1

Tråd: Problem med CDMA firmware R-90

Hej.

Köpte abonemang från net1 och fick med en router (R-90) på köpet.

Kopplade in alla grejer och anslöt mig till routern och surfade lite grann men upplevde att det gick så otroligt segt -0.2 mb ned & 0.5 mb upp enligt bredbandskollen.

Kollade då på deras sida och ser att det finns nya firmware, system och cdma som net1 skriver att man skall installera för att få ut mer av sin router.

Installerar dessa enligt deras anvisningar, system firmware går bra och jag får fram den nya versionen i Router Status menyn, men när jag ska installera CDMA firmware så vägrar den att installera den.

Jag får ett felmeddelande varje gång jag försöker (CDMA downloaded incorrectly, please try again)

Ska tilläggas att nu lyser enbart Power & Wi-Fi lampan på routern med fast sken, alla andra är släckta.

Tänkte ringa kundtjänst på måndag men ni kanske har några idéer innan dess.

2

Sv: Problem med CDMA firmware R-90

system firmware heter MV600_ETH_Net1SD_v1.7.2
mcda firmware heter V6H220COMM

3

Sv: Problem med CDMA firmware R-90

Gör en reset av modemet (tryckknapp på undersidan) enligt instruktionsbokens anvisning så bör Du åtminstone komma igång igen. Din extremt låga ned- och uppladdningshastighet beror nog inte på firmwareversionen utan något annat. Logga in på routern (192.168.0.1) och gå in på "Network information" och rapportera av den informationen Du får upp där så kanske vi kan ge Dig viss hjälp.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Problem med CDMA firmware R-90

Vox medievalis skrev:

Gör en reset av modemet (tryckknapp på undersidan) enligt instruktionsbokens anvisning så bör Du åtminstone komma igång igen. Din extremt låga ned- och uppladdningshastighet beror nog inte på firmwareversionen utan något annat. Logga in på routern (192.168.0.1) och gå in på "Network information" och rapportera av den informationen Du får upp där så kanske vi kan ge Dig viss hjälp.


Tack för ditt svar.
Har gjort en reset några gånger och startat om routern, det enda som händer är att power & wi-fi lyser konstant efteråt, signal, connect och network är svarta.

Går jag in i network information står det bara så här:

Module Information
Could not load network information, please retry!

//Björn

5

Sv: Problem med CDMA firmware R-90

Om jag inte missminner mig har tidigare någon här på forumet haft motsvarande problem med en ny R-90:a och fick den utbytt. Känns som ett gediget hårdvarufel som kräver supportens medverkan till utbyte. Återkom och berätta vad som händer !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Problem med CDMA firmware R-90

Vox medievalis skrev:

Om jag inte missminner mig har tidigare någon här på forumet haft motsvarande problem med en ny R-90:a och fick den utbytt. Känns som ett gediget hårdvarufel som kräver supportens medverkan till utbyte. Återkom och berätta vad som händer !

Jag ska ringa net1 imorgon, jag hör av mig vad som händer.

7

Sv: Problem med CDMA firmware R-90

Vart i kontakt med kundtjänst. Dom menar att jag fått ett måndags ex av modemet och kommer att skicka ett nytt, och dom förlänger min täckningsgaranti med 14 dagar från det att jag får modemet.

8

Sv: Problem med CDMA firmware R-90

BHolmbom skrev:

Vart i kontakt med kundtjänst. Dom menar att jag fått ett måndags ex av modemet och kommer att skicka ett nytt, och dom förlänger min täckningsgaranti med 14 dagar från det att jag får modemet.

Jag har haft en fungerande lösning (men allt sämre i hastighet) i 1 år och fick samma problem. Verkar lite udda, men det är väl bara att begära att de byter ut modemet.