1

Tråd: Nu har det ballat ur för mig också...

Har haft bergstabil uppkoppling på 2600 bandet i tre månader, kopplade aldrig ner ofrivilligt och bra ping. Nu har det kopplat ned dagligen i en dryg vecka och pingen ligger kontant över 100 med peakar upp åt 400, mot tidigare 15-30.

Signalkvaliteten har blivit ännu bättre nu när löven är borta från ev. träd....

Det enda jag skulle kunna misstänka här hemma är väl att jag kör med E398 nu istället för E392, märkte ingen skillnad på dem så en bekant fick ta det andra modemet.

Får ringa support, har de inget vettigt att komma med så häver jag eländet nu. Snackade med en säljare som stod på COOP och försökte kränga mobiler och bredband, han så att de hade störningar i området....men litar inte mycket på hans snack med tanke på kompetensnivån.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2

Sv: Nu har det ballat ur för mig också...

Totalt FUBAR hemma hos mig nu också, jag kört ett år med antingen 50% mottagning mot en mast och 40/10 ungefär eller 80% mot en annan mast (synkade ibland över) och 12/10 ungefär.

Nu har jag 7/1 i bästa fall men just nu typ.. 40% packetloss. Helt galet.

3

Sv: Nu har det ballat ur för mig också...

Modemet e392 är eftegångaren till e398 och anses som mycket bättre än 398.

har själv bägge men kör på e392 som verkar fungera bra i router

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-02 15:27:20)

Sv: Nu har det ballat ur för mig också...

Plocka fram signalvärden med telenors connection manager/dashboard så man får ett grepp om hur bra/dålig signalen är och vilket band som används.  Även om allt funkar bra bör man notera Cell ID, PCI och RSSI, RSRP och RSRQ så att man vet vad som ändrats om det senare ballar ur.

Att det går fortare på en uppkoppling än på en annan trots sämre "procent" kan bl a bero på att signalvärdena räknas fram olika på 900 och på 2600. En 2600 sektor med dålig RSSI som bara beror på svag fältstyrka kan ge betydlig högre fart än en kraftigt belastad 900 sektor som ger starkare signal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Nu har det ballat ur för mig också...

Hos mig är det ju typiskt något som är ändrat av Telenor/gått trasigt. Tyvärr klämde supporten till mig med 'prova modemet på annan ort' vilket jag inte gjort så nu måste jag prova det för att komma vidare.

Iofs klokt så jag förstår väl dem kanske.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-02 15:30:12)

Sv: Nu har det ballat ur för mig också...

typiskt vadå;  hur kan man veta det? Det är ungefär som att ringa och säga att man har dålig bild på teven. Supports anvisning är rationell för att göra en systematisk felsökning i brist på annan information.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Nu har det ballat ur för mig också...

Jag har oxå problem från ca den 22-24/10 har mitt gått ner till ca 3-6mb ner och allt från 0,2-2 upp.
Hade tidigare rock solid 12-13mb ner och 2,5-3.5 upp. fick oxå testa mitt E398 på annan plats.

Åkte till bror, hade där ca 40-50 ner innan. hade ca 6-10 ner och ca 3-9 upp. men tror fortfarande att det är nått med deras sket. Eller kan ett modem paja på detta viset?

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

8

Sv: Nu har det ballat ur för mig också...

jonasolof skrev:

typiskt vadå;  hur kan man veta det? Det är ungefär som att ringa och säga att man har dålig bild på teven. Supports anvisning är rationell för att göra en systematisk felsökning i brist på annan information.

Men det skrev jag ju också men skrev kanske lite slarvigt "Iofs klokt så jag förstår väl dem kanske.".

Hursomhelst funkar allt hos mig igen och hos mig har det då inte skett någon ändring så jag är relativt skitsäker på att Telenor var/är problemet och inte jag. Men det är såklart svårt för deras support att veta.

9

Sv: Nu har det ballat ur för mig också...

jaha!
SÅ dåligt var det innan, nu är det hälften av hälften. Så i nu läget är det ca 3 ner och 0,5 upp som gäller. för 3 veckor och 4 månader bakåt var det 13 ner och 2,5-3,5 upp i stort sett alltid.

Men telenor säger det är fel på mitt modem och jag måste testa annat, men får inte tag i nått utan att köpa!
Känner inte en kotte runt Ronneby (blekinge) som äger ett modem så jag kan testa...
Så man får väl köpa nytt, för att hävda sig.

Surt detta....... Men man verkar ju inte alls ensam om problem, så dom borde veta om att dom har bekymmer. Eller helt enkelt dragit ner bandbredd för alla.

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.