1

Tråd: Serverprogramvara till Ip kameror

Halloj.

Spånar lite på det här med att ha dator som server åt Ip kameror och på så sätt streama det istället för att ha lagring på kamerorna. har d-link 942L modell som har inbyggd SD kort och där fungerar det att den skriver över den äldsta filmsnutten och så långt okey... men hittar ingen bra lös programvara där jag sätter en gräns på tex katalogen (ftp) där den ska skriva över istället för att bara fylla på disken då den blir full.

har någon erfarenhet att detta så är det bara att hojta till smile

/Jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

Ta en titt på http://www.zoneminder.com/.

Free your mind, and your OS will follow.

3

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

Dlink har egna videoservers för ändamålet om man nu inte vill ha en dator igång.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

tackar ska kolla programvaran..

ja jonasolof.. vet det.... problemet är om jag nu var lite otydlig smile   att jag har ju en usbdisk utdelad visa nas som ftp.
kamerorna ska skicka bilderna o film till den via interna nätverket.... funkar. men....problemet är att den bara fyller på hela tiden så disken lär storkna då den blir full och genererar troligtvis felmedelande då det händer.

så jag letar efter programvara som kan sätta begränsning på den specefika mappen där kamera1 levererar filmerna så att jag får samma funktion där som jag har på det inbyggda SD kortet...dvs den skriver över den äldsta filmsnutten då den kommer upp i lagringsutrymmets maxgräns(som jag har satt )

för att på så sätt förhindar att disken storknar oc blir knölfull wink
optimalt vore om man kunde läggen en serverprogramvara direkt på ftpdisk som gör detta....istället för att ha en dator som styr detta(men har ftpdisk som lagringsplats)

fy f-n så invecklat det börjar bli nu då: wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5 Senaste redigerad av plun (2012-11-18 09:42:40)

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

Som jag nämnde i annan tråd så funkar FileZilla-servern alldeles utmärkt med nackdelen då är att man måste tömma FTP-mappen/mapparna manuellt (kan inte hitta någon inställning för att göra det automagiskt)

Man kan då göra det från vilken burk som helst via FileZilla-clienten.

(sen är det då lite pillrande för att confa servern)

Jag känner sedan inte till att D-Link har någon uppladdningsserver för en vanlig användare ?? eventuellt för mer kommersiella användare som betalar för kalaset ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

Tja, det är svårt att göra en meningsfull beskrivning av problemet enklare än vad problemkomplexet som ska lösas är i sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

jonasolof skrev:

Tja, det är svårt att göra en meningsfull beskrivning av problemet enklare än vad problemkomplexet som ska lösas är i sig.

Njau... problemet-utmaningen är enkel, i blickfånget för en kamera med rörelse-detektion aktivt så rör det sig ett antal människor med fullt legitima ärenden.

Det blir då en faslig mängd med ettor o nollor som måste sparas någonstans.

Var man på en öde ö med enbart tjuvar så var det enklare....   ^^

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

hmmm...vad är problemet...usb-disk för lite?

då den är tillgängligt kan du med vilken ftp-client som helst (som kan script-språk eller makron) flytta filer tidsbaserad till annat ställe om så behövs. de flesta ftp-clienter har ju möjlighet att köras på kommando-rad och så blir det lätt att tids-styrd köra det på windows.

då det är en nas antar jag att den är linux-baserad och så har man olika möjligheter att komprimerar, flytta eller vad som behövs med en liten bash-script som sen körs via cron-jobb.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

9 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-18 13:44:30)

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

Cool skrev:

hmmm...vad är problemet...usb-disk för lite?

då den är tillgängligt kan du med vilken ftp-client som helst (som kan script-språk eller makron) flytta filer tidsbaserad till annat ställe om så behövs. de flesta ftp-clienter har ju möjlighet att köras på kommando-rad och så blir det lätt att tids-styrd köra det på windows.

då det är en nas antar jag att den är linux-baserad och så har man olika möjligheter att komprimerar, flytta eller vad som behövs med en liten bash-script som sen körs via cron-jobb.



nja problemet är inte för liten disk 1000GB.

men låt mig säga så här då.... i kamerorna finns det ett SD kort på 16gb. när det börjar bli fullt (minimum kvar 200mb)så skrivs den äldsta filmklippet över. den funktionen vill jag gärna ha på min katalog som ligger på min usbdisk



att jag på något sätt kan göra en storleksbergänsning på mappen på usbdisken där kameran samlar filmerna.

tillägger även att jag vet nada om det här med script eller macron

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

vilken nas har du?

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

11

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

använder Dovados 4gr Router och deras inbyggda NAS  fast kör med Tp Link Mr 3420 router V2 som 1:a router.....dvs dovadon dela bara ut disken....allt annat är avstängt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12 Senaste redigerad av Cool (2012-11-18 17:23:30)

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

kan du nå disken genom "Utforskaren"?

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

13 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-18 17:38:01)

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

nej ser den inte...via ftp program eller web browser

använder jag SMB delning i router istället för ftp så kommer jag åt den via utforskaren.... men kamerona stöder ej detta smb utan bara ftp

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

ok...om inte hittas ett annat program som kan lösa det enklare kan jag rekommenderar

http://www.scriptftp.com/index.php / http://www.scriptftp.com/examples.php

om du inte bara vill göra det manuellt när det behövs.

script-ftp använder jag sedan länge för liknande uppgifter hoss kunder/vänner och är lätt att hanterar och körs tids-baserad efter önskemål.

nått enklare kan ja just nu inte kommer på.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

15

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

tackar för tipset..... smile  ska kolla på det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

hm....Dovadoroutern funkar inget bra som NAS ....den verkar krokna efter 2 dagars gångtid....blir seg som fn med att koppla ut sig via ftp program.....efter en omstart av dovadon så hoppade det igång igen.... hade visserligen fw 6.1.0 i den så för att ge den en chans till då uppgraderades den till 6.13.....får se om den klarar sig bättre nu eller inte..

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

finns en nas med namn,
qnap som har suvailence del som spelar in på hårddisk, och tömmer älder saker vart efter.
funkat hygglit i över 5 år för mig.

18

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

aha...ja efter uppgradering av fw på dovadon till 6.13 så kroknar den ändå...funkar inte förens en omstart är gjord (router funkar men ej nas)så jag får leta efter något annat

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

NAS-funktionen i Dovados routrar är alltför simpel för
vad du verkar behöva/vilja ha.
Som precis nämnts har QNAP troligen vad du letar efter.
Har själv en TS-509 Pro där jag börjat testa kamerafunktionen,
har dock inte kommit så långt.
Ska du ha fler än en kamera så blir det att betala licens för dom
tillkommande kamerorna.
http://www.qnap.com/en/index.php?lang=en&sn=6950

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

20 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-20 10:08:57)

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

för tillfället så är dovadons nas bara där för att ta i mot filerna från kamerorna....och det funkar ...................... i ca 1-2 dagar sen går det inte att koppla upp sig mot disken via ftp....om man inte startar om dovadorouter.....så jag den funkar inte något bra äns som utdelare av lagringsplats..

den senare funktionen som jag vill ha är ju bara för att kunna begränsa utrymmet




får kolla på den varianten... och se vad det kostar med licens bla

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

finns lösa ficknas, som är som en tumme i strl typ,
funkar ok som ftp lagring, skaplig hastighet halv dyra ca $60.

men tar ej bort ga vart efter, men med 30 gig minne eller 500 gig disk om sparar video så behövs det inte göras så värst ofta.

men enda lösningen är liknande qnap, eller annan nas/dator med samma programvara.

22

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

intressant.. tackar för tipset

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

Varför inte skaffa en NVR(Network Video Recorder)? funkar perfekt till att lagra videoinspelning från ip kameror, de har funktioner som att spela över gammalt material när disken är full, även att man kan se lagringen både från lokala och externa nätverk. Man kan även komma åt dom från mobiltelefon.

Har en polare som säljer sådana.
http://www.e-bevakning.se/inspelning-natverk-c-43.html

24

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

nja....först beroende på priset smile... jag har en Buffalo NAS som det hade varit trevligt att lägga filmsnuttarna på...vilket funkar fast då som ftp-server...vilekt innebär att man själv får gå in o ta bort

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

25

Sv: Serverprogramvara till Ip kameror

annas kan man lägga in en .sh script som tarbort media som är äldre än en månad, eller ett år beroende på storlek osv.

detta gör qnap nas'en själv vartefter disken är full, dvs den håller disken 90% full tex.  eller så ställer man max utrymme för kamerorna och den håller det.

är inte svårt att göra i sh script, annars funkar tex även en billig android låda för detta.