1

Tråd: Telia vs Tele2 vs något annat ?

Jag är helt grön inom mobilt bredband och allt vad det innebär. Jag har spenderat åtskilliga timmar med att läsa mig till information både här och på annat håll. Men jag behöver hjälp med att välja operatör.

Det är så att jag ska flytta ut på landet där det inte går att leverera trådat bredband av något slag, så då måste jag välja mobilt. Telia och Tele2 utlovar upp till 25 mbit enligt täckningskarta, Tre upp till 6, net1 lovar mottagning utomhus, Telenor upp till 6 mbit.

Jag har idag Telia på min telefon, hittar ingen 3g täckning någonstans i huset (har dock inte varit på taket ännu eller ute i trädgården, har haft fullt upp med renovering fram tills nu). Varför hittar jag ingen 3g mottagning alls? Nog för att jag har skog "åt sändar hållet", men något borde jag hitta tycker jag. Så himla fel kan väl inte deras täckningskarta ha. Huset ligger inte i någon dal eller liknande.
Jag har läst mig till att Telia och Tele2 delar 3g-nät, således borde de ha exakt likadan täckning, eller hur?
Sambon har Tre på sin jobbtelefon, hon har nästan full 3g mottagning i hela huset, men får endå bara ut drygt 1 mbit (har ett upp till upp till 10 mbit abbonnemang), kan det hänga på telefonen ? En iPhone 3gs.
Övriga operatörer har jag inte haft möjlighet att prova.

Hur gör jag smidigast för att avgöra vilken operatör jag ska välja ? Köper ett kontatkort för varje operatör?

Adressen det gäller är Husby 5 utanför Bie i Katrineholms kommun.
Kan någon snäll rackare vara så snäll och hjälpa mig.

(Jag har pratat med Telias kundtjänst som hade noll intresse av att hjälpa mig på något sätt, hen konstaterade bara att täckningskartorna inte stämmer till 100%)

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-28 11:52:59)

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

Motfråga: Vad vore en rimlig ersättning för en oberoende konsult som kommer till platsen och har med sig utrustning med vilken man kan se vilken operatör som förefaller bäst just där och som också kan ge råd om lämplig utrustning inklusive eventuella antenner och deras placering?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

jonasolof skrev:

Motfråga: Vad vore en rimlig ersättning för en oberoende konsult som kommer till platsen och har med sig utrustning med vilken man kan se vilken operatör som förefaller bäst just där och som också kan ge råd om lämplig utrustning inklusive eventuella antenner och deras placering?

Det är väl inte kunden som ska sätta priset? : )
Jag har inte en aning vad en rimlig ersättning är, eller var denne konsult finns.
Jag tror inte heller att konsult är rätt väg för mig att gå, jag har ett stort intresse (för teknik i stort) och vill då gärna 'kunna själv' så småningom, och jag måste ju börja någonstans.

Jag har sett många poster av dig (jonasolof), så har du något tips om var jag ska börja ?

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-28 15:11:13)

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

En bra lösning kan vara att köpa ett E392 modem, låsa upp det hos dc-unlocker och pröva med ett 3G kort, t ex det från iPhone. Finns det 4G kommer modemet att försöka få registrera sig hos starkaste cell oberoende av operatör men utan att lyckas. Signalvärdena visar om det är något att satsa på. Sedan kan man köra modemet i terminal och låsa det på 800, 900 och 2600 med AT-kommandon och se om andra hyggligt starka celler dyker upp.

Gör man motsvarande test på 4G only med ett 3G kort i en upplåst B593 kommer routern fortfarande inte att visa vilken operatör det är i klartext men om det är samma operatör som kortet så kommer det att stå "roaming nej". Är det annan operatör står det roaming Ja. B593 visar även bandbredden. Kruxet är att få tag i en upplåst B593. 

När man väl fått fram några kandidatceller gäller det att lista ut vilken operatör de tillhör. Det finns det lite knep som via signalvärdena ger den använda bandbredden och därmed band och trolig operatör.

För 3G kan man med samma modem använda freeware MWconn som har ett kommando som ger operatörslista inklusive RSSI för den starkaste cellen hos respektive operatör. Under testen bör modemet sitta högt och fritt och anslutet med en bra högst ett par meter lång USB2 kabel till datorn.   

Eller så har man ett E392 och simkort för alla operatörer.

Det finns inget snabbt och enkelt sätt att finna optimal cell på 3G och 4g med ett enda SIMkort och en enda router eller modem. Ännu. Dlinks router DWR923 är olåst och kanske skulle kunna användas för diagnostik; har aldrig prövat. Med tanke på hur trasslig dess firmware verkar vara för nätverksfunktioner borde de säljas begagnade billigt.

Egentligen finns all info man behöver i modemen men det finns inte mjukvara för att plocka fram den. Fr a är 900 bandet ett problem men eftersom det i framtiden bara kommer att finnas en 4G operatör där, Net4mobility, så är det lätt löst ändå.

Visst hopp står till 4G telefoner som täcker alla LTE band i Europa, i första hand Nokia. Men är inte säkert att app-makarna får tillgång till informationen från chip-settet.

På ett mer fundamentalt plan är det bara att hoppas att fler routertillverkare tillvaratar de möjligheter till diagnostik som Altair Semiconductors chipset erbjuder till skillnad från den magra informationen från Qualcomm chip.

Om man vill använda en extern antenn under sitt förutsättningslösa sökande är Poyntings logperiodiska att rekommendera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

amen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

jonasolof skrev:

En bra lösning kan vara att köpa ett E392 modem, låsa upp det hos dc-unlocker och pröva med ett 3G kort, t ex det från iPhone. Finns det 4G kommer modemet att försöka få registrera sig hos starkaste cell oberoende av operatör men utan att lyckas. Signalvärdena visar om det är något att satsa på. Sedan kan man köra modemet i terminal och låsa det på 800, 900 och 2600 med AT-kommandon och se om andra hyggligt starka celler dyker upp.

Gör man motsvarande test på 4G only med ett 3G kort i en upplåst B593 kommer routern fortfarande inte att visa vilken operatör det är i klartext men om det är samma operatör som kortet så kommer det att stå "roaming nej". Är det annan operatör står det roaming Ja. B593 visar även bandbredden. Kruxet är att få tag i en upplåst B593. 

När man väl fått fram några kandidatceller gäller det att lista ut vilken operatör de tillhör. Det finns det lite knep som via signalvärdena ger den använda bandbredden och därmed band och trolig operatör.

För 3G kan man med samma modem använda freeware MWconn som har ett kommando som ger operatörslista inklusive RSSI för den starkaste cellen hos respektive operatör. Under testen bör modemet sitta högt och fritt och anslutet med en bra högst ett par meter lång USB2 kabel till datorn.   

Eller så har man ett E392 och simkort för alla operatörer.

Det finns inget snabbt och enkelt sätt att finna optimal cell på 3G och 4g med ett enda SIMkort och en enda router eller modem. Ännu. Dlinks router DWR923 är olåst och kanske skulle kunna användas för diagnostik; har aldrig prövat. Med tanke på hur trasslig dess firmware verkar vara för nätverksfunktioner borde de säljas begagnade billigt.

Egentligen finns all info man behöver i modemen men det finns inte mjukvara för att plocka fram den. Fr a är 900 bandet ett problem men eftersom det i framtiden bara kommer att finnas en 4G operatör där, Net4mobility, så är det lätt löst ändå.

Visst hopp står till 4G telefoner som täcker alla LTE band i Europa, i första hand Nokia. Men är inte säkert att app-makarna får tillgång till informationen från chip-settet.

På ett mer fundamentalt plan är det bara att hoppas att fler routertillverkare tillvaratar de möjligheter till diagnostik som Altair Semiconductors chipset erbjuder till skillnad från den magra informationen från Qualcomm chip.

Om man vill använda en extern antenn under sitt förutsättningslösa sökande är Poyntings logperiodiska att rekommendera.

4g vet jag inte finns, Telia har en sändare planerad för nästa år, Tele2 skriver att de ska börja leverera till Katrineholm inom kort (enligt täckningskarta ska det redan finnas i centrala Katrineholm). Så 4g behöver jag inte ens leta efter.

Mycket av det du skriver känns i nuläget som överkurs. Det lutar just nu åt att i morgon klättra upp på taket och ställa mig på skorstenen och se om jag finner någon 3g-täckning där från Telia. Ett enplans hus + skorsten + mina 175, räcker det eller bör jag försöka komma upp högre? Telias sändare sitter högt, i en hög mast på en kulle ca 2-4 km (fågelvägen) bort. Hittar jag något där så får jag då ta ställning till (och övertala sambo) att köpa en antenn och sedan köra med Telia (vilka jag konstigt nog tycker om, trots det mindre bra bemötandet från kundtjänsten). Hittar jag inget där så blir det ett kontantkort från Tre i väntan på vad som händer med 4g-utbyggnad.

Vilken sorts antenn ska jag satsa på? Antenner för mig är ett helt nytt område och min kunskap där är lika med noll.

7

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

Med tanke på att 3G blir en temporär lösning så rekommenderar forumet nog mangrant en poynting logperiodisk som senare kan användas på valfritt 4G band. Det modem jag nämnde funkar bra på 3G också, gärna med en liten router för wifi i huset. T ex Dovado Tiny med vilken du kan låsa på band efter behov.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

jonasolof skrev:

Med tanke på att 3G blir en temporär lösning så rekommenderar forumet nog mangrant en poynting logperiodisk som senare kan användas på valfritt 4G band. Det modem jag nämnde funkar bra på 3G också, gärna med en liten router för wifi i huset. T ex Dovado Tiny med vilken du kan låsa på band efter behov.

Jag går bet på att hitta en poynting logperidisk antenn, då jag inte riktigt vet vad jag letar efter, vill du förklara eller än hellre länka ?

Så det är att föredra att ha modem och router separat ? Jag som tycker om att ha allt på ett ställe.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-29 10:42:00)

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

http://www.tradlost.se/shop/3G%20antenn … 17001.html

Det är ingen yagi utan en logperiodisk antenn. Modellen säljs av många till lite varierande priser, se ävven lohelectronics, Kjell & Co m.fl. Denhär typen är den enda flerbandsantenn som kan rekommenderas  i den beskrivna situationen.

Vill man  ta i med en antenn för 3G så har den här mycket bang for the buck:

http://www.tradlost.se/shop/3G%20antenn … 16982.html

Använder man ett USB modem i en router som Dovado Tiny eller Doma bör modemet sitta någon meter i från ansluten med bra USB kabel för att undvika att modemet störs av wifisignalen från routerm

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

barnafader skrev:
jonasolof skrev:

Med tanke på att 3G blir en temporär lösning så rekommenderar forumet nog mangrant en poynting logperiodisk som senare kan användas på valfritt 4G band. Det modem jag nämnde funkar bra på 3G också, gärna med en liten router för wifi i huset. T ex Dovado Tiny med vilken du kan låsa på band efter behov.

Jag går bet på att hitta en poynting logperidisk antenn, då jag inte riktigt vet vad jag letar efter, vill du förklara eller än hellre
länka ?

Så det är att föredra att ha modem och router separat ? Jag som tycker om att ha allt på ett ställe.

Antenn

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11 Senaste redigerad av barnafader (2012-11-29 12:41:19)

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

Tack för länkarna.

En annan fråga som jag tar i samma tråd för att slippa starta en ny.
Är det någon som har information om vilka utav dagens sändare hos Tele2 som kommer sända 4g? Det är nämligen så att jag har fri sikt till en GSM sändare från Tele2 någon knapp kilometer bort, och skulle det bli en 4g sändare skulle förutsättningarna för min del se mycket ljusare ut.

Edit: Jag har för mig att jag någonstans har läst att alla dagens GSM sändare ska i framtiden uppdateras med 4g sändare. Jag kan tyvärr inte hitta var jag läst detta, så risken finns att jag drömt det.

12

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

Eftersom Tele2 och telenor slår ihop sina GSM-nät och kompletterar masterna med 4G så kommer en del master att bli överflödiga och kunna sparas in. Jag har läst att man räknar med att 20 procent blir överflödiga och slopas.  Det verkar som om utbyggnaden är försenad av inlägg på forumet att döma. Någon detaljerad information om var utbyggnad kommer att ske ned på nivån enskilda master har jag inte sett. Telia har en sådan karta med planerade master men den innehåller uppenbara fel vad gäller redan gjorda installationer och är inte pålitlig.

Det verkar som om utbyggnaden för Net4mobility rullar på från sydväst. 

Tele2 torde även fortsättningsvis samköra 3G med Telia. I de fall jag sett har då den fysiska masten och kuren tillhört TeliaSonera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

jonasolof skrev:

Eftersom Tele2 och telenor slår ihop sina GSM-nät och kompletterar masterna med 4G så kommer en del master att bli överflödiga och kunna sparas in. Jag har läst att man räknar med att 20 procent blir överflödiga och slopas.  Det verkar som om utbyggnaden är försenad av inlägg på forumet att döma. Någon detaljerad information om var utbyggnad kommer att ske ned på nivån enskilda master har jag inte sett. Telia har en sådan karta med planerade master men den innehåller uppenbara fel vad gäller redan gjorda installationer och är inte pålitlig.

Det verkar som om utbyggnaden för Net4mobility rullar på från sydväst. 

Tele2 torde även fortsättningsvis samköra 3G med Telia. I de fall jag sett har då den fysiska masten och kuren tillhört TeliaSonera.

Vill du vara snäll och dela med dig om de uppenbara felen ang. Telias utbyggnad ?

Jag får lov att vänta och se hur det ter sig i den närmaste framtiden innan jag gör några större inköp eller installationer (att flytta kostar pengar utan att behöva köpa olika modem och antenner). Får lov att stå ut med Tre där jag iaf har god mottagning utan några konstigheter, ska bara se till att få upp hastigheten över 1 mbit.

Hann dessvärre inte upp på något tak idag, om jag skulle komma upp där inom de närmaste dagarna och det visar sig finnas 3g mottagning från Telia får jag tänka om.

14

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

På kartan över utbyggnad markeras även färdiga master. De visas ibland inte på kartan där de verkligen står. För att redovisa felen måste man alltså veta var respektive mast egentligen står och det vet jag bara på Öland.

Ett liknande uppenbart fel var då Telenor till helt nyligen visade en 4G mast och dess täckning på 2600 i Maglarp NV om Trelleborg, nära Skegrie. Nu finns inte den 4G täckningen på kartan längre för den fanns inte i verkligheten vilket påvisades av användare.

PTS karta www.bredbandskartan.se är rätt så bra men inte helt pålitlig den heller. Kolla nätägare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

Nu har jag varit tyst en tid. Men lite har hänt.
När vi flyttade så såg Tre ut att vara det bästa valet, så jag skaffade ett modem samt abonnemang från Tre. Visade sig att jag bara får ut ca 1,2 mbit under optimala förhållanden (tidiga mornar, moln och snöfritt på träden osv.). Har provat MÅNGA olika platser, men jag får inte ut bättre hastighet trots full mottagning i hela huset. Som tur är så är det stabilt, ca 3-4 nedkopplingar på en vecka.
Men sen förra veckan så fick jag syn på att Tele2 hade slagit igång 4g sändarna häromkring och åkte omedelbums och skaffade ett modem samt abonnemang från Tele2. Här stötte jag på patrull kan man säga. På fredagen när jag kom hem med modemet skulle det ta 2 timmar för de att få igång det, när 2 timmar gått pratade jag med kundtjänsten igen som sa 24 timmar eller på måndag. Inte var det igång då heller, fick då höra 24 timmar både på måndagen, tisdagen och onsdagen. Idag när jag pratade med dom sa dom en vecka (!) då de måste göra en felsökning och sedan åtgärda felet. Jag har hela tiden haft kontakt med min återförsäljare som pratat med sin kundtjänst hos Tele2, han fick idag höra som vanligt att det skulle vara igång inom 24 timmar (eller absolut senast idag).
De i kundtjänsten kan inte svara på vad som är fel, de säger bara att det är något som strular med mitt abonnemang, men inte vad.
Vad kan vara så jävla svårt att lösa ? Hur kan jag sätta eld i baken på dem ?

16 Senaste redigerad av Wasted (2012-12-21 18:56:09)

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

Skulle själv aldrig välja Telia.Deras mobila bredband med maxtak (som är ett stort skämt) förbrukar jag på några dagar.
Har Tele-2 där jag bor,precis lika bra täckning som Telia,men Tele-2 ligger klart före då jag har upp tilll 32 mbit och snart 4G 80 mbit  (Telia har långt kvar till det kan jag säga)
3 är ingen höjdare heller.
Dessutom kan jag i princip ladda ner obegränsat med Tele-2:s företagabb bara man vet NVH..

17

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

Kan bara rekommendera barnafadern att skaffa ett gratis Comviq kontantkort i väntan på att Tele2 skall få ändan ur. Fick ett sådant på ett dygn, nu är det iofs helger som väntar....

18

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

comviq surf,
går inte att välja 3 eller 4 G
vad man får verkar helt okänt !

vissa är 3 andra 4.

tele2 behöver qa

19

Sv: Telia vs Tele2 vs något annat ?

Så, nu är det äntligen igång. Har fortfarande inte fått veta vad som var problemet. Dock fungerar det mycket bra, Tele2 lovar upp till 20 mbit enligt täckningskarta, jag får ut 29 mbit ner och ca 9 mbit upp. Dock är inte routeregenskaperna hos Huwaei modemet mycket att hurra för, taskig fart på det interna nätverket samt snål mottagning, men det funkar iaf.

Tack för hjälpen.