1 Senaste redigerad av careface (2012-10-22 21:30:44)

Tråd: ZTE MF821D

Nytt modem från ZTE!

  • LTE 900/2600MHz upp till 100Mbit/s ner och 50Mbit/s upp

  • HSPA+/HSUPA/HSDPA 850/900/2100MHz upp till 42Mbit/s ner och 5,76Mbit/s upp

  • EDGE/GPRS/GSM 900/1800/1900MHz

  • Plats för Micro SD-kort

  • Plug and Play

  • 2 antennkontakter

Ett nytt modem från ZTE, som exempelvis nu säljs av Bredbandsbolaget som ersättare för Huawei E398. Detta modem fungerar i mitt test INTE med Dovado 4GR, jag har kontaktat Dovado ang detta och väntar på svar!

-Modemet har ingen riktig mjukvara utan kör en webbaserad mjukvara, alltså som en typ av router. I detta gränssnitt kan man utläsa mycket matnyttig information.

Bilder

Mina första intryck av modemet är att det är smidigare och lite snyggare än E398 och E392 - men samtidigt blir jag lite missnöjd med att det inte vill fungera med min router.  Jag tänkte precis testa det med min TP-LINK 1043ND som har DD-WRT på sig, jag återkommer med resultatet där. Resultatet för detta blev inte positivt, men jag ska kolla mer på detta vid ett senare tillfälle. Jag har just nu ej heller den absolut senaste versionen - vilken jag ska lägga in innan jag säger att det inte fungerar helt med DD-WRT.

Oavsett så tycker jag att det är positivt att det kommit ett nytt modem som blir ersättare för E398, som inte har varit det bästa modemet på marknaden. Synd dock att det inte verkar vilja fungera med min Dovado 4GR - men det är nog mest pga att modemet verkar fungera som Huaweis HiLink modem.

I hastighet så får jag hastigheter som liknar de med Huawei E392, alltså högre hastigheter än med E398. Täckningen skiljer sig inte så värst mycket, men det är en klar fördel i sämre täckningsförhållanden att själva modemet går att rikta om.

Det modem jag fick från Bredbandsbolaget är dessutom olåst - något som uppskattas väldigt! Jag fick igång det med Tele2s 4G utan problem!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: ZTE MF821D

Telenor i Norge kör dem också, så Telenor SE lär börja med dem snart också nu när dottern BBB börjat sälja.
http://bilde.itavisen.no/her+er+telenors+4g-utstyr.jpg?o=4538112&w=550&frame=0&ee=

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: ZTE MF821D

e 392 eller zte-modemet vilket är att föredra? Är det några väsentliga? Alla verkar tala sig varma för e 392 men frågan är om zte modemet är likvärdigt?

4

Sv: ZTE MF821D

Bumb skrev:

e 392 eller zte-modemet vilket är att föredra? Är det några väsentliga? Alla verkar tala sig varma för e 392 men frågan är om zte modemet är likvärdigt?

Som det är just nu så skulle jag välja E392 om jag ska använda en router men ZTE-modemet om jag ska ha det i en dator. Nu har jag ju båda, så det är inget problem. Men det faktum att ZTE-modemet inte fungerar i Dovado-routrarna idag (iaf inte enligt deras sida och min egen erfarenhet) gör att jag inte skulle välja det om man ska ha det i en router.

Men ja, ZTE-modemet är likvärdigt smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-22 21:26:16)

Sv: ZTE MF821D

Tack för bra presentation!

Modemet täcker inte 4G 800 eller 1800 trots att telenor väl sagt att utbyggnad kommer åtminstone på 800.
Det står ansluten på användarinterfacet vilket torde motsvara attached på engelska. Det innebär inte att det är uppkopplat för datakommunikation, dvs connected utan att det ligger i vänteläge mot en specifik cell - rätta mig om jag har fel. Det brukar stå att modem can not attach om det inte finns master som medger anslutning med använt SIM.

Cell ID är givet decimalt, i Telenors dashboard ges det hexadecimalt vilket skulle bli  4cd1405. Voe intressant att veta om detta stämmer t ex genom att testa med E392 eller E398.

RSCP är specifik signalstyrka från cell på UMTS, inget värde här eftersom modemet är anslutet på LTE och visar ett RSRP värde. EC/NO är ett mått på signal/brus eller signalkvalitet på UMTS, motsvaras på 4G av RSRQ.

RSRQ värdet -3 är mycket bra trots rätt svag signalstyrka RSRP vid -98 dBm. Detta utan yttre antenner tydligen.

Har aldrig sett Local area code angivet på 4G. det är egentligen ett UMTS värde som talar om vilken grupp av master man befinner sig bland. Det angivna värdet LTE 35001 är nog egentligen Tracking Area Code i detta fall

http://lteuniversity.com/ask_the_expert … /2449.aspx

RRC är också en UMTS parameter:


The configuration of RRC inactivity timers in a W-CDMA network has considerable impact on the battery life of a phone when a packet data connection is open.

The RRC idle mode (no connection) has the lowest energy consumption. The states in the RRC connected mode, in order of decreasing power consumption, are CELL_DCH (Dedicated Channel), CELL_FACH (Forward access channel), CELL_PCH (Cell Paging channel) and URA_PCH (URA Paging channel). The power consumption in the CELL_FACH is roughly 50 percent of that in CELL_DCH, and the PCH states use about 1-2 percent of the power consumption of the CELL_DCH state.[2]

The transitions to lower energy consuming states occur when inactivity timers trigger. The T1 timer controls transition from DCH to FACH, the T2 timer controls transition from FACH to PCH, and the T3 timer controls transition from PCH to idle.

Different operators have different configurations for the inactivity timers, which leads to differences in energy consumption [3]. Another factor is that not all operators use the PCH states

SINR är ett mått på signal/brusförhållande beräknat från RSSI och RSRQ.

Bra att modemet anger frekvensband istället för bandbredd, för då slipper man hålla reda på respektive operatörs bandbredd på olika band. Kan man låsa på band?

Bra serverat med uppgifter för att vara ett vanligt modem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: ZTE MF821D

jonasolof skrev:

Modemet täcker inte 4G 800 eller 1800 trots att telenor väl sagt att utbyggnad kommer åtminstone på 800.

RSRQ värdet -3 är mycket bra trots rätt svag signalstyrka RSRP vid -98 dBm. Detta utan yttre antenner tydligen.

Bra att modemet anger frekvensband istället för bandbredd, för då slipper man hålla reda på respektive operatörs bandbredd på olika band. Kan man låsa på band?

Bra serverat med uppgifter för att vara ett vanligt modem.

Med mina värden, som ni ser på bilden, utan några antenner så fick jag runt 50Mbit/s ner och 20Mbit/s upp smile

Vissa ställen, dock ej BBB, säger att modemet har stöd för 1800MHz - men samma källor säger dock inget om 900MHz. När jag kopplar in modemet till datorn går det att låsa på 4G eller endast 3G. Så afaik så går det inte att låsa på band, men jag ska kolla lite mer på det imorgon!

Jag märkte även nu att modemet är olåst!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: ZTE MF821D

Svaret från Dovado jag fick idag var att det enligt Telenor skulle komma en uppdatering till modemet i slutet av månaden smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: ZTE MF821D

Även Telenor har skickat olåsta modem ett par månader, iofs. E398. De ser kanske ingen anledning till att låsa dem idagläget när det är så enkelt och billigt att låsa upp dem själv.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

9

Sv: ZTE MF821D

Nu efter några dagars testande så måste jag säga att E392 står obesegrad kvar som bäst, enligt mig. ZTEs modem klarar inte att ge mig de där riktigt höga hastigheterna. I centrala Uppsala med fri sikt mot masten, som är riktad mot mig och ett avstånd på ca 430m ger mig mellan 70-80Mbit/s ner och mellan 30-35Mbit/s up med mitt E392, med mitt ZTE-modem så fick jag bättre signal men "bara" 50-60Mbit/s ner och 15-24Mbit/s upp - oavsett hur modemet var riktat.

Men som sagt, enligt Telenor så ska det komma en uppdatering i slutet av månaden (vilket är snart) så vi får se vad den gör smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: ZTE MF821D

careface skrev:

Nu efter några dagars testande så måste jag säga att E392 står obesegrad kvar som bäst, enligt mig. ZTEs modem klarar inte att ge mig de där riktigt höga hastigheterna. I centrala Uppsala med fri sikt mot masten, som är riktad mot mig och ett avstånd på ca 430m ger mig mellan 70-80Mbit/s ner och mellan 30-35Mbit/s up med mitt E392, med mitt ZTE-modem så fick jag bättre signal men "bara" 50-60Mbit/s ner och 15-24Mbit/s upp - oavsett hur modemet var riktat.

Men som sagt, enligt Telenor så ska det komma en uppdatering i slutet av månaden (vilket är snart) så vi får se vad den gör smile


Hej careface.

Har det kommit någon uppdatering till modemet? Anledningen till att jag frågar är att jag kommer också få mitt modem (E398) utbytt till just ZTE-modemet.

11

Sv: ZTE MF821D

usf skrev:

Hej careface.

Har det kommit någon uppdatering till modemet? Anledningen till att jag frågar är att jag kommer också få mitt modem (E398) utbytt till just ZTE-modemet.

Hej, nej det har det inte. Jag har kollat runt på Bredbandsbolagets sida samt i modemets uppdateringsfunktion. Jag mailade nyss Dovado igen för att se om de vet något mer smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12

Sv: ZTE MF821D

Väntar också på zte-modemet och hoppas verkligen det funkar med Tinyn annars kommer jag kräva få ha kvar båda modemen.

13

Sv: ZTE MF821D

Fick mitt modem igår för att göra en utvärdering om det är fel på mitt E398. Jag har dock ett problem modemet kopplar upp sig mot 900 frekvensen men jag vill ha 2600.
Via dovadon när jag kör E398 så kan jag låsa in mig på 2600 men ZTE funkar inte med dovadon och gränssnittet för inloggningen med ZTE modemet så finns det ingenstans där jag kan välja frekvens.

Någon vänlig själ som kan bekräfta att det inte går att låsa på en specifik frekvens? eller har jag bara missat något!

Info:
500 m till masten.
Hastighet:
E398 (900) 4 ner  5 upp
E398 (2600) 19 ner 1 upp
ZTE (900) 6 ner 6 upp
ZTE (2600) ???

Det är just 2600 jag vill testa för att se om det blir någon förändring för mig. Kommer också kontakta BBB och förklara för dem att jag inte kan testa modemet fullt ut och kan då inte återsända E398 modemet inom 30 dagar förän jag har ett konstanterande. Min felanmällan har varat sedan april.

14

Sv: ZTE MF821D

Fick mitt ZTE modem förra veckan men har ej hunnit testa ordentligt föräns nu.

Utan Tinyn direkt i datorn på 2600 bandet verkar tyvärr e 398 vara snabbare...

e398 låg ca 34 DL och 2-3 UL,
och ZTE 28-33 DL och 0.6-1.8 UL

Försökte med zte modemet i Tinyn men det stöd inte men BBB sa att uppd. ska finnaspå Dovados hemsida men jag såg den inte, någon som vet?

15

Sv: ZTE MF821D

Så här skriver Sam (dovado) på deras FB sida.

Citat
"We are holding off from launching 6.1.4 on account of the fact that we (just like you) are waiting for a new ZTE MF821D modem firmware upgrade to hit the scene first. That's the prerequisite. DOVADO's part has been done for some time now.

So, instead of us waiting around, we decided to continue on with our firmware roadmap so you all can get more bang for buck out of your boxes!

To answer your question directly: We did learn today that an approval is in the works and that things are proceeding smoothly. Thanks.
tisdag kl. 22:52.."

16

Sv: ZTE MF821D

Då har jag köpt ett MF821D via Telenor i Norge. Satte mitt Netcom simkort i modemet och pluggade det i min 4GR....
Works like a charm smile
Stabila hastigheter på dryga 40mbit (tror att de har strypt hastigheten till det här i Bergen).
Firmware 6.1.3 och ca. 93% i signal.

17

Sv: ZTE MF821D

Det tycks vara olika informationer BBB lämnar. När jag var i kontakt med dem förra veckan skulle uppdateringen komma om några dagar. Men men vi får väl skicka ett brev till tomten så kanske han fixar det.

18

Sv: ZTE MF821D

Uppdatering!

Enligt telenor så skall det komma en uppdatering under Dec månad. Jag har lite svårt att tro det då det är bara 4 arbetsdagar kvar på året.
Dem kanske överraskar, vem vet.

19

Sv: ZTE MF821D

Jag skulle inte räkna med att det kommer en uppdatering innan året är slut. Jag har fått säga upp mitt bredbandsbolaget mobila bredband 4G pga att vi blev lovade massa saker som de inte kunda hålla.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

20

Sv: ZTE MF821D

Fick precis ett mail från Dovado, Telenor släppte uppdateringen idag.

Hej alla ni som har frågat om när ZTE MF821D från svenska Telenor kommmer att fungera i våra routrar. Nu finns uppgraderingen från Telenor ute på deras hemsida på länken nedan. Se till att följa instruktionerna till punkt och pricka. Får ni ändå problem med själva uppgraderingen är det Telenor ni ska vända er till. När modemet är uppgraderat ska det fungera med senaste firmware 6.1.4 i er TINY, DOMA elller 4GR.

http://www.telenor.se/privat/kundservic … f821d.html

Har laddat ner uppdateringen och installerat den enligt de medföljande instruktionerna. Det funkar alldeles utmärkt med min Dovado 4GR här som redan var uppdaterad till 6.1.4. Det var bara att sätta i och köra.

21

Sv: ZTE MF821D

Natron skrev:

Fick precis ett mail från Dovado, Telenor släppte uppdateringen idag.

Hej alla ni som har frågat om när ZTE MF821D från svenska Telenor kommmer att fungera i våra routrar. Nu finns uppgraderingen från Telenor ute på deras hemsida på länken nedan. Se till att följa instruktionerna till punkt och pricka. Får ni ändå problem med själva uppgraderingen är det Telenor ni ska vända er till. När modemet är uppgraderat ska det fungera med senaste firmware 6.1.4 i er TINY, DOMA elller 4GR.

http://www.telenor.se/privat/kundservic … f821d.html

Har laddat ner uppdateringen och installerat den enligt de medföljande instruktionerna. Det funkar alldeles utmärkt med min Dovado 4GR här som redan var uppdaterad till 6.1.4. Det var bara att sätta i och köra.

Har du fortfarande kvar webbgränssnittetför modemet när du kör det direkt i datorn eller hur blir det för dig med programvara osv? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22

Sv: ZTE MF821D

Låter bra att de med några månaders försening inte ens kan släppa en fungerande uppdatering sad

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: ZTE MF821D

Natron skrev:

Fick precis ett mail från Dovado, Telenor släppte uppdateringen idag.

Hej alla ni som har frågat om när ZTE MF821D från svenska Telenor kommmer att fungera i våra routrar. Nu finns uppgraderingen från Telenor ute på deras hemsida på länken nedan. Se till att följa instruktionerna till punkt och pricka. Får ni ändå problem med själva uppgraderingen är det Telenor ni ska vända er till. När modemet är uppgraderat ska det fungera med senaste firmware 6.1.4 i er TINY, DOMA elller 4GR.

http://www.telenor.se/privat/kundservic … f821d.html

Har laddat ner uppdateringen och installerat den enligt de medföljande instruktionerna. Det funkar alldeles utmärkt med min Dovado 4GR här som redan var uppdaterad till 6.1.4. Det var bara att sätta i och köra.

Hallå!
Jag fick mitt modem idag som jag bestält från cdon, för att mitt gamla pajat och blivit riktigt dålig hastighet.
Fick detta bekräftat då det testats i en telenor butik.
Orkarde inte vara utan modem under rep, så jag beställde ett 821 och fick hem detta idag.
Missat totalt att detta inte funkade med 4g.
Men jag körde på länken som fanns här för uppdatering och det funkar.
Sen vad som vad fel med den vet jag ej. Första gången hängde den sig på 4 % men efter många försökt så stängde jag av programet och startde uppd igen och det gick igenom. Och nu funkar det som sagt.
Puhhh.... vart lite nervös när det hängde sig

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

24

Sv: ZTE MF821D

Om det är någon som har kvar filen av den nya mjukvaran innan den togs bort, så skulle jag gärna vilja få tag på den.

25 Senaste redigerad av jockas (2013-02-08 19:38:11)

Sv: ZTE MF821D

jag körde på länken som finns i denna tråden. Märkte att den inte funkade nu...Skumt!
Men har lagt den på min ftp. Håll tillgodo, men beaktar att jag inte tar ansvar för att den fungerar. men det är den som fanns på telenor.
http://www.jockas.se/program%20och%20pd … -01_11.zip

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.