1

Tråd: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

Hej!

Jag ska snart flytta ifrån min Com-hemanslutning och har i den nya lägenheten att välja på 8Mbit ADSL eller trådlöst via 4G(Bra täckning)
Då jag via jobbet fått tag på ett simkort med 4G aktiverat så är min tanke är att testa detta som stationär lösning.

Nu till problemet:

Jag har bara simkortet så måste införskaffa hårdvara. Min första tanke var att köpa B593 och låsa upp den.)http://www.dustinhome.se/product/501062 … ter-tele2/)

Men sen så började jag undra om inte det är bättre att införskaffa en Dovado 4GR + usbmodem?

Kostnaden skulle inte skilja mycket så jag är nyfiken på om någon har någon uppfattning om vilket skulle ge bäst prestanda?

Mvh

2

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

Dovado tiny + Huawei E392 fungerar lysande hos mig. 4GR med E392 funkar säkert lika bra.

3

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

Nja the jury is stillout on E392 och 4GR. Tiny eller Doma föredras för 4 G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

använd DOMA eller tiny då dessa två är myket modärnare med tex omstart av modem osv.

ja, 4gr är snabbare på pappret, har man 100 eller 1000mbit wan dvs tp anslutning eller måste använda automation så är det rätt router fnv tills ersättare kommer.
ska du köpa en 4gr, kolla beg marknaden...

4gr blir varm, dvs drar endel ström.

men ytte power usb hubb kan behövas beroende på moden.

5

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

G-Man skrev:

använd DOMA eller tiny då dessa två är myket modärnare med tex omstart av modem osv.

ja, 4gr är snabbare på pappret, har man 100 eller 1000mbit wan dvs tp anslutning eller måste använda automation så är det rätt router fnv tills ersättare kommer.
ska du köpa en 4gr, kolla beg marknaden...

4gr blir varm, dvs drar endel ström.

men ytte power usb hubb kan behövas beroende på moden.

Det lutar åt att det kommer attt bli en tiny i bridge mode med min befintliga router smile

Men hur mycket får man ut i praktiken med modemet i Tiny/Doma, läser väldigt olika siffror hur mycket man får ut jämfört med modem direkt i dator? Och egentligen det jag bryr mig mest om.

Men lösningen med B593 är inget att rekommendera? Eller vad tror du?

6

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

nilscon skrev:
G-Man skrev:

använd DOMA eller tiny då dessa två är myket modärnare med tex omstart av modem osv.

ja, 4gr är snabbare på pappret, har man 100 eller 1000mbit wan dvs tp anslutning eller måste använda automation så är det rätt router fnv tills ersättare kommer.
ska du köpa en 4gr, kolla beg marknaden...

4gr blir varm, dvs drar endel ström.

men ytte power usb hubb kan behövas beroende på moden.

Det lutar åt att det kommer attt bli en tiny i bridge mode med min befintliga router smile

Men hur mycket får man ut i praktiken med modemet i Tiny/Doma, läser väldigt olika siffror hur mycket man får ut jämfört med modem direkt i dator? Och egentligen det jag bryr mig mest om.

Men lösningen med B593 är inget att rekommendera? Eller vad tror du?

jag kör med ett e392 i 4gr via gbit lan och har exakt samma hastighet via lan som med modemet direkt i datorn det är heller ingen skillnad på stabilitet.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

7

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

metallicaman_no1 skrev:
nilscon skrev:
G-Man skrev:

använd DOMA eller tiny då dessa två är myket modärnare med tex omstart av modem osv.

ja, 4gr är snabbare på pappret, har man 100 eller 1000mbit wan dvs tp anslutning eller måste använda automation så är det rätt router fnv tills ersättare kommer.
ska du köpa en 4gr, kolla beg marknaden...

4gr blir varm, dvs drar endel ström.

men ytte power usb hubb kan behövas beroende på moden.

Det lutar åt att det kommer attt bli en tiny i bridge mode med min befintliga router smile

Men hur mycket får man ut i praktiken med modemet i Tiny/Doma, läser väldigt olika siffror hur mycket man får ut jämfört med modem direkt i dator? Och egentligen det jag bryr mig mest om.

Men lösningen med B593 är inget att rekommendera? Eller vad tror du?

jag kör med ett e392 i 4gr via gbit lan och har exakt samma hastighet via lan som med modemet direkt i datorn det är heller ingen skillnad på stabilitet.

Precis det jag ville höra! Lätt att man bara ser trådar om att det strular, sällan någon gör en tråd om det funkar som förväntat. MEn hur många Mbit pratar vi om i ditt fall?

Om det är som du säger får det nog bli så, 4gr fanns billigt på blocket dessutom. USB power cycle som finns i DOMA/Tiny får bli ett senare problem smile

8

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

nilscon skrev:
metallicaman_no1 skrev:
nilscon skrev:

Det lutar åt att det kommer attt bli en tiny i bridge mode med min befintliga router smile

Men hur mycket får man ut i praktiken med modemet i Tiny/Doma, läser väldigt olika siffror hur mycket man får ut jämfört med modem direkt i dator? Och egentligen det jag bryr mig mest om.

Men lösningen med B593 är inget att rekommendera? Eller vad tror du?

jag kör med ett e392 i 4gr via gbit lan och har exakt samma hastighet via lan som med modemet direkt i datorn det är heller ingen skillnad på stabilitet.

Precis det jag ville höra! Lätt att man bara ser trådar om att det strular, sällan någon gör en tråd om det funkar som förväntat. MEn hur många Mbit pratar vi om i ditt fall?

Om det är som du säger får det nog bli så, 4gr fanns billigt på blocket dessutom. USB power cycle som finns i DOMA/Tiny får bli ett senare problem smile

här hemma kör jag på 4g 900mhz ca 10/10 mbit/s riktigt stabilt helt utan nedkopplingar kör ibland på 3g 25/3.5 mbit/s ganska ostabilt pga överbelastad mast.

har även testat lite när jag inte har varit hemma 4g 2600mhz och haft upp mot 80 mbit/s.

jag har inga problem med att min 4gr blir varm den är faktiskt kallare än vad mina netgear ap är.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-23 11:42:12)

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

Vilken firmware i den 4gr?

B593 kan inte låsa på band vilket dovadoroutrar kan med fw efter 6.0

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

jonasolof skrev:

Vilken firmware i den 4gr?

B593 kan inte låsa på band vilket dovadoroutrar kan med fw efter 6.0

jag har senaste firmware 6.1.3 och för min del är funktionen att kunna låsa på olika band helt klockren iom att jag här hemma ligger på gränsen till lte 2600 vilket gör att om jag kör på autoläget ibland får uppkoppling på lte2600 fast med så usel signal så att uppkopplingen dör efter en liten stund men låser jag på lte 900 så funkar allt klockrent och med 100% signalstyrka.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

körs dom i bridge så tappas lite funktioner.

är det hastighet du är enbaart ute efter så provmät med modemet direkt i dator så att alla parametrar blir kända.
vissa platser ger extrem hastighet och helt stabilt, medans andra ger på 4g 5mbit och det kopplar ner.

då ev yttre antenner osv kan behövas, då bör modem väljas efter detta.

generellt är dovados routrar bättre då ny firmware komme ofta, medans vissa andra märken inte kommer med ny på år.

12

Sv: Huawei B593 eller Dovado 4gr+Modem

Jag kör själv E398 och Doma (men också Tiny och 4GR med E392 när jag rör på mej)
Jag har Ericsson W25, en huawei telefon med mobilt bredband (tele2s kombo) och ytterligare en andoidtelefonliknande 3grouter.
Jag föredrar helt klart modem med påkopplad router. Ericsson w25 kostade 3999 när företaget jag jobbar för köpte den. Den vill inte ens upgradera sig till utlovade 7 mbit, utan ligger på 3,6.
med tex 4GR kan jag köpa Huaweis cat 4 modem och pressa ut ytterligare lite till.

Alternativet är inte för mej en router med inbyggd sim, utan dator som delar ut nätet om jag skulle vilja kräma ut de sista procenten av hastighet.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/