1

Tråd: Ip, web, nät kameror :-)

Örnen har landat.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2 Senaste redigerad av Micke (2012-11-05 06:15:53)

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Andreas skrev:

Örnen har landat.

...och alla spioner http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/guck.gif har nu fått en egen avdelning i forumet, he he.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3 Senaste redigerad av Micke (2012-11-05 06:48:53)

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Då börjar vi om från början:

Jag använder visserligen en IP-Cam (via WLAN), men har den inte (än) som alarm.

Fick däremot en bra ledtråd för de som vill installera en kamera med nån typ av larmtjänst!
http://unclesamknows.blogspot.se/2012/0 … ution.html...med många hälsningar från "Sam"!

Måste tillägga att den i ledtråden visade kinakopian, som jag också äger, nog inte har samma prestanda som originalet...t.ex. sämre "Night Vision" och en fw-update som avrådas(!) ifrån.

Köpte nog sista billigaste kopian smile --> http://dx.com/p/standalone-ip-wireless- … 358?item=7
Originalkameran --> http://foscam.us/products/foscam-fi8908 … ra-25.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

ja se där jag... blir kanske lite ordning på torpet med ipcamerorna wink

sedan måste jag säga att jag gillar dom inlägg som västerås micke har med sina små kuliga gubbar o dyligt i en massa olika variationer som det verkar smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Jag fick virusvarning från F-secure på foscamlänken. Harmful file not downloaded.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Jag har en Axis hemma och den är ju bra men jag blir så irriterad på att den påstår att jag inte har Javascript fastän det fungerar med alla andra webservrar. Så jag köpte en billig Edimax till torpet och blev positivt överraskad. Förväntningarna var ju inte stora heller men den är helt användbar bara man ställer in fokus på objektivet ordentligt (för hand).  Jag har en TP-link också som fungerar bra annars men ibland måste man rycka ut strömkabeln och starta på nytt. Det gör inget då man är i närheten men om man skall ha den på 1000 km avstånd så är det inte roligt. Edimaxen och MR3420 routern slår jag för säkerhets skull av och på en gång varje natt med ett kopplingsur och tillsvidare har det fungerat bra.

7

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Jag har två dlink ip kameror 1300 km bort och de funkar utan problem, den ena sedan 6 månader. En tredje som tittar på LCD termometrar stänger jag av och på med en tellstick eftersom jag tycker mig haft lite konstigt beteende i det lokala närverket när den varit på. Alla är trådade.

På ett annat ställe har jag en axiskamera som gått i 8 månader utan reboot. Använder en ipad-app för att titta på alla kamerorna samtidigt. Dlink HD är bra för de ger full bild på ipadskärmen när man vill.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Vill man "spionera" med 27x optisk zoom... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/pirate-smiley-09.gif
...så  finns det massvis med alternativ på Ebay:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= … ;_from=R40

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9 Senaste redigerad av Micke (2012-11-05 08:23:43)

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

jonasolof skrev:

Jag fick virusvarning från F-secure på foscamlänken. Harmful file not downloaded.

Konstigt, men man vet ju aldrig...http://i.imgur.com/2jCcJ.jpg
Ändrade idag länken till Foscam´s sida med likasamma kameramodell.                     http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a040.gif         
http://i.imgur.com/HbZnO.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Beställde en till sån där minikamera för att ha med mig till Spanien.

CMOS-5 DELTACO CMOS färgkamera ikl moms 275:-
http://i.imgur.com/Vasyp.jpg http://i.imgur.com/KmDNn.jpg
Ni kan inte ana hur liten den egentligen är och vilken otrolig fin bildupplösning, även vid sämre ljusförhållanden, den levererar, men men...

"Hej och tack för din beställning.
Fick besked från Deltaco, som är vår leverantör av dessa kameror att de var slut på deras lager och kommer ej in igen.
Du kan se på www.deltaco.se ifall du finner någon annan som kan passa dig.
Mvh Tommy Svensson Hyltebruks Färgfoto"

Skall kolla lite mera om det inte finns nån kvar nånstans.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Micke ...du verkar ha koll på det här med cameror.. wink
vet du om det finns en liten kamera som man kan ha i bil ? 12v för nattbevakning

behöver jag nämna att det inte behöver kosta skjortan:)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Micke

jag har den svartvita varianten. tror att jag kan hitta färgvarianten av kameran i butiken ELAK i Bryssel när jag har tid att trassla mig in till stan från vischan där jag bor. Om du PM mig ett telefonnummer kan jag ringa dig när jag står i butiken men det dröjer nog några veckor.

Jonny, vad ska en kamera i bil ha? Wifi? bra night vision? Inbyggd rörelsedetektering och lagring? Det finns många kameror som funkar på 5  volt men vanliga pluggar som gör 12 volt till 5 slösar ström.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av Micke (2012-11-05 17:23:13)

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Nej du Jonny...koll har jag verkligen inte. Det där med 12 volt blir kanske inte enklaste, har för mig de flesta går på 9 volt.
Det finns(?) / fanns(!) en trådlös variant till ovanstående kamera...
http://www.misco.se/?sku=487582
...förargligt att jag inte köpte på mig ett lager då det begav sig.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

14

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

akta er för trådlösa analoga kameror på 2,4 GHz. de lirar inte alls bra med WLAN, stör som attan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

aha.....vill ha för det är viss skadegörelse på parkeringen och min bil med...(bla revad lack o sönderskurna däck) så en kamera hade varit nice... 9 volt bör väl fungerar eller?...dom kan väl inte ta så mycket ström

vill ha dom på film wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-05 19:55:17)

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Det blir kameraövervakning på allmän plats. Tillstånd krävs av länsstyrelsen. formellt. Men vad som gäller i ett sådant här fall vet jag inte. Det verkar svårt att ha kameran i bilen - riktad vart?

Läste eller såg på TV häromdagen om en som hade gömt sig i bakluckan och tredje kvällen kunde ta fast skadegöraren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

där slog du huvet på spiken

o beträffande tillståndet... det dom inte vet wink
riktning framåt eller flera åt olika håll...gäller bara att få dom att spela in på sdkort eller dyligt...samt att det ska fungera minst hel natt då det alltid går att manuellt aktivera den kvällstid då man alltid använder bilen.... fast borde gå att lösa med spelningstidenpå annat sätt med längre tid

man vill ju inte tillbringa dagar i trunken wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

ir sensor kopplad till kmern som aktiveras av rörelse, drar även mindre ström och inga xx timmar med skräp.

19

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

jo G-man... var hitttar man en sådan kamera ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

20

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Här finns det en hel del intressanta prylar man ev. kunde testa:

Lägg t.ex. en sådan i nåt hörn på armarturbrädan...
http://www.prylstaden.se/spionprylar/bi … kamera-4gb

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

21

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Det enda kameran behöver ha är en ingång som kan trigga inspelning. Och triggningen kan enklast ske med en ir-detektor som matas med tolv volt från bilen, vanlig spänning också i trådade larm.

Jag söker f.n. en bra lösning för att få en trådlös nexa ir-detektor att trigga en larmingång där mottagaren ska funka på 12 volt eller lägre. Antingen bygga om en av nexas fjärrstyrda s.k. hobby led lampor eller slakta en nexa nätplugg och mata den med 12 volt inkl. utbytt relä fr org 24 volt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Jag hittade en mjukvara förut som var smidig för att ta in filmat material och spara det.
Och det gick att ha triggningar i form av rörelse etc.
Du kunde lätt lägga till nya kameror via usb eller ip.

Det kanske var ispy server.
http://www.ispyconnect.com/download_ispyserver.aspx

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

23 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-06 15:42:54)

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

Bra om man har en dator som står på på  plats. Inte alltid fallet. Eller så får man göra så att videoströmmen sänds till servern över router.

dlinks kameror har plats för microSD. Kan man konfigurera dem så att rörelsetriggad video lagras på kortet eller måste man manuellt be om inspeklning?

kamerorna drivs med 5 volt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

har köpt lösa ir sensoerer, dessa jag använt klarade 5 till 12volt.
kopplas på en kamera med i/o port vid fast montake på "fastighet", har funkat ypperligt.

tex
foscam av äldre modell, säljs ej mer då dom ersatts av nya modeller utan i/o port.
tex har dx haft ir sensorer för 12volt, men saknar trim av känslighet m.m.
men billiga, några tior.
för fordon rek en fordon recorder med i/o port, vins med enstaka ingångar och med flertal efter behov.
inspelning sker på tex 32gb class 10 sd-kort.

tex dlink 2121 har funkat bra som i/o kamera med megapixel, men dlink slutat sälja modellen och ersatt den med skräp.
kör man trådat funkar kameran i varma utrymmen ok, men wifi och linsen är usel i mitt tycke.
kamerorna ska ha möjligthet att byta lins för att få rätt brännvidd.

annars finns backkameror till bilar att anslutna till recorder som styrs via i/o.

finns vissa smartare kameror med inbyggd ir, kamerornas rörelse detektering där bilden används funkar extremt dåligt.

25

Sv: Ip, web, nät kameror :-)

inte helt lätt det här som det verkar...

kör med 1 dlink 932L och 3 st dlink 942L där det finns minnesplats som sagts tidigare...en sådan kamera som gått på ström från bilen utan att drenera batteriet hade varit trevligt.

det finns små spionkameror som går på inbyggda batterier men hur lång driftstid dom har verkar dom inte skriva ut....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )