1 Senaste redigerad av ImoK (2013-01-08 11:37:20)

Tråd: bredband stor & hemtelefoni

Vi har nyss bytt till det här abonnemanget från bredbandsbolaget då vi inte kan få högre än 4mbit genom adsl pga dåliga teleledningar.

Har en 4g signal på 80% och ibland har jag 40mbit ner och 20 upp, men så fort jag börjar ladda ner nånting så stryps hastigheten till 10/10.

Är inte tanken att jag ska kunna ladda ner ca 3-4mb/s? Får ut en maxhastighet på 1mb/s genom utorrent.

e: för att klargöra
tptest visar alltså 40-60mbit ner, men så fort jag kör igång utorrent och lastar hem en fil så sjunker det till 10, både på tptest och nedladdningshastighet

2

Sv: bredband stor & hemtelefoni

och om du laddar ner något annat? kan vara att just Torrent ,peer to peer , trafik är strypt. prova på lite olika ställen

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

3

Sv: bredband stor & hemtelefoni

Sedan min tid med BBB mobilt bredband så prioriterar de när fildelning, även fast jag på ett ställe i Uppsala låg på 84Mbit/s ner och 34Mbit/s upp så kunde jag inte hämta torrents i mer än 1MB/s. Tyvärr.

Om du hämtar DU-Meter och hämtar en fil från speedtest.tele2.net med ett FTP-program, exempelvis CuteFTP och flera trådar, vad får du för resultat då?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4 Senaste redigerad av ImoK (2013-01-08 17:39:52)

Sv: bredband stor & hemtelefoni

Låter väl logiskt att de stryper hastigheten i torrents, absolut inget fel på 1mb/s men ändå lite tråkigt.

Återkommer med svar från tele2's speedtest (känns dumt o sitta slösa bandbredd på tptests sad, men det får man väl ta!)

e: Går det eventuellt att ta sig förbi det här på något sätt? VPN kanske?
Eller att "gömma" hur mycket man laddar ner per månad. Vi sitter 5-6 personer på nätet och det är många som kollar på streams i HD och annat så det går åt, väldigt fort.

Har även väldigt många spel jag vill få ner från steam till min nya dator (över 120gb).

e: Kan bekräfta att det är utorrent som stryper hastigheten (när jag laddar ner spel från steam går det i 6mb/s)

5 Senaste redigerad av bengt_h (2013-01-09 05:31:33)

Sv: bredband stor & hemtelefoni

Ja det är Tele2 (och säkert flera opertörers) trafic shapeing som slår till och tittar på vilka protokoll som körs över din förbindelse. Upptäcker den bittorrent så stryps du direkt. Kanske går att gömma det protokollet inne i en VPN tunnel som är krypterad. Om de inte använder en väldigt duktig trafic shaper som busar med din VPN tunnel också.

Om tänkter ni tanka ner så mycket så är det nog "fel" att använda sig av bregränsade abonemang överhuvud taget. Det enda jag kan tänka mig fungerar är ett företagsabonemang på 4G, de verkar obegränsade men har en skrivning om extremt användande så helt obegränsade är de inte.