1

Tråd: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Hej!

Är helt oinsatt i detta, så mina frågor kan nog verka aningen dumma smile

Det jag vill göra är att kunna ringa med mitt 4G abonnemang jag har hos BBB. Jag har en Dovado 4GR Router, men jag antar att något annat måste till? Kanske en sådan här: http://www.cellip.com/tjanster/adaptrar … hone-201e/ ? Eller finns det andra billigare lösningar?

Sedan så vill jag ju såklart ringa så billigt jag bara kan och till så många som möjligt. "Antar" att man inte kan ringa rill ALLA, oavsett vilket abonnemang man har? Har hört orden SIP, PAP2 och NAT Travelsal förekomma, men har INGEN aning vad de betyder smile

Mycket tacksam för råd och hjälp!!


/Fredrik

2

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Rymdis skrev:

Hej!

Är helt oinsatt i detta, så mina frågor kan nog verka aningen dumma smile

Det jag vill göra är att kunna ringa med mitt 4G abonnemang jag har hos BBB. Jag har en Dovado 4GR Router, men jag antar att något annat måste till? Kanske en sådan här: http://www.cellip.com/tjanster/adaptrar … hone-201e/ ? Eller finns det andra billigare lösningar?

Sedan så vill jag ju såklart ringa så billigt jag bara kan och till så många som möjligt. "Antar" att man inte kan ringa rill ALLA, oavsett vilket abonnemang man har? Har hört orden SIP, PAP2 och NAT Travelsal förekomma, men har INGEN aning vad de betyder smile

Mycket tacksam för råd och hjälp!!




/Fredrik

Har du en mobiltelefon med Android ?

Ett prisvärt abonnemang är Cellip Netto.

Jo, med IP-telefoni kan du ringa till alla nummer du kan få tag på.

Hos Cellip kan man dock ej ringa betalsamtal har jag för mig.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Har du en mobiltelefon med Android ?

Ett prisvärt abonnemang är Cellip Netto.

Jo, med IP-telefoni kan du ringa till alla nummer du kan få tag på.

Hos Cellip kan man dock ej ringa betalsamtal har jag för mig.

Har ingen Android. Jo, jag kikade på Cellip Netto. Där får man tydligen med en sån där adapter också till rabatterat pris. Kanske kan vara något? Vad innebär "betalsamtal" förresten?

Man blir väl blåst hur man än gör antar jag smile


/Fredrik

4

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

det mesta förklaras ju på sidan du hänvisade till. men varför inte kolla med din operatör vad de erbjuda.
när jag tog 4G med Telenor så ingick det telefoni gratis. så det var bara stoppa in befintligt telefon i routern(dwr) och klart.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

5 Senaste redigerad av Discover (2012-12-02 10:25:22)

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Rymdis skrev:

Har du en mobiltelefon med Android ?

Ett prisvärt abonnemang är Cellip Netto.

Jo, med IP-telefoni kan du ringa till alla nummer du kan få tag på.

Hos Cellip kan man dock ej ringa betalsamtal har jag för mig.

Har ingen Android. Jo, jag kikade på Cellip Netto. Där får man tydligen med en sån där adapter också till rabatterat pris. Kanske kan vara något? Vad innebär "betalsamtal" förresten?

Man blir väl blåst hur man än gör antar jag smile


/Fredrik


"Betalsamtal" = nummer för röstning i melodifestivalen och liknande.

Ja, Cellip har en bra deal.
Jag kommer att skrota abonnemanget jag har hos Bahnhof och fortsätta med Cellip.


Läs vidare här:

http://www.cellip.com/vad-ar-ip-telefoni/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Jag kör Tele2 4G, Har en Phonzo.se med Linksys adapter som huvudtelefoni, fungerar stabilt om 4G är stabilt. (Trillar den tillbaka på 3G vid driftproblem så kan ljudkvalitén bli lidande) Någon enstaka gång har även Phonzo haft problem, men annars en mycket smidig tjänst. Ringer du väldigt lite har de en kontantkortsliknande lösning. Du kan köra med deras förprogrammerade dosa, eller egen utrustning. Jag har även en gammal Vood vta-dosa på annat nummer. Du kan köra med mjukvaruklient i dator med headset. Bra som komplement om inte annat, tex om man är på semester, i laptop.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

7

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Tackar för alla råd!!

Men vad kostar det att ringa TILL t.ex Cellip? Är det som att ringa till en "vanlig" telefon?


/Fredrik

8

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Det avtal jag har 79 kr per månad -tror det är aningen högre nu- 79 kr i månaden, dria samtal-ingen startavgift- till fasta telefoner, och 30 minuter mobilsamtal/månad utan startavgift.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

9

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Rymdis skrev:

Tackar för alla råd!!

Men vad kostar det att ringa TILL t.ex Cellip? Är det som att ringa till en "vanlig" telefon?


/Fredrik

Hos Cellip m.fl. får du ett vanligt telefonnummer i den riktnummerserie som gäller där du bor. Att ringa till ett sådant nummer kostar lika mycket som att ringa till andra "vanliga" telefonnummer där du bor.

10

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Själv använder jag sonetel.com där man får ett fast svenskt nummer för 25kr i månaden, den har jag för inkommande samtal.

För att ringa ut använder jag freecall.com och easyvoip.com för att dom är billigast.

Inga abonnemang eller extra prylar, alla har gratis softphone eller så kan man använda valfri.

Man kan också köpa IP telefoner som jag gjort, exempel gigaset C610ip.

Fungerar även bakom brandvägg.

11

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Ett billigt alternativ för att få ett inkommande nummer är Phonzo cash. Fungerar som ett kontantkort, man sätter in pengar i förväg. Inga månadsavgifter, det räcker att man sätter in 100:- om året för att behålla numret och man kan ringa för pengarna.

http://www.phonzo.se/privat/abonnemang/phonzo_cash/

Fungerar helt OK, jag har använt dem några år nu.

12 Senaste redigerad av Rymdis (2012-12-28 17:29:18)

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Tackar för alla bra råd!

Jag kör nu Cellip, men jag har problem med att det knastrar enormt mycket i telefonen när jag surfar samtidigt. Vet inte om det är någon inställning eller inte? Har även problem med att den jag ringer upp hör eka från sin egen röst. Dock minskar detta om jag sänker volymen på min hörselsnäcka. Antar att mikrofonen plockar upp det som hörselsnäckan sänder ut och att det således är en fördröjning av deras egen röst de hör.

Ingen som vet vad det beror på, eller som kanske har samma problem? Vet inte hur andra operatörer är dock...

Har åtkomst till adaptern (routern), så jag kan konfigurera den som jag vill. De har olika lösenord på varje adapter de säljer kan tilläggas sad

Har en NPA201E adapter/router.


Tacksam för svar!


MVH
R

13

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

TR skrev:

Själv använder jag sonetel.com där man får ett fast svenskt nummer för 25kr i månaden, den har jag för inkommande samtal.

För att ringa ut använder jag freecall.com och easyvoip.com för att dom är billigast.

Inga abonnemang eller extra prylar, alla har gratis softphone eller så kan man använda valfri.

Man kan också köpa IP telefoner som jag gjort, exempel gigaset C610ip.

Fungerar även bakom brandvägg.

Hej!

Du kan inte utveckla lite vad exakt det är du använder och hur det fungerar? Måste man ringa via datorn eller? Hur fungerar det med en ip-telefon t.ex.?
Jämför gärna med mina problem i mitt tidigare inlägg.

/R

14

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

När jag körde 3gnät och iptelefoni hade jag problem med samtalskvaliten när linan var belastad eller när tele2 hade en dåligt dag.
Med 4G så kan jag ha 3 olika iptelefonikonton igång simultant (dock sällan/aldrig mer än 2 samtidiga samtal) Inga som helst problem (utom då Tele2 eller iptelefonileverantören har en dålig dag) När det är automatiska inställningar så är det vanligt att komprimerad codec används. När jag ställer in själv brukar jag använda okomprimerad codec. På den linje jag har fax vill överhuvud taget inga faxningar fungera om jag inte kör okomprimerad codec.
På min 4Glina har jag aldrig sämre än 26ms i ping. Typisk hastighet ungefär som nu 54 ner, 34 upp, det går inte åt så mycket hastighet för iptelefoni, men med de hastigheterna så gör det inget att tonåringarna använder linan friskt, det finns alltid massor megabit kvar. En stabil låg ping har jag upplevt är väsentligt för samtalskvalitén.
Min huvudleverantör för iptelefoni är Phonzo. Jag är nöjd med dem.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

15 Senaste redigerad av TR (2013-01-06 08:58:39)

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Rymdis skrev:
TR skrev:

Själv använder jag sonetel.com där man får ett fast svenskt nummer för 25kr i månaden, den har jag för inkommande samtal.

För att ringa ut använder jag freecall.com och easyvoip.com för att dom är billigast.

Inga abonnemang eller extra prylar, alla har gratis softphone eller så kan man använda valfri.

Man kan också köpa IP telefoner som jag gjort, exempel gigaset C610ip.

Fungerar även bakom brandvägg.

Hej!

Du kan inte utveckla lite vad exakt det är du använder och hur det fungerar? Måste man ringa via datorn eller? Hur fungerar det med en ip-telefon t.ex.?
Jämför gärna med mina problem i mitt tidigare inlägg.

/R

Jo, jag har 4G och har öppnat konton hos dessa 3 IP telefoni leverantörer.

Freecall.com
Easyvoip.com

För utgående samtal, har 2 på grund av att priset skiljer beroende på typ av samtal (utland, inrikes, mobil, fast mm). Jag använder Paypal för att fylla på, inga avgifter, man betalar för det man ringer, biligaste jag kunde hitta, nackdel är att man inte får ett telefonnummer som man kan ringa in på därav kommer Sonotel in.


Sonotel.com

För inkomande samtal, den biligaste jag kunde hitta där man får ett fast telefonnummer i Sverige (ca 25kr i mån). Man kan öppna flera nummer och i olika länder. Man kan också ringa ut men blir dyrare.
Här använder jag också Paypal.

Hos samtliga kan man öppna ett konto direkt på nätet utan bindningar och krångel, priser står på deras hemsidor.

Samtliga är SIP baserade och man får ett konto som man använder antingen via mjukvara i datorn eller köper SIP telefoner som jag gjort.

På freecall och easyvoip anger man vilket nummer som ska visas när man ringer ut, i mitt fall blir det sonotels nummer, men man kan alltså ange vilket man vill i hela världen.

Mina SIP telefoner är Gigaset C610 IP. Man kan konfigurera upp till 6 IP leverantörer i denna telefon. I telefonen finns Samtalsstyrning där man anger vilka nummer ska gå ut vart för att få det biligast.
Exempel alla nummer som börjar på 07 (mobil) ska gå ut via easyvoip.com, alla som börjar på 00 (utland) ska gå via freecall.com, alla på 0 (Sverige) ut på freecall.com osv.

I telefonen kan man även ställa in typ av codecs mm för att påverka ljudkvaliten.
Sen har jag router (RT-N66U) och switchar (Netgear GS108) som kan konfigureras upp så att samtal prioriteras.

Kvaliten på ljudet är för det mesta (95%) OK, men eftersom trafiken går olika vägar och via olika länder så kan man få dåligt ljud ibland. Men själv är jag nöjd med denna lösning.

16

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Låter ju inveckat det där smile  Men det är ingen som har problem med EKO? Alltså att den man pratar med hör sin röst i eko. Jag har min mikrofon väldigt nära hörselsnäckan, så det är kanske det det beror på? Fast å andra sidan hade jag samma utrustning när jag körde ADSL och då var det inga problem. Blir fasen inte klok på detta. Ringer jag Cellip, så säger de att det är nästan ingen som har problem med detta.
Angående ändningar i routern, så kan jag välja mellan tre Codecs. "Dock" hoppar den tillbaka till ursprunger så fort den för kontakt med nätet igen. Så jag får ringa supporten igen och be att de ändrar det på servern. Får väl hoppas att det gör någon skillnad angående störningarna jag får när jag surfar samtidigt som jag pratar i telefon. Räcker med att jag går in på typ aftonbladet så sprakar det utav attan smile

Tacksam för all hjälp!!


/R

17

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Tele2 är de första som testade VoLTE, vo-ip över LTE/4G native i EU.
Så vi lär väll förhoppningsvis  se VoLTE kompatibla enheter snart.
VoLTE (Voice over LTE), eller på Svenska (Röst över 4G nätet) smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Andreas skrev:

Tele2 är de första som testade VoLTE, vo-ip över LTE/4G native i EU.
Så vi lär väll förhoppningsvis  se VoLTE kompatibla enheter snart.
VoLTE (Voice over LTE), eller på Svenska (Röst över 4G nätet) smile


Ja, står om det i denna artikel:

http://www.mobil.se/nyheter/tele2-testk … 16620.html


Jag hoppas att de öppnar för möjligheten att använda "Tele2 +46" över 4G,
går nog att lägga in i appen att den får "prata" med 4G när mobilen har 4G täckning.

https://play.google.com/store/apps/deta … ZlbGVyIl0.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

skaffa router, tex dovado
siemens a590ip voip telefon

klart
inget ekoooo ekooo

har funkat mer eller mindre problemfritt.
om operatören blockerar voip, skaffa router med vpn.
för vpn, tex en dd-wrt router av senare modell.

funkar, går och går.


vill man körs voip i tex mobil tele, installera en app och kör, funkar det också.
men undvik samsung så blir det lättare.

20

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

G-Man skrev:

skaffa router, tex dovado
siemens a590ip voip telefon

klart
inget ekoooo ekooo

har funkat mer eller mindre problemfritt.
om operatören blockerar voip, skaffa router med vpn.
för vpn, tex en dd-wrt router av senare modell.

funkar, går och går.


vill man körs voip i tex mobil tele, installera en app och kör, funkar det också.
men undvik samsung så blir det lättare.

Varför blir det lättare om man undviker Samsung ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

samsung har spärrar mot åtkomst av ljud för appar tex. detta skapar strul.
det är synd, lite apple över dom...


Discover skrev:
G-Man skrev:

skaffa router, tex dovado
siemens a590ip voip telefon

klart
inget ekoooo ekooo

har funkat mer eller mindre problemfritt.
om operatören blockerar voip, skaffa router med vpn.
för vpn, tex en dd-wrt router av senare modell.

funkar, går och går.


vill man körs voip i tex mobil tele, installera en app och kör, funkar det också.
men undvik samsung så blir det lättare.

Varför blir det lättare om man undviker Samsung ?

22 Senaste redigerad av Discover (2013-01-09 14:56:28)

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

G-Man skrev:

samsung har spärrar mot åtkomst av ljud för appar tex. detta skapar strul.
det är synd, lite apple över dom...


Discover skrev:
G-Man skrev:

skaffa router, tex dovado
siemens a590ip voip telefon

klart
inget ekoooo ekooo

har funkat mer eller mindre problemfritt.
om operatören blockerar voip, skaffa router med vpn.
för vpn, tex en dd-wrt router av senare modell.

funkar, går och går.


vill man körs voip i tex mobil tele, installera en app och kör, funkar det också.
men undvik samsung så blir det lättare.

Varför blir det lättare om man undviker Samsung ?

Hmm, har inte märkt av något och då har jag både Samsung Galaxy S2 & Samsung Galaxy S3...
S2:an var helt "värdelös" när det gällde IP-telefoni utan headset på grund av eko i samtal

Dock tog det bara ca 30 min för Samsung i Kista att laga telefonen utan kostnad.


Vad var det för telefonmodell du hade problem med ? Hade den "anpassad" mjukvara från operatör ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

Jag har haft kvalitetsbekymmer över 3g och adsl. Men min adsl hade ingen vidare ping. med 4G och Ping under 25 inga problem.

Rymdis skrev:

Låter ju inveckat det där smile  Men det är ingen som har problem med EKO? Alltså att den man pratar med hör sin röst i eko. Jag har min mikrofon väldigt nära hörselsnäckan, så det är kanske det det beror på? Fast å andra sidan hade jag samma utrustning när jag körde ADSL och då var det inga problem. Blir fasen inte klok på detta. Ringer jag Cellip, så säger de att det är nästan ingen som har problem med detta.
Angående ändningar i routern, så kan jag välja mellan tre Codecs. "Dock" hoppar den tillbaka till ursprunger så fort den för kontakt med nätet igen. Så jag får ringa supporten igen och be att de ändrar det på servern. Får väl hoppas att det gör någon skillnad angående störningarna jag får när jag surfar samtidigt som jag pratar i telefon. Räcker med att jag går in på typ aftonbladet så sprakar det utav attan smile

Tacksam för all hjälp!!


/R

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

24

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

sams har som jag tolkade app killen, medvetet spärrat inspelning av samtal och är troligen någon usa anledning.
kunde inte tappa ljudet för att gåförbi telefonens eget ljudsystem, ger bättre ljud oftast.
upplåsning gav mycket riktigt bättre ljud vid voip samtal när jag testade.
problemet ligger i hur sams måste låsasup.
htc mot sams vid testet, just nu provas s3

har jag köpt telefoner, spelkonsoller så ska jag f kunna göra vad jag vill med dom, annars får dom hyra ut det.
bra exempel ät tex sony med ps3 där other os togs bort, samt det ej gick att använda alla resurser i ps3 med other.

Discover skrev:
G-Man skrev:

samsung har spärrar mot åtkomst av ljud för appar tex. detta skapar strul.
det är synd, lite apple över dom...


Discover skrev:

Varför blir det lättare om man undviker Samsung ?

Hmm, har inte märkt av något och då har jag både Samsung Galaxy S2 & Samsung Galaxy S3...
S2:an var helt "värdelös" när det gällde IP-telefoni utan headset på grund av eko i samtal

Dock tog det bara ca 30 min för Samsung i Kista att laga telefonen utan kostnad.


Vad var det för telefonmodell du hade problem med ? Hade den "anpassad" mjukvara från operatör ?

.

25

Sv: Vad behövs för att kunna köra IP-telefoni över 4G egentligen?

G-Man skrev:

sams har som jag tolkade app killen, medvetet spärrat inspelning av samtal och är troligen någon usa anledning.
kunde inte tappa ljudet för att gåförbi telefonens eget ljudsystem, ger bättre ljud oftast.
upplåsning gav mycket riktigt bättre ljud vid voip samtal när jag testade.
problemet ligger i hur sams måste låsasup.
htc mot sams vid testet, just nu provas s3

har jag köpt telefoner, spelkonsoller så ska jag f kunna göra vad jag vill med dom, annars får dom hyra ut det.
bra exempel ät tex sony med ps3 där other os togs bort, samt det ej gick att använda alla resurser i ps3 med other.

Discover skrev:
G-Man skrev:

samsung har spärrar mot åtkomst av ljud för appar tex. detta skapar strul.
det är synd, lite apple över dom...

Hmm, har inte märkt av något och då har jag både Samsung Galaxy S2 & Samsung Galaxy S3...
S2:an var helt "värdelös" när det gällde IP-telefoni utan headset på grund av eko i samtal

Dock tog det bara ca 30 min för Samsung i Kista att laga telefonen utan kostnad.


Vad var det för telefonmodell du hade problem med ? Hade den "anpassad" mjukvara från operatör ?

.


Vilken app ?

Jag har inga problem att spela in samtal med mina Samsung enheter,
spelar in både in & utgående samtal automatiskt om det är IP-telefoni.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.