76 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-20 11:40:09)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Ok. Tänkte bara rapportera så du kanske kan vidare rapportera till tp link. Nja det är ju samma apn bbb o telesnor dvs. internet.telenor.se, men i routern under flik network/ 3/4g så byter routern ibland från bbb till telenor och då slutar routern att fungera. Men annars funkar den bra nu. Ska testa vidare någon vecka och funkar det inte som det ska så då ska jag ligga på bbb kundtjänst om byte av sim kort.
Hilsen T

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
aha.den byter i fliken från Bredbandsbolaget till Teleon(privat).... okey..kanske bugg i fw.
skulle nog försöka få nytt sim...




du kan med försöka att resetta routern (håll ner knappen 10 sec) och på så sätt göra en fabriksåterställning....

*** glöm ej att först ta ut config filen till datorn innan....så kan du ladda in dina inställningar igen....eller så skriver du in allt manuellt igen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

77

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Hej igen!
Såg nu på telenors och bbb hemsida att det är driftstörningar i mitt område sedan i fredags så det kanske är det som är felet. Fast två gånger idag så har routern bytt leverantör från bbb till telenor privat med resultat internet funkar är lika med noll. Ska även prova att reseta. Tackar som vanligt med hjälpen jonny.
Ha en bra kväll mvh T

Jonny skrev:

Ok. Tänkte bara rapportera så du kanske kan vidare rapportera till tp link. Nja det är ju samma apn bbb o telesnor dvs. internet.telenor.se, men i routern under flik network/ 3/4g så byter routern ibland från bbb till telenor och då slutar routern att fungera. Men annars funkar den bra nu. Ska testa vidare någon vecka och funkar det inte som det ska så då ska jag ligga på bbb kundtjänst om byte av sim kort.
Hilsen T

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
aha.den byter i fliken från Bredbandsbolaget till Teleon(privat).... okey..kanske bugg i fw.
skulle nog försöka få nytt sim...




du kan med försöka att resetta routern (håll ner knappen 10 sec) och på så sätt göra en fabriksåterställning....

*** glöm ej att först ta ut config filen till datorn innan....så kan du ladda in dina inställningar igen....eller så skriver du in allt manuellt igen

78

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

samma tillbaka ....lycka till

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

79

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Liknande apn-skifte har även hänt mig!
I configfilen har jag Telenor inlagt som standard.
I bland när jag skiftar till 4G-kortet från 3 och jag
skiftar apn förståss, så händer inget!
Väntar o väntar på uppkoppling, tittar jag då i inställningarna
så har det ibland hänt att routern skiftat tillbaka till Telenor....

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

80

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Hänt igen o igen!
Senast nån gång i natt har modemet tappat kontakten
och försökt ansluta igen.
I samband med det har APN ändrats från 3 till Telenor....

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

81

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

oj ...knepigt fel

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

82

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Sen telenor har fått ordning på störningarna här i mitt område så har inget apn skifte skett så kolla om det är något sådant strul, riktigt stabilt förutom en och annan manuell disconnect/ connect så funkar allt bra med jonnys prov beta fw.
Hilsen T

Rrambo skrev:

Hänt igen o igen!
Senast nån gång i natt har modemet tappat kontakten
och försökt ansluta igen.
I samband med det har APN ändrats från 3 till Telenor....

83

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Eftersom jag kör på annan leverantör än Telenor
när det händer så har det inget med dom att göra.
Det är routern som av någon anledning ändrar till
den APN som finns i configfilen, dvs defaultvärdet.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

84 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-24 15:20:46)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

vad menar du med defaultvärdet?

aaa tror jag vet vad du menar med det..... har du laddad config fil till modemet ? ....dvs binfil för modemet? om så

ta bort - spara - stäng av modem - starta upp med modem i -utan binfil

det här med binfil för modemet..... behövdes i 1:a version av beta fw ifall modemet inte hittades.... för vissa...ska dock inte behövas för version 2 o 3 av beta fw..

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

85

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Nej nu missförstod du!
Jag menar configfilen till routern, när den sparades var
Telenors APN inställd, och det är det värdet som routern
verkar vilja använda om något hickar till.
BINfilerna för modemen tvivlar jag påverkar det här problemet.
Jag ska prova att spara en configfil när 3:s  APN är inställd så
får vi se om routern skiftar till 3 när jag kör med Telenor.
Måste dock vänta lite då jag har felanmält till Telenor, jag har
plötsligt bara 25% signalstyrka istället för 100, och anslutningen
bryts hela tiden.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

86

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Hej, har köpt TP Link 3420 v.2.2 nu här till farsan som sitter i Varberg med mobilt bredband från Telenor. Han har en ZTE mf821d usb dongel. Jag googlade lite snabbt hemma här nu och insåg det fanns en del problem med denna router och dongeln.

Dock verkar det kanske som att det kan lösa sig med en firmware till routern? Har laddat ner firmware: mr3420v2_en_3_13_27_up_boot(121206).bin

Räcker det att uppdatera routerns firmware så skall det rulla sen? Eller behöver jag kanske även uppdatera firmware för usb dongeln? (Såg på telenors hemsida det fanns firmware för den med).
DL_MF821D_TLN_SE_EUV1.00.03.exe

Är det enklare uppdatera allt här hemma där jag har fiber, eller bör jag göra uppdateringen på routern när jag samtidigt har usb dongeln i hand?

87

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Pröva också Huntsman fw enligt denna tråden

http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p56292

Vill du flasha tillbaka till org tp link fw finns den dels på ofmodemsandmen och hos tplink support.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

88

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Tack för svar. Vad är det som gör du hellre rekommenderar fw på den sidan? Och är det samma procedur jag måste göra för att uppgradera?

89 Senaste redigerad av plun (2014-01-12 13:11:33)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Akerhage skrev:

Hej, har köpt TP Link 3420 v.2.2 nu här till farsan som sitter i Varberg med mobilt bredband från Telenor. Han har en ZTE mf821d usb dongel. Jag googlade lite snabbt hemma här nu och insåg det fanns en del problem med denna router och dongeln.

Dock verkar det kanske som att det kan lösa sig med en firmware till routern? Har laddat ner firmware: mr3420v2_en_3_13_27_up_boot(121206).bin

Konstig firmwarebeteckning?  Det här ser jag för en V2.

http://www.tp-link.se/support/download/ … n=V2#tbl_j


Sen angående ZTE-modemet så vete tusan... Sverige är ett "bananland" för TP-Link

http://www.tp-link.se/support/3g-comp-l … ation=1144


Hursomhelst så funkar nog Huntsman, viktigt att följa manualen!
http://ofmodemsandmen.com/tutorials.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

90 Senaste redigerad av Akerhage (2014-01-12 13:26:22)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

tack för länkarna där, skall kika in den huntsman-guiden. Ska bara orka sätta mig in i eländet först här.
Vet inte vad för router-fw jag hittade där, men den du länka till nu verkar ju stämma bättre. skumt!

googlade TP link 3420 firmware och hittade denna:
http://www.tp-link.com/en/support/downl … version=V2

den du länka till:
http://www.tp-link.se/support/download/ … n=V2#tbl_j

vad är skillnaden? Varför finns inte den senaste med på den sida jag hitta?

91

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Akerhage skrev:

tack för länkarna där, skall kika in den huntsman-guiden. Ska bara orka sätta mig in i eländet först här.
Vet inte vad för router-fw jag hittade där, men den du länka till nu verkar ju stämma bättre. skumt!

googlade TP link 3420 firmware och hittade denna:
http://www.tp-link.com/en/support/downl … version=V2

den du länka till:
http://www.tp-link.se/support/download/ … n=V2#tbl_j

vad är skillnaden? Varför finns inte den senaste med på den sida jag hitta?

Det finns massvis med firmware och vissa ges bara ut för vissa regioner och den svenska sidan har då ett senare.

-----------

Angående Huntsman om du landar där så är det namnet på firmwaret,  en router som kör det kallas ROOter, firmwaren heter då "Black widow" samt "Huntsman",  viktigt då att ta rätt firmware för annars kan routern bli ett bokstöd!

http://ofmodemsandmen.com/downloads.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

92 Senaste redigerad av Akerhage (2014-01-12 14:08:01)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

plun skrev:

Angående Huntsman om du landar där så är det namnet på firmwaret,  en router som kör det kallas ROOter, firmwaren heter då "Black widow" samt "Huntsman",  viktigt då att ta rätt firmware för annars kan routern bli ett bokstöd!

Antar jag ska ladda hem den då som heter huntsman och så får jag välja antingen den gula eller röda beronde på om jag vill ha de allra senaste eller den mest stabila av den. Jag väljer givetvis den röda för alltid skoj ha den senaste tongue
openwrt-mr3420-v2-HM2013-12-20red

Sedan bara följa guiderna för att installera FW och sedan konfigurera routern så att den fungerar att användas som den är tänkt med USB modem?

Denna huntsman rekommenderas framför TPs officiella för att den har bättre stöd för att få ut bättre hastigheter i 4G nätet?

Vid USB Modem-inställningarna, vad är det som gäller då för ett Telenorabbonemang?
APN - antar det är "services.telenor.se"
User Name - ingen aning?
Password - ingen aning?
PIN - om man med hjälp av telenors program stängt av PIN antar jag detta kan lämnas blankt?
Authentication protocol - PAP eller CHAP?

93

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Akerhage skrev:
plun skrev:

Angående Huntsman om du landar där så är det namnet på firmwaret,  en router som kör det kallas ROOter, firmwaren heter då "Black widow" samt "Huntsman",  viktigt då att ta rätt firmware för annars kan routern bli ett bokstöd!

Antar jag ska ladda hem den då som heter huntsman och så får jag välja antingen den gula eller röda beronde på om jag vill ha de allra senaste eller den mest stabila av den. Jag väljer givetvis den röda för alltid skoj ha den senaste tongue
openwrt-mr3420-v2-HM2013-12-20red

Sedan bara följa guiderna för att installera FW och sedan konfigurera routern så att den fungerar att användas som den är tänkt med USB modem?

Denna huntsman rekommenderas framför TPs officiella för att den har bättre stöd för att få ut bättre hastigheter i 4G nätet?

Personligen så har jag större tilltro till Huntsman men testa först med TP-Links firmware.

Ditt modem är sedan med i listan över modem som stöds med Huntsman

http://ofmodemsandmen.com/supported.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

94 Senaste redigerad av Akerhage (2014-01-12 14:10:40)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jag kommer testa huntsman, det verkar vara väl genomarbetat tycker jag. Kul att stödja dessa typer av engagemang med. btw, svara gärna på mina frågor i ovanstående post ang APN-inställningar osv. tack!

95

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Akerhage skrev:

Vid USB Modem-inställningarna, vad är det som gäller då för ett Telenorabbonemang?
APN - antar det är "services.telenor.se"
User Name - ingen aning?
Password - ingen aning?
PIN - om man med hjälp av telenors program stängt av PIN antar jag detta kan lämnas blankt?
Authentication protocol - PAP eller CHAP?

Ok missade den posten

APN > Med Telenors mobila bredband så bör man köra internet.telenor.se,  services funkar oxå.

User > tomt

Password > tomt

PIN > jag tar alltid bort pinkodsverifieringen om jag är hemma.

Aut > tomt

Så här:
http://i.imgur.com/gATTToal.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

96

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Kanon, stort tack för hjälpen! Får meddela om ngn vecka ifall det fungerar då jag inte besöker farsan så ofta smile

97 Senaste redigerad av plun (2014-01-12 14:30:34)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Akerhage skrev:

Kanon, stort tack för hjälpen! Får meddela om ngn vecka ifall det fungerar då jag inte besöker farsan så ofta smile

Jo det brukar bli mycket stabilt och jag kör samma lösning för min far i hans sommarstuga, bara tuffar på utan behov av akututtryckningar smile

Sen är det det här med modemet som jag inte har någon erfarenhet av men det märker du om det är stabilt, ta en koll i systemloggen om det ser skumt ut.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

98 Senaste redigerad av Akerhage (2014-05-18 14:31:25)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Hej igen! Först nu igår var jag hos min farsa efter att jag har flashat om den routern jag köpte till honom i januari. Nu när jag kom hem till honom så stoppade jag i hans sticka i routern och kikade att jag använde rätt APN. Men jag kom inte åt internet. Hade för en stund "internetåtkomst" om jag kikade nätverksinställningarna, men ingenting fungerade.

Vad tror ni kan vara fel?

edit: hmm, jag noterade nu att jag tror jag hade user/password inskrivet där? Men det var user: root och password som jag antog var för routern i sig? Det kanske skulle vara tomt där?

99 Senaste redigerad av plun (2014-05-18 18:44:01)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jo det är inte mycket som kan fela, pinkoden kan också behövas om du inte tagit bort den.

user/pass behövs inte.

Sen ser man ganska enkelt i system-loggen om något klickar.

Vilken version installerade du?

http://ofmodemsandmen.com/downloads.html

Huntsman eller Funnelweb är då det som gäller.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

100

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Okej. Konstigt. Får testa utan det user Name och lösenord samt även med pin då nästa gång. Synd jag inte hann testa det nu i lördags. Dröjer väl lika länge till nästa besök 'p