1 Senaste redigerad av jonasolof (2013-01-05 17:24:54)

Tråd: Nokia 920

Köpte en 920 i tele2 butik för att det är kul att ha en lur som funkar på alla 4G band i Europa. Den funkar med datasim för Telia, även på 4G. De var lite vaga i butiken om den saken. Tunt med info om uppkopplingen, man kan inte välja 4G only, inte heller ser man vilket band man är uppkopplad på fast jag vet att det är 4G 800 här.

Nu återstår "bara" att få fram info om cell id, PCI, RSRP och RSRQ. Det bör finnas ett service läge som visar info från Qualcomm chipsettet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Nokia 920

jonasolof skrev:

Köpte en 920 i tele2 butik för att det är kul att ha en lur som funkar på alla 4G band i Europa. Den funkar med datasim för Telia, även på 4G. De var lite vaga i butiken om den saken. Tunt med info om uppkopplingen, man kan inte välja 4G only, inte heller ser man vilket band man är uppkopplad på fast jag vet att det är 4G 800 här.

Nu återstår "bara" att få fram info om cell id, PCI, RSRP och RSRQ. Det bör finnas ett service läge som visar info från Qualcomm chipsettet.


Har en Samsung Galaxy S3 4G/LTE och i den kan man inte heller se vilket band man är uppkopplad mot, skulle vara "kul" att veta om den ligger på 2600 eller 900.

Troligtvis så väljer telefonen 2600 bandet där det finns.

Det sitter en liten klisterlapp på min telefon där det står "Qualcomm",
så det är väl sådant chipsett i min telefon.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Nokia 920

Discover skrev:
jonasolof skrev:

Köpte en 920 i tele2 butik för att det är kul att ha en lur som funkar på alla 4G band i Europa. Den funkar med datasim för Telia, även på 4G. De var lite vaga i butiken om den saken. Tunt med info om uppkopplingen, man kan inte välja 4G only, inte heller ser man vilket band man är uppkopplad på fast jag vet att det är 4G 800 här.

Nu återstår "bara" att få fram info om cell id, PCI, RSRP och RSRQ. Det bör finnas ett service läge som visar info från Qualcomm chipsettet.


Har en Samsung Galaxy S3 4G/LTE och i den kan man inte heller se vilket band man är uppkopplad mot, skulle vara "kul" att veta om den ligger på 2600 eller 900.

Troligtvis så väljer telefonen 2600 bandet där det finns.

Det sitter en liten klisterlapp på min telefon där det står "Qualcomm",
så det är väl sådant chipsett i min telefon.

Om du trycker in *#0011# på din telefon så får du information om hur du är anlsuten. I de servicemenyerna kan du även låsa telefonen på band osv smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Nokia 920

på android telefon ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Nokia 920

careface skrev:
Discover skrev:
jonasolof skrev:

Köpte en 920 i tele2 butik för att det är kul att ha en lur som funkar på alla 4G band i Europa. Den funkar med datasim för Telia, även på 4G. De var lite vaga i butiken om den saken. Tunt med info om uppkopplingen, man kan inte välja 4G only, inte heller ser man vilket band man är uppkopplad på fast jag vet att det är 4G 800 här.

Nu återstår "bara" att få fram info om cell id, PCI, RSRP och RSRQ. Det bör finnas ett service läge som visar info från Qualcomm chipsettet.


Har en Samsung Galaxy S3 4G/LTE och i den kan man inte heller se vilket band man är uppkopplad mot, skulle vara "kul" att veta om den ligger på 2600 eller 900.

Troligtvis så väljer telefonen 2600 bandet där det finns.

Det sitter en liten klisterlapp på min telefon där det står "Qualcomm",
så det är väl sådant chipsett i min telefon.

Om du trycker in *#0011# på din telefon så får du information om hur du är anlsuten. I de servicemenyerna kan du även låsa telefonen på band osv smile


Tackar. Testade nu och överst står det:

"LTE RRC: CONN, BAND 7"

lite länge ner står det:

"LTE DL BW: 20 MHz"

Av denna info så betyder det att telefonen ligger på 2600 MHz ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Nokia 920

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Har en Samsung Galaxy S3 4G/LTE och i den kan man inte heller se vilket band man är uppkopplad mot, skulle vara "kul" att veta om den ligger på 2600 eller 900.

Troligtvis så väljer telefonen 2600 bandet där det finns.

Det sitter en liten klisterlapp på min telefon där det står "Qualcomm",
så det är väl sådant chipsett i min telefon.

Om du trycker in *#0011# på din telefon så får du information om hur du är anlsuten. I de servicemenyerna kan du även låsa telefonen på band osv smile


Tackar. Testade nu och överst står det:

"LTE RRC: CONN, BAND 7"

lite länge ner står det:

"LTE DL BW: 20 MHz"

Av denna info så betyder det att telefonen ligger på 2600 MHz ?

Ja, precis!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Nokia 920

Jonny skrev:

på android telefon ?

På Samsungs android-telefoner finns denna servicemeny.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: Nokia 920

Tyvärr funkade det inte på  Nokia 920 men det är ju ändå en uppmuntran. Vilken  ytterligare info om signaler kan fås fram på Galaxyn?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Nokia 920

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Om du trycker in *#0011# på din telefon så får du information om hur du är anlsuten. I de servicemenyerna kan du även låsa telefonen på band osv smile


Tackar. Testade nu och överst står det:

"LTE RRC: CONN, BAND 7"

lite länge ner står det:

"LTE DL BW: 20 MHz"

Av denna info så betyder det att telefonen ligger på 2600 MHz ?

Ja, precis!


Får försöka lära mig hur man låser telefonen mot önskat band,
får väl öva med min Samsung Galaxy S2 ;-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: Nokia 920

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Tackar. Testade nu och överst står det:

"LTE RRC: CONN, BAND 7"

lite länge ner står det:

"LTE DL BW: 20 MHz"

Av denna info så betyder det att telefonen ligger på 2600 MHz ?

Ja, precis!


Får försöka lära mig hur man låser telefonen mot önskat band,
får väl öva med min Samsung Galaxy S2 ;-)

Öppna menyn med *#0011#
Tryck på menyknappen, sedan väljer du "back"
-Phone Control
-Network Control
-band selection
Här kan du ställa in olika band. Vill du ha flera nättyper och band som du kan ansluta till så väljer du "combi bands"

Fungerar det för dig? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Nokia 920

jonasolof skrev:

Tyvärr funkade det inte på  Nokia 920 men det är ju ändå en uppmuntran. Vilken  ytterligare info om signaler kan fås fram på Galaxyn?

Koden är unik för Samsungs telefoner, den funkar inte ens på andra Android-telefoner (inte ens Galaxy Nexus). Vad jag vet så går det att se vilket band man är ansluten till, MCC och MNC, RSRP och RSRQ samt cell-ID. Dock varierar det lite vilken information som visas, beroende på vilken nättyp man är ansluten till (eller hur man ska säga).

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12

Sv: Nokia 920

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Ja, precis!


Får försöka lära mig hur man låser telefonen mot önskat band,
får väl öva med min Samsung Galaxy S2 ;-)

Öppna menyn med *#0011#
Tryck på menyknappen, sedan väljer du "back"
-Phone Control
-Network Control
-band selection
Här kan du ställa in olika band. Vill du ha flera nättyper och band som du kan ansluta till så väljer du "combi bands"

Fungerar det för dig? smile


Är för trött för att våga pröva nu, återkommer när jag testat och redigerar detta inlägg då.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Nokia 920

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Får försöka lära mig hur man låser telefonen mot önskat band,
får väl öva med min Samsung Galaxy S2 ;-)

Öppna menyn med *#0011#
Tryck på menyknappen, sedan väljer du "back"
-Phone Control
-Network Control
-band selection
Här kan du ställa in olika band. Vill du ha flera nättyper och band som du kan ansluta till så väljer du "combi bands"

Fungerar det för dig? smile


Är för trött för att våga pröva nu, återkommer när jag testat och redigerar detta inlägg då.

Kan tillägga att för att ändra tillbaka till standard så går du bara in i vanliga inställningar och byter till något av de nätlägen som finns där!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Nokia 920

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Öppna menyn med *#0011#
Tryck på menyknappen, sedan väljer du "back"
-Phone Control
-Network Control
-band selection
Här kan du ställa in olika band. Vill du ha flera nättyper och band som du kan ansluta till så väljer du "combi bands"

Fungerar det för dig? smile


Är för trött för att våga pröva nu, återkommer när jag testat och redigerar detta inlägg då.

Kan tillägga att för att ändra tillbaka till standard så går du bara in i vanliga inställningar och byter till något av de nätlägen som finns där!

Okej, skulle ju vara fint då att ge telefonen tillstånd att använda följande:

GSM 900, 3G 2100, 4G 900.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2013-01-07 23:15:01)

Sv: Nokia 920

Har nu testat nokia 920 på Öland där det finns gott om Telia 80 master men även 2600. På 800 är latensen mycket högre än med modem, samma på 2600. Farten kommer inte över DL/UL 15/8 fastän det går i 25/20 med modem. Telefonen är då ställd på att prioritera 4G och så länge den står så så testar den enbart på 4G bandbreddskoll app. Väljed jag 3G läge letar den efter 3G master istället och registrerar mätningen som 3G. KOllade med appen speed test och en som heter bandwidth, den förra är bättre.

Appen signal finder visar master men man måste nog välja att visa dem som koner. osäkert vad slags master som visas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Nokia 920

##3282#

smile

17 Senaste redigerad av jonasolof (2013-01-07 00:30:53)

Sv: Nokia 920

Där var den! Då får man fram massor med info både för den anslutna cellen och grannceller i samma nät. Finns andra operatörers celler kan de också listas. Man kan välja enbart 4G,3G eller 2G. Det finns också en option att välja automatiskt val av LTE band eller ett visst band. Kruxet är dock att det inte är de europeiska LTE banden. Möjligen finns en annan kod för dem. Inte heller kanman utläsa vilket band telefonen är uppkopplad på eller vilken den använda bandbredden är.

Mycket tacksam för tipset som gjorde köpet av nokian försvarbart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18 Senaste redigerad av jonasolof (2013-01-12 23:03:24)

Sv: Nokia 920

Har nu kollat en del av den info som fås fram i servicemenyn genom att knappa in ##3282# i telefonens knappsatsmeny. Det är för övrigt ##DATA# om man läser på tangenterna.  Det finns en undermeny enligt vilken man kan välja LTE-band men de är alla amerikanska band, inget av de europeiska finns med. Det bör således finnas en europeisk servicemeny också, förmodligen med annat kommando. Försöker man låsa på amerikanskt band så hoppar menyn tillbaka till automatiskt bandval.
För testerna har jag ställt in telefonen på 4G som högsta fart. Detta verkar låsa telefonen till 4G only, Motsvarande kan göras för 3G och 2G.

Testmenyerna är mycket bra upplagda och ger all väsentig info om den egna operatörens celler, men ingen info  om andra celler så som AVM6840 kan ge på 800 och 2600.

Menyn LTE ger info om den anslutna cellen (testat med Telia)

Sys Mode     4-LTE
Idle status  False när RCC uppkopplad, True när RCC idle
Cell ID med fyra bokstäver/siffror  - sambandet med långa hexadecimala cell ID inte klart.  Men det verkar bara vara en hexadecimal återgivning av PCI decimalt. PCI anges också separat. T ex anslutna Cell Id 0149 är hexadecimalt för 329 som också är angivet Physical ID för den asnsdlutna cellen just nu.

EARFCN är en akronym som anger E-UTRAN Absolute Radio Frequency Channel number. För Telia anges 6300 för Telias DL block på 800 och 3150 för Telias DL block på 2600. Därmed visar EARFCN vilket band som används och därmed behöver bandbredden inte anges eftersom den är känd för varje band och operatör. All önskvärd info om EARFCN och motsvarande på 3G fås fram via siten

http://niviuk.free.fr/lte_band.php

som visar frekvenserna för alla olika EARFCN värden som kan visas. Detta är bra om man ska beställa antenner från tillverkare som måttar exakt, t ex BAZ i Tyskland.

TAC är Tracking Area Code, det sökområde som cellen tillhör. Alla celler jag kollade in inom två kvadratmils område tillhörde samma TAC, nämligten 77 (ca 20 celler dök upp). Inom ett TAC får inte PCI förekomma flera gånger eftersom det skulle virra till systemet.

Physical ID är den enskilda cellens arbiträra numrering som används vid handover inom en Tracking Area.

RSRP och RSRQ anges, men inte RSSI i den menyn. Det finns en RSSI angivelse i GSM menyn men det är osäkert om den är relevant.

Nästa meny är LTE-Intra Neighbors vilket innebär kandidatceller från samma operatör på det band som apparaten är anslutan på. Eftersom det var EARFCN 6300 som innebär 800 så visas andra hörbara celler på samma band här. Som mest har åtta andra celler redovisats och då i turordning vilket i stort sett verkar styras av RSRQ. Samplingtiden kan väljas från en sekund och uppåt. Den svagaste fältstyrka som visas är -140 dBm, sedan blir det NA, not applicable. I intra-menyn visas PCI, RSSI, RSRP och RSRQ för varje cell.

Sedan finns också LTE-Inter Neighbors vilket innebär celler tillhörande samma operatör som hörs på andra band. Så om LTE visar EARFCN 3150 för en 2600 cell så kommer intergrannar att inledas med EARFCN 6300 för 800 celler. I kommande LTE advanced så kommer man att kunna använda carrier aggregation vilket betyder att man laddar ned från från flera olika band samtidigt.

De tre LTE menyerna ger alltså en mycket fullständig info som är användbar dels för att lokalisera master och tillhörande celler men även för att finna lägen där mottagningen av en viss cell är stabil utan att andra hoppar in. Ofta innebär detta att man använder skärmverkan av byggnader. Några sjöbodar på rad dämpade RSRP från en cell mer än 20 dBm i förhållande till ett fritt läge vid sidan om bodarna. Enklaste sättet att hitta riktningen till en mast är att hålla telefonen tätt intill kroppen och vrida sig rund samtidigt som sampling/uppdatering står på en sekund. Står man fritt utan alltför mycket reflexer tillbaka så blir kroppens dämpande verkan tydlig, minst 15 dBm.

Slutligen visas MCC-MNC vilket är operatörskoden som också kan anges som PLMN, 24001 i detta fall för Telia

Jag testade också att stoppa in ett som jag troddde icke längre giltigt Universal telecom kort och det funkade för att visa alla data för telenor 4G med EARFCN 3537 vilket är på 900-bandet. Intra-grannar visar ytterligare tre grannceller på 900 och  Intergrannar för andra band visade dels EARFCN 2850 för 2600 bandet och någon enstaka cell men dessutom vill det visa celler på 1800-bandet (EARFCN 1774) men där dök inget upp. Dessutom funkar kortet för data... Även för telenor gäller att visat Cell ID bara är en hexadecimal återgivning av PCI.

Slutligen ska nämnas att menyn innehåller simkortsinfo också vilket är bra när det gäller mikrosim eftersom det långa simkortsnumret försvinner från det klippta kortet.

Luren är således bra som mätinstrument förutom att unik cell ID inte visas men som smartphone är den en MS-produkt, synnerligen lite intuitiv.

Edit: om det inte finns någon 4G signal från den operatör vars sim sitter i så visar field test andra operatörers master inkl PCI och EARFCN. Via EARFCN, och siten ovan som översätter EARFCN till frekvens samtPTS lista över blocktillstand får man fram vilken operatör det är. I Danderyd finns ingen täckning på Telia 4G men där visar luren EARFCN för Net4mobility på 2600. LTE  Intra cell visar övriga net4mobility celler på 2600. Satt på LTE inter neighbors så visar luren Net4mobility celler på 900. "Problemet" är att alla telia sim ska funka på 4G men om man har ett kort som bara klarar 3G så bör man få  man fram närmaste cell som ger bra signal oavsett operatör. Ska testa vad ett tre kort för 3 G ger.


.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Nokia 920

Mig lockar det att förbättra användningen av 920 som mätinstrument genom att föra signalen från en yttre antenn till telefonen, möjligen genom att anbringa små antenner på det kläm-på hölje jag köpte på Tele2. Här är info om placeringen av antenner i 920:

http://allaboutwindowsphone.com/flow/it … C_cert.php

författaren har missuppfattat det där med mimoantenner men det spelar ingen roll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Nokia 920

plocka isär video som även visar antennerna i skalet

http://www.youtube.com/watch?v=cKd8tCAH-eY

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.