1

Tråd: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Jag har en Apple Time Capsule 2TB (4 gen) som jag kopplat till min Dovado 4GR router som jag kör i bridge mode. Med Telenor 4G-sticka får jag internet. Jag har kopplat enligt följande:

Telenor 4G (Huawei E398)
USB 1 Dovado 4GR (bridge mode)
LAN 1 till TC Ethernet (Base station NAT, WiFi)
LAN 1 i TC sitter en Tellstick NET

Ingen brandvägg eftersom Dovado i bridge mode. Brandvägg i Time Capsule kanske?

Allt fungerar mycket bra inom det lokala nätverket. Back-up med time machine, dela filer, back-to-my-mac etc. fungerar perfekt. Det enda som inte fungerar är att surfa in på TC via internet utifrån mitt lokala nätverk. Jag har klickat i "access via net" som jag trodde öppnade för extern åtkomst.

Som ni ser så har jag kopplat en Tellstick NET i Time Capsulen vilken jag fint kommer åt utanför det lokala nätverket via internet. Dessa signalerna går igenom dovadon och ut genom TC's LAN-port och kommunicerar med ett gränssnitt på iPhonen utan problem från vart som helst i världen. Jag behöver inte peka om IP-adressen med en tilläggstjänst som No-IP eller liknande utan detta tar Tellstick NET hand om automatiskt.

Jag har ingen statisk IP-adress från Telenor utan jag får en ny varje gång jag startar om modemet. Som jag förstått det så innebär "bridge mode" på Dovadon att den IP-adress jag får från Telenor transporteras rakt igenom till LAN-porten på Dovadon och att ur LAN-porten kommer vad man kallar "Ethernet" som Time Capsule vill ha in på sin Ethernet-port?

Om nu Dovadon levererar Ethernet ut på LAN-porten som ska vara likvärdig med DSL eller fiber så borde detta fungera, eller?

På Appel's supportforum så står det inget om att man måste ha statisk IP för att komma åt TC från utsidan.  Det står dessutom att de använder NAT-PMP-teknologi vilket jag tolkar som att den tar hand om kommunikationen mellan det lokala nätverket och internet, se citat:

"Funktionen Tillbaka till min i Mac OS X har utformats för att fungera sömlöst med kompatibla AirPort-basstationer. Se till att programvaran för AirPort-enheten är uppdaterad. Denna sömlösa integration kan göras tack vare NAT-PMP-teknologi (NAT Port mapping Protocol) som gör att datorn automatiskt kan konfigurera AirPort-basstationen för tjänster mellan det lokala nätverket och Internet.

Vissa Internet-routrar från tredje part använder en teknologi som heter UPnP (Universal Plug and Play) som liknar NAT-PMP. Tillbaka till min Mac fungerar med både NAT-PMP och UPnP."

Jag läste på något annat forum att någon hade gett upp och beställt tjänsten "statisk IP" från Telenor och då fått det att fungera men att Telenor endast stödjer statisk IP på 3G-nätet. Jag har också förstårr att statisk IP är långsammare än dynamisk, stämmer det?

Min fråga är varför jag inte kommer åt TC och "tillbaka till min MAC" via internet och jag lurar på om det kan bero på följande:

1) Kan det vara så att jag måste öppna några speciella portar i Time Capsule, i så fall hur och vilka?

2) Finns det någon "port forwarding" eller liknande som man kan ställa in i Dovadon trots bridge mode? I så fall hur ställer jag in det?

Har någon en förklaring - eller lösning på detta?

2

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Produkten är avsedd för att komma åt via internet. Det står bl.a. tydligt på Apples supportsida http://support.apple.com/kb/HT3486?viewlocale=en_US.

För att koppla upp används mitt iCloud-konto som kopplas samman med mjukvaran "tillbaks till min mac" som ligger i basstationen Time Capsule. På min Macbook Pro 13" retina kopplar jag upp via appen "Airport-verktyget". Man "surfar" därför inte in till den med en IP-adress i webläsaren.

3

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

På Lan sidan så har du säkert en privat range 192.168.x.x en address ur rangen för tc tex 192.168.1.1 det används som default gw och är address du ansluter till tc när du anslutar från ditt lokala nätverk.

Om du tar addressen 192.168.1.1 och slänger in i webläsarfönstret så ska du nå din TC från ditt lokala lan (eller Apples mjukvara).
Vill du nån den från internet så kan du inte gå in från det lokala nätverket mot den publika addressen utan får sitt på ett annat nät om du vill ansluta via WAN IP.


tex prova att surfa in från mobilen eller koppla upp dig med datorn via mobilen, du har då internetaccess  via annat nät och ska då kunna ansluta till tc på dess publika address som är tilldelad via dovadon den addressen börjar inte på 192.168.x.x

Du ska kunna komma åt den via webläsaren också.

4

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Eftersom jag har kopplat Dovadon i bridge mode så finns inget LAN-nät alls. Dovadon delar inte ut någon privat range 192.168.x.x i detta läge. Jag kan heller inte surfa in på Dovadon via internet som jag kunde före jag satte den i bridge mode. Hela idén med bridge mode är att skapa en "tunnel" genom Dovadon så att man stoppar in 4G-sticka i usb-uttaget och får ut ethernet ur LAN-porten och får därmed en "virituell fiberuppkoppling". Bridge mode = Public IP in, Public IP ut, se http://www.dovado.com/bridge.

Som jag också skrev så når jag fint min Tellstick NET genom Dovadon så jag tvivlar inte på att den publika IP:n jag blir tilldelad strömmar rakt genom Dovadon utan hinder. Därför tror jag på portar som Telenor inte har öppnat eller liknande. Jag hittade på Apples support:
"Ensure TCP port 5354 and UDP ports 4500 and 5353 are open on your firewall."

Som det är nu så har jag ingen firewall eller? Finns det firewall i Huawei E398, Dovado 4GR eller TC? Vart kan jag i så fall öppna de portar som Apple beskriver?

Kan det vara så att Telenor måste öppna portar i mitt 4G abbonemang?

Jag har lite dålig koll på hur portar fungerar som ni märker så jag hoppas det finns någon vänlig själ som kan förklara hur det hänger ihop...

5

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Dovadon i bridgemode ger telenors wan ip på din tc wan port.
Dock så är ju tc en inbyggd accesspunkt / router dvs du har Lan portar och trådlöst nätverk tilldelat från tc.
Om du sätter i en kabel i lan uttaget vad får du för adress på din dator?
Du kan också använda trådlöst via dator eller koppla upp smartphone.

Vad får du för address när du gör ovanstående?
Har du provat att slänga in 192.168.1.1 i din webläsare för att se om det händer nåt (förutsatt att du kan surfa internet från datorn?)



Vad dina lanaddresser börjar på ser du i "DHCP" i TC.

6

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Jag har lite svårt att kolla IP-adresser då utrustningen står i vårt fritidshus 30 mil bort.... Därav att jag vill ordna fjärranslutning till TC.

I julhelgen då jag var i fritidshuset så fungerade mitt LAN och WLAN som TC delade ut perfekt. Alla våra Mac:ar syntes i finder och vi kunde göra back-up och dela filer. Där är det inget problem. Problemet är att komma igenom utifrån.

Jag har läst att i TC så finns en firewall som "Ensure TCP port 5354 and UDP ports 4500 and 5353 are open on your firewall." refererar till. Men var jag än söker på nätet så hittar jag ingen som kan tala om hur och var jag gör inställningarna till portarna.

7

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Hur provar du när du försöker ansluta till dem och från vart?
Jag menar tc:n borde du kunna komma åt oavsett vad du inte kommer åt bakom förutsatt att du tillåter att den får administreras utifrån, vilket är en fördel om dne sitter 30 mil bort.

Vad har du för wan ip på den just nu? du akn pm mig om du inte vill skriva det i tråden, så kan jag se om det i huvudtaget är något som svarar på addressen.

Någon form av guide har du här.
http://must-know-mac.blogspot.co.uk/200 … psule.html

8

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Jag använder programvaran "Airport utility" i min Macbook Pro som är avsedd för TC. När jag befinner mig i WLAN så går det hur fint som helst men nu när jag befinner mig 30 mil ifrån så får jag ingen kontakt.

Eftersom jag får tilldelat min publika IP från Telenor så kan jag inte vad jag vet ta reda på min WAN-IP som är just nu. Om jag hade varit i WLAN-täckningen så kunde jag kollat och laborerat lite mer. Finns det något annat sätt att ta reda på WAN-IP?

Jag har sett den guiden som du skickar och kommer att titta på den mer nästa tillfälle vi är i huset. Dock är giuden gammal men det kan ge lite tips.

Jag ringde Telenor bredbandssupport under lunchen idag för att kolla så att det inte var några portar som var stängda. De sa att allt är öppet på mitt abbonemang så det ska inte ligga några hinder där.

Jag tror att nyckeln ligger i att öppna portar i TC men varför är de inte öppna från fabrik om de måste vara öppna för att komma åt den utifrån??? Jag har inte hittat någon instruktion som beskriver hur man kollar att portarna är öppna i firewall.

9

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

frågan är om apple airport bara fungerar på lokalt lan.
För att veta vart den ska ansluta så måste den gå antingen på ett domännamn eller mot wan adressen.

10

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

I guiden jag länkade till så måste följande punkt utföras för att det ska vara möjligt att ansluta via internet.

Step #1: Find out your IP

Open: System Preferences > Network

There you will see how you are connected to the internet. Under "Status" it will say the network and the IP address. Write down the IP.



Det är den ip du ska ansluta till för att nå admin gränssnittet, sen ska du kunna styra den hemifrån öppna portar osv.

11

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Ja det känns logiskt. Nu börjar det brännas lite tror jag.

Synd bara att jag inte kan komma åt den och konfigurera TC:n nu. Jag får vackert vänta tills vi åker ner nästa gång.

Stort tack ändå för alla tips; jag är säker på att de hjälper mig att lösa detta nu. Jag uppdaterar när jag har lösningen!

12

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Det finns microskopisk chans att du inte behöver åka dit.
Om telenor kan se vilken ip address du har blivit tilldelad samt att "access via net" betyder administrera routern utifrån.

13

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

om den är uppkopplad mot nätet vilken den är kan man inte se dess ip address genom att logga in i icloud det måste ju st en ip address nånstans om den kommunicerar med icloud.

14

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Bra tips med iCloud. Dessvärre visas inte IP-adressen där heller men jag kunde se att TC inte fanns med på listan över mina enheter, endast iPhone och MBP. Det verkar som att TC inte är "registrerad".

Telenor bör ju veta min aktuella IP, bra tips! Jag ska se om jag inte ska ta o ringa o störe de till helgen så att jag har lite tid att sitta o mecka med grejerna.

Eftersom grejerna sitter på annan ort så har jag kopplat alla enheter till en timer som bryter strömmen 2ggr per dygn så att den får en fräsch omstart ifall något hänger sig. Det fungerar mycket bra men med nackdelen att IP byts 2ggr per dygn...

15

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Märkligt att  att enheten inte finns med i icloud med ip address.

16

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Yes!!! Problemet löst=)

Man måste aktivera "tillbaka till min MAC" på den dator som man vill gå in på TC nätverk. Har inte testat på PC ännu men det ska gå om man laddar ner programvaran "Airport utility". "Tillbaka till min MAC" är en tjänst som använder sig av iCloud för att kommunicera.

Vips - så ploppar Time Capsule upp i "Finder" (utforskaren) under kategorin "Delat". Jag kan nu klicka på TC och få fram min hårddisk med alla dokument + säkerhetskopior. Om jag öppnar "Airport utility" (ändra inställningar i TC remote - konfigureringsgränssnitt i TC) så hittar den direkt min TC och jag kan gå in på den och ändra inställningar precis som om jag satt bredvid den och konfigurerar via kabel=)

Time Capsule har varit ytterst stabil och har ett mycket bra WLAN. Då vi nu nästan uteslutande har Apple produkter - 3 Macbook Pro, 2 iPhone 4, 1 iPad 3 och appleTV och bara 1 jobb PC - så blir detta systemet helt kompatibelt med de produkter som vi använder. Anledningen till att jag bytte till Time Capsule vara att jag var trött på alla kompatibilitetspromlem. Nu fungerar allt sömlöst utan en massa strul och instabila uppkopplingar. När man som vi bor på en ö som inte erbjuder fast uppkoppling så måste man koppla ihop en massa olika sorters utrustning som inte är designade och testade att fungera ihop. Jag upplevde tidigare att flera gånger i veckan hände det att någon enhet tappade uppkopplingen med omstarter av router och/eller dator eller förnya tilldelning etc.

Jag kan varmt rekommendera denna kombination om ni har Apple-produkter. Jag har alltså kopplat enligt nedan:

Huawei E398 med Telenor 4G fri surf (dynamisk IP) -> USB-kabel 0,5m mellan E398 och Dovado USB1-port-> Dovado 4GR i "bridge mode endast LAN (ej WLAN)" -> Nätverkskabel mellan Dovado LAN1-port till Time Capsule ethernet-port -> Apple Time Capsule 2TB 4:e gen (router-läge DHCP och NAT).

För att komma åt TC via internet måsta man i TC-konfiguratorn klicka i "tillåt inställningar via WAN", "aktivera fildelning" och "dela hårddiskar via WAN". I tillägg måste man ange sitt appleID i "tillbaka till min MAC".

När du ställt in det i TC-konfiguratorn så går du till den eller de datorer som du vill ska få tillgång till TC via internet och aktiverar "tillbaka till min MAC" genom att klicka på "Äpple" (överst till vänster på din MAC-skärm) -> "Systeminställningar" ->"iCloud" och klicka i rutan för "tillbaka till min MAC".

Nu ska du få upp din TC i "Finder" och komma åt den vart som helst via internet. Du har åtkomst till alla typer av filer och dokument som du sparat där. Jag har inte testat hus snabbt det är men har förstått från en del andra att det går lite trögt med stora filer. Apple rekommenderar inte att säkerhetskopiera via internet. Förhoppningsvis har de ökat hastigheten på den senaste 4:e generationen som jag har och att det går bättre nu.

Till sist vill jag också dela med min av erfarenheter från mitt Huawei E398-modem med Telenor 4G. Jag har haft det i ett halvt år och har inte haft några stora problem med det förutom att det blir väldigt varmt. Därför har jag med buntband satt fast kylflänsar i form av ganska kraftiga plattjärn. Det fungerar fint för att hålla temperaturen i schack. Har hört att vissa får sina utbytta men jag vet inte hur det ligger till med det. Signalmässigt ligger jag på ca 65-75% och det ger ca 30Mbit/s ner och 6-8Mbit upp i 4G. Om jag växlar till 3G endast så får jag 15-20Mbit/s ner och 1,5-2Mbit/s upp. Jag har därför köpt en Poynting riktantenn (11dBi) och en adapter till E398 på Dustin. Jag har inte kopplat in den än men jag har 4,5km till antennen (4G 900Mhz) och det är fri sikt så det kommer med ganska stor sannolikhet att bli en väsentlig förbättring. E398:an, Dovadon och TC:n ligger i mitten av huset och har inte fri sikt till antenn. Jag har placerat enligt prioritet för bra WLAN-signal för de enheter vi har inomhus istället. Men med antenn och kabel till modem så blir det optimalt för båda delar!

17

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Ser du den externa ip:n på tc i icloud?
Den borde åtminstone synas i admingränssnittet för tc.

18

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Jag ser ingen IP i iCloud men i admingränssnittet för TC så ser jag extern IP, delnätmask, routeradress, dns-servrar och intern DHCP-tilldelning. Nemas problemas=)

19

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

En intressant grej till, stämmer wan adressen i admin gränssnittet med last update hos dyn dns?

20

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Märkligt nog gör de inte det... De två första serierna är samma men sedan skiljer de sig åt totalt.

21

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

Det är nog för att clienten inte körs på längre, den funktionen försvinner i bridgemode.
men tc har väl stöd för dyn dns, confa upp den där så ska det fungera sen och uppdateras på sidan.
Vad är det för ip nu mot dom du PM:ade förut?

22

Sv: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet

jupp, i bridge för svinner alla bra dovadofunktioner. vissa tror jag fixades tillbaka.