1

Tråd: Olika PCI för varje sektor?

Skulle ge mig ut för att kolla TRE's master i min närhet, kom inte så långt då laptopen fått virus (windows) och bara hänger sig/laddar ur batteriet. Men kom till den mast jag är uppkopplad mot och hittar tre PCI i nummerordning, samma med cellid.

Typ PCI XX1/cellid XXXXXX1, PCI XX2/cellid XXXXXX2, PCIXX3/cellid XXXXXX3. Såg i någon tråd samma sak för Telenor där någon kört runt en mast.

Lyckade också få syn på ett PCI tillhörande Telenor hemma på uppfarten som jag inte sett tidigare. Kollade sedan och det visar sig att Telenor kört igång 4G på 900 bandet i masten 900m bort nu i dagarna. Fick upp ett hopp om Telenor igen då signalvärdena vart kanon....men som vanligt inte hastigheten 2/4 sad.

Tror jag behåller mitt TRE abonnemang och hoppas och tror att belastningen på min mast kommer att förbli obefintlig med tanke på placering och tillgänglighet.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-22 23:31:00)

Sv: Olika PCI för varje sektor?

Tack för infon om numreringen hos Tre. Cell i physical cell identity är en avgränsad yta, täckningspmråde. Varje basstationssektor sänder med ett par antenner för att täcka en cell. Sett från basstationen kan man kalla det en sektor.

Man ska nog inte förvänta sig att PCI numreringen följer slutsiffran i Cell ID så bra. Pci kan vara vilket tal 0-503 som helst och det kan ändras automstiskt om systemet finner det nödvändigt för stt en handover gått mellan två celler som har samma PCI vilket är otillåtet.

Vidare kan i undantagsfall två olika basstationers sektorer sända mot en cell och då kan ett PCI svara mot två olika Cell ID.

Bottom line är stt det är praktiskt att först kolla upp cell id och sedan minnas PCI så man vet vilken mast och sektor man är uppkopplad mot. Om man behöver bry sig, vill säga.

Delar ditt öde med windows. Jag hade just med mycken möda knåpat ihop en sida på franska om mitt test av LTE 1800 här hemma i Belgien när den blixtsnabba nya PC'n dog med blåskärm och allt var borta. Skulle vilja se i skrift vad kapten Haddock hade sagt. Han hade inte nöjt sig med Parbleu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.