1

Tråd: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Har precis skaffat abonemang 7,2Mbit. Provat att uppdatera firmware på modemet, men kommer ändå bara up i 0,35Mbit på TP-test på bredbandskollen.se

Vad är fel?

Jag kan bara koppla upp med APN internet.tele2.se, kör jag mobilinternet.tele2.se får jag felmedelande: "error: a connection to the remote computer could not be established, so the port used for this connection was closed. For futhere assistance, click more info or search help and support center for this error number"

2

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Du sitter förmodligen i ett område som ännu inte fått turbo 3G. Kikar du in på Tele2's täckningskarta (och ser till att pluppa för Turbo 3G i nedre vänstra hörnet) så ser du att det bara är en mycket liten del av landet som har turbo 3G utbyggt. Kanske 10-20% av ytan jämfört med vanlig 3G.
http://www.tele2.se/mobiltackning.html

3

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Nejdå jag bor på Södermalm i Stockholm

4

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Det finns ett bra stycker runt Götgatan som inte har Turbo 3G-täckning på Södermalm, så det är då sannerligen ingen garanti.
Men 0,35 Mbit/s stämmer lite för bra med gränsen för 3G. Vilken färg är det på lampan på modemet? Grön = GPRS, Blå = 3G, blågrön (cyan) = Turbo 3G.
Lyser den cyan så tycker jag du ska ringa Tele2's kundtjänst och be om hjälp.

5

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Fan jag bor precis mitt i den där vita fyrkanten på Götgatan sad

6

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Nu när jag tittar på modemet ser jag att det ändrar färg mellan ljusblå Cyan? och mörkblå hela tiden.

7

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Om du har möjlighet så ska du testa ditt modem någonstans med bra 3G-mottagning. Har du inte bärbar dator själv, så har du säkert nån bekant som bor där det är bra flås på Tele2.
Kolla då att du verkligen kommer upp i mer än 0,35 Mbit/s, för annars är det kanske ditt abbonemang som har råkat bli fel i Tele2's system, och då ska du först och främst ringa kundtjänst.

8

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Prova "mobileinternet.tele2.se". Du hade matat in fel APN.

9

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

nej tyvärr skrev bara fel här mobil är default i modemet så jag måste manuellt ändra till bara internet varje gång.

10

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Då har Tele2 råkat fucka upp provisioneringen av ditt konto. Ring kundtjänst och berätta att du inta kan använda mobileinternet.tele2.se som APN så fixar de förmodligen på direkten.

11

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Det gjorde jag det brydde dom sig inte det minsta om.

12

Sv: Kommer bara upp i 0,35Mbit trotts bra teckning :(

Sitter ute i skogen i tjottahejti just nu, kommer upp i samma hastighet ungefär.
Har meckat upp riktantenn men hjälper inte direkt så mycket här tongue
Förutom att uppkopplingen blev stabilare.

Har tre abb, noterade skillnaden mellan tre's apn adresser att man får bra mycket högre upload med bredband.tre.se en data.tre.se.
Får typ 0,09mbit med data och nästan 0,3 med bredband apn.
Skaplig skillnad bara på att byta apn adress.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!