1

Tråd: Projekt med Wippies Homebox i bilen för trådlöst internet

På Wippies forum kan ni läsa om det - kanske någon mera som blir inspirerad?

Det finns ju även 4st LAN-uttag för "fast" utrustning.

Inlägget finns här: http://forum.wippies.com/index.php/topic,1870.0.html

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

2

Sv: Projekt med Wippies Homebox i bilen för trådlöst internet

Kul att du hittat mitt projekt, skriver också om det på www.motormaniac.se, dvs där lägger jag in mer bilder eftersom det är min egen "server" just nu så plockas det för fullt inför Vallåkra träffen där projektet kommer visas

// Janne

3

Sv: Projekt med Wippies Homebox i bilen för trådlöst internet

Har naggat en del på deras forum ang samma sak tidigare.
När jag fick min homenbox så plocka jag isär den, finns bilder i filarkivet på insidan av den.
Har inte testat 3g modem med den en så länge.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Projekt med Wippies Homebox i bilen för trådlöst internet

Hej Andreas, 3G modem funkar bra med routern, E220 något bättre än E270 modellen (bara stöd för Huawei än så länge) jag har moddat min box en del, det kändes som en begränsning med den fasta antennen så det fick bytas....

5 Senaste redigerad av jonasolof (2008-11-17 13:43:53)

Sv: Projekt med Wippies Homebox i bilen för trådlöst internet

Kolllade in ditt projekt på förstnämnda forumet. har lite undringar. Du skriver att du skulle använda en förstärkare för 3G.Vad vinner du på det? Ger dom verkligen bättre kontakt vid mobil 3G trafik?

Vad händer när modemet går ned på Edge eller GPRS? För mig är en av nackdelarna att köra 3G mm data mobilt att man har med tre olika frekvensband att göra vilket innebär att alla antenner blir kompromisser.

Hur är det med sk 3G routrar - går dom ned på GPRS 900 MHz också när signalstyrkan minskar? Samma fråga för donglarna.

Vad väljer du för takantenn?

Ska själv använda Huawei E960 router för mobil 3G här hemma i Belgien eftersom jag inte litar på att iphone 3G håller kontakten rillräckligt bra för strömmande radio (Radio Sweden sänder inte på kortvåg eller MV längre). 

Då använder jag den 4dB antenn med magnetfot som finns som tillbehör. Kollade hos smarteq, dom har en 0 dB kombiantenn 3G/GSM och en 3dB dedicerad 3G antenn. Fördelen är fastmonterad fot.

För mobil trafik i Skandinavien använder jag Icenet med routern D35. Mycket bättre täckning i glesbygd, hög hastighet och låga pingtider. Enkelt med TNC-kontakter för 450-antennerna.  bara en frekvens vilket gör att du kan byta antenner på takfästet efter behov: 0 dB, 4 dB eller 6 dB (smarteq 3180). Dubbla antenner ger dessutom förbättrad mottagning genom diversityeffekt. 3180 antennerna är drygt 90 cm långa vilket ger önskvärd nördeffekt. Samma fot till alla storlekarna.

Du kan vinna 6 dB i antennförstärkning plus 6 dB genom diversity med dubbla antenner så det är 12 dB mer än de noll dB du får ut från en kombi 3G/GSM antenn. Innebär 4 ggr längre räckvidd plus att 450 i sig letar sig fram bättre än 1900 UMTS.  Du kan dessutom köra en server bakom routern och göra port forwarding i routern. Fri mängd för 199 kr/månad. 

Enda problemet är att WLAN-antennerna sitter fast. Men det går nog att komma åt interna kontakter om man vill ha takmonterade WLAN-antenner också (finns hos Smarteq också men dom är 0dB). Kjell & Co säljer rundstrålande WLAN antenner med högre förstärkning som kan sitta på ett takräcke eller rail.  Annars kan du ju montera routern upp och ned under taket i bilen och låta wlan-antennerna stråla genom fönstren medan 450 antennerna ansluts med korta kablar till FME-uttagen på fästena.

Edit: wlan-subminiatyrkoaxialkontakterna (SMI) på det interna miniPCIkortet i D35 ska man nog inte röra. Bättre då ansluta en extern WLAN router typ Buffalo eller WRT54 G, båda under DD-WRT programvara om man vill ha en kraftfull WLAn-funktion med möjlighet att ansluta externa WLAN-antenner.   E960 har inte heller några externa WLAN-antenner.

D35 routern har eget batteri som räcker över två timmar. Enligt Ice support kan routern drivas på 12 - 24  volt. 

För E960 hittade jag en videobatteriladdare för bil. Ger stabiliserade 5 volt ut, 2100 mA.

Ska man riktigt nörda till det kan man ju köra en Movado UMR i botten med fail-over switching mellan Ice och UMTS/edge/gprs. Både D35 och E960 kan köras antingen över USB eller ethernet. E220 med extern antenn kan gå som UMTS-lina också, det är samma sak som att köra E960 över USB fast med den senare slipper man strula med antennanslutning (förutsatt att man köpt hos Telia). Och sedan kan man använda Movadons wlan alt koppla in sin kraftfullare wlan-burk på den. Det blir en rejält uppsatt mobil hotspot.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.