1

Tråd: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Nu har jag uppgraderat mitt Tele2 abbonemang från vanliga 3G 384kbps till HSPA 7,2Mbps.

Här börjar det konstiga.

Dem här resultat fick jag med Tele2 i datorn:

- Huawei E220:  2,5Mbps ner
- Option 225:  384Kbps ner
- Novatel MC950D: 384Kbps ner

Vad är det här?? Ska man bara kunna få HSPA med en Tele2 brandad HSPA modem? Nu slipper jag spendera 4Tkr på en ny HSPA nalle.

Har någon märket det också?

Tack

2

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Dum fråga kanske, men använder du samma APN på alla mojängerna? Det kan nämligen mycket väl vara så att din APN är lagrad i telefonens inställningar, och Tele2 skiljer olika tjänster åt genom att köra olika APN:er. Har du haft telefonen inställd på vanlig UMTS tidigare behöver du förmodligen uppdatera inställningarna i telefonen.

3 Senaste redigerad av Samir (2008-08-07 21:42:39)

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Jag kör "internet.tele2.se" vid varje test.  Vi ska sniffa trafiken på jobbet och ta en titt på vad händer. Verkar skumt, tycker jag. Har kört flera olika modem och samma resultat. Endast Huawei E220 ger bästa resultat vilket är konstigt eftersom jag har modem som har givit mig hela 6Mbps med TRE.

PS: Det finns ingenting som en dum fråga. Bara dumma svar.

4

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Såhär skriver Tele2 att man ska ställa in så kallade Alien-modem (dvs icke-brandade modem):

"APN: mobileinternet.tele2.se
Telefonnummer: *99#
Användarnamn och lösenord: används ej (lämnas tomma)
Protokoll för lösenordsverifiering: Chap
IP-adress: Dynamisk
DNS-adress: Dynamisk
WINS-adress: Dynamisk

Vi kan tyvärr inte hjälpa till med hur du ställer in dessa värden på just ditt modem/dator/telefon. Det står i själva hårdvarans manual och om du behöver ytterligare hjälp, måste du kontakta tillverkaren eller återförsäljaren som du köpt modemet/datorn av."
Kanske värt att testa?

5

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Tack så mycket för infon!

Jag kommer be mina kollegor köra några rundar med den och se. Det roliga är att jag får nästan 1Mbps UPP om jag använder HSUPA, men alltid 384kbps ner. Kanske det är nån begränsning på internet.tele2.se jag inte känner till?

6

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Jag upptäckte problemet nu. Man måste köra "mobileinternet.tele2.se" om man ska få 7.2Mbps istället för 384Kbps!

7

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Skönt! Då stod det rätt på Tele2's sida alltså.

8

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Hej!

En fråga, har huawei 220 och uppdaterat till 7,2.

Har täckning på turbo 36 och kommer upp i ca "max 3mbit nedströms.

Är alls som det ska då eller stöder inte e220 modem 7,2 mbit?

tacksam för ett svar

9

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Brukar vara att de inte är fullt utbyggt till 7.2, dvs de turbo nätet som du når är 3,6 och inte fullt uppgraderat.

Eller bara hög belastning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Gör som jag. Testa kl 2 på morgonen. Då vet du definitivt vad max hastigheten ligger på.

11

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Hängande på tele masten tongue

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Tele2 7,2....endast på Huawei E220??

Hej, jag har ett 7,2Mbit/s mobiltbredband som inte funkar!

De 3 första dagarna hade jag sjukt bra hastighet, laddade ner med 400-600 Kbit/s.  Men det blev bara sämre och sämre. Det tog 5s att öppna google.se och kanske 1min för download.com och min pappa laddade ner uppdaternigar från Tele2 och det funkade perfekt, men efter en dag blev det ganska segt igen. Laddade ner samma uppdateringar igen men det hjälpte inte. jag använder Xp professional. Nån som kan hjälpa:/??? TAck