1

Tråd: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Hej!

Är riktad mot en bas 4G / 800 Mhz på avståndet ca 8 km.
Har fått basid bekräftad av operatören.

Har två Poynting riktantenner och får mycket bra signal.
Med modemet E392 i datorn fulla staplar och -59dBm.
Med modemet i Dovado 4GR signalstyrka 93%.

Får nedladdningsvärden på 2-3 Mbit/s och uppladdningsvärden på 8-10 Mbit/s.

Kan någon kunnig förklara, varför mina nedladdningsvärden blir så låga, när signalstyrkan är så bra?
Hade förväntat mig bättre!

Tacksam för svar.

2

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Är farterna från datorn eller routern?

Det signalvärde du anger säger inget om belastningen på masten. För det måste du ha RSRP och RSRQ som  Telias connection manager inte visar. Men däremot telenors/huaweis dashboard som du kan ladda ned. Det är olåst och funkar med Telia också.

Hur fick du fram cell id? 

Är värdena lika låga kl 7 på morgonen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Hej och tack för svar!

Farterna blir likartade med modemet i datorn eller routern.

Har inte märkt någon avgörande skillnad under dygnet.

Denna bas är nyligen driftsatt vad jag förstår.
Hade första dagen perfekta nedladdningsvärden, men sedan dåligt.
Funderat om något sändarsegment kan vara strypt i min riktning?
Borde inte detta då påverka signalstyrkan?

Fick fram cellid under nätverksstatus/Mobile Bredband och där visas ju bara RSSI.


Skall se om jag kan hitta telenors programvara.

4 Senaste redigerad av 2786 (2012-10-05 13:49:42)

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Installerade Telenors programvara, som du sa och fick fram följande:

RSSI -57

RSRP -80

RSRQ -6

Cellid 191BF20.

På datorn indikeras alla staplar och 90%.

Säger mig inget, men kanske du kan förklara det hela?

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-05 14:43:45)

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Det är en bra signal och bör ge 10-25 mbit i download och bra fart på uppload också.
Jag har ingen bra förklaring. Du kan ta med datorn och åka till en knapp km från masten och testa utan yttre antenner och med sikt mot masten.  Se hur det går där, kolla värden. Får du inte hög fart då måste man misstänka fel på modemet. Telia bör knappast kunna komma på någon annan orsak i det läget heller. Däremot kan de slingra sig när det är 8 km och man använder yttre antenner med kablar och kontakter som kan ge fel.

Använd en bra usb-kabel mellan modem och dator och låt modemets gråa sida vetta helt mot masten,

Ett problem med huawei är att enbart bästa signalvärde på de båda ingångarna visas. Är den ingång som inte sändning sker på ur funktion kommer det inte att märkas på värden men farten kan bli dålig ändå. Jag skulle begära att få testa ett annat E392. De brukar funka bra, jag har låst upp och testat sju stycken, inte hittat något fel.

Fick du samma värde på cell id i telias respektive telenors programvara? Om du testar vid masten, kolla att det är samma cell id. Det kan finnas tre beroende på antennsektor. Notera gärna alla tre om du har tillfälle att köra runt masten. Vore kul att se om man kan läsa ut sektorriktning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Tack för synpunkter!

Har varit i kontakt med kundtjänst-support-nätsidan.
Svårt dock när man inte får tala med killarna, som kan.
Fick bara veta att jag skulle invänta utbyggnad närmare mig och fick inga egentliga svar på mina frågor.
Detta tröstade mig ej!

Fick dock ut att den aktuella basen, som förövrigt indikerades lika hos Telia och Telenor, har en sändare i riktningen 327 grader med den id jag hade. Jag har masten i riktning 135 grader, så det verkar väl OK?

När jag kör Bredbandskollen och samtidigt kollar staplarna i "Statiskik", ser jag att dom genast far upp mot 25-30, men fryser där under ca en halv minut. Landar sedan på 2-3.
Verkar nästan som någon överstyrning.

Grå sidan på modemet mot masten....gäller väl inte med externa antenner?

Har märkt att ena antennkontakten i modemet inte knäpper till lite som den andra.Vet inte om det är OK eller inte.

Får väl följa ditt råd och ta en tur runt masten, lite svårt bara då E4 spärrar.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-05 17:07:16)

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Det som händer indikerar ju att modemet inte sköter sig. Det där med att vänta på utbyggnad tror jag inte på. Om du anger var du håller till med en länk i google maps kanske någon vänlig själ som finns i närheten kan testa med eget modem/router. I närheten av E4 finns ju många. Det finns en viss entusiasm för den typen av detektivarbete här i forumet.

De av dig angivna bäringarna visar att du befinner dig nordväst om masten. Då vet vi att cell id 191BF20 sänder i 327 grader. Decimalt betecknas masten 26328864. Fyran kan innebära nordlig sektor, andra celluppsättningen. Kanske...


Du behöver inte vara nära masten för att testa de andra sektorerna, det räcker med någon km. Sektorantennerna i basstation brukar ha skarpa avgränsningar vid övergång till angränsande sektor, ju tydligare ju närmre man är. Dock inte närmre än några hundra meter för antennerna skickar mesta energin några grader under horisontallinjen genom masttoppen där antennerna sitter.

Det kan också vara fel på en sektor men en annan kan fungera.

Och ja, jag menar testa utan yttre antenner, bara modemet, för att eliminera eventuella felkällor. E392 brukar vara förvånansvärt snabbt även utan yttre antenner. Jag antar att du testat hemma utan yttre antenn också men då från plats med god sikt åt mastens håll.
Du kan pröva att skifta poyntingantennerna samt att köra med bara en antenn åt gången i vardera kontakten. Det blir sex test.

Till skillnad från GPRS får inte modemet någon location area code LAC vid LTE och man kan inte veta utifrån cell id eller PCI i vilken trakt masten befinner sig, i den mån man nu har tillgång till LAC lista och regioner. I LTE skapar modemet sin egen lista över angränsande celler, Tracking Area. Uppgifter kommer från nätet.

Du nämnde överstyrning. Även om Poyntingantennerna förstärker drygt 10 dBi är din signal 8 km från masten så svag att det bör inte finnas någon risk. Dessutom ändras inte cellens uteffekt vid sändning beroende på hur starkt modemet hörs. Vad som kan hända är att en angränsande cell tillhörande samma operatör uppfattar din signal som besvärande stark och störande (den höjer brusnivån) och då kan den cellen skicka en begäran till din cell om att din sändareffekt ska beordras sänkt (googla inter cell interference coordination ICIC). Men det ska bara påverka upload. Att poynntingantennerna skulle förstärka signalen så att modemet överstyrs är inte heller troligt. Värdena på RSSI och RSRP är normala.

Jag har sett upload sjunka från 20 till 3 mbit när jag flyttade mig intill masten och har ingen förklaring till varför detta skedde annat än att jag då ställt mig så till på den öländska landborgskanten att det var fri sikt tre fjärdedelar av horisonten flera mil inklusive till närmaste stad. Kanske sänktes upload för att andra celler stördes. Dessutom befann  jag mig femtio meter ovanför mellanliggande terräng och vatten.

Du kan också ladda ned trial version av DU meter och köra lite svtplay och se hur dataskurarna beter sig och vilken hadtighet du får. Hastighetskontrollerns via bredbandskoll och speedtest net kan spöka ibland.

Vidare kan man fundera över MTU värde om det på något vis är låst för högt i datorn. Kolla pingtester och  fragmentering. Kör en kontinuerlig pingtest t ex mot google.com eller www.olandsbladet.se (inom telia)  och se vad resultatet blir. du kan också kolla traceroute och se om det blir delays någonstans.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Tackar dej för alla tips!

Tror nog jag tar bilen med snälla frugan som förare och dansar runt masten lite och kollar.

Testat de möjliga kombinationerna med och utan antenn/antenner, så lutar nog lite åt att modemet krånglar.

Får fina värden ungefär var tionde gång, sedan åter i botten.

Ytterligare en amatörmässig fråga bara:
Kan operatören reducera output i en sektor till förmån för andra.
Tycker det ser ut så på täckningskartan...Arlanda riktningen förefaller prioriterad framför vischan.
Menar med mina gamla termer kan "bärvågen" vara hög medan det, som sänds ut "talet" vara reducerat i någon riktning. Hoppas du förstod vad jag menade.!

9

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Hög bärvåg men svag modulering finns inte i 4G, lika lite som i SSB. 4G är SSB på 50-100 frekvenser samtidigt och med fasmodulation, vilket jag inte begripit hur det fungerar.

Rekommendat du-meter i laptop, kör trialversion (men den är väl värd att köpa). Har du testat att låsa på band i tiny?

Förbindrlsen kan hoppa mellan olika band på samma mast, PCI förblir då oförändrad. Ny mast, ny PCI. Ny sektor på mast bör ge ny Cell id.

Stäng av wifi i tiny och koppla till laptop med nätkabel för att eliminera störningskällor.
Kör ett varv runt masten med telenor dashboard och notera PCi och cell id (glömt bort om cell id visas där).

Problemet kan vara att modemet först testar på en högre fart men att systemet bestämmer i samråd med modemet att signalkvaliteten inte räcker till för den av fyra gradvis snabbare modulationsmetoder som modemet börjat på. Då växlar masten ned.

Efter att ha testat E392 på många ställen men även B593 börjar jag få intrycket att  Huaweis qualcomm-utrustade grejor är optimerade för snabb handover vid förflyttning vilket kan ställa till problem vid stationär användning. Dessutom tar modemet väldigt lång tid på sig för att koppla upp i Tiny om det finns flera master. Så gott som all utrustning som säljs i Sverige använder qualcomm chip. Snart kommer dock ett alternativ för 800 och 2600 i form av tyska AVM6840 i internationell engelskspråkig version. Den fnattar mindre mellan celler eftersom den är tänkt om ersättare för adsl.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

2786 skrev:

Ytterligare en amatörmässig fråga bara:
Kan operatören reducera output i en sektor till förmån för andra.
Tycker det ser ut så på täckningskartan...Arlanda riktningen förefaller prioriterad framför vischan.
Menar med mina gamla termer kan "bärvågen" vara hög medan det, som sänds ut "talet" vara reducerat i någon riktning. Hoppas du förstod vad jag menade.!

ja dom/man kan "prioritera" i vissa riktningar, med högre kapacitet åt visssa håll.

11

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Har nu fått mycket bra värden på min förbindelse till Telia-basen 8 km bort.

Bytte från Internet Explorer till Firefox och allt löste sig direkt.

12

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Det är ju rätt häftig info och förtjänar att diskuteras. Det vore bra om du kunde testa andra browsers också. Vilken version av IE hade du och vad för OS, ny dator?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av 2786 (2012-11-09 10:07:01)

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Jag har tidigare kört med IE8 på flera datorer alla till åren komna och med XP.

En Dell stationär, en HP laptop och några Asus eee PC 901 för husbilen

Bytt till Firefox på samtiga datorer med samma positiva resultat.

Fungerar nu perfekt med E392 och Dovado 4GR .

14

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Hej. intressant det här med ie o firefox..

har med olika konstigheter med ie9....bla sidor kan ej visas...loggar man in på ipkameror syns ej all info...försöker man gå tiil interna enheter så finns dom inte 192.168.x.x  .... till o med tplinks hemsida finns helt plötsligt inte...köper inte att hela deras site skulle ligga nere...så jag installerade firefox o vips så funkar det..... så helt något konstigt med ie9

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Mer rapporter välkomna! Får ni olika resultat med IE och firefox då 4G modem används med eller utan router?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16 Senaste redigerad av 2786 (2012-11-09 10:07:27)

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

När jag i IE8 testade min uppkoppling både med Bredbandskollen och Speedtest gick värdena först i höjden och frös sedan ca en halv minut och föll därefter ned till mycket låga värden främst för nedladdningen. Både med och utan router.

Med Firefox rullar testet på och jag får bra och jämna värden.

17

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

nix...få samma värde med Chrome, IE, Firefox, Maxthon, Opera (alla är senaste versioner) även under win8 funka allt lika bra.
win 7 och win 8 kör jag båda i 64bit versioner. även ingen funktional skillnad mellan telenor/dwr:n eller telia/e392.

men det är ingen ide att jämföra det här för att det är inte nån dator vilken är lika med den andre. det kan börja med så enkelt att man kör olika dns-systemer, optimeringar osv osv...

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

18

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Hej!

Jag kan med mina begränsade datorkunskaper inte värdera olika webbläsare.

Möjligen har det varit någon felaktig inställning i IE på mina datorer. Något som överstiger min förmåga att åtgärda.

Blev dock glatt överraskad, när bytet till Firefox löste mina problem.

19 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-09 11:31:28)

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Google Chrome är också en bra webläsare. Kan du pröva den?

Jag har själv  inte en susning varför IE 7 inte skulle kunna hantera paketströmmen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

ja se där jag...google chrome verkar funka bra.....att man inte tänkt på den då wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Använder man flera gmailkonton är det enklare med en browser för varje konto. Laddar kontot automatiskt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: 4g / 800 Mhz signalstyrka - nedladdning

Testade med Chrome och det fungerade också helt OK.

Vant mig lite med Firefox nu och kör nog med det.