1

Tråd: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

Hej

Har precis införskaffat Telenors Bredband Mellan med ovanstående router till. Hastigheten är inget att klaga på, helt underbart, har perfekt mottagning också och alla datorer ansluter till routern utan problem. Dock har jag ett annat problem, vilket dock kan vara mjukvarurelaterat, men jag löser det inte själv märker jag.

Jag har tre datorer, alla med Windows 7, samt en raspberry pi med RaspBian samt en Android-platta. Innan hade jag Telia smart och det var aldrig några problem att dela ut via nätverket eller att hitta andra datorer inom samma arbetsgrupp. Nu hittar jag dock inte de andra datorerna alls, från en dator hittar jag en annan, men kan inte bläddra i de utdelade mapparna?

Någon som har haft liknande problem, är det någon inställning i routern som jag missat?

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-20 18:05:26)

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

trådlöst eller trådat nätverk

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

Det är trådlöst nätverk.

Det går att pinga dem via IP-adress, men inte via "namn". Försöker jag pinga dem via namnet verkar det som att den försöker gå via extern IP-adress??? ***.setup.com

Jag är inte särskilt insatt i nätverk, inte alls min specialitet, behöver lite hjälp här. Är jag rätt ute om jag tror att det har med DNS att göra? Har försökt att googla lite på B683 men hittar inte särskilt mycket matnyttig info. Konstigt att man trycker ut en router som ska vara så knepigt inställd för just hemmanät, känns som att de flesta sitter på flera datorer nu för tiden

Delar gärna lite screenshots om det skulle hjälpa?

4 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-22 06:42:57)

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

om du valt publikt nätverk så du satte upp nätverket så blir skriv och fildelning inaktiverat pga säkerhetskäl och där med möjligheten att se eller komma åt dom andra datorerna i nätverket
vidare så måste alla datorer vara i samma grupp för att kunna se varann

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-22 08:24:27)

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

Det finns en inställning i trådlösa nätverk, fr a accesspunkter,  som avser möjligheten för indiviiduella datorer att kommunicera mellan varandra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av richard.drott (2012-11-30 09:07:22)

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

Vet inte om jag var otydlig när jag skrev grundinlägget. Men inget har förändrats sedan jag körde det med telias router och det fungerade galant. Självklart är alla datorer med i samma workgroup, alla har wifi inställt som hemnätverk och jag har även kontrollerat de avancerade inställningarna i nätverkscenter i win7

Problemet ligger i routern, det är jag säker på. Körde någon kommando vid kommandotolken - ROUTE TRACE med några parametrar, då fungerade det helt plötsligt, men det funkar inte nu (har troligtvis startat om datorer/router) och jag minns inte vad jag gjorde smile


EDIT: Efter lite googling igen hittade jag kommandot jag körde, och nu funkar det, ska skriva ner det denna gången. För er andra som har samma problem:

Kommandot ROUTE i kommandotolken fungerar fint för mig:
ROUTE ADD -p 192.168X.X MASK 255.0.0.0 192.168.0.1 METRIC 3 IF 2

Jag är inte säker exakt på vad det gör, men som jag förstår så skriver det en väg via WIFI-LANet till datorn, istället för via Telenors DNS. Kan det vara så ni som vet?

7

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

Vad funkar, att kommunicera mellan datorer i nätverket över wifi?

Eller öppnar Route add ... för kommunikation mellan datorerna över gateway med den givna adressen?

Har du kollat i routern att du öppnat för möjligheten för datorer i nätverket att kommunicera med varandra?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

ROUTE ADD -p 192.168X.X MASK 255.0.0.0 192.168.0.1 METRIC 3 IF 2

All trafik på till nätet 192.168.x.x skall gå via 192.168.0.1 på interface 2 med viktningen 3.
Antar att din router ut på Internet är 192.168.0.1
Fast ser mystiskt ut att behöva routa ett internt privat nät ut på Internet?
Har du flera nätverkskort i maskinen som är aktiva samtidigt, verkar så. Det kan ställa till lite i routingtabellen.

Gå till en kommandoprompt och gör en route print så vi får se hela routingtabellen.

Borde finnas en 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 gatway 192.168.0.1 först i listan.

Ett tips är att undvika "0 nät", dvs 192.168.0.x

9

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

Kolla i routern under Trådlöst -> Avancerade inställningar eller liknande om det finns en inställning som heter något i stil med "Prevent client-to-client communication" eller "Separate clients" och bocka ur den i så fall.

Jag har inte funnit någon manual till Huawei B683 så jag vet inte exakt vad det kan tänkas heta i den routern, men detta är en inställning som brukar finnas i en del trådlösa routrar/accesspunkter.

10

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

Ursäktsa sent svar, tydligen hamnade mailen i skräpposten. Här är routingtabellen, säger inte mig mycket, men ni verkar ha koll

Hittar ingen liknande inställning i routern, ingen om client to client alls. >Finns ju som sagt ingen manual att hitta någonstans, vilket bevisar min tes att det är en riktig skitrouter/modem. Börjar bli galen...






http://i49.tinypic.com/35bd0cj.jpg

11

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

Däremot hittade jag något nu om statisk rutt i routerinställningarna, kan det vara något där, bifogar bild så kanske ni kan säga vad ni tror?

http://i47.tinypic.com/2lkburb.jpg

12

Sv: Telenor Huawei B683 - Problem med nätverk - hitta andra datorer i nätv

Jag har samma problem som jag postat här under tråd http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5068

Jag har pratat med Telenor, och deras support ska bara se till att man har internet.

Dom sa också att själva konfigureringen beställer dom av Huawei, så det är där problemet ligger. I Sverige verkar det vara Regenersis som hanterar supporten, ska försöka komma i kontakt med dom.