1

Tråd: ixconn (mwconn)

Hej alla!

Jag äger ingen windowsdator, men en gammal laptop som jag installerade Ubuntu på idag för att testa ixconn (mwconn för Ubuntu) och framförallt funktionen att scanna vilka nät som finns och vilken styrka de har. Tyvärr får jag det inte att funka.

Jag har bara installerat Ubuntu 12.10 och ixconn 0.5 rakt upp och ner och stoppat i modemet/en.

Har följande modem:
Olåst E392
Tele2-låst E398
Olåst E1820

Och följande SIM-kort:
Tele2 4G aktivt
Tele2 3G inaktivt
Telia 4G oladdat kontantkort

Jag har testat med alla modemen och ixconn hittar inte ens E398 och E1820. E392 hittar den men jag får följande felmeddelande innan programmet avslutar sig själv:

Port "/dev/serial/by-id/usb-Huawei_Technologies_HUAWEI_Mobile-if02-port0" not available

När jag försöker köra en Network analysis svarar den "No service available".

Någon som har några idéer?


PS. Måste jag ha windows för att låsa upp mitt E398 eller finns det något Linux/Mac-alternativ till DC-Unlocker?

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-07 21:55:30)

Sv: ixconn (mwconn)

Jag vet inte om windows är en förutsättning för dc-unlock. Framgår väl på siten.

Jag skickade ett upplåst E392 till en tysk forumdeltagae i såväl LTE forum som MWconnforum som jag vet är mycket kunnig, just för att han som tyskspråkig ska testa MW conn på 4G och kunna kommunicera med programmakaren som är lite doldis. dessvärre är han nog mer intresserad av antenner än programmering (som jag själv).

Personen som testat skrev i översättning detta


"Nu har jag testat hemma mot en nyuppförd LTE /800/ basstation som ligger 7 km bort. Modemet testades med en Funkwerkantenn /panelantenn 10 dBi mimo 800 MHz/. /Har testat med telenors dashboard men/ även med MWconn version 5.7x och det fungerade invändningsfritt. LTE kan väljas som driftssätt och signalvärden ges inkl. Cell ID och signalnivå i % och dBm /troligen RSSI/. Tyvärr ingen åtskillnad mellan RSSI och RSRP. I jämförelse med K5005 /e398 med enbart 800/ visades lika signalvärden för E392 och E398. Men E392 blev inte lika varmt. Sk fortsätta testa men modemet verkar fungera bra"

Jag har inte fått någon rapport om att operatörslista funkar för LTE ännu det har visats av annan användare av MWconn för 2G/3G).

Kolla Mwconn forum avdelningen vidareutveckling/Weiterentwicklung, inlägg 5 nov (sid). Där har Conan fått igång sitt e398 och kunnat använda LTE. Han bifogar servicelog. 

http://www.mwconn.info/viewtopic.php?f= … p;start=50

Det pågår inget intensivt arbete med LTE och MWconn. det lilla som finns avser MWconn och inte ixconn. På tyska finns en del men på engelska inte ett skvatt. Och de flesta tyskarna är lika dåliga som italienare på engelska. Men själva författaren Opilion skriver på engelska ibland. 

Bottom line är att engelska och Ixconn är en ensam sysselsättning. det finns inga test rapporter om att ixconn funkar på 4G.
Här en felrapport på tyska om att ixconn nätanalysen inte visar 3G nät men det kunde fixas genom ändrar tidsinställning enligt den sista posten.

http://www.mwconn.info/viewtopic.php?f=18&t=1306

samme conan skriver högre upp på sidan 6 enligt ovan att han fick "No service available" och det berodde på att kortet inte var aktiverat´för 4G. Han fick SMS om att aktivering skulle ske och sedan funkade det. 

Så det verkar som om min förhoppning om nätanalys/operatörsöversikt på 4g förblir en förhoppning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: ixconn (mwconn)

Ok, så mwconn fungerar bättre än ixconn. Jag får väl försöka låna en windowsdator och testa lite.

Som jag förstår det så bör e392/e398 funka att koppla upp via 4g, men ger bara nätöversikt för 3G.

Måste modemet som används vara upplåst?

PS. Ang. DC unlocker så funkar det bara på Windows, det jag undrade var om det fanns något program med samma funktion för mac/linux.