1 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-09-14 19:14:54)

Tråd: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Har då mot Drayteks rekomendationer för ett tag sedan uppgraderat mitt Telenor modem Option Globesurfer 7.2 modem till Telenors officiella 7.2 Mbit firmware.

Med den mindre officiella 2.4.6d firmwaren i modemet som även den skall klara 7.2 Mbit så funkade allt klanderfritt med routern... (ångrar alltså djupt uppgraderingen som i mitt fall blev en ordentlig nergradering, än så länge)

Så här har det gått:
Router Firmware 3.2.0 - Ingen 3G uppkoppling
Router Firmware 3.2.1 RC1 - Ingen 3G Uppkoppling
Router Firmware 3.2.1 RC2 - Ingen 3G Uppkoppling
Router Firmware 3.2.1 - Ingen 3G Uppkoppling
Router Firmware 3.2.1 RC4 - Funkar kalas igen!

Sedan 11/9 fungerar det alltså igen. Skönt! I synnerlighet när man läser om bruten kommuniktation, modem som slutar svara, och tvingade omstarter. Allt detta slipper jag när jag kör mitt modem i denna router, såväl Option som E220 modemen big_smile

2

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Vispen74 skrev:

Väntar/letar tålmodigt efter nästa firmware!

Hej!

Vi är tacksamma för ditt tåla mod och vi hoppas vi hr en lösning snart. DrayTek jobbar hårt på att få klart en lösning på problemet i Taiwan och man har flera Option modem där att testa med.

Tyvärr blir det ibland strul när leverantören så radikalt ändra funktionaliteten på sin produkt så som Option har gjort med denna uppgradering.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

3

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Vispen74 skrev:

Väntar/letar tålmodigt efter nästa firmware!

...Å väntar, å väntar, snyft!

4

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

ehemm.......  http://www.dovado.com/modems

Alla med 7.2 stöd.

5

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Samir skrev:

ehemm.......  http://www.dovado.com/modems

Alla med 7.2 stöd.

Haha, ja tanken har slagit mig, men jag använder VOIP-delen samt en del övriga funktioner som Er router saknar, så jag får surt sitta å vänta vidare sad

6

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Jag förstår. Options senaste driver HSO var en riktig tuffing att få igång men funkar väldigt bra. Tog lite längre tid än vad man hade trott.

7

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Samir skrev:

Jag förstår. Options senaste driver HSO var en riktig tuffing att få igång men funkar väldigt bra. Tog lite längre tid än vad man hade trott.

Som du själv säger så är det en jobbit drivrutin att skriva till och det är tyvärr därför det också tar sådan tid. Ibland är programmering inte speciellt enkelt och detta är ett bevis för det.

DrayTek jobbar hårt på problemet men tyvärr tar det lite tid men vi hoppas att vi snart har en beta av programvaran.

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

8 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-08-20 20:57:35)

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Samir skrev:

ehemm.......  http://www.dovado.com/modems

Alla med 7.2 stöd.

Börjar tröttna på att vänta ut drayteks lösning, vi har inte haft internet till alla datorer på en månad här hemma nu...

Samir, får man inge special offer för att byta till en till Dovado? big_smile

Jag är inte svårflirtad i nuläget!

9

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Well, UMR'n kostar inte så mycket att börja med.

Kolla här:  http://www.dovado.com/UMR_retailers.html

10

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Samir skrev:

Well, UMR'n kostar inte så mycket att börja med.

Kolla här:  http://www.dovado.com/UMR_retailers.html

Nja, har redan plöjt ner 2´500 (kostade så mycket då) i en 2910VG, och behöver en VOIP dosa eftersom UMRen inte har detta inbyggt. Så totalen växer kan man säga!

Jaja, jag väntar vidare på Taiwaneserna ett litet tag till då, skam den som ger sig... Men tålamodet tryter helt klart.

11

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Borde vara billigare att köpa ett Tele2-kontantkortsbredband (med ett olåst Huawei E220) för 795 kr, och flytta ditt sim-kort från Option-modem till E220:an tills Draytek hunnit lura ut hur man får Option-modemet att lira igen.

12

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Jerbe skrev:

Borde vara billigare att köpa ett Tele2-kontantkortsbredband (med ett olåst Huawei E220) för 795 kr, och flytta ditt sim-kort från Option-modem till E220:an tills Draytek hunnit lura ut hur man får Option-modemet att lira igen.

Låter som en rimlig idé! Håller på att övertala kompisen att jag får låna hans telia-låsta E220 på obestämd tid mot att jag låser upp det hos Telia för 300:- för att peta in mitt Telenorkort.

Det bör ju rimligen bli samma resultat!

13

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Vispen74 skrev:
Samir skrev:

ehemm.......  http://www.dovado.com/modems

Alla med 7.2 stöd.

Börjar tröttna på att vänta ut drayteks lösning, vi har inte haft internet till alla datorer på en månad här hemma nu...

Samir, får man inge special offer för att byta till en till Dovado? big_smile

Jag är inte svårflirtad i nuläget!

Jag kan bara säga att jag är hemsk ledsen att det dröjer, men att skriva om en hel drivrutin till en router är inget man gör i en handvändning.

Vi jobbar hårt på att får det klart så fort det bara går, men det tar tid tyvärr. Inte för att skylla ifrån mig men det faktum att Option helt enkelt ändrade sin modem totalt är något vi tyvärr inte kan ta ansvar för utan enbart försöka hitta en lösning så fort som möjligt.

Tyvärr har jag dock ingen tidsram än men jag hoppas att inom någon vecka få det från Taiwan.

Än en gång kan jag bara be om ursäkt att du känner att vår router inte lever upp till sitt goda namn.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB. DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

14

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Hej!

Jag hoppas kunna presentera en beta i slutet av veckan som alla som har problem med Option modem kan få testa. Om du är intresserad så skicka ett brev till support@migrax.se så skickar jag den så fort vi har fått den och testad att den fungera.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

15

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Lasse skrev:

Hej!

Jag hoppas kunna presentera en beta i slutet av veckan...

Mycket goda nyheter! (eh, eller kan bli iaf roll)

16

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

hur går det.ar dom kommit med nån ny firmware.
Eller kan du inte surfa Vispen.

17 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-09-03 10:26:20)

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

PsyDonia skrev:

hur går det.ar dom kommit med nån ny firmware.
Eller kan du inte surfa Vispen.

Haha, jo surfet löser sig ändå med modemet direkt i datorn på klassiskt vis ( i alla fall för mig, resten av familjen får åka till internetcaffé big_smile ). Ny firmware skulle ju eventuellt dykt upp i förra veckan, men har inte hört ett ljud...

Antar att man får vänta ett tag till, det är ju bara september nu! Detta är inte vad man förväntar sig när man betalar 2´500 för en produkt, men det är kanske mänskligt trots allt...?

18

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Hej Alla!

Ledsen att det har dröjt, det jobbas hårt över allt med att få allt att funka igen och tyvärr har vi inte riktigt nått fram till målet än. (Sjukdom har dessutom draabbat mig. sad )

Det finns fortfarande ett par små saker som skall fixas och så fort vi har en stabil lösning (även om den är i beta) så kommer vi att meddelade det till alla och erbjuda den för nedladdning.

Ledsen än en gång att det dröjer.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

19

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Tjohooo!

Hittar på http://www.draytek.com/ ny firmware till 2910:an version 3.2.1, daterad 2008-09-04.

Måste denna lösa problemet!!!

20 Senaste redigerad av Vispen74 (2008-09-05 17:18:34)

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

New Features
􀁺 Support more applications for CSM V2 lite version
􀁺 Support long filename for FTP Server of USB Disk
􀁺 Add 3G signal strength display in Online Status
􀁺 Support VPN remote dial in user for bandwidth limit
􀁺 Support VPN through second routing subnet (telnet command: vpn pass2nd on/off)
􀁺 DNS servers can be set for WAN1 and WAN2 respectively
􀁺 Support different channels for wireless AP Discovery
Improvement
􀁺 Corrected: the router cannot process RIP packet over IPSec tunnel through VPN
􀁺 Corrected: when the WAN connection is active, LAN broadcast call (for VoIP) will fail
􀁺 Corrected: default SIP Account always uses first SIP account
ô€º Corrected: when the phone is hung up, "œcall forward" still cannot be cancelled
􀁺 Corrected: Web firmware upgrade cannot work normally under FireFox3
􀁺 Corrected: Apple MAC cannot detect UPnP device in PPPoE mode
􀁺 Improve the compatibility problem between Filezilla and Firefox for FTP server

Hmmm, ingenting om något modem dock...

Jaja, får testa och se...

...Fungerade inte heller mad

21

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Hej!

Du har helt rätt i att denna version inte har stöd för Option modemen än, det kommer i nästa version som man arbetar med för tillfället.

Bara för att ge dig en liten inblick hur DrayTek jobbar med ny programvara. Man är mycket fokuserad på att en programvara med så lite buggar som möjligt vilket gör att man har en mycket lång QA (Quality Assurence) innan man släpper iväg programvaran till allmänheten. Den programvara som släpptes här om dagen hade varit under utveckling i närmare två månader och låstes (med vilka funktioner och rättningar som den skulle innehålla) redan innan problemet uppstod med Option modemen.

Lösningen på Option problemet är för tillfället i QA hos DrayTek och så fort de har hittat de sista små felen som finns i programvaran så får vi en beta som vi kan dela med oss av till dig. Men för att inte din router skall bete sig märkligt när du får programvaran så vill vi någorlunda säkra på att vi inte introducera en bugg som gör att du inte kan lita på din Vigor 2910. För DrayTek är kvalitet allt och det gäller båda hårdvara och mjukvara.

Vi är mycket tacksamma för ditt tålamod och vi ber dig att ha lite till så har vi snart en lösning på problemet.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

22

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Hej!

Nu rycker en ny programvara allt närmare då vi i natt fick en beta av programvaran med stöd för Option modem. Vi kommer under dagen att genomföra interna tester hos oss för att se att allt är OK och kommer sedan att erbjuda den till alla så fort som möjligt.

Tack för allt tålamod från er alla med detta.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

23

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Eureka!

Vi har äntligen en programvara som gör att Option modem kan koppla upp sig igen mot Internet. Alla som har behov av programvaran är välkommen att ladda ned den från oss på denna adress: ftp://download.migrax.se:21//PUBLIC/Vig … 0_0001.all

Vi är tacksamma för alla våra kunder som har haft tålamodet med oss under denn tid och hoppas vi får fortsätta att ha ert förtroende att leverera en riktigt bra, avancerad och funktionell kvalitets router.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

24

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Lägger en ny länk (till samma fil, fick inte länken ovan att funka):

ftp://download.migrax.se/Vigor_2910-ser … 0_0001.all

25

Sv: Draytek Vigor 2910 och Option Globesurfer 7.2

Så har man testat Beta-firmwaren ett tag, buggar:

# VOIP fungerar ej. Vid VOIP-samtal, bryts 3G-uppkopplingen ned ovillkorligen.
# När modemet av någon anledning kopplat ned eller slutat svara, kopplar den inte upp själv som förut, utan routern måste då startas om manuellt.
# STORA problem att få modemet att koppla upp sig, man måste starta om routern med huvudströmbrytaren, mellan två och tjugo gånger innan den kopplar upp.

Således är denna firmware helt kass, och en absolut nödlösning för att få internet, i alla fall bitvis.