1

Tråd: hastighetsproblem

Hej,

gjorde slag i saken härom månaden och sade upp vårt fasta bredband med tanken att ersätta med mobilt. Tyvärr har det varit en månad fylld av testande. Oavsett om jag använder router eller delar ut via telefonen kommer jag inte upp i ens 1 mbit. Har köpt riktantenn men vet inte riktigt var jag ska rikta den. Hittade en app som visar signalstyrka och master men den verkar inte tycka om 3g och 4g. Snubblade över den här sidan nyss och har inte riktigt hunnit läsa igenom alla trådar men det kanske finns någon vänlig själ som kan peka mig i rätt riktning. Appen visade att signalstyrkan inomhus låg ganska när hundra, på baksidan några meter utanför huset utomhus gick den ner?/upp? till ca 80.

Jag har telia som operatör och inne i stan får jag ca 6 mbit när jag kör bredbandskollen men här hemma blir det mellan 0.25 och 0.8 ungefär. Detta tolkade jag som det alla fall blev 3g turbo. Men enligt täckningskartan ligger vi precis på gränsen nu till några frågor.

1. Hur långt når en mast ungefär? Såg att telia ska bygga 4g ca 1 mil härifrån, kan jag ha någon nytta av det eller är det för långt bort? Räcker 3g längre? Får jag 3g-turbo upp till 6 mit är jag nöjd, för mitt abbonemang stöder inte högre hastigheter för stunden och vi hade bara 2 mbit på vårt fasta adsl tidigare.
2. Hur får jag reda på var masterna finns? Tror att den mast jag får in ligger någon kilometer in i skogen men är osäker på om det finns flera i närheten.
3. Vad innebär utbyggnaden till 4g, är signalerna svagare så det behövs fler master vilket skulle kunna hjälpa mig om det byggs någon i närheten?
4. Hur prioriteras nya master, bor i ett samhälle med ca 1500 invånare. Såg att den närmaste nya masten byggs mitt ute i ingenstans där det bor max ett hundratal inom någon kvadratkilometer.
5. Finns det någon bra checklista hur man bör gå tillväga och vad man bör tänka på?
6. Hörde något om att 10 meter antennkabel tappar ungefär 10 enheter på styrkan, vilket är ungefär lika mycket som den skulle ge om jag förstår saken rätt?

7. Hur vet jag vilken operatör som har bäst täckning där jag bor, finns det någon trovärdig information eller måste man testa varje operatör och själv mäta?

8. Varför tror forumet att jag är en bot? smile

2

Sv: hastighetsproblem

Vilken utrustning, antenn?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: hastighetsproblem

Huawei E960, antennen var väldigt sparsamt med info om, köpte den i en teliabutik men väldigt lik den här i form och funktion (några år på nacken men fungerar utmärkt när det finns täckning
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … -3g-p30054

4

Sv: hastighetsproblem

har även testat direkt med mobilen och har ungefär samma problem, det är en xperia active

5

Sv: hastighetsproblem

E960 är ingen vass 3G touter för den har inte diversitymottagning vilket 3G routern Vololink VA125 har, dubbla antenner. I morgon ska jag jämföra E960 med andra router på ett ställe med knepiga förhållanden.

Det finns nog betydligt bättre antenner för 3G än den du skaffat. Flerbandsantenner är tveksamma om det inte är poyntings logperiodiska.

4G kan nå en mil om terrängen är gynsam. Det byggs dessutom ut snabbt, även av tele2 och telenor.

Det är svårt att få en bra översikt över uppmätt nättillgänglighet på en viss plats. För 900 finns inget, inte heller för 3 G. För 800 och 2600 finns en bra tysk router som dock kostar tretusen kr, den kommer snart med användarinterface på engelska.

Standardtipset är ett upplåst huawei392 modem, en Tiny router och gärna två poynting logperiodiska riktantenner. Då kan du ta in allting, förutsatt att du har simkort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: hastighetsproblem

Tack för ditt svar!

Hur stor del av problemet brukar man generellt säga ligger på mottagarsidan och hur stor del ligger på sändarsidan? Går det ge några siffror, eller beror det så mycket på omständigheterna att det är svårt att säga? Om jag nu har en signalstyrka på -100 DBm, vad är rimligt att kunna nå? -90? -50?  När jag köpte antennen köpte jag även en ny Huaweirouter från telia för att vara säker på att den passade med antennen, fick dock i princip exakt samma resultat oavsett om jag hade den nya eller gamla routern vad jag själv kunde märka så den lämnade jag tillbaka tills jag fått mer info. Får även samma resultat med min mobiltelefon, den är dock lättare att flytta runt och jämföra olika lägen, ute, inne, olika vädersträck, olika höjder osv. Med tanke på att signalstyrkan är så låg i utgångsläget kanske signalen är för dålig att förstärka med antenn? Kan det räcka med ett par stora träd som är i vägen? Ska ta ner ett par inom kort.

1 mil för 4 g låter ju lovande då det byggs en mast ungefär en mil bort inom närmaste halvåret. Förhoppningsvis dyker det snart upp fler! Är det samma avstånd för 3g? Hur hittar jag enklast masten, ringa telia och fråga eller finns det några kartor på nätet?

Var köper man en vettig antenn och vilken typ bör det vara?

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-02 16:34:28)

Sv: hastighetsproblem

Signalstyrkan -100 dBm är RSSI och det är en mycket svag signal, vare sig det är på 3G eller 4G.

Du ställer helt adekvata och rationella frågor men mobilt bredband är ett töcken där operatörerna med ond vilja håller inne med information för att inte kunderna ska kunna optimera sina uppkopplingar och belasta näten för mycket. Därför är det signalspaning och detektivarbete som gäller för att orientera sig, inte som i andra länder t ex Danmark eller Tyskland bara titta på på en karta. Kan det vara för att Sverige står utanför Nato? Nej, även i Schweiz och Österike är 4G kasters positioner offentliga. Det finns massor skrivet på forumet om dessa saker. Om du letar bland t ex mina inlägg kommer du in på en mängd diskussioner som tar upp de frågor du ställer. Jag har samma approach  som du men har hållit på längre.

Talade nyss med en anställd i en Dialectbutik. Han har kompisar som jobbar på telia och en annan operatör. Mannen från Telia vågarinte säga knystom mastpositioner och han har av överordnade fått veta att placeringarna är säkerhetsklassade.

Masternas placering kan man lista sig fram till t ex genom att flytta markören på PTS karta www.bredbandslkartan.se. Den kartan verkar dock bara stämma för Telia.

Telias byggda oxh planerade master kan man se här, men den är inte komplett.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4904

Tele2s master framgår av dess täckningskarta för mobilt bredband inzoomad till 1km. Men det kommer snart nya master då telenor och tele2 ska köra gemensamt.

För att komma till nytta räcker det inte med mastposition. För varje mast behöver man veta dess lokaliseringsbeteckning PCI och dess sektorcell id. Annars vet man inte vad man tar inoch vart antenner ska riktas. Där jag håller till råder fri sikt över stora avstånd och jag får in över tio 4G master, varav de flesta är mer än 8 km bort. Att få en router att låsa på en enda mast och en sektor för visst band kan då vara rejält knepigt.

Ett företag jag hjälper finns i en byggnad vid en hamn. Innåt land skyms de av en stor magasinsbyggnad som skärmar av den lokala LTE masten. Utåt finns inga reflekterande ytor som en signal kan studsa tillbaka på. Således uppfångas ett stort antal master på andra sidan Kalmarsund och routern får fnatt, hoppar runt hela tiden.

Problemet går tekniskt att lösa med radikala grepp som mycket riktningssmala antenner men det blir övertekniska lösningar som är svåra att sälja in.  Jag kan inte gärna föreslå dyra jätteantenner som ser absurda ut.

P.S. Telenors ungefärliga mastpositioner kan man få fram genom att titta på signalstyrkeindikationer i dess täckningskarta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av otto84 (2012-10-02 20:04:52)

Sv: hastighetsproblem

Kan passa på att skriva detta här också. Lade just in ett liknande inlägg i Tele2-delen på forumet.
Om du bor i glesbygd är maxhastigheten ofta ca 1,3 Mbit både nedströms och uppströms på Telia/Tele2's 3G-master. Så är det iallafall här i norra värmland. Jag har åkt runt och testat vid 4 olika glesbygdsmaster och har aldrig fått mer än 1,3Mbit vid tider på dygnet då belastningen bör vara låg. Vid högre belastning blir resultatet självklart ännu lägre. Åker jag däremot in till tätorten blir det betydligt snabbare.
Telia har en hastighetskarta på http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-o … lsurf.page. På de platser där jag mätt upp max 1,3 Mbit säger hastighetskartan "Turbo-3G 0,3-2,0 Mbit/s". Täckningskartan däremot säger "Praktisk maxhastighet 6 Mbit/s".

9

Sv: hastighetsproblem

Generellt, vilken leverantör har bäst eller jämnast täckning på landsbygden? Om man skulle chansa och prova från någon, är det telenor eller 3 man bör hoppas på om inte telia funkar så bra? Antar att det inte är någon större vits att testa tele2 eftersom de samarbetar med telia om masterna?

Får jag mer än 2 mbit och någorlunda jämt och pålitligt är jag nöjd för stunden.

10

Sv: hastighetsproblem

tomasb skrev:

Generellt, vilken leverantör har bäst eller jämnast täckning på landsbygden? Om man skulle chansa och prova från någon, är det telenor eller 3 man bör hoppas på om inte telia funkar så bra? Antar att det inte är någon större vits att testa tele2 eftersom de samarbetar med telia om masterna?

Får jag mer än 2 mbit och någorlunda jämt och pålitligt är jag nöjd för stunden.

Vad som generellt är bäst är irrelevant på en given plats. Som framgår av tidigare inlägg måste man pröva. Du kan få hjälp av freeware MWConn som på 3G visar en lista med RSSI från de operatörer som hörs, även om du bara har sim från en operatör i modemet. Jag har ingen egen efarenhet av programmet, läste det i den tyska forumdelen.

Det finns mig veterligen inga andra connection managers som visar operatörslista. Den bör gå att få fram med hjälp av terminslprogram och AT-kommando men jag vet inte hur kommandot ser ut.

Även om du får uppgift om t ex tele2 78% som bästa värde fick du inte fram mastens cell id och var den står framför allt får du inte uppgift om signalkvalitet vilket är avgörande för farten.

Du kan också prova www.bredbandskollen.se, välj nätägare. Se tråd om detta på forumet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: hastighetsproblem

då min telefon visade sig var olåst köpte jag ett kontantkort från 3 och ett från telenor. Har bara testat 3 ännu och när man enligt deras instruktion använde det avancerade testet på bredbandskollen och valde 5 trådar kom jag upp i nästan 6 mbit istället för 0.25-0.5 med telia när jag kör internetdelning via telefonen. Appen i telefon visade dock att signalstyrkan fortfarande är lika svag men uppenbarligen är det mer som påverkar, hellre en svag signal till en 3g-turbomast än till en som bara stöder 3g. Ska testa med att flytta över simkortet till modemet under helgen. Verkar dock som 3 och telenor har olika inställningar för modem och telefon, i telias fall är det bara att flytta simkortet fritt mellan enheterna men med telenorkortet fick jag ingen datasignal i telefonen.

12

Sv: hastighetsproblem

jonasolof, kom på att du skrev att du hade en E960 som är olåst. Har du provat att växla mellan olika operatörer? Försökte precis sätta i kortet från telenor men eftersom ppp-inställingarna i min router pekar på online.telia.se antar jag att detta bör ändras. Har försökt hitta info om till vad men en så länge gåt bet. Tacksam för lite tips om du redan gått igenom den fas jag själv befinner mig i för stunden.

13

Sv: hastighetsproblem

tomasb: Det verkar ju som att 3 är bättre då, vad får du för resultat med Telenor?

Dina APN inställningar, om det är de du menar(?), ska vara services.telenor.se eller internet.telenor.se - testa med båda. För 3 ska det vara data.tre.se om du har ett mobilabonnemang/kontantkort eller bredband.tre.se om du har ett bredbandsabonnemang/bredbandskontantkort.

Tänk på att 3s kontantkort för mobiltelefoner är begränsade på 6Mbit/s - så 6Mbit är din maxhastighet om du inte har ett mobiltbredband kontantkort smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-09 04:11:13)

Sv: hastighetsproblem

tomasb skrev:

jonasolof, kom på att du skrev att du hade en E960 som är olåst. Har du provat att växla mellan olika operatörer? Försökte precis sätta i kortet från telenor men eftersom ppp-inställingarna i min router pekar på online.telia.se antar jag att detta bör ändras. Har försökt hitta info om till vad men en så länge gåt bet. Tacksam för lite tips om du redan gått igenom den fas jag själv befinner mig i för stunden.

Jag har just ställt min teliaköpta E960 så att ett kafé får internet mer tele2 sim. Routern var olåst från början. Man måste lägga till en ny profil, nu har jag inte användarinterfacet i huvudet, men man gör en ny profil, kallar den t ex tele2, skriver rätt APN och sparar. Sedan kommer du förmodligen ändå att se teliaprofil. Då får du välja din nya profil och spara igen. Tror det är under advanced, UMTS. Lite oöverskådligt uppställt. Med tele2 sim i dök det upp en blaffig glad tele2-logga i överkant av användarinterfacet.


Jag har kört italienska, schweiziska, belgiska och franska simkort i den. No problem, gör bara nya profiler. Kom ihåg att ställa den lilla switchen ovan lan- kontakterna på extern antenn om sådan används. Det är ingen toppenrouter, 3G går snabbare med Vololink 125 men den vill jag behålla över vintern för 3G utomlands. E960 tuffade på under två sommarmånader på en restaurang med teliasim och en enda omstart. Rätt bra för att vara 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: hastighetsproblem

careface skrev:

tomasb: Det verkar ju som att 3 är bättre då, vad får du för resultat med Telenor?

Dina APN inställningar, om det är de du menar(?), ska vara services.telenor.se eller internet.telenor.se - testa med båda. För 3 ska det vara data.tre.se om du har ett mobilabonnemang/kontantkort eller bredband.tre.se om du har ett bredbandsabonnemang/bredbandskontantkort.

Tänk på att 3s kontantkort för mobiltelefoner är begränsade på 6Mbit/s - så 6Mbit är din maxhastighet om du inte har ett mobiltbredband kontantkort smile

Tackar! Köpte ett pratkort på tre som jag köpte till data på och ett datakort på telenor. 6 är ju bättre än 0.25 som jag fick med telia men det vore ju intressant att få reda på vad som är max. Men med ett miniabbonemang skulle det i teorin kunna bli snabbare? Hur testar man enklast utan att knyta upp sig på ett abbonemang, vad är maxhastighet på datakontantkortet?

Mitt grundproblem handlar ju dock om att ersätta mitt adsl/tv/telefon-abbonemang för ca 600 kronor i månaden med någonting som ger mig ungefär samma sak fast billigare.

16

Sv: hastighetsproblem

jonasolof, tack för hjälpen, har nu tre profiler och modemet snurrar på oförtjänt bra. Du skriver på flera ställen att det finns de som är bättre men jag skulle vara tacksam för lite siffror, är det signalen som blir bättre vilket ökar hastigheten, eller är det räckvidden på routern? Pratar vi 5% eller 50%?

Är det någon som jämfört förutsättningarna när man delar ut en modern smartphone med att använda ett dedikerat modem? Då jag tillbringar en stor del av min mobila tid på tåg och bussar är smidighet en viktig parameter. Jag har använt telefonen som modem/router under ganska många år nu och tycker det är smidigare än det mobila modemet. Men med en router med extern antennutgång borde det ju kunna bli skillnad om man får fart på antennen.

17

Sv: hastighetsproblem

tomasb skrev:
careface skrev:

tomasb: Det verkar ju som att 3 är bättre då, vad får du för resultat med Telenor?

Dina APN inställningar, om det är de du menar(?), ska vara services.telenor.se eller internet.telenor.se - testa med båda. För 3 ska det vara data.tre.se om du har ett mobilabonnemang/kontantkort eller bredband.tre.se om du har ett bredbandsabonnemang/bredbandskontantkort.

Tänk på att 3s kontantkort för mobiltelefoner är begränsade på 6Mbit/s - så 6Mbit är din maxhastighet om du inte har ett mobiltbredband kontantkort smile

Tackar! Köpte ett pratkort på tre som jag köpte till data på och ett datakort på telenor. 6 är ju bättre än 0.25 som jag fick med telia men det vore ju intressant att få reda på vad som är max. Men med ett miniabbonemang skulle det i teorin kunna bli snabbare? Hur testar man enklast utan att knyta upp sig på ett abbonemang, vad är maxhastighet på datakontantkortet?

Mitt grundproblem handlar ju dock om att ersätta mitt adsl/tv/telefon-abbonemang för ca 600 kronor i månaden med någonting som ger mig ungefär samma sak fast billigare.

Datakontantkorten har en maxhastighet på 16Mbit/s (http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredban … epaidPage/) - alltså är det bättre att testa med det. Vad säger täckningskartan för ditt område? Det kontantkort du har testat med har som sagt en maxgräns på 6Mbit/s - alltså ser det ut som att nätet kan leverera mer i ditt område men att kontantkortet sätter begräsningen.

3 har även sparpaket där du kan få lite rabatt på bredbandet om du tecknar telefoni genom 3 också. Skaffar du t.ex ett 3Pott 199 eller högre så får du 100kr rabatt på bredbandet hos 3 varje månad. Skaffar du istället 3Pott 69 eller högre så får du 50kr rabatt på bredbanden varje månad.

Låt säga att du tar 3Bredband Premium (upp till 64Mbit över 4G och 32Mbit över 3G) för 349kr/månad då ingår 80GB datatrafik varje månad. Skaffar du också ett hemtelefoniabonnemang (exempelvis 3Pott 69) så betalar du totalt 368kr/månad för bredband och telefoni. Du får då en ny hemtelefon med och får ringa för beloppet. Vill du ha hemnummer så får du lägga till 49kr/månad.

3 erbjuder ju också en hemväxel där ni inte behöver ha en hemtelefon utan det kopplas direkt till era 3Mobiler när någon ringer till hemnudret (antingen kan man få tonval - alltså välja vem man vill prata med, att det ringer i en inställd ordning eller att det ringer i allas telefoner samtidigt) smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-09 04:37:11)

Sv: hastighetsproblem

Jag har ingen erfarenhet av 3 så jag håller mig till hårdvaran.

Hastigheten vid datanedladdning är helt beroende av signalkvaliteten som i sin tur beror på signalstyrkan i förhållande till brus och störningar. Det är mycket få 3G routrar som visar signalkvalitet och specifik signalstyrka på 3G, tror att tres netgearrouter är en av de få. Det betyder inte att den är snabbast eller tillförlitligast, kolla forumet.

Signalstyrkan varierar ofta mer än man anar. Det betor på olika slags fading, signaler som gått olika vägar släcker ut varandra. Ettväsentligt sätt att få upp signalkvaliteten är art använda två antenner så att routern kan använda den ingång som ger bäst signal, s.k. diversitymottagning.

Routrar som använder dubbla antenningångar på 3G är sällsynta, vololink är en och jag tror att netgearroutern också har dubbla ingångar. Huaweis E392 använder också dubbla antenningångar. Både LTE och 3G använder de dubbla ingångarna, LTE om inte signalförhållandena är perfekta för då tas skilda dataströmmar emot  över de två antenerna, s.k. Mimo.

Det går inte att generellt säga hur mycket bättre det blir med diversitymottagning än med bara en ingång, som E960 har.men det bryter mindre och är snabbare.När familjen varit i Alperna har jag fått bättre fart med vololink än barnen fått med E960 i  sitt rum.

Det finns också bra små miniroutrar, s.k. Mifis, som man ansluter till med wlan. Huawei E583c är ett exempel som jag har god erfarenhet av, vid behov med hjälp av en Huawei 3G rundstrålande antenn. Detta funkade mycket bra vid rundresa i Sydafrika för två år sedan En modernare variant är 4g mifin E589 som flera har goda erfarenheter av. Den går att låsa upp via tradera. Men behöver man hjälp av en yttre antenn finns bara en antenningång. Själv väntar jag på att Sierra wireless ska komma med en bra 4G mifi för europeiska frekvenser.

När man reser går det ofta bra med en mifi utan hjälp av yttre antenn. Men ofta, t ex när man är på ett hotellrum, har det funkat bäst om jag satt den rundstrålande antennen på taket till hyrbilen och låst in mifi i bilen. Då har jag fått bra fart i hotellrummet intill.

Tåg är ett särskilt svårt kapitel. Vagnarna skärmar och signalen är extremt oregelbunden. Där brukar det definitivt behövas en ansluten antenn men ofta funkar det inte ens då. Det finns inte basstationer utmed järnvägen som det finns utmed vägnätet.

Är man riktigt angelägen om att ha tillgång till internet ska man inte glömma Net1. T ex modenm i en tinyrouter eller en batteriförsörjd router. Bussarna till Skavsta höll ett tag med internet med net1 och D35 routrar, funkade utan avbrott hela resan. Men där vet vi att dubbla takantenner ger mycket jämnare signal.

Att använda en smartphone som hotspot kan gå bra, jag hade så goda resultat med en iphone 3GS som hotspot under två veckors segling i Grekland att jag struntade i att koppla upp routrar som jag hade med mig. Men det finns noll möjlighet att ta hjälp av yttre antenn som behövs ibland.

Skulle jag välja reselösning idag bleve det nog ändå en upplåst E589 och två antenner, en för 3G och en för 4 G. Misstro överreklamerade multibandsantenner.

Tre är väl det nät som har sämst täckning i dagsläget. Telenor och tele2 blir mycket konkurrenskraftiga genom sin samverkan.

Idag har jag försökt få fart på 4 G i ett hus i Göteborg. Bäst går det med telenor (med universal telecom sim). Det finns flera teliamaster men e392 hoppar hela tiden mellan olika master och det blir mycket avbrott och hackande. Med telenor får jag 20-25 mbit ned men det går ändå inte att ladda ned en film snabbt eftersom förbindelsen hackar för mycket. Jag har märkt samma sak på andra ställen med 4 G. Modemen hoppar hela tiden mellan master om man inte kan framhäva en önskad basstation med riktantenner.

No one size fits all med mobilt bredband. En väl fungerande lösning med en enda grej som funkar i det närmaste avbrottsfritt  även under resa i tåg är en utopisk tulianaros. I så fall är det bättre att förlita sig på wifiaslutning till det mobila bredband tåget kan vara försett med. När jag reser Kastrup Kalmar med tåg  funkar eget internet bara en bråkdel av tiden, det finns ofta ingen sigal i skogen som räcker för bredbandsuppkoppling. De snabbt varierande reflexerna leder till signalvarationer som gör det extremt svårt at få en uppkoppling och behålla den. Ofta är fönstren dessutom skärmande för solskydd och det dämpar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: hastighetsproblem

Är det någon som vet den teoretiska maxhastigheten på E960? 3G-var väl från början 0,384 kbit och senare 7,2 med 3g-turbo. Nu har ju maxhastigheten kommit upp i 32 mbit på 3g som max. Klarar den här gamla routern av sådana hastigheter?

Då jag verkar ha bättre förutsättningar med 3 är jag sugen på att ta reda på det maximala.  Enligt kartan ska vi t.om. ha 4g där vi bor hos 3. Antar att det inte spelar någon som helst roll så länge routern inte klarar 4g? eller kan den ändå använda den masten till 3g?

Står inför ett val där jag antingen ska börja med att byta från ett pratkort till ett datakort för att öka upp den teoretiska maxhastigheten från 6 till 16. Men om routern ändå inte klarar det så vet jag ju inte om det blir någon skillnad. Det andra alternativet är att testa ett 4g-kort och en 4g-router och se vilken skillnad det kan bli. Dock ökar månadskostnaden om man vill ha stöd för 4g. Kommer jag upp på ett snitt runt 8 så är det ju jämförbart med den adsl jag hade tidigare.


Tänkte jag skulle hitta de bästa förutsättningarna innan jag går vidare med att eventuellt även förstärka signalerna med externantennen.
Tacksam för alla tankar, ideér, förslag, synpunkter, funderingar mm.

20 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-16 17:53:08)

Sv: hastighetsproblem

Jag får max 5-7 mbit ned och drygt 1 upp med en flera år gammal E960 med poynting panelantenn för 3G. Full signal, fem pinnar, tele2/telia-masten syns 3 km bort över vatten.

Har inte kollat om det finns FW att uppgradera med. 4G går ej med den routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: hastighetsproblem

jonasolof skrev:

Jag får max 5-7 mbit ned och drygt 1 upp med en flera år gammal E960 med poynting panelantenn för 3G. Full signal, fem pinnar, tele2/telia-masten syns 3 km bort över vatten.

Har inte kollat om det finns FW att uppgradera med. 4G går ej med den routern.

Har nu testat 4g med en ZTE MF28D 4G LTE Wireless Router. Utan externantenn får jag enligt programvaran i routern -51dbm i signal och känslan är att det går rejält fortare. Med bredbandskollen och speedtest får jag nu resultat mellan 15-25 mbit vilket jag för tillfället är nöjd med. Det följde dock med två antenner till routern som har två antennutgångar, vet inte riktigt var och hur jag bör sätta dem för att eventuellt förbättra ytterligare?

Men för varje steg framåt dyker nya frågor upp. Har under några veckor haft min e960 på vinden för att slippa se alla sladdar och adaptrar och pluggat in en så kallat homeplug däruppe för att få fasta uttag nere i källaren till skrivare mm där betongväggarna brukar sätta stopp. Vinden är dock oisolerad och nu när vintern närmar sig kommer också kylan. Är det någon som gjort något liknande eller vet hur känsliga modem/routrar är mot kyla? Upplevde även att täckningen blev något bättre när man var "närmare himlen".

Nästa fråga, med den utrustning jag har nu, vad händer om jag sätter i ett simkort som inte har stöd för 4g, finns det även 3g-stöd i 4g-masterna eller borde jag i så fall fått den hastigheten redan då? Upp till 32 ska man vad jag kan läsa mig till få även om man bara gör 3g... Eller är den här routern så mycket bättre att resultatet bör bli märkbart bättre? Kollar jag täckningskartan har vi 4g vilket verkar stämma efter mina tester men inget 3g till 32 och inget 3g till 16, bara till 6.

Är det bara bita i det sura äpplet och betala 250 spänn i månaden tills vidare? Antar att 4g kommer vara standard när bindningstiden löper ut och då kanske det finns nya möjligheter. Jag har allafall utan att öka kostnaden, snarare minskat den ökat hastigheten och stabiliteten till minst det dubbla och kanske det tredubbla.