1

Tråd: Köra NAS via 2 routers - Tp-link 3420+Dovado 4gr

I fall det är intressant för någon.

FÖRUTSÄTTNINGEN:

Har köpt Tplinks Nya router MR3420 V2 som är e 4g router.
Tidigare kört Dovados 4gr router med den funktionen att dela ut usb hårddisk via nas.

PROBLEMET:

Tplinken kommer med 1 usbport där man sätter usbmodemet och det finns ingen port att sätta usbdisken i samt att funktionen NAS inte finns i programvaran för tillfället men vill ha den funktionen även nu.

LÖSNINGEN:

*Logga in i 4Gr router och ta bort dns.
*Sätt fast ip på router... i mitt fall 192.168.1.100
*Sätt 1 tpkabel  mellan routrarnas portar i varann.
*Se till att usb hårddisk är ansluten i någon av dovadons usb portar.
*Spara starta om.

Via trådlös(eller trådad) dator logga in på dovadorouter - gå till NAS sectionen
välj den disk eller usbsticka du valt (skall synas) följ den manual som finns på dovados hemsida

När du är klar - starta åter om dovado router.

Connecta med följande i webb bowserns adressfält:  ftp://192.168.1.100 (då min dovadorouter har denna fasta ip).... eller använd en ftp program som typ tiny ftp att connecta med.

Klart

SAMMANFATTNING:

Om du nu har en router med med NAS disk för tex backup eller dyligt men vill ha en annan router som nr1 så att säga och som i mitt fall antingen inte har NAS i sin programvara eller bara har 1 usb port så fungerar den här lösning.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )