1

Tråd: MF821D - Vilken router?

Tjena,
Ny på forumet och fick mitt 4G-abb från Telenor förra veckan och har en del problem. Modemet som följde med var ett ZTE MF821D och jag hade hoppats på att kunna köpa en Dovado Tiny / 4GR att brygga eller koppla in på mitt befintliga nätverk.

Dessvärre finns inte stöd för detta modem i Dovado, uppdatering ska komma om inom någon månad sägs det men jag behöver ha en fungerande lösning ganska omgående och jag ser det som att jag har två alternativ.

1. Jag har möjlighet att byta ut mitt ZTE modem mot ett E398 för att kunna köra det med en Dovade Tiny t.ex.
2. Jag har möjlighet att byta ut mitt ZTE modem mot en D-link dwr-923.

Finns det någon router som i dagsläget stödjer MF821D? Jag har inte kunnat hitta någon.

Vad är era erfarenheter av att D-link vs. Dovado som router. Har läst mycket ris och ros om båda. Men det jag värdesätter mest är upptid samt möjligheter att öppna portar för inkommande trafik. Egentligen vill jag bara kunna brygga ut anslutningen via min befintliga router...

Tacksam för input!
/Stefan

2

Sv: MF821D - Vilken router?

jag pers. är skit-nöjd med dwr´n (och 9 bekanta/grannar med...där jag själv satte upp det) funka klock-rent för oss.

men det finns här en del som inte har samma nöje med dwr´n, jag ser dock inte riktigt att dem har ett lokaliserbar fel som är lika med varandra. jag fundera mycket på varför alla som jag sätter upp funkar...kanske det är ren tur...vem vet.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

3

Sv: MF821D - Vilken router?

Cool skrev:

jag pers. är skit-nöjd med dwr´n (och 9 bekanta/grannar med...där jag själv satte upp det) funka klock-rent för oss.

men det finns här en del som inte har samma nöje med dwr´n, jag ser dock inte riktigt att dem har ett lokaliserbar fel som är lika med varandra. jag fundera mycket på varför alla som jag sätter upp funkar...kanske det är ren tur...vem vet.


eller så är du j-ä duktig på det du gör wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: MF821D - Vilken router?

eller så är du j-ä duktig på det du gör

nene, tror jag inte helt på även om jag ha varit med mycket sedan 1983. det finns så många faktorer utifrån som kan spelar in i det hela, därför går det nästan aldrig att jämföra den ena med den andra. även hårdvaran i dwr´n är/kan vara olika o.s.v

t ex det kan var ibland så enkelt att en hel/flera serie är kass/felaktigt.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

5

Sv: MF821D - Vilken router?

okey..vi säger så här då....

du har haft en j-a tur då wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: MF821D - Vilken router?

Cool skrev:

jag pers. är skit-nöjd med dwr´n (och 9 bekanta/grannar med...där jag själv satte upp det) funka klock-rent för oss.

men det finns här en del som inte har samma nöje med dwr´n, jag ser dock inte riktigt att dem har ett lokaliserbar fel som är lika med varandra. jag fundera mycket på varför alla som jag sätter upp funkar...kanske det är ren tur...vem vet.

Du verkar ju ha stor erfarenhet av routern så jag passar på att ställa några frågor, som kanske går att hitta via google men känns bättre att fråga direkt.

Går det bra att brygga d-linken eller använder du den som huvudrouter? Är det smidigt att vidarebefodra portar etc. Om uppkopplingen tappas eller det blir strömavbrott, ansluter den tillbaks till nätet av sig själv osv.... Något som är mindre smidigt med den?

7

Sv: MF821D - Vilken router?

bryggningen har jag aldrig testad för att jag har inget behov av det

  • jag kör en 8-port-switch i kontoret för alla maskiner

  • 1 powerline adapter från kontoret till stor-rumet(mitt i huset)till powerline mot-stycke

  • på powerline (stor-rumet) 1x 8-port-switch och på den 1x wifi accesspoint

  • wifi på dwr´n är avstängd för att jag tyckte det var kass med hastigheter

  • tv, smartboxar, boxee o.s.v. gå med kabel på switchen

  • wifi accesspoint klara av hela huset 11/2 plan 240qm

  • flera ip kameror körs på wifi och kabel

  • port-forwarding är inget problem, det är ett absolut krav för mig att kommer åt kameror, nas o.s.v även med t ex dyn-dns eller dyl.

  • japp den starta igen efter el-avbrott

  • tar kanske lite tid innan man ha lärt sig dwr´n, fattar andras logik är alltid lite så där

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

8

Sv: MF821D - Vilken router?

Cool skrev:

jag pers. är skit-nöjd med dwr´n (och 9 bekanta/grannar med...där jag själv satte upp det) funka klock-rent för oss.

men det finns här en del som inte har samma nöje med dwr´n, jag ser dock inte riktigt att dem har ett lokaliserbar fel som är lika med varandra. jag fundera mycket på varför alla som jag sätter upp funkar...kanske det är ren tur...vem vet.

Vilken fw använder du?

Någon som har fått det att fungera med senaste fw för hemtelefoni?

/brian

9

Sv: MF821D - Vilken router?

alltid senaste(nu 1.3.7.37) fw för att den uppdaterar sig själv och jag har hemtele med som funkar.


http://4-inter.net/images/dwr-home.png

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

10

Sv: MF821D - Vilken router?

Cool skrev:

bryggningen har jag aldrig testad för att jag har inget behov av det

  • jag kör en 8-port-switch i kontoret för alla maskiner

  • 1 powerline adapter från kontoret till stor-rumet(mitt i huset)till powerline mot-stycke

  • på powerline (stor-rumet) 1x 8-port-switch och på den 1x wifi accesspoint

  • wifi på dwr´n är avstängd för att jag tyckte det var kass med hastigheter

  • tv, smartboxar, boxee o.s.v. gå med kabel på switchen

  • wifi accesspoint klara av hela huset 11/2 plan 240qm

  • flera ip kameror körs på wifi och kabel

  • port-forwarding är inget problem, det är ett absolut krav för mig att kommer åt kameror, nas o.s.v även med t ex dyn-dns eller dyl.

  • japp den starta igen efter el-avbrott

  • tar kanske lite tid innan man ha lärt sig dwr´n, fattar andras logik är alltid lite så där

Bra och uttömmande svar, tack för det.

11

Sv: MF821D - Vilken router?

Cool skrev:

alltid senaste(nu 1.3.7.37) fw för att den uppdaterar sig själv och jag har hemtele med som funkar.

Tack för svaret!
Det är märkligt att det funkar så bra för dig. I somras testade jag med telenors fw och då bröts internet 5 ggr per dygn.
Bor nära masten och hade 50 mbs ned och 20 mbs upp. På täckningskartan ska jag ha 80 mbs men ser att 40 mbs ser stabilare ut i området omkring. Kanske dags att testa igen. Går det att ställa in så routern väljer 40 mbs?

/brian

12

Sv: MF821D - Vilken router?

Har nu fått en ny router dwr-923 att testa.
Fungerar utmärkt med senaste fw. På 900 MHz (40 Mbs) är det -62 i signalstyrka och på 2600 MHz -77.
Kan flytta routern till sovrumsfönstret och få bättre signal med -10, men det får duga med 900 MHz och
hastighet ned 20-25 och upp 8. Kanske köper en panelantenn senare.

Enda problemet är låg wifi signalstyrka. Får starta en ny tråd om accesspunkt.

/brian

13

Sv: MF821D - Vilken router?

TP-Link TL-MR3420 funkar bra med ZTE MF821D (och även Huawei E398) på sista firmwaren TL-MR3420_V2_121206.

Dock kan man inte kontrollera om man vill koppla mot 3G eller 4G osv, mobil interfacet saknar en massa vettig funtionalitet som finns på Dovado sad

Hoppas Dovado uppdaterar sin fw till att supporta svenska telenor:s ZTE MF821D snart.

/ Hasse

14

Sv: MF821D - Vilken router?

HA skrev:

TP-Link TL-MR3420 funkar bra med ZTE MF821D (och även Huawei E398) på sista firmwaren TL-MR3420_V2_121206.

Dock kan man inte kontrollera om man vill koppla mot 3G eller 4G osv, mobil interfacet saknar en massa vettig funtionalitet som finns på Dovado sad

Hoppas Dovado uppdaterar sin fw till att supporta svenska telenor:s ZTE MF821D snart.

/ Hasse

Det är Telenor som måste komma med uppdateringen. Senaste jag hörde var i slutet av januari i vår. Dovado vill inte ha dubbla NAT, då det skapar problem. Idag beter ju sig MF821D som en egen lite router, det blir ett problem när modemet sedan kopplas till en router - Dovado vill inte hantera de supportäreden som kommer uppstå pga instabil uppkoppling. Så har jag iaf uppfattat det hela!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776