26

Sv: ZTE MF821D

Tack Jockas! Jag får prova och se hur det funkar, har ett annat 3G-modem att köra med så länge om det skulle gå åt fanders.

27

Sv: ZTE MF821D

oggela skrev:

Tack Jockas! Jag får prova och se hur det funkar, har ett annat 3G-modem att köra med så länge om det skulle gå åt fanders.

Är alltid bra md ett i reserv.
Vet inte om någon kan bekräfta det hela, men jag har beskymmer med pingen med detta modem.
Kör jag pingtest så är det bra i 1 sekund. sen skjuter pingen i höjden & jitter lika så.
Detta fanns inte alls med E398 modemet.
Vet ej om det har med modemet, mjukvaran eller kombinationen med dovandon 4g att göra.
Testade inte pingtest innan uppgraderinegn av mjukvaran.
Så kan någon bekräfta felet?
Och det är alltid lika dant, oavsett vilken server jag kör pingtest mot.

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

28

Sv: ZTE MF821D

Jag hade ett samtal med Telenor tekniska support igår och killen där sa att inom ca 1-2 veckor kommer en ny firmware. Den var klar men ska testat lite till.

29

Sv: ZTE MF821D

jag körde på länken som finns i denna tråden. Märkte att den inte funkade nu...Skumt!
Men har lagt den på min ftp. Håll tillgodo, men beaktar att jag inte tar ansvar för att den fungerar. men det är den som fanns på telenor.
http://www.jockas.se/program%20och%20pd … -01_11.zip


Hej på er!

Jag vill varna er för att uppgradera eran usb sticka med den här filen!

Jag försökte uppgradera min Zte MF821D med den här filen ,med följd att mina datorer nu ej längre kan hitta stickan (grrr)

Har snackat med teknisk support på telenor ,och dom berättade att det var av just den anledning ,man tagit bort den från sin sida (efter uppgradering ,så förstörs tydligen en del stickor)

Vissa stickor klarar tydligen uppgraderingen ,men vågar du chansa, nu när du vet vad följden kan bli??

Mitt råd är att ni väntar på uppgraderingen som kommer  :-)

Själv så står jag utan mitt Telenor internet  för tillfället sad

(jag skall höra av mig till Telenor på måndag igen, för då skall det tydligen finnas personal på plats som kan besluta,
ifall jag kan få rabatt på nästa sticka...eller om jag får stå för hela kostaden själv?)

Min nästa sticka kommer bli Huawai e 392 ,som enligt er ,tydligen är kompatibel med Dovado routern

(tack för tipset)

Ha en fortsatt trevlig helg!

30

Sv: ZTE MF821D

ja den funkar bra... från och med fw 6.1.0 i dovadon så kan du låsa modemet till 800/900 el 2600mhz bandet om du vill...eller auto

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

31

Sv: ZTE MF821D

Har ett Telenor abb som jag behöver införskaffa nytt modem till. Pratade med supporten ang. MF821D och Dovado Tiny och de sa att ingen ny uppdatering kommer till modemet utan de har tänkt om och försöker uppdatera routern istället. I början på mars sa's det att det skulle vara klart.

Ni som pratar om att E392 skulle funka lika bra och dessutom fungera till routern, var hittar man det modemet till rimliga priser?

/RitPer

32 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-18 21:10:28)

Sv: ZTE MF821D

prova blocket o tradera..
e398 kom först... finns med 1 elller 2 extrna antennutgångar....senare har 2

samma med e392....som är efterföljaren till 398....
senare modellen har 2 utgångar den med....kört med bägge själv....funkar jättebra....specielt e392 med 2 ext utgångar med 2 antenner tillkopplade

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

33

Sv: ZTE MF821D

Jonny skrev:

prova blocket o tradera..
e398 kom först... finns med 1 elller 2 extrna antennutgångar....senare har 2

samma med e392....som är efterföljaren till 398....
senare modellen har 2 utgångar den med....kört med bägge själv....funkar jättebra....specielt e392 med 2 ext utgångar med 2 antenner tillkopplade

Okej, så att köpa ett e398 på blocket för 400 och köra det med mitt maxi abonnemang skulle funka bra? Vad är skillnaden mellan modemen? Fattar inte varför de byter modem om ett 3 generationer gammalt modem fortfarande funkar.

34

Sv: ZTE MF821D

Dom finns även att köpa nya med kontantkort hos Telia för 599kr om du inte hittar på tradera eller blocket.

https://www.tewss.telia.se/privat/admin … cts=767708

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

35

Sv: ZTE MF821D

metallicaman_no1 skrev:

Dom finns även att köpa nya med kontantkort hos Telia för 599kr om du inte hittar på tradera eller blocket.

https://www.tewss.telia.se/privat/admin … cts=767708

Dumma frågor nu men är inte dessa operatörslåsta till Telia?

36 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-18 21:55:49)

Sv: ZTE MF821D

RitPer skrev:
metallicaman_no1 skrev:

Dom finns även att köpa nya med kontantkort hos Telia för 599kr om du inte hittar på tradera eller blocket.

https://www.tewss.telia.se/privat/admin … cts=767708

Dumma frågor nu men är inte dessa operatörslåsta till Telia?

Jo men det är enkelt att själv låsa upp dom med dc-unlocker för en billig peng

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

37

Sv: ZTE MF821D

Guran skrev:

Hej på er!

Jag vill varna er för att uppgradera eran usb sticka med den här filen!

Jag försökte uppgradera min Zte MF821D med den här filen ,med följd att mina datorer nu ej längre kan hitta stickan (grrr)

Har snackat med teknisk support på telenor ,och dom berättade att det var av just den anledning ,man tagit bort den från sin sida (efter uppgradering ,så förstörs tydligen en del stickor)

Vissa stickor klarar tydligen uppgraderingen ,men vågar du chansa, nu när du vet vad följden kan bli??

Mitt råd är att ni väntar på uppgraderingen som kommer  :-)

Själv så står jag utan mitt Telenor internet  för tillfället sad

(jag skall höra av mig till Telenor på måndag igen, för då skall det tydligen finnas personal på plats som kan besluta,
ifall jag kan få rabatt på nästa sticka...eller om jag får stå för hela kostaden själv?)

Min nästa sticka kommer bli Huawai e 392 ,som enligt er ,tydligen är kompatibel med Dovado routern

(tack för tipset)

Ha en fortsatt trevlig helg!

Hej igen

Jag kunde inte ge mig, så jag provade den gamla filen från Telenor igen (jag hade liksom inte så mycket att förlora eftersom usb stickan nu var värdelös)
Tryckte igång programmet, men denna gång ,så lät jag programmet få  jobba ostört ett tag ( även fast jag fick ett medelande om "no modem found")
Efter en tid ,så kunde jag se uppdateringen dra igång (och jag frågade mig -finns det ett liv efter detta ???),och kan ni tro....efter uppdateringen ,så lyckade jag hitta min sticka igen *lycka*
Provad mot Dovado routern igen...hmm fungerade fortfarande inte

Men efter att jag uppgraderat Dovadon med senaste firmware också, ja då kände routern plötsligt av stickan

http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=28

(uppdatering av routern misslyckade första gången, så det blev en del extra stul ,med att hitta den,  återställa den ,och sedan till slut uppgradera den till senaste firmware *pust* ...men det är en annan historia *ler* (Dovado 4GR i mitt fall))

Ni som har fungerande stickor vågar nog inte testa detta, men ni som sitter med stickor (Zte MF821D),som är raderade, kanske kan tänka er att göra ett försök...

Ja, jag är då glad att jag gjorde det smile

Nu har jag ett fungerande nätverk, med usb stickan monterad i Dovadon ,och jag är lycklig, eftersom mitt internet är tillbaka igen big_smile

38

Sv: ZTE MF821D

Firmware till ZTE MF821D  är nu släppt
http://www.telenor.se/privat/kundservic … a-zte.html

39

Sv: ZTE MF821D

thomson69 skrev:

Firmware till ZTE MF821D  är nu släppt
http://www.telenor.se/privat/kundservic … a-zte.html

Körde in nya uppdateringen i min sticka från BBB, funkar fint med Dovado Tiny'n. Äntligen slipper jag köra bryggat genom min Mac..

40

Sv: ZTE MF821D

Hej.
Har uppdaterat mitt modem (ZTE 821D) med senaste firmware från Telenor. Har också uppdaterat routern (Dovado 4GR) med senaste?! firmware (6.14), hade 6.20 innan men den verkar vara borta från Dovados sida av någon anledning. Routern hittar modemet men av någon anledning vill inte 4G fungera, 3G fungerar dock. Kör jag modemet direkt i datorn så funkar 4G hur bra som helst.
Någon som har nått bra tips eller ide´? eller är det kanske bättre att byta till ett e398 eller e392?

41

Sv: ZTE MF821D

Vänta tills dovado återkommer med fw.

42

Sv: ZTE MF821D

Uppdaterade min Tiny och Zte modemet, tycker det funkar ganska bra, möjligen lite lägre hastighet emellanåt men änsålänge iaf inga frånkopplingar. Känns lite stabilare.

43

Sv: ZTE MF821D

Jag har uppdaterat till senaste firmware (ZTE MF821D 2013 02.19) ,har även uppgraderat min dovado 4GR till senaste (6.2.2.)

Men fortfarande så ,låses routern minst en gång pr/ dygn

Datorn berättar för mig att jag fortfarande är ansluten till Dovado, men att jag saknar internet.

Om jag försöker logga in till routern ,med hjälp av browserfönstret , så nekas jag åtkåmst

(jag har läst om terorier ,om att det kan bero på att jag skyddat Dovadon ,med encryption..., men även fast jag kör okodat ,så stänger router ute mig från nätverket ,och internet ,minst 1 gång/ pr dygn)

Detta har pågått under, lite över 2 veckor nu (sedan jag köpte Dovadon) (har provat olika firmware, men med samma resultat tyvärr)

Har ibland varit tvungen att göra rescue för att få tillträde till Dovadon, men oftast har det räckt med en avstängning av routern för att kunna logga in på routern igen.

Nu senast (i morse) funderade jag ytterligare på, om det kunde bero på kompabilitets problem , med ZTE MF821D, så i stället för att stänga av routern, så drog jag ut modemet i stället. (modemet är anslutet till routern med förlängnings kabel ja! :-)  )

Då släpptes låsningen, och jag fick tillträde till routern igen

Har även upptäckt att Dovadon har kompabilitets problem med D-link 505 (repeter)
(Huawei WS320 ,och Netgear WN3000RP fungerar bra)

Har flera datorer i hushållet , (med olika nätverkskort) ,men anslutnings problemet till routern är likvärdigt på alla datorer!

(har även försökt att ansluta med ethernet kabel ,mellan router ,och dator, när dessa problem uppstått ,men jag nekas fortfarande tillträde till routern)

Kopplar jag modemet till dator direkt ,så kan jag surfa utan problem .(utan nedkoppling eller störning)

På måndag lämnar jag tillbaka routern ,om inte någon lösning hittas på kompabilitets problemen innan dess (har tröttnat nu) ,då blir det en ASUS RT-N56U Gigabit Dual Band Router i stället (enligt betyg ,så verkar användarna vara mycket nöjda med denna produkt)

44

Sv: ZTE MF821D

Ok,

4gr klarar inte av att startaom modemen medelst att stänga av strömmen till modemet som kan behövas med vissa modem, men...

Tex DOMA har denna funktion, även tiny har den men bara en lan port m.m.


Vissa internetleverantörer kopplar ner en anslutning minst en gång dygn, dvs 24timmar och gör det på ett konstigt sätt som kan skapa problem med tex router.

I dovadon du har finns en funktion som finns under
/internet/connection tracker
Starta detta och prova om det hjälper !

Om det inte hjälper, återkom.

Tack

45

Sv: ZTE MF821D

Där jag tidigare med Huawei E398 brukade få ca 12-15 Mbit på 3G får jag med ZTE modemet ut ca 8-10 Mbit, ganska irriterande.

Får se om det bara är idag det är lite långsammare pga nätet eller om det är ihållande...

Någon annan med erfarenheter?

46 Senaste redigerad av Kenneth (2013-02-28 20:18:36)

Sv: ZTE MF821D

Kenneth skrev:

Hej.
Har uppdaterat mitt modem (ZTE 821D) med senaste firmware från Telenor. Har också uppdaterat routern (Dovado 4GR) med senaste?! firmware (6.14), hade 6.20 innan men den verkar vara borta från Dovados sida av någon anledning. Routern hittar modemet men av någon anledning vill inte 4G fungera, 3G fungerar dock. Kör jag modemet direkt i datorn så funkar 4G hur bra som helst.
Någon som har nått bra tips eller ide´? eller är det kanske bättre att byta till ett e398 eller e392?

Har nu uppdaterat routern till 6.22 till ingen nytta vad det gäller ZTE modemet. Har fått låna hem ett e398 som verkar funka bättre med routern. Den behåller uppkopplingen på 4G vilket inte ZTE gjorde. Däremot så blir nedhastigheten inte mer än 2Mbit/s (samma som för ZTE när jag lyckades köra en test med den). I datorn så får jag ca 14-19Mbit/s på bägge modemen. Upp blir ungefär det samma för bägge modemen oavsett om de sitter i datorn eller routern, ca 3-5Mbit/s.

Både Dovado och Telenor supporten menar att allt verkar rätt, men det funkar ju bevisligen inte som det skall. Börjar bli riktigt trött på detta nu :-(
Kanske läge att prova en annan router? Tips på någon bra emottages gärna.

47

Sv: ZTE MF821D

Testa med Huawei e392? Det blir min nödlösning om inget annat funkar tillräckligt bra, synd att behöva köpa fungerande utrustning som operatören ska stå för bara!

48

Sv: ZTE MF821D

G-Man skrev:

Ok,

4gr klarar inte av att startaom modemen medelst att stänga av strömmen till modemet som kan behövas med vissa modem, men...

Tex DOMA har denna funktion, även tiny har den men bara en lan port m.m.


Vissa internetleverantörer kopplar ner en anslutning minst en gång dygn, dvs 24timmar och gör det på ett konstigt sätt som kan skapa problem med tex router.

I dovadon du har finns en funktion som finns under
/internet/connection tracker
Starta detta och prova om det hjälper !

Om det inte hjälper, återkom.




Tack


Hej tack för svar!

Jag har gjort som du föreslog ,jag lade in 3 ip nr (som efter tryckning av test knappen visar ok)
, men i morse var det ungefär samma visa.

Dovado nätverket syntes i både dator ,och smartphone ,men det gick ej att ansluta till internet.

Men jag kunde logga in till routern genom browserfönstret (så om man skall vara glad över lite, så är det väl det i så fall smile )

Så jag gjorde som jag gjort föregående dag... drog ut modemet...väntade 10- 12 sec ....satte in det i routern igen.

Efter ett par minuter så fick jag anslutning till internet, men efter någon sekund så kopplade modemet ner sig ( detta upprepade sig 3 gånger innan jag tröttnade )

Markerade då bort connection tracker ,och gjorde en restart (restartade genom att trycka på knapp i browserfönstret till routern)

Då äntligen fick jag ett stabilt internet (ja det vill säga, det kommer vara anslutet tills det loggar ner nästa gång igen (om 20-24 timmar))

Jag hoppas ni på Dovado börjar intressera er för att lösa problemet snart (än så länge så har eran officiella inställning varit att det är ett användar relaterat fel( jag vet inte hur många gånger jag har läst, att en reset ,eller något annat trivialt skulle lösa ett problem som uppstått))
(ursäkta min ton, ni gör antagligen så gott ni kan smile  )

Ni borde försöka få tag på tag en felande router (alla med denna konfiguration kanske är felande?) ,med ett ZTE MF821D modem, och börja göra lite undersökningar själva.

Vad jag tycker om, angående er ,är att ni ofta kommer med ny firmware ,det visar ju på ett intresse, att lösa problem som finns (men tyvärr har detta ej hjälpt mig sad   )

Lycka till med nästa uppgradering !

49 Senaste redigerad av thomson69 (2013-03-01 09:33:28)

Sv: ZTE MF821D

Jag hade liknande problem med mitt Huawei E372 och Tiny samt 4GR.
Detta hände mig också minst 1 gång per dygn och det var bara rycka strömsladden så att routern startade om, men uppkopplingen tog ca 4-5 min, och connection tracker hjälper inte.
Testat firmware efter firmware men problemen kvarstår.
Nu så står dessa produkter i en låda och samlar damm, tråkigt men sant  sad
Har bytat till TP-Link MR3020 router och ett ZTE MF820D  modem och det fungerar mycket bra, vid nerkopplingar så startar den om uppkopplingen så att man är ute på nätet igen mellan 30-60 sekunder  smile

50

Sv: ZTE MF821D

Detta forum har inget med företaget DOVADO att göra,
Du bör kontakta dovado via deras webbsida eller facebook för hjälp / lämna synpunkter till dom