan restriktioner. Som om det var ett land.
....teckna  danskt abb? Ska höra om det funkar..återkommer.

Edit :-)
...kolla sista raden på sidan, gäller även i Sverige

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/