1

Tråd: Kapa antennkabel

Hej!

Det här är alldeles säkert en korkad fråga, men det bjuder jag på...  smile

Jag har just fått hem en riktantenn från Net1 som jag har monterat och även kopplat in i mitt R-90-modem. Funkar bra och det blev en klar förbättring jämfört med enbart modemets antenn. Så långt allt väl.

Däremot är kabeln som följde med onödigt lång för min installation, och jag vill helst inte ha en ihoprullad antennkabel där den nu har råkat hamna. Går det att kapa kabeln och flytta kontakten, eller är den fastlödd på nåt sätt? Behöver jag något specialverktyg för att det ska fungera?

Det är alltså Net1:s egen antenn det gäller, och den kabel som de själva skickar med. Att kapa och flytta kontakten på en gammal hederlig tv-antennkabel har jag gjort, men den här kontakten tycks ju inte riktigt vara meningen att man ska kunna flytta lika lätt...

Tacksam för svar!

2

Sv: Kapa antennkabel

Nånstans på vägen måste det finnas plats att stoppa undan kabeln. Jag har den erfarenheten att det ibland kan bli nödvändigt att flytta antennen å då behöver du säkert hela kabeln.
Du behöver också ett specialverktyg och en ny kontakt om du tänker kapa kabeln.

3

Sv: Kapa antennkabel

Det är lätt att kapa kabeln och montera en ny kontakt om man har rätt klämverktyg och kan löda

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Kapa antennkabel

Hej,

Som alltid är det lätt om man har kunskap och rätt verktyg. Man behöver som sagt ett nytt kontkatdon, för exakt rätt kabeltyp, och crimpverktyg som stämmer på tiondels millimetern när i hex-mått. Alltså inget som du bör ge dig på som glad amatör.


jonasolof skrev:

Det är lätt att kapa kabeln och montera en ny kontakt om man har rätt klämverktyg och kan löda

Lödning bör undvikas och är i de flesta installationsregler inte tillåtet. Idag crimpas eller skruv-spänns alla professionella kontakter. Det existerar kontakter som skall både lödas och crimpas, främst vinkeldon, men de är ganska ovanliga.

/M

5

Sv: Kapa antennkabel

Men i mina oprofessionnella kontakter funkar lödning några år.  Problemet ligger snarare i att bra crimp-verktyg kostar för mycket för engångsanvändare. Crimpare är inget sökord på eniro så det är svårt för den kontaktlöse att hitta någon som kan hjälpa till att korta kablar eller göra nya. Kanske vore något för nyckelbarerna?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Kapa antennkabel

Ok, tack för svaren! Det låter som att jag ska ge fasen i att kapa kabeln helt enkelt, jag får rulla ihop eländet och dölja den så gott det går... smile

7

Sv: Kapa antennkabel

Är kabeln fast ansluten till antennen eller kan u koppla in en kortare? Det går att köpa varierande längder med FME-kontakter i var ände. Till dessa kan du sedan ansluta övergångar till den kontakttyp som krävs i vardera änden. Viss fuktinträngningsrisk vid antennanslutningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Kapa antennkabel

Kabeln verkar vara fast ansluten till antennen. Det sitter iofs nån typ av överdrag på kabeln precis där den fäster i antennen, så jag är inte helt säker.