51

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

flashkoden får du genom generatorn här i forumet

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

52 Senaste redigerad av Rrambo (2012-12-26 17:50:59)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Ja precis, och den säger "Data card not found" som sagt!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

53

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

byt usb port i dator o prova igen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

54

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

4 portar i den stationära och 2 i den bärbara, samma resultat!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

55

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

kommer jag ihåg rätt om du hade mac?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

56

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

O nej, enbart PC!
Är inte den där programvaran för gammal?
Det står nånstans att den inte funkar till E398.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

57 Senaste redigerad av plun (2012-12-26 19:24:14)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Det är två länkar i tråden som Jonny hänvisade till och jag använde Elisas version för både mitt E398 samt E392 utan några trubbel.

Direktlänk:
http://www.elisa.fi/elisa/docimages/att … 0.B757.exe

Om du kan finska
http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakasp … vitysohje/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

58

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Hej plun!

Jodå har slangat ner den, men den frågar efter kod!
Slangade då ner programvaran för att få koden, men
DEN programvaran funkar inte!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

59 Senaste redigerad av plun (2012-12-26 19:33:49)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Rrambo skrev:

Hej plun!

Jodå har slangat ner den, men den frågar efter kod!
Slangade då ner programvaran för att få koden, men
DEN programvaran funkar inte!

Jo men flashkoden fixas via den här sidan

http://www.mobilabredband.se/unlockhuawei-2/?imei

Till höger under egna byggen matar du in IMEI-koden som du enklast får från Mobila-bredbandsklienten.

EDIT Sen kan det gå åt pipsvängen så skyll inte på mig....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

60

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Ja jäklar i min lilla låda, där var det, har letat som en tok!
Slangade ner programvaran som länkas till i texten till vänster!!!!
Tusen tack, nu är modemet uppgraderat!!  :-)

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

61

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Rrambo skrev:

Ja jäklar i min lilla låda, där var det, har letat som en tok!
Slangade ner programvaran som länkas till i texten till vänster!!!!
Tusen tack, nu är modemet uppgraderat!!  :-)

Ok bra  smile

Jag är inte med på vad du slangade ner ??

Allt sker ju automagiskt när firmware-filen körs förutom då att man behöver flashkoden.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

62

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jadå, med koden gick ju resten finfint.
Om du kikar i texten på vänstra sidan där man förklarar
upplåsningskoden så finns faktiskt en länk.
Det var den jag lyckades hitta!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

63

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Rrambo skrev:

Jadå, med koden gick ju resten finfint.
Om du kikar i texten på vänstra sidan där man förklarar
upplåsningskoden så finns faktiskt en länk.
Det var den jag lyckades hitta!

Aha... den länken har jag aldrig sett... har matat in i kodgeneratorrutan och fått min flashkod.

Kan vara bra att ha !  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

64 Senaste redigerad av Jonny (2012-12-27 17:30:13)

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Fick nyss(2012.12.27) en ny FW av teknikern....

lite osäker på vad den gör då den har datum 2012.12.04
den officiella heter ju 2012.12.06

har skickat en förfrågan till han...avvaktar ....men ska prova denna med på min egen...

vill ni har ? ... skicka mailadress

Kör denna utan problem...... vill ni jämföra så ser min logg ut så här.... OBS välj endast 3g/4g i loggen efter en omstart

__________________________________________________________________________________________________

System Log
 
  Auto Mail Feature:   
Disabled

  Log Type:         Log Level:   
Index    Time    Type    Level    Log Content
17    Dec 27 13:11:31     3G/4G    NOTICE    swLteMobileCmdReq 457 call dhcpcLteModemStart
16    Dec 27 13:11:28     3G/4G    INFO    Set APN internet.telenor.se and authType 0x0
15    Dec 27 13:11:28     3G/4G    INFO    swLteMobileCmdReq 401 lteLinkStatus == 0
14    Dec 27 13:11:28     3G/4G    INFO    mobileDemandDial 489 LTE dial on demand
13    Dec 27 13:11:26     3G/4G    INFO    End set modem ISP info
12    Dec 27 13:11:25     3G/4G    INFO    name is /dev/ttyUSB0, LEN = 12
11    Dec 27 13:11:25     3G/4G    INFO    modem index is 4
10    Dec 27 13:11:25     3G/4G    INFO    Start set modem ISP info automatically
9    Dec 27 13:11:23     3G/4G    INFO    USB modem is ready
8    Dec 27 13:11:17     3G/4G    INFO    LTE Modem = 1, modemStatus = 2, targetVendorID = 0x12d1, targerProductID = 0x1506
7    Dec 27 13:11:17     3G/4G    INFO    After judgeModemTypeByTargetID, modem type = 1
6    Dec 27 13:11:17     3G/4G    INFO    Before judgeModemTypeByTargetID, index = 3, targetPid = 0x1506
5    Dec 27 13:11:17     3G/4G    INFO    After mode switch vendorID is 0x12d1 productID is 0x1506
4    Dec 27 13:11:03     3G/4G    INFO    This is a LTE modem which needs mode switch.
3    Dec 27 13:11:03     3G/4G    INFO    Before Mode switch VendorID = 0x12d1, ProductID = 0x1505
2    Dec 27 13:10:54     3G/4G    INFO    LTE Modem = 0, modemStatus = 1, targetVendorID = 0x0000, targerProductID = 0x0000
1    Dec 27 13:10:54     3G/4G    INFO    handle_card sta

__________________________________________________________________________________________________

Detta är ej den officiella som finns på tp-download sida

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

65

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Efter att ha uppgraderat FW i E392 så lyckas jag
faktiskt få uppkoppling och hyfsat stabil anslutning,
både med 3G kortet från Telenor och 4G kortet från 3.
Nu kör jag med den senaste officiella FW till TP-linken.
Skicka gärna den senaste betan Jonny, min mailadress
bör du ju ha vid det här laget! :-)
Kan vara intressant att prova även den.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

66

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

okey.... bra att det verkar komma igång för dig nu..
den fw som jag fick är enligt teknikern ungefär den samma som den officiella, fast en debugversion...lite oklart vad han menar med det dock.

yttre antenner är att föredra för stabilare uppkoppling och lite bättre fart.
min erfarenhet är att du bör köra på 4g istället för 3g då den är stabilare i uppkopplingen.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

67

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Hade kört på 4G om täckning funnits......kanske kommer
så småningom.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

68

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

ok.... funkar det okey för dig nu ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

69

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jo det funkar OK, men jag kör på den senaste
officiella firmwaren.
Verkar som uppgradering av modemet gjorde
den stora skillnaden.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

70

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

good

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

71

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Fungerar den senaste officiella FW med E398 på samma sätt som den betaversion du hade tidigare (och som jag fick), och gör den i så fall någon skillnad?

Något jag också klurar på är statistiken över bandbreddsutnyttjande som verkar nollställa sig nånstans efter 4 GB, och loggningen som inte verkar logga annat än 4G-händelser.

72

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Jonny testar den senaste fw som jag fick av dig och verkar vara den stabilaste hittills, men routern slutar fungera ibland då den byter leverantör från BBB till telesnor av sig självt rätt som det är. Då är den bara att koppla ifrån byta tillbaks till BBB så fungerar den igen. Bra hastighet också trots att man bor i vildmarken. Misstänker dock att jag har problem med vad som beskrivs här: http://www.mobilabredband.se/forum/view … p?id=5214.
Hilsen T

73

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

afe skrev:

Fungerar den senaste officiella FW med E398 på samma sätt som den betaversion du hade tidigare (och som jag fick), och gör den i så fall någon skillnad?

Något jag också klurar på är statistiken över bandbreddsutnyttjande som verkar nollställa sig nånstans efter 4 GB, och loggningen som inte verkar logga annat än 4G-händelser.


halloj...

nu är ju jag ingen tekniker på tp-link.... tongue men den fw 2012.12.04 som jag har är en debugversion enligt teknikern . men ungerfär liknande som det senaste på tp-links sida.

riktigt vad den gör vet jag inte förutom att om du har ett 4g modem sitter i så känner den av det och slår om till 4g parametrar i router....så då är det natruligt att du bara får 4g händelser då det är ett 4g modem du kör med.

varför den slutar räkna vid 4gb....ja det vet jag inte men det är en beta version och signalstyrkan fungerar ej heller.
vi får helt enkelt leva med det så länge för Beta=test wink

Jag framförde till tp-links teknikern ett par saker som jag villa ha i routern men fick till svar att det var inte möjligt i dagsläget att få dom.... även om jag påpekade att deras konkurenter hade dom funktionerna.

svaret jag fick var nog bara ett svar så att säga för nog kan dom om dom vill...... eller så har han inte tid helt enkelt...vad vet jag. Det var i alla fall förljande:

1: Låsa modemet vid 800,900,2600mhz
2: Låsa vid 4g eller 3g
3: Trafiken nollställs vid omstart av routern
4: Vill själv kunna bestämma datum då ska börja räkna om (30 dagarsperiod)
5: Signal styrkan fungerar ej på 4g modem


Vi får helt enkelt avvakta som det ser ut i dagsläget

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

74

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

hanbakomladan skrev:

Jonny testar den senaste fw som jag fick av dig och verkar vara den stabilaste hittills, men routern slutar fungera ibland då den byter leverantör från BBB till telesnor av sig självt rätt som det är. Då är den bara att koppla ifrån byta tillbaks till BBB så fungerar den igen. Bra hastighet också trots att man bor i vildmarken. Misstänker dock att jag har problem med vad som beskrivs här: http://www.mobilabredband.se/forum/view … p?id=5214.
Hilsen T


Halloj-2

Okey... konstigt att den byter isp själv men inte så konstigt att det då inte fungerar... för det är inte samma apn på telenor o BBB skulle jag tro wink

Själv kör jag med den som finns på tp-links hemsida (2012.12.06) ett tag för att se om jag får samma fel eller om det bara var en tillfällighet.

Mitt problem var att internet försvann fast routern sa att det fans ip o var connectad.......lösningen var att  disconnecta och connecta igen.....sedan gick det i dagar igen.....så jag provar den senare fw för att se om felet kommer igen..

men att din router vill hoppa över till anann isp...nja borde inte ske men tror att den signalen är starkare än din telenorsignal kanske...fast låst isp borde gälla..

eller vad menar du med att den byter leverantör ??
ändras namn eller parameterar i routern?

sett din länk....fel på simkort...ja kanske ..värt att prova...be dom skicka ett nytt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

75

Sv: MR3420 Version 2 Connections problem med usb modem

Ok. Tänkte bara rapportera så du kanske kan vidare rapportera till tp link. Nja det är ju samma apn bbb o telesnor dvs. internet.telenor.se, men i routern under flik network/ 3/4g så byter routern ibland från bbb till telenor och då slutar routern att fungera. Men annars funkar den bra nu. Ska testa vidare någon vecka och funkar det inte som det ska så då ska jag ligga på bbb kundtjänst om byte av sim kort.
Hilsen T

Jonny skrev:
hanbakomladan skrev:

Jonny testar den senaste fw som jag fick av dig och verkar vara den stabilaste hittills, men routern slutar fungera ibland då den byter leverantör från BBB till telesnor av sig självt rätt som det är. Då är den bara att koppla ifrån byta tillbaks till BBB så fungerar den igen. Bra hastighet också trots att man bor i vildmarken. Misstänker dock att jag har problem med vad som beskrivs här: http://www.mobilabredband.se/forum/view … p?id=5214.
Hilsen T


Halloj-2

Okey... konstigt att den byter isp själv men inte så konstigt att det då inte fungerar... för det är inte samma apn på telenor o BBB skulle jag tro wink

Själv kör jag med den som finns på tp-links hemsida (2012.12.06) ett tag för att se om jag får samma fel eller om det bara var en tillfällighet.

Mitt problem var att internet försvann fast routern sa att det fans ip o var connectad.......lösningen var att  disconnecta och connecta igen.....sedan gick det i dagar igen.....så jag provar den senare fw för att se om felet kommer igen..

men att din router vill hoppa över till anann isp...nja borde inte ske men tror att den signalen är starkare än din telenorsignal kanske...fast låst isp borde gälla..

eller vad menar du med att den byter leverantör ??
ändras namn eller parameterar i routern?

sett din länk....fel på simkort...ja kanske ..värt att prova...be dom skicka ett nytt