1

Tråd: VoIP & Fax

Nån som är duktig på det där med att ställa in en ATA-box?
Jag har en Linksys SPA 2100 (Phonzo), den har 2 teleuttag som jag skulle vilja använda som följande
1 telefon
2 fax

när samtal kommer in & ej besvaras inom x antal signaler så ska ATA-boxen svara & lyssna av signalen (som gamla tiders telefonsvarare eller multifunktionsskrivare) om signalen låter som en fax så kopplas det ut på port 2 annars på port 1.

Går detta att få till, i så fall hur?

Finns det nån ATA-box som kan detta (helst skulle den forwarda faxen till en mjukvarufax på nätet)

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: VoIP & Fax

Som privatkund-som jag är har phonzo vägrat aktivera port två- Du kan själv ta dej in i boxen och lägga in manuella inställningar, men jag tror inte att den funktionen finns med den firmware jag har. Tanken är att du ska ha ett telefonnummer kopplat till var port. Om du har tillgång till port2, så skulle jag föreslå att du tar ett phonzo cash till port 2. På så vis får du ett smidigt fungerande faxnummer. Om du inte har tillgång till port två, går det att skaffa en atabox till. kostar inte så mycket 199 kr om du vill ta phonzos egen Linksys.
Det finns också programvara för dator, så du kan ta emot faxen där. Alltid nån dator som är på dygnet om.
Skicka kan du göra på vanliga linjen men du måste be phonzo om lösen så du kan ta bort default codec. Kör okomprimerad codec för fax.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/