1 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-27 09:04:03)

Tråd: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Som bekant så är denna version 2 av routern inte kompatibelt med alla modem ...tex Huawei e392 & e398

Jag har efter diverse mail fått från TP-Links support en beta FW av en tekniker som löser ovannämda modems problem.
- Har pratat med Teknikern som gjort denna Fw... vad gäller att dela med sig av FW och det är inga problem - skicka ett PM
  ett mail så skickar jag FW till dig.

________________________________________________________________________________________
Om router inte vill connecta efter uppgradering så verkar MTU spela roll:
enligt egna test så är det tjurig på 1480
fungerar på 1492
fungerar på 1400
Om detta med MTU är till fälligt eller ej vet jag inte.... finns en tidigare användare som upplever samma sak
..... skriv gärna om ni har likande erfarenheter av MTU efter uppgradering
=======================================================================================
*Kom i håg att efter en uggradering av FW ..stänga av Router med att bryta strömmen och starta sedan upp Router*
* Kom även ihåg att det är en "Beta verson" av FW som har för avsikt att lösa problemet med Connection  när det gäller       
   Huawei E392 usb modem och TP-mr3420 V2
* Problemen vad gäller att modemet har problem med att Koppla upp verkar vara löst då det går mycket fort med denna FW
* Modemet Huawei E398 fungerar på samma sätt visar det sig så problemet är även löst vad gäller det.
* I dagsläget är det ända vad jag känner till som inte fungerar med ovannämda modem och FW är att "signalstyrkan i % "
   visar 0

--> Tänk på att vad som händer med en eventuell Garanti vet jag inte så du gör detta på egen risk så att säga <--
      fast borde inte vara något problem då den kommer från dom själva men är ej en officiell beta fw i dagsläget
=======================================================================================

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

För mig fungerar inte denna firmware i 3G med nämnda modem!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

3 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-27 13:22:13)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jaha... konstigt... skulle vara enbart för 4g då kanske...........kolla MTU till 1400


Redigerat:
hittar själv ingen inställning i router för att få den att gå över till 3g (för att prova)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4 Senaste redigerad av Jonny (2012-12-11 18:53:18)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Funkar för mig...kör sim i Huawei E1820 med visserligen 4g simkort....men modem är ju 3g(tror jag)...funkar...även signal i % funkar


*Modem Huawei E 1820 = fungerar med signalstyrka och uppkoppling

*Modem Huawei E180 få jag signalstyrka....modem identifierad....men kan ej koppla upp då jag ej får IP
logg nämner formfactory fel = lägger inget krut på det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

E372 och E367 funkar ju perfekt, men inte E392 o E398 i 3G
och med ett 3G SIM!
Det vet du, berättade det i den andra tråden att det kopplar
ner o upp hela tiden och anslutningen mot internet hänger.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

6

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

sant...provade du att ändra mtu ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Ska prova ikväll, är på jobbet fortfarande.
Tänkte även prova med ett 4G kort, även om jag bara
kan få in 3G där jag bor, kanske har betydelse!?

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

8 Senaste redigerad av Jonny (2012-12-11 18:54:05)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

okey....fattar inte då mitt går klockrent med samma utrustning.....jag har satt mitt mtu på 1492

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Problem som har uppstått för mig med ett e392 modem och nya fw är att varje morgon så måste jag trycka på disconnect och sedan connect för tydligen så faller routern i dvala om ingen har använt på ett tag (i mitt fall på natten då jag inte tankar något under den tiden). Modemet står bara blinkar blått/ eller lila (vet ej färgblind) inte grönt i alla fall, men det går inte att surfa om jag inte gör denna procedur varje morgon hittills i alla fall. Provat med att byta mtu också, men detta har inte funkat utan kör jämnt på 1400.
Mvh T

10

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

står det o blinkar så har du ingen kontakt med nätet..... kneptiga fel ni verkar ha... jag har min router står på hela natten med men inte stannar det...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jonny skrev:

står det o blinkar så har du ingen kontakt med nätet..... kneptiga fel ni verkar ha... jag har min router står på hela natten med men inte stannar det...

Jag fast inga allvarliga fel, men du har väl kameror som ibland skickar ut info på nätet eller har jag fel så då hinner din router aldrig in i dvala då den behöver vara aktiv nattetid också eller har jag fel. Jag tänkte om detta kunde vara något du kan nämna för tp supporten.
Hilsen T

12

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

jo fast vet ej om dom skickar om det inte är rörelse.. men ska göra ett test i natt....

stänger ner allt i natt och låter bara router stå på för att se om jag får samma fel att den stänger ner sig så att säga...

svaret kommer under morgontimmarna i morn

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13 Senaste redigerad av Tias (2012-11-27 20:47:30)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Satte in beta fw:n jag fick men den jävlas lika bra med den som med den gamla enda skillnaden är att den kopplar upp nästan direkt nu.  Jag har inte prövat att ändra mtu:n så jag får testa det och återkomma med resultat senare

Läste just att det här med mtu har med uppkopplingen att göra så det hjälper inte mig då eftersom det är stabiliteten som krånglar för min del.

14

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

I B593 brukar MTU stå så lågt som 1360.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Morn gott folk.

Har med hittat ett strulande med Router som sagts i tidigare inlägg , då den stått på under natten med inget kopplat till den. allt lyser men bergänsad internet. Ska skicka min  logg till den tekniker som gjort denna FW beta som jag/Vi kör då jag kunde skicka direkt till han om det var något....och det är det ju smile

åter kommer när svar inkommet i frågan

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jonny skrev:

okey....fattar inte då mitt går klockrent med samma utrustning.....jag har satt mitt på 1492

Nja, riktigt lika är det ju inte!
Du kör 4G med ett 4G SIM, jag försöker köra 3G med ett 3G SIM o ett 4G SIM.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

17

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jonny skrev:

Morn gott folk.

Har med hittat ett strulande med Router som sagts i tidigare inlägg , då den stått på under natten med inget kopplat till den. allt lyser men bergänsad internet. Ska skicka min  logg till den tekniker som gjort denna FW beta som jag/Vi kör då jag kunde skicka direkt till han om det var något....och det är det ju smile

åter kommer när svar inkommet i frågan

Morn samma för mig i morse blinkade blått/ alt lila, klicka på disconnect och sen connect och funkar nu kanon.
H T

18 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-28 08:43:12)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

hej.
fått svar från tekniker....sätt inställ enligt nedan
http://forumbilder.se/images/8728201293646839c.jpg
testa smile

starta om router

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

För mig var det samma visa som vanligt trots att jag gjorde som tp supporten sa ovan. Blinkade blått skulle gå in och välja disc och sedan connect, men funkade inte alls utan bytte till slut till e398 modemet och då funkade det här är logg från routern:
1st day 00:00:24     DHCP          INFO       DHCPS:Recv REQUEST from 54:04:A6:81:00:B4
1st day 00:00:26     DHCP          INFO       DHCPS:Send ACK to 192.168.0.100
1st day 00:00:30     DHCP          INFO       DHCPS:Recv INFORM from 54:04:A6:81:00:B4
1st day 00:00:31     3G/4G            INFO       Before Mode switch VendorID = 0x12d1, ProductID = 0x1505
1st day 00:00:31     3G/4G            INFO       This is a LTE modem which needs mode switch.
1st day 00:00:44     3G/4G            INFO       After mode switch vendorID is 0x12d1 productID is 0x1506
1st day 00:00:44     3G/4G            NOTICE     Before judgeModemTypeByTargetID, index = 3, targetPid = 0x1506
1st day 00:00:44     3G/4G            NOTICE     After judgeModemTypeByTargetID, modem type = 1
1st day 00:00:44     3G/4G            INFO       LTE Modem = 1, modemStatus = 2, targetVendorID = 0x12d1, targerProductID = 0x1506
1st day 00:00:50     3G/4G            INFO       USB modem is ready
1st day 00:00:52     3G/4G            NOTICE     Start set modem ISP info automatically
1st day 00:00:52     3G/4G            NOTICE     Can't set modem ISP info in condition of manualConf
1st day 00:00:54     3G/4G            NOTICE     Start set modem ISP info automatically
1st day 00:00:54     3G/4G            NOTICE     Can't set modem ISP info in condition of manualConf
1st day 00:00:56     3G/4G            NOTICE     Start set modem ISP info automatically
1st day 00:00:56     3G/4G            NOTICE     Can't set modem ISP info in condition of manualConf
1st day 00:00:59     3G/4G            NOTICE     Start set modem ISP info automatically
1st day 00:00:59     3G/4G            NOTICE     Can't set modem ISP info in condition of manualConf
1st day 00:01:01     3G/4G            NOTICE     Start set modem ISP info automatically
1st day 00:01:01     3G/4G            NOTICE     Can't set modem ISP info in condition of manualConf
1st day 00:01:03     3G/4G            NOTICE     Start set modem ISP info automatically
1st day 00:01:03     3G/4G            NOTICE     Can't set modem ISP info in condition of manualConf
1st day 00:01:03     3G/4G            NOTICE     mobileAutoDial 576 LTE dial automaticly
1st day 00:01:03     3G/4G            NOTICE     swLteMobileCmdReq 469 lteLinkStatus == 0
1st day 00:01:03     3G/4G            INFO       Set APN internet.telenor.se and authType 0x0
1st day 00:01:05     3G/4G            NOTICE     swLteMobileCmdReq 516 call dhcpcLteModemStart
1st day 00:01:05     DHCP          INFO       dhcpc_ipc_data_rcv_router 693 : current network type = 1 
1st day 00:01:05     DHCP          INFO       DHCPC Send DISCOVER with request ip 0 and unicast flag 0

20 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-29 10:56:33)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

okey...knepigt båda mina huawei funkar.. är ditt e392 upplåst

fundersam här---->Blinkade blått skulle gå in och välja disc och <------- disk?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21 Senaste redigerad av Rrambo (2012-11-29 12:21:52)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Provade igår med E392 och ett 4G kort från 3, grön dubbelblink
och ingen antydan till att vilja ansluta......
Stoppade kortet i ett E372 och det hoppade igång direkt.

Slutsats (?) att firmwaren enbart försöker ansluta 4G med ett kort
som stödjer det, ansluter men funkar inte ordentligt med ett 3G kort.....?
Jag har ju inte 4G täckning så det verkar som routern inte försöker
tagga ner o ansluta 3G med ett 4G kort.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

22

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jonny skrev:

okey...knepigt båda mina huawei funkar.. är ditt e392 upplåst

fundersam här---->Blinkade blått skulle gå in och välja disc och <------- disk?

Sorry orkade inte skriva korrekt disconnect ska det va det som funkade tidigare att klicka på disconnect sedan connect det är ett upplåst telia kontant e392
Mvh T

23

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

jaha...ja jag vet ej då mina båda funkar men på 4g som sagt...
ser inte hella någon stanns i router där man kan välja 2,3,4g lite dåligt tycker jag
i och för sig borde jag kanske fattat va du mena smile

men,men

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

24

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jonny skrev:

jaha...ja jag vet ej då mina båda funkar men på 4g som sagt...
ser inte hella någon stanns i router där man kan välja 2,3,4g lite dåligt tycker jag
i och för sig borde jag kanske fattat va du mena smile

men,men

Ah det gör inget vi försöker ju jobba framåt så det ska funka, men det gör det ju för dig. Men, typiskt för mig så fungerar ingenting någonsin utan får mickla mig fram ska tillägga att jag ligger nära mast fast i radioskugga så om jag flyttar mig med mobil på tomten (bor på landet 900 mhz) så skiljer det sig i antalet pluppar, bredbandsbolaget (telenor) 4g 32 m/ bit mobilt bredband. Mvh T

25 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-30 06:44:36)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

borde gå att lösa om du kan får bättre fart o stabilitet på olika ställen på tomten... riktanten med kabel o  wlan-antenner och accesspoint eller Range Extender (kör med detta själv.har telenor 4g 32mb på 900mhz) dock liteoklart hur långt ifrån masten jag är men minst 1km


går att lösa ditt problem med olika mottagning på din tomt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )