1

Tråd: Fy fan va less jag är

Jooo, jag skriver "fan" normalt skriver man f*n.
Men nu får det vara nog, herregud så less jag är på Net1.
Sen nya R90 kom har jag bara haft problem, kundtjänst består av några underbetalda ungdommar som läsr ur FAQ.

Kan juh inte vara tänkt att man ska trycka reset varje gång man ska ut på nätet, eller?
Ibland går modemet att resetta mjukt, men som regel gäller "vaktmästarreset"

Kan inte vara tänkt att man måste ha en genväg på skrivbordet för att komma åt modemet.

Saaadans så less jag är....

2

Sv: Fy fan va less jag är

Problemet har uppenbarligen accentuerats de senaste veckorna] och har - officiellt - samband med implementeringen av ny firmware i nätet (se Net1 hemsida under driftstörningar). Gissningsvis hänger det här också ihop med de senaste uppgraderingarna av firmware för modemet. Kartan och verkligheten stämde uppenbarligen inte riktigt för teknikerna.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Fy fan va less jag är

Inget roligt är det i alla fall, om man måste åka tio mil för att vara vaktmästare och starta om modemet!
Jag tappade kontaktet med mitt R-90 i lördags kl 16:25, enligt supporten hade dom problem med ip-konflikter i nätet. Dessvärre kunde dom inte starta om mitt modem remote, så nu får man ta sig dit och försöka få igång det igen. Är det någon som vet om autobooten fungerart bra med den nya firmwareuppgraderingen?

4

Sv: Fy fan va less jag är

Jag har inte det modemet. Kan man starta om det bara genom att bryta strömmen? I så fall kan ju ett tidur hjälpa. Sedan finns en mängd lösningar för att bryta ström med SMS. Ontech är väl billigast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Fy fan va less jag är

@ jonasolof

Tack för ditt svar, men nu är det liksom inte problemet.
Istf att "laga" mjukvaran, så har man lagt in en programerbar mjukvarustart för användaren.

Har iaf nu varit i kontakt mrd net1's kundtjänst, hitta en kille som verka veta vad han prata om.
Tyvärr så bröts samtalet, väntar nu på att han ska ringa tbx

6

Sv: Fy fan va less jag är

Har nu pratat med en kille som hadde skägg (inge fjun):)

Har man problem med "handskakningen" Gör detta....

Gå in i routern/modemet

Under WAN setup

Enable Auto Ping

Under: Auto PING Interval: skriv: 10
Under: IP Address or URL:  skriv: ping.sunep.se

Hoppas det hjälper ngn, har bara haft det i typ 2 timmar nu. Men "so faaaaar, so good"

7

Sv: Fy fan va less jag är

Behov av omstart kan finnas utöver den i för sig utmärkta möjligheten till connection tracking/upprepad ping.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Fy fan va less jag är

Hehe, glömde omstart, en hård en.
Det är underförstått för mej.
Ändra ngt, omstart

Solly

9 Senaste redigerad av clulut (2012-12-12 16:43:24)

Sv: Fy fan va less jag är

Finns väl ingen host som heter "ping.sunep.se" vad jag kan se.
Han menar nog troligen sunet.se, men dom gillar nog inte det under en längre tid.
Jag har använt "Enable Auto Ping" sedan i somras, utan att det har blivit bättre.

10

Sv: Fy fan va less jag är

Tyvärr är det så att det kostar och få ett stabilt modem, vi kör med WR-21 eller -41 även gamla modem som är Sarian 4110.
Det finns nästan tusentals sådana här ute nu som aldrig behöver besökas om dom inte är trasiga pga åska eller dylikt.

http://www.net1.se/foretag/hardvara.aspx

11

Sv: Fy fan va less jag är

Ja ja, what ever....
Delger bara vad jag fått
Dumt att uppfinna hjulet två ggr, det är väl vad detta forum är till för, eller?

Sa även åt han att dom kanske skulle hänga lite här, å det skulle han defenetivt ta med sej på "övervåningen" vid nästa möte.

12

Sv: Fy fan va less jag är

Problemet med de i och för sig bättre "proffsmodemen" för 450 är att de bara klarar en carrier (rev. A) med följande låg hastighet/kapacitet vilket i de flesta fall är helt OK för telematikfunktioner men inte lika bra för kapacitetskrävande "amatörbruk" dvs strömmande media.
Autopingen på R-90:orna provade jag i somras när IP-konflikten dök upp i Net1:s nät f.f.g men utan någon märkbar nytta. Inte heller regelbundet pingande ATA-boxar löser alltid problemet. Tills för 14 dagar sedan har fasta IP-adresser varit en verkningsfull garant för ständig access men just nu är det inte heller detta någon absolut garanti. Dock den "bästa" - och dyraste - dagslösningen

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13

Sv: Fy fan va less jag är

Som ngn skrev, pingen funkar föga....
Funderar snart på säga upp skiten, men inget nät...
Ska ta kontakt med kundtjänst på måndag igen, joooo, måndag, net1 fungerar alltid på helger (ironi).

14

Sv: Fy fan va less jag är

Hur är det med antenner och signalnivåer? Samband med instabilitet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Fy fan va less jag är

om nissen på kundtjänst sa så går modemet ned på en carrier när det inte används. Å det köper jag. Men att starta upp igen det klarar det fan inte.

här saxar jag in min status:

Network RSSI : -78 dBm
Ec/Io : - 5 dBm
Channel No. : 174
PN : 48
Mobile Transmit Power : 0 dBm
DRC : - kbps
 
Carrier 2 Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

16

Sv: Fy fan va less jag är

Det finns ingen signal på carrier 2. Det bör det väl göra även om inte routern kör på båda.

Visa hur det ser ut när den kör på båda.

Vad säger andra användare av dual el triple carriers?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Fy fan va less jag är

Thomas ÖKX skrev:

om nissen på kundtjänst sa så går modemet ned på en carrier när det inte används. Å det köper jag. Men att starta upp igen det klarar det fan inte.

här saxar jag in min status:

Network RSSI : -78 dBm
Ec/Io : - 5 dBm
Channel No. : 174
PN : 48
Mobile Transmit Power : 0 dBm
DRC : - kbps
 
Carrier 2 Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

Dom sa exakt samma sak åt mig, att den bara använder det antal carriers som den behöver. Märkligt nog hade jag 3 carriers under dom fyra första dagarna och sedan aldrig mer än en under flera månader. Problemet löstes med att jag riktade antennen mot en annan mast än den som hade visat sig fungera bäst med D40-modemet. Och, det viktigaste är att kolla så att man inte slagit på Rev B (tror jag det är) - jag hade fått sagt till mig att det skulle förbättra samtalskvaliteten. Men med Rev B aktiverat så kan jag inte få fler än en carrier. Dessutom har jag betydligt sämre samtalskvalitet med Rev B. Vilket bekräftar mina misstankar om att hastigheten är allt, även för telefonin.

18

Sv: Fy fan va less jag är

När modemet gått ned i viloläge (dormant) kan man ibland se att ingen signal visas på någon carrier. Vid transmission går normalt sett två carriers igång - även för så lite som ett VoIP-samtal - och därefter även den tredje carriern, under förutsättning att den bas modemet är uppkopplad mot har alla tre tända och om transmissionens omfång så kräver och belastningen på basen inte är för stor. I statusrutan ser man tydligt (om man har firmware 1.7.2) hur belastningen är på basens olika carriers eftersom resp. carriers teroretiska hastighet för det aktuella modemet visas - och ständigt växlar. Jag gissar att de växlingar (jfr snedbelastningen på ett 3-fas växelströmsnät !) man ser beror dels på nätets strävan till lastbalansering mellan tillgängliga carriers dels det faktum att användare av modem som bara klarar rev. A (och förstås rev. 0) bara utnyttjar en carrier.
Att inte ha rev. B aktiverat på modemet förefaller mig obegripligt eftersom det är en förutsättning för optimal bandbredd, transmissionshastighet och följande låg svarstid.
Jag har vid något enstaka tillfälle noterat att enbart en carrier redovisats i statusrutan men då har det inte gått att ansluta till nätet alls vilket föranlett en misstanke att modem (aktiverade för) rev. B inte kan ansluta med enbart en carrier (överbelastad bas ?) - rätt eller fel vet jag inte.
Den IP-konflikt som supporten tidigare omtalat för någon på forumet är förmodligen ännu inte helt löst eftersom jag fortfarande ibland måste starta om modemen efter 8 - 10 timmars inaktivitet - även om flera ATA-boxar ligger bakom och pingar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

19

Sv: Fy fan va less jag är

Vox medievalis skrev:

När modemet gått ned i viloläge (dormant) kan man ibland se att ingen signal visas på någon carrier. Vid transmission går normalt sett två carriers igång - även för så lite som ett VoIP-samtal - och därefter även den tredje carriern, under förutsättning att den bas modemet är uppkopplad mot har alla tre tända och om transmissionens omfång så kräver och belastningen på basen inte är för stor. I statusrutan ser man tydligt (om man har firmware 1.7.2) hur belastningen är på basens olika carriers eftersom resp. carriers teroretiska hastighet för det aktuella modemet visas - och ständigt växlar. Jag gissar att de växlingar (jfr snedbelastningen på ett 3-fas växelströmsnät !) man ser beror dels på nätets strävan till lastbalansering mellan tillgängliga carriers dels det faktum att användare av modem som bara klarar rev. A (och förstås rev. 0) bara utnyttjar en carrier.
Att inte ha rev. B aktiverat på modemet förefaller mig obegripligt eftersom det är en förutsättning för optimal bandbredd, transmissionshastighet och följande låg svarstid.
Jag har vid något enstaka tillfälle noterat att enbart en carrier redovisats i statusrutan men då har det inte gått att ansluta till nätet alls vilket föranlett en misstanke att modem (aktiverade för) rev. B inte kan ansluta med enbart en carrier (överbelastad bas ?) - rätt eller fel vet jag inte.
Den IP-konflikt som supporten tidigare omtalat för någon på forumet är förmodligen ännu inte helt löst eftersom jag fortfarande ibland måste starta om modemen efter 8 - 10 timmars inaktivitet - även om flera ATA-boxar ligger bakom och pingar.

Jag har inte möjlighet att gå in i modemet och kolla nu och jag minns inte exakt vad det står, men det sades att man skulle aktivera Rev A eller Rev B (jag minns inte vilken) för att telefonin då skulle bli prioriterad. Men åtminstone för mig är det så att med nämnda Rev aktiverad så kan jag bara få en carrier medan jag med den avaktiverad har 3 carriers vid kanske 95% av tiden och 2 carriers resterande 5%. Samtalskvaliteten är också enormt mycket bättre efter att jag tog bort det som skulle prioritera telefonin.

20

Sv: Fy fan va less jag är

Så här står det i modemet:

EV-DO Mode (Rev. A provides better voice quality, but lower data speed. Rev. B provides higher data speed.)

21

Sv: Fy fan va less jag är

Thomas ÖKX skrev:

Så här står det i modemet:

EV-DO Mode (Rev. A provides better voice quality, but lower data speed. Rev. B provides higher data speed.)

Precis det är det. Jag hade Rev. A markerat, efter rekommendation från Net1:s support. Till dess att jag, i ett annat ärende, kom i kontakt med en supportkille som tyckte att jag skulle prova att avmarkera det. Vilket alltså ledde till att jag fick 3 carriers och ungefär 2-2,5 gånger så hög nedhastighet. Och en telefoni som jag måste säga fungerar väldigt bra. Med Rev. A markerat var telefonin faktiskt oanvändbar. Med Rev. A markerat såg jag heller inte vid ett enda tillfälle mer än 1 carrier aktiv - och jag måste ha kollat kanske ett hundratal gånger under några månaders tid...

22

Sv: Fy fan va less jag är

Eftersom rev. A (och rev. 0) bara utnyttjar en carrier är det självklart att rev. B med möjlighet att utnyttja två/tre carriers ger bättre förutsättningar för alla typer av kommunikation. Att rev. A skulle "prioritera" telefonin tror jag är ett missförstånd. Klienten kan, mig veterligt, inte på något sätt påverka de olika prioriteringar (telefoni, företagsabb. etc.) som operatören gör för olika typer av kunder/abb.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

23

Sv: Fy fan va less jag är

Var upp på taket igår och snöröjde antenner (spännande med snö på ett plåttak) Masten börjar se ut som en rysk trålare. En yagi för gsm larmet, en yagi för tv, en yagi för net1.

Iaf så riktade jag om net1 antenn några grader, har nu bara behövt starta om modemet 10 ggr på ett dygn.
Bara det slutar snöa ska jag ta med laptoppen upp på taket å kolla detta ordentligt.

24

Sv: Fy fan va less jag är

Skulle bra gärna vilja vara "en fluga på väggen" hos Net1. Höra om dom ens bryr sej om problemen, eller bara skiter i oss användare. Låt mupparna resetta sina modem....

25

Sv: Fy fan va less jag är

Efter kontakt igen med kundtjänst fick jag rådet att ställa EV-DO Mode i A