1 Senaste redigerad av jnsoak (2012-10-27 07:42:47)

Tråd: Nymonterad poynting riktantenn

Hej,

Har nyligen installerat min poynting riktantenn på taket och kopplat in den i mitt Huawei B539 modem (levererat av Tele2).

  • Med modemet i huset, näst intill oberoende position, fick jag hastgiheter på mindre än 1 Mbit/s ner

  • Med modemet stående på skorstenen fick jag hastigheter på runt 12 Mbit/s ner

  • Med antennen inriktad mot, vad jag förstår, närmaste mast ca 4.5km fick jag vid installation ca 11 Mbit/s, dock har det nu dippat ned till att ligga relativt stabilt på 4-5Mbit (utan att antennen blivit korrigerad)

Hur kan det vara så?

(Vad jag lyckats räkna ut bor jag mellan tre stycken Tele2 master, alla på 4.5-6km avstånd)

Finns det något som skvallrar bland dessa siffror? (Någon vänlig själ som kort skulle vilja förklara de olika värdena? :-) )
https://dl.dropbox.com/u/4046718/huwaei.png

MVH / Jonas

2

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Mystiskt! Eller? Kopplade nyss ur antennen, vände modemet mot masten. Signalen gick ned till 2, men hastigheten gick upp.

MVH/Jonas

3

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Var alla resultaten mot samma mast/cell id 400? Var alla resultat med bandbredd 5000 vilket är 900 bandet?

B593 kan inte låsas till band så du kan inte styra om det långsammare 900 bandet tas in eller det snabbare 2600 (bandbredd 20000). Poyntingantennen ger ungefär samma förstärkning på de olika banden så den hjälper inte heller till att välja.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

jnsoak skrev:
  • Med modemet i huset, näst intill oberoende position, fick jag hastgiheter på mindre än 1 Mbit/s ner

  • Med modemet stående på skorstenen fick jag hastigheter på runt 12 Mbit/s ner

  • Med antennen inriktad mot, vad jag förstår, närmaste mast ca 4.5km fick jag vid installation ca 11 Mbit/s, dock har det nu dippat ned till att ligga relativt stabilt på 4-5Mbit (utan att antennen blivit korrigerad)

Vad för typ av antennkabel och hur lång ?

Det verkar skickas med tunna sladdar upp mot 7-8 meter vilket ger en väldig dämpning på 2600 MHz. Man tappar i princip hela antennvinsten.

Det kan vara så att med modemet högt tar den in 2600, men med antenn+kabel så föredrar den 900.

/M

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-27 16:15:58)

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Håller med Marcus-aa. B593 har inbygga antenner som är riktningskänsliga  men effektiva på 2600. Råkar man ställa routern vinkelrätt mot masten kan man få bra fart på 2600 utan yttre antenner, förutsatt att burken står bra till.

Der är därför du bör göra om testen och notera de uppgifter jag nämnde.

Ljungdahl nämnde tidigare bra resultat på 2600 med level one WAN1112 sector patch wlan-antenn som säljs av Kjell & co bl a, 12 dBi sägs det, dvs lika bra som poynting.  Den är speçad för 2400 till 2700 MHz och har bra riktningsdiagram. Antennen i sig har standard SMA hona. Två sådana i vinkel bör kunna funka som mimo/diversity-antenn som premierar 2600. Placerar man dem +/- 45 grader ökar riktningskänsligheten ytterligare eftersom den vida horisontalloben bara tittar horisontellt vid max och vertikalloben är smal som hos alla sektorantenner. Så 90 graders skillnad och gärna en meters skillnad i höjdled för spatial diversity (mot reflexfading).

http://download.level1.com/level1/datas … C_v3.0.pdf

Att det är den antennen Kjelle säljer berättar de inte, men jag köpte en där för länge sedan och det står WAN-1112 på den och det är samma som spec.

SMA kontakter är inte utomhussäkra.

Kabeln har man ingen glädje av för den är avsedd för RP-SMA anslutning till wlan-enhet. Bra kabel med SMA hanar i var ände behövs. SMA kontakter är inte utomhussäkra.

Ett plus är att antennen är lätt, 190 gram på brevvågen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Hej och tack för allt engagemang!

Nedanstående är modemet, utan extern antenn, stående så högt upp i huset jag kan komma utan att behöva ställa den utomhus.
https://dl.dropbox.com/u/4046718/utan_antenn.png

Följande hastigheter uppmättes: 11,66 Mbit/s ned och 2.87 Mbit/s upp (med signalstyrka 1!!!)

Vad som händer om jag kopplar in den externa antennen är att hastigheten upp ökar till 9Mbit/s


Antennen är köpt hos Loh Electronics AB och med skickades "en 7 meter Low Loss-kabel med SMA-hane".

Skickar Tele2 data via 2600-bandet?

Borde jag byta kabel? Eller jag borde tom byta antenn till en sådan som jonasolof föreslår?

MVH/Jonas

7

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

är du säker på att du har antennen riktad på den masten som du är uppkopplad på?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

8

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Tja, redigt säker kan jag väl inte vara. Men har ritat en linje mellan nocken på mitt hus och masten på Google Maps, antennen är riktad i denna linje. Sen skvallrar väl signalstyrkan på 4 (jmf. med 1) på att den förmodligen är rätt riktad, eller?

Hur petigt är det?

MVH/Jonas

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-28 10:18:53)

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Du skriver om en antenn. B593 kopplar inte över på extern antenn om du bara använder en enda, mig veterligen. Om routern kopplat över till extern antenn anges det som utbyggd istället för inbyggd, builtbout. Kolla i den diagnostik som är till vänster om den du valt nu.

Sedan måste routern kunna känna att den kan skicka en svag likström genom båda yttre antennerna för att den ska skifta om till yttre. Därför säger man att antennerna måste vara dc-kortslutna för tele2 B593 (vilket är Huaweis grundutförande av routern, Telia fick till stånd en ändring i sin B593). Det räcker dock med varsitt motstånd på 4700 ohm och LOH electronics har gjort adapterkablar för det.

Poyntingantenner är dc korslutna, men det skulle behövas två. Använder man två motståndskablar men bara en antenn bör antennen kopplas till högra uttaget som är för sändning/ mottagning men då tappar man mottagning på den andra, inbyggda antennen.

Det är således osäkert om någon mätning gjorts med fungerande yttre antenn. B593 har gjorts för att den vara enkel att använda, därav detta krångel.

De av mig föreslagna patchantennerna gäller bara om tele2 sänder på 2600 där du är. Och de kräver motstånd på 4700 ohm (bara med tele2 B593). (anm. Jag är inte övertygad om att panoramas lilla kryssantenn, vilken fungerar bra på 800, är något vidare på 2600. Därav intresset för dessa (wlan/lte 2600) antenner som är lätta att ta med sig vid resa. Men det är tunt med test på 2600 så länge).

Även om tele2 sänder på 2600 är 4,5 km ett stort avstånd. Det är bara idé att satsa på 2600 om man kan få signal med routern riktad mot masten i bästa läge för routern, dvs där yttre antenn sitter.

Kolla om du får annan bandbredd än 5000 någonstans.

Så kanske du borde ha två poyintingantenner för att ta in 900 men det kan bli problem om routern vill prioritera en svag 2600 signal.

Dilemmat med allbandsantenner som poynting är just att de täcker allt vilket kan leda till bandhoppande med B593 som inte kan låsas på band. Routerns egna antenner är så bra att man först kan testa vad som finns och sedan satsa på bandspecifika antenner för snabb och stadig uppkoppling.

Strunta i signalstyrka värdet 1 eller 4. Det viktiga är RSRP som är måttet på signalen riktad enbart till  routern och dess signal/brusförhållande RSRQ.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

jnsoak skrev:

Tja, redigt säker kan jag väl inte vara. Men har ritat en linje mellan nocken på mitt hus och masten på Google Maps, antennen är riktad i denna linje. Sen skvallrar väl signalstyrkan på 4 (jmf. med 1) på att den förmodligen är rätt riktad, eller?

Hur petigt är det?

MVH/Jonas

jag har lika antenner som du har och utan antenner så har jag signalstyrka på ca 50% enigt 4gr och med antenner inkopplade oavsett hur fel jag riktar dom så för jag aldrig sämre signal än 70% men riktat mot den rätta masten så har jag 100% signalstyrka.
eftersom du har så hög rsrq så gissar jag att du har antennen riktad fel.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Jag får upp på taket tillsammans med iPad:en och vrida lite ytterligare på antennen. Så jävla kallt och blåsigt där uppe bara :-(

Vad är rimliga värden på RSRP och RSRQ?


jonasolof: Jag har en antennadapter från Loh Electronics det hela är inkopplat så här, det är väl rätt?

https://dl.dropbox.com/u/4046718/koppling.jpg

12

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Har du två antenner eller en??

Ser en motståndskabel i kopplad tillvänster uttag och en antennkabel till höger. Bör vara rätt.

RSRQ bör ligga bättre än -6, gärna -4. Det är värdet på signalkvalitet, dvs signalbrusförhållande.

Antennen kan man vrida med ledning av RSRP, specifik signalstyrka i första hand och sedan optimera RSRQ och fart. Fota ipadskärmen vid de olika inställningrna, notera på papper riktning och t ex rsrp värde för var bild så du kan gå tillbaka och tolka bilderna. Bästa fartkoll realtid är DU-meter men då behövs t ex teamviewer mellan dator och ipad. finns ingen motsvarande för ipadeller iphone tror jag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Har endast en antenn :-) Skulle en andra antenn göra en markant skillnad?

(Var på väg att fråga om RSRP, men hittade din tråd "RSRP väl förklarat". Imponerande mängd kunskap du (jonasolof) sitter inne med :-) )

Återkommer antagligen när jag hunnit laborerar med olika riktningar. (Bra tips!)

Tack / Jonas

14

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Det är inte kunskap jag har utan läser in på nätet. Har ingen utbildning på området.

Frågan om det är värt med en extra antenn är som att röra i en myrstack här på forumet. Om man med en antenn får så bra uppkoppling att man nöjer sig i förhållande till att köpa en antenn till, helst montera en horisontellt (nederst) och en vertikalt åtskilda en meter och inte över reflekterandr tak så får det väl duga med en. Men två som beskrivet är proffsmonteringen som utgår från hur LTE funkar med diversity för det mesta och mimo ibland. Största vitsen med två är ökad stabilitet pga jämnare signal trots ofrånkomlig flervägsinterferens. I ditt fall är ju ena antennen bortkopplad nu, en yttre där kan hjälpa både fart ned och upp och stabilitet. B593 berättar bara om bästa RSRP och RSRQ så den förbättrade signalen syns inte på signalstyrkeindikering men yttrar sig i praktiken.

Mer proffsiga routrar ger värdena för båda antenningångarna. 300 euro, se AVM6840 international version (coming soon). Den har allt huawei skippade därför att de svenska operatörerna betraktar kunderns som gnetsnåla puckon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

1mil och ganska fri sikt med denna typ av antenn emot en 4G mast är det möjligt?

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

16 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-09 10:10:06)

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Tja, B593 har funkat ca e n mil för mig ställd i ett fönster. Utan yttre antenn och på 2600. Över öppet vatten. Man vet aldrig vad som funkar med antenner. Antingen tar man i rejält från början eller så ökar man på insatsen vilket tar mer tid, kan bli billigare men även dyrare eftersom tidigare insatser inte är något värda.

Det finns andra fall beskrivna här där det funkat med en poynting log periodisk på 4G över en mil. Men då över vatten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Funderar på att skaffa denna riktantenn.
Är den okej att ha sittandes nära min TV-antenn? Tänkte nämligen ha den på samma fäste. De hamnar ca 20cm ifrån varandra då.

Om jag har ett 392 modem ska antennen anslutas till bara det ena antennuttaget i modemet?
Och vilket av de i så fall?

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

18

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Två riktantenner 20 cm från varandra ger närfältseffekt. Googla på near field effect. Graden av inverkan går det inte att säga något meningsfullt om. Riktningsverkan kan bl a påverkas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

När inträffade det hela? jag menar när gick hastigheten ner? Var det runt den 22-24/10? och har du telenor?
Detta för att många verkar drastiskt fått sämre hastiget då mitt gick ner från 12-13 innan och nu ca 3-6 ner.
Också jag utan att röra antenn eller annat. Kommer därimot upp högre i hastighet om jag vill nu när löven har fallit och kan låsa till 2600. Men med sämre stabilitet.
Vill därför fortsätta köra på 900 som jag vet funkat i ett antal månader utan beskymmer.

Och har fortfarande inte fått det bättre, jag kör med e398 och en riktantenn poynting.

/L

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

20

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Min B593 med EN Poynting riktantenner (i totalfel riktning) tar ändå emot signaler från en mast 1,3 MIL bort,över skog,berg och annat elände.Dessutom med 4 pinnar..
10 mbit ner,ca 8 upp på 4G.Underligt är bara förnamnet.
Kopplar jag in båda antennerna blir det knappt signal.

21

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Hur går det med ingen antenn inkopplad då?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Frågar du mig jonasolof,så flyttar jag routern ner på första våningen utan någon extern antenn ( men mer fri sikt) så har jag ca 2-3 pinnar med något sämre upp/ned fart.

23 Senaste redigerad av LasseT (2012-12-28 12:13:19)

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Jag har en del problem med antenner också.

Jag har en B593(Tele2), upplåst, uppdaterad med senaste firmware (V100R001C56SP052)

Jag får inte samma statusruta som visas en bit upp i tråden, jag får bara 5 värden
PLMN: 24004
Servicestatus: Giltiga tjänster
Signalstyrka: 1
RSSI(dBm): -91
Roam: NEJ

Som synes är signalstyrkan inte över sig!!

Jag har en Yagi 7element 10db för 824-896, 890-960, 1800 & 1900 Mhz, denna är ansluten till det högra (bakifrån) uttaget och sedan är en Smarteq puck ansluten till det vänstra uttaget.

Jag har låst på "Auto 4G/3G", hade först automatiskt och då ville den gå på 2G.
Får ung 3Mbit/s ned & 1Mbit/s upp (vilket är bättre än Net1) men vill gärna få lite bättre!

Befinner mig mellan 2 master (nv 4km 3G/ sö 5km 4G)

Har inte provat med router utan antenner på tak.

Några idéer?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

24

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

Är det på2G, 3G eller 4G??

24004 verkar vara någon variant av Tre, osäkert på vilket band.

Mer diagnostik fås via system i routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Nymonterad poynting riktantenn

@Jonasolof
3G, nej det är allt man ser under System/Diagnos/Trådlös status.
Jag kör Telenor

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2