1

Tråd: Var köpa mobil bredbands-router/-modem?

Jag har genom mitt jobb ett SIM-kort för mobilt bredband från Tre (med ett PCCard-3G-modem som inte passar i någon dator jag har). Jag skulle privat vilja köpa en mobilt bredbands-router/-modem eller vad grejen kallas, alltså en grej i vilken man sätter sitt SIM-kort och så sker uppkoppling till Internet automatiskt. Datorer vill jag koppla till grejen via vanlig Ethernet-kabel eller WLAN.

Jag ser att Tre säljer en sådan grej kallad Huawei E960 (Telia har samma tror jag) tillsammans med abonnemang men det verkar tyvärr vara väldigt ont om nätbutiker som säljer en sådan grej utan mobilt-bredbandsabonnemang.

2

Sv: Var köpa mobil bredbands-router/-modem?

Kolla hos kjell.com dom har både web och butik.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

3

Sv: Var köpa mobil bredbands-router/-modem?

Infoferenda har ett imponerande sortiment, och jag tycker de känns seriösa: http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … utrar.html
Sen har Kjell & Company som Patrik skrev en del prylar, men när jag köpte min Dovado UMR där så fick jag nästan tvinga säljaren att leta upp den - han hade ingen aning om att de sålde en sådan, och ännu mindre att han faktiskt hade en på lager :-)
Dustin har också en del 3G-routrar, men eftersom de sorterar Dovado UMR under Telefoner/Mobil data och DLink DIR-451 under Nätverk/Trådlöst nätverk/gateways så är det en smula svårt att hitta om man inte vet vad man söker efter.

4

Sv: Var köpa mobil bredbands-router/-modem?

Tack för svaren. De är tyvärr rätt så dyra ser jag så det gör mig tveksam till om jag ska köpa en.

5

Sv: Var köpa mobil bredbands-router/-modem?

Ett annat sätt kan vara att bli medlem hos Wippies, dela med sig av sitt mobila bredband och få en gratis Homebox.
Köp sedan en E220 och stoppa i ditt SIM-kort.
Du har nu trådlöst internet samt 4st LAN-portar (men som sagt; du får dela med dig).

Du kan läsa om installationen här: http://forum.wippies.com/wiki/Homebox_-_Installation


Har inte provat själv ännu eftersom jag använder Homebox som modem/router mot ADSL-lina men en vacker dag skall jag koppla in mitt E220 bara för att få veta att det fungerar.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

6

Sv: Var köpa mobil bredbands-router/-modem?

Du kan få tag på DrayTeks sortiment av routrar med 3G-stöd från flera ÅF:
Dustin, www.dustin.se
Westium Data, www.westium.se
Omnibit, www.omnibit.se
IP-butiken, www.ipbutiken.se

samt många, många fler. Titta på www.draytek.se för att hitta en ÅF som passar dig.

MVH

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

7

Sv: Var köpa mobil bredbands-router/-modem?

Snittpris på Dovado UMR är en tusenlapp:  http://www.dovado.com/UMR_retailers.html

8

Sv: Var köpa mobil bredbands-router/-modem?

Jag har en UMR rekommenderas verkligen, fungerar perfekt för mig med
Dlink har en som heter DIR-451, den har inbyggt pccard slott så du kan stoppa in pc cardet i direkt, har haft en sådan, dock så han jag aldrig prova den då det ganska snabbt byttes ut mot en UMR

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|