1

Tråd: Optimera mottagning med extern antenn

Hej,

Har fixat mobilt bredband till stugan genom att skaffa mig en extern Poynting antenn(http://www.lohelectronics.se/poynting-riktantenn-12dbi-sma-med-kabel-3g-4g-p-240.html) som jag kopplar till mitt E122 modem. Modemet sitter sedan i en Dovado 4GR router.

Utan den externa antennen får jag ingen mottagning på 3G(inomhus), utan bara 2G. Med externa antennen får jag c:a 30-40% signal och c:a 1-2 Mbit. Helt klart nöjd med detta, men jag är lite lur på om jag inte kan optimera detta då masten står endast 800m från min stuga(fågelvägen), dock på ett berg(150-200m högre) och riktad åt ett annat håll(enligt Tele2 supporten). Jag har inte fri sikt till masten

Det jag funderar över är om jag inte kan optimera mottagningen, t.ex genom att rikta antennen "uppåt" mot berget? Eller finns det kanske bättre antenner för detta? Eller andra tips och trix?

Mvh,
Keda

2

Sv: Optimera mottagning med extern antenn

Kanske att du får någon form utav radioskugga.
Har du testat att zooma in nära på Tele2 täckningskarta då ska det dyka upp en funktion som heter " Visa sändare" bocka för och kolla om det finns några andra master i närheten.

3

Sv: Optimera mottagning med extern antenn

Bästa sättet är att kolla cellens ID och sedan undersöka var man har bra fältstyrka från den cellen eller om det finns andra master i närheten som kan erbjuda bra signal.

Allt fixarsig lätt med en nokia 4G telefon i field test mode, t ex lumia 820 eller 920 som klarar alla 4G och 3G band. Tidigare modeller bör klara field test på 3G. Slå ##3282# så går telefonen i test mode. Välj 3G only i settings i field test skärmen via tre punkter nere till höger.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Optimera mottagning med extern antenn

Ja, radioskugga är det garanterat. Får dock till hyffsad mottagning med extern antenn. Men den där perfektionisten kröp fram och tyckte jag borde kunna trolla fram bättre mottagning när masten är så nära ... wink

Jonasolof: Har field test mode och hittade kommandot *3001#12345#*. Vet dock inte hur jag ska avläsa de olika lägena som finns? T.ex

Istället för mottagnins "staplarna" har jag -87 som ändrar sig mot 0 när jag har bättre mottagning(hemma nu inte i stugan)

Huvudmeny:
MM Info
UMTS Cell Environment
GSM Cell Environment
PDP Conext List

Under dessa finns massor med undermenyer och data ....

Mvh,
Keda

5

Sv: Optimera mottagning med extern antenn

-87 är sämre mot -80, och 0 är perfekt eller så är något knas.

antar det är db siffror

6

Sv: Optimera mottagning med extern antenn

keda skrev:

Ja, radioskugga är det garanterat. Får dock till hyffsad mottagning med extern antenn. Men den där perfektionisten kröp fram och tyckte jag borde kunna trolla fram bättre mottagning när masten är så nära ... wink

Jonasolof: Har field test mode och hittade kommandot *3001#12345#*. Vet dock inte hur jag ska avläsa de olika lägena som finns? T.ex

Istället för mottagnins "staplarna" har jag -87 som ändrar sig mot 0 när jag har bättre mottagning(hemma nu inte i stugan)

Huvudmeny:
MM Info
UMTS Cell Environment
GSM Cell Environment
PDP Conext List

Under dessa finns massor med undermenyer och data ....

Mvh,
Keda

Vad är det för telefon och version av OS du får fram det field test mode med?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Optimera mottagning med extern antenn

jonasolof: Det är en iPhone 3GS med senaste iOS(6?). Gissar jag i menyerna nånstans kan leta fram olika master och mottagningskvaliteten där?

Mvh,
Keda

8 Senaste redigerad av jonasolof (2013-01-14 12:54:26)

Sv: Optimera mottagning med extern antenn

Jag upp graderade min 3GS till OS 6 för att kolla field test, men jag har inga bra 3G signaler här för koll och jag har inte satt mig in i iphones field test. Den är mer ettverktyg för koll av telefonen än av nätet. Desdutom kompliceras det av att telefonen kan ha kontakt med flera celler samtidigt medan bara en åt gången i LTE som faktiskt är en förenkling i vissa avseenden. Ska kolla lite mer. Lumia 920 field test är mkt mer strukturerad för nätet än iphones, även för 3G. Där fås cell id,RSCP, ec/Io mm.

Bytte till telenor där jag har 3G signal. Men jag hittar ingen samordning av info om cell id och specikif signalstyrka RSCP ( motsvarar 4G RSRQ) eller signal brus för enskild cell i iphones field test. Vet inte om scrambling code kan användas som markör för cell.

Notera att den angivna signalstyrkan i procent eller dB i övre vä hörnet anger totalsignal på bandet där just din uppkopplade signal RSCP kan utgöra en mindre eller större del. RSCP är det relevanta måttet för antenninställning, gäller bara att knyta det till cell id.

Vad jag minns av field test under OS3 innehöll den mycket mer info. Jag tror Apple har skalat bort info. Det finns varningar om att det kan störa nätet att köra field test i iphone.

Dessutom är det möjligt att denna field test mer syftar på telefonidelen än data.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.