1 Senaste redigerad av greenfish (2012-10-10 14:39:29)

Tråd: DWR-923, portforwarding

Har försökt öppna upp portar sedan en längre tid tillbaka, har aldrig fungerat.

http://www5.picturepush.com/photo/a/10951748/640/10951748.png

Har jag gjort fel på inställningarna?

80,443 är bägge stängda (även när DWR923 firewall är disabled)

Finns ingen möjlighet att trigga en lokal port till en remote, mitt 5 år gamla router klarar detta.

2

Sv: DWR-923, portforwarding

kanske du får tänka över för vad port 80 och 443 används för

under NAT finns även Special Applications och UPnP Port Mapping

i övrigt funka dwr´n klock-rent för mig

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

3 Senaste redigerad av greenfish (2012-10-10 14:23:51)

Sv: DWR-923, portforwarding

Cool skrev:

kanske du får tänka över för vad port 80 och 443 används för

under NAT finns även Special Applications och UPnP Port Mapping

i övrigt funka dwr´n klock-rent för mig

Vad spelar det för roll vad jag "tänker på"???

Jag använder port 80 till min apache server, port 443 kör jag med skype. Fast i nuläget fungerar ingen av dessa för mig. När programmen kör igång, får de timeout, port scanner visar att portarna är stängda.

När jag kör med min egen router, är portarna öppna, detta fungerar dock för mig då DWR+bryggat är väldigt ostabilt.

Såg ingenting under NAT, har fabriksåterställt routern, nu ser jag special applications/dmz, tack så mycket.

4

Sv: DWR-923, portforwarding

Advanced - Nat - Virtual DMZ

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5 Senaste redigerad av greenfish (2012-10-10 15:23:41)

Sv: DWR-923, portforwarding

[Mr.T] skrev:

Advanced - Nat - Virtual DMZ


Tack, såg det nu.

Testat följande:

DMZ
Firewall - disabled
Port forwarding/Special Applications

Följande portar är stängda:

If you are playing on PC, please enable the following online ports on your connection:
TCP: 80, 443, 9988, 20000-20100, 22990, 17502, 42127
UDP: 3659, 14000-14016, 22990-23006, 25200-25300

BF3^^

Port scanner visar några av dem, har låg ping, fast jag teleportars konstant, rubberbanding.

Har inte detta problemet när jag kör med min egen router/bryggning, fast detta klarar DWR inte av utan att få hjärtattack.

http://www2.picturepush.com/photo/a/10954790/img/10954790.png


EDIT:

DWR932 (dmz+port forwarding) alla portar är stängda
Min router (port forwarding) alla portar som jag använder är öppna

6

Sv: DWR-923, portforwarding

Då antar jag att jag är ENSAM om problemet. Antar att portforwarding med DWR923 fungerar klockrent för alla andra.

7

Sv: DWR-923, portforwarding

Inte för mig, dom enda portarna som är öppna är från enheter i dmz.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

8

Sv: DWR-923, portforwarding

Har via jobbet satt upp många 923or och min erfarenhet är att de fungerar klockrent, stabila uppkopplingar, inga andra bekymmer heller. Det enda jag idagsläget kan anmärka på är att man inte kan stänga av dhcpservern.

Har även ett flertal bekanta som kör med 923:an, inte heller några bekymmer.

Hos en kund kör jag 3 axis fullhd övervakningskameror som lagrar sina inspelningar på en server över internet, de kör med en dwr-923. Plus att de sitter och kör fjärrskrivbord hela dagarna samtidigt som kamerorna spelar in. Funkar klockrent!

Jag tror jag har fått starta om min 3 ggr sen jag skaffade den i början av året, det är i min värld väldigt bra för att vara en router för mobilt bredband.

Jag vet att det var problem med portforwarding i början av 923:ans karriär, men med senare firmware har inte varit några problem.

Överallt här läser jag om folk som har bekymmer med både det enda och fjärde, det är inte utan att man börjar undra vad det beror på...

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

9

Sv: DWR-923, portforwarding

Du antyder att det är handhavandefel?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av krilluri (2012-10-12 18:58:04)

Sv: DWR-923, portforwarding

Antingen det, eller så har jag, mina bekanta samt mina kunder haft tur med utrustningen smile

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

11

Sv: DWR-923, portforwarding

Tur är en rätt bristfällig förklaring i sammanhanget. Vari skulle eventuellt handhavandefel bestå?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: DWR-923, portforwarding

Säg det, tycker bara det är konstigt att jag inte ser dessa problem hos några av mina kunder som kör med denna lösning.

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

13

Sv: DWR-923, portforwarding

Använder de telenorsim eller underleverantör?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: DWR-923, portforwarding

De flesta telenor, har även ett par som kör underleverantörsvarianten.

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-12 19:48:23)

Sv: DWR-923, portforwarding

Du kanske ser till att de har bra signalnivåer? Amatörer kör utan yttre antenner, proffs förvissar sig om bra signalnivåer för radiokommunikation i den mån det är möjligt. För en proffskock görs inte Stroganoff på falukorv. Citerat ur "Zen and the art of radio link maintainance".

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: DWR-923, portforwarding

Jag brukar försöka se till att få dit yttre antenner i den mån det är möjligt.

En kund jag har körde med en dovado 4gr och en huawei dongel av något slag, det strulade som tusan. Satte dit en dwr utan yttre antenner och vips så var alla problem som bortblåsta, givetvis är det antenner beställt för vem vill äta korv till lunch?

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

17

Sv: DWR-923, portforwarding

Signal styrkan har ju inget att göra med om man kan öppna portar. Kan någon förklara varför jag inte kan öppna portar, som sagt så är det bara i dmz som det blir öppet.


Edit: Nu verkar det funka av någon anledning.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

18

Sv: DWR-923, portforwarding

Tur?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av greenfish (2012-10-12 21:44:28)

Sv: DWR-923, portforwarding

krilluri skrev:

Säg det, tycker bara det är konstigt att jag inte ser dessa problem hos några av mina kunder som kör med denna lösning.

Ja visst är det märkligt eller hur?

Du befinner dig just nu i ett forum där de flesta tråden här inne berör DWR923 och dess problem. Bara att göra en google sökning så ser man även utomlands vilken problem den här "bra routern" har.

Jag själv är nu inne på min 5:e DWR och kör en beta firmware, inte har det blivit bättre.

Snälla du, hur kan det ens vara handhavande när den här 3000kr routern har nästan inga inställningar alls.....

Hur lyckats man:

Förhindra att portforwarding fungerar
Bryggat lägge kraschar

som kund???

20 Senaste redigerad av Micke (2012-10-13 10:56:53)

Sv: DWR-923, portforwarding

Min långa omväg till en välfungerande Port Forwarding ...

1) Ringde kundtjänsten och bad de att öppna alla portar åt mig. Fick beskedet att vänta ½ timme och sedan köra en reboot.
2) Loggade därefter in, gick till Advanced->NAT->Special Applications och tog bort 2st för mig onödiga Services (tror det var X-Box?) Lade sedan till min kamera och slingbox (båda TCP).
3) Gick till Advanced->Port Forwarding och fixade den biten (här hittas nu kameran resp. slingboxen i rutan Service!).
4) Till sist blev det Lan->DHCP->DHCP Reservation->MAC/IP för kameran och slingboxen.

I senaste fw finns för övrigt även möjligheten att aktivera UPnP Port Mapping.

Ps.: Glöm allt som heter Port 80 o/e 8080...används redan av den här routern.
      Min IP-Cam körs via DNS & Dyn DNS.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

21

Sv: DWR-923, portforwarding

greenfish skrev:
krilluri skrev:

Säg det, tycker bara det är konstigt att jag inte ser dessa problem hos några av mina kunder som kör med denna lösning.

Ja visst är det märkligt eller hur?

Du befinner dig just nu i ett forum där de flesta tråden här inne berör DWR923 och dess problem. Bara att göra en google sökning så ser man även utomlands vilken problem den här "bra routern" har.

Jag själv är nu inne på min 5:e DWR och kör en beta firmware, inte har det blivit bättre.

Snälla du, hur kan det ens vara handhavande när den här 3000kr routern har nästan inga inställningar alls.....

Hur lyckats man:

Förhindra att portforwarding fungerar
Bryggat lägge kraschar

som kund???


Hur man förhindrar att portforwarding fungerar, jag vet inte hur man lyckas med det. Otur?

Bryggat läge som krashar, det vet jag inte heller vad det beror på. Har bara kört det hos en kund som vill ha redundans på sitt adsl med en 923:a. Under två veckors tid då adsl-leverantöreren felsökt kundens adsl har vi kört med den redundanta 4g anslutningen som är en bryggad 923:a. Det har fungerat väldigt bra förutom att kunden laddade för mycket data och slog i trafiktaket.

En sak jag vet om oss "kunder" är de att det finns många som jag brukar kalla för "world of warcraft-datanördar" som genom sitt enorma spelintresse anser sig vara väldigt kunniga inom det mesta som ingår i konceptet IT. Men som i själva verket inte vet vad kommandoprompten i windows härstammar ifrån. Jag tror okunnskap inom ämnet är en bidragande faktor till en del av de bekymmer som beskrivs.

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

22

Sv: DWR-923, portforwarding

Micke skrev:

Min långa omväg till en välfungerande Port Forwarding ...

1) Ringde kundtjänsten och bad de att öppna alla portar åt mig. Fick beskedet att vänta ½ timme och sedan köra en reboot.
2) Loggade därefter in, gick till Advanced->NAT->Special Applications och tog bort 2st för mig onödiga Services (tror det var X-Box?) Lade sedan till min kamera och slingbox (båda TCP).
3) Gick till Advanced->Port Forwarding och fixade den biten (här hittas nu kameran resp. slingboxen i rutan Service!).
4) Till sist blev det Lan->DHCP->DHCP Reservation->MAC/IP för kameran och slingboxen.

I senaste fw finns för övrigt även möjligheten att aktivera UPnP Port Mapping.

Ps.: Glöm allt som heter Port 80 o/e 8080...används redan av den är routern.
      Min IP-Cam körs via DNS & Dyn DNS.


Jag är med på allt utom punkt 1, den har jag själv aldrig behövt göra. Kan det vara så att telenorsupporten loggar in i routern ch stänger av brandväggen? Så man slipper lägga brandväggens accessregler för att få trafiken att fungera.

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

23

Sv: DWR-923, portforwarding

ha...då kommer man närmare alla som har problem. mina portar var/är öppen redan från början men jag tror att jag hade de med på mina krav innan jag "skrev på".

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

24 Senaste redigerad av Micke (2012-10-13 09:47:25)

Sv: DWR-923, portforwarding

krilluri skrev:

Jag är med på allt utom punkt 1, den har jag själv aldrig behövt göra. Kan det vara så att telenorsupporten loggar in i routern ch stänger av brandväggen? Så man slipper lägga brandväggens accessregler för att få trafiken att fungera.

Nja, inte vet jag vad de gjorde. Såg efteråt ingen skillnad i konfigen, det måste vara nåt hos dem som ändrades?!
Skit samma, jag är mycket nöjd nu. Kommer utifrån åt slingboxen (Port 5001) för att kunna titta på de 6 "intressanta" svenska fta TV-kanaler (Spanien har närmare 40!), IP-Cam (Dyn DNS Port 6565) och DWR:en (Dyn DNS Port 80). Dessutom är det en stabil 4G-uppkoppling ...perfekt!

http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/
79.XXX.XXX.XX is responding on port 5001 (commplex-link).
79.XXX.XXX.XX is responding on port 6565 ().

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

25

Sv: DWR-923, portforwarding

krilluri skrev:
greenfish skrev:
krilluri skrev:

Säg det, tycker bara det är konstigt att jag inte ser dessa problem hos några av mina kunder som kör med denna lösning.

Ja visst är det märkligt eller hur?

Du befinner dig just nu i ett forum där de flesta tråden här inne berör DWR923 och dess problem. Bara att göra en google sökning så ser man även utomlands vilken problem den här "bra routern" har.

Jag själv är nu inne på min 5:e DWR och kör en beta firmware, inte har det blivit bättre.

Snälla du, hur kan det ens vara handhavande när den här 3000kr routern har nästan inga inställningar alls.....

Hur lyckats man:

Förhindra att portforwarding fungerar
Bryggat lägge kraschar

som kund???


Hur man förhindrar att portforwarding fungerar, jag vet inte hur man lyckas med det. Otur?

Bryggat läge som krashar, det vet jag inte heller vad det beror på. Har bara kört det hos en kund som vill ha redundans på sitt adsl med en 923:a. Under två veckors tid då adsl-leverantöreren felsökt kundens adsl har vi kört med den redundanta 4g anslutningen som är en bryggad 923:a. Det har fungerat väldigt bra förutom att kunden laddade för mycket data och slog i trafiktaket.

En sak jag vet om oss "kunder" är de att det finns många som jag brukar kalla för "world of warcraft-datanördar" som genom sitt enorma spelintresse anser sig vara väldigt kunniga inom det mesta som ingår i konceptet IT. Men som i själva verket inte vet vad kommandoprompten i windows härstammar ifrån. Jag tror okunnskap inom ämnet är en bidragande faktor till en del av de bekymmer som beskrivs.

Otur?? Va?

DWR923 är så spartant i alternativ det är i stort sett omöjligt att misslyckats med portforwarding i själva inställningarna.

Jag har gått in i systemet, öppnat upp portarna i de alternativen jag kan, det fungerar inte. Snälla tala om för mig och alla andra hur vi gör fel. Vill tillägga att jag har nätverkstekniker som genom remote ändrar i min router, märkligt hur inte de heller lyckats öppna upp portarna.

Din liknelse med wow nördarna vet jag själv av egen erfarenhet men i detta fallet när den här 3000 routern har mindre inställningar än en 400kr router, tror jag inte det kan tillämpas i detta fallet.

Okunskap? I routern finns där 1 alternativ för varje inställning. Bryggat läge eller inte... inte särskilt svårt.
Det krävs inte en ingenjör för att köra en skiten 4G router, likaså ska det inte heller krävas något liknande.

Spelar det någon roll för dig om jag kör med en linux server som jag har byggt för grunden, i snart 8 år? Att jag har arbetat med OS sedan 1989. Routern har medvetet väldigt basic inställningar, för att vem som helst ska kunna i teorin använda sig av tjänsten.

När du kommer in här med attityden "jag tror att de flesta, är handhavande" så skapar du en väldigt respektlös stämning, i alla fall enligt mig.