1

Tråd: Bredbandskollen uppkopplingstyp

Hej

Någon annan som märkt att bredbandskollen plötsligt anger ens uppkopplingstyp?
Vet inte om det är ett sammanträffande att min hastighet gått ner till 20/10 med från 60/25.

Kör med Telenor/BBB 32mb/s med full 4g hastighet under bindningstiden.
Kand dom kört en fuling och begränsat hastigheten?

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

2

Sv: Bredbandskollen uppkopplingstyp

bbk har länge angett den hastighet som operatören har meddelat att det är, gissar att det är ip# baserat.
tidigare kunde man välja skälv,  antar att någon operatörs statestik blir missvisande om man väljer fel.

3

Sv: Bredbandskollen uppkopplingstyp

Ok då har jag bara missat det då.
Får hoppas att det bara är tillfälligt den lägre hastigheten, annars så får man gå upp på taket å vrida lite på antennerna smile

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

4

Sv: Bredbandskollen uppkopplingstyp

Fast det blir ju missvisande, till det positiva för operatören, nu när man kan få full 4G-hastighet på ett 3G-abonnemang. Då registreras ju 4G-hastigheten i statistiken för 3G. Så, det är ett smart sätt att få bättre statistik! Jag får t.ex ut 60Mbit+ på mitt 4G som är ett 3G med full 4G-hastighet, det måste ju gynna deras plats i statistiken rejält...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Bredbandskollen uppkopplingstyp

det är därför det ändrades, tele2 fick tex 2mbit på 16mbit abg tidigare. nu när masten bara ger 3,7mbit så står masten/abg som 3mbit och statestiken blir chev.


det intresanta var igentligen bandbreddkartan som skapades me iphone appen, den visade verkliga hastigheter.


åter till subj,
om du förbrukat din data quota så sänks troligen hastigheten, eller så håller dom på och bygger på din mast... åk någre mil med ditt 'mobilabredband' och prova, då lär resultatet bli solklart till orsaken ang lägre hastighet..

annars om du har yttre antenn så kan den flyttatsi pga tex blåst.
har du kontakter ute till antennkabeln så kanske det har kommit in fukt om det tex är sma som är avsedda för inne bruk.

6 Senaste redigerad av Mario (2012-09-29 13:36:11)

Sv: Bredbandskollen uppkopplingstyp

Vred antennerna till en annan mast och fick tillbaka farten:)
använder ca 50gb i månaden så det är nog inte det som strulade.
inga kontakter ute oskyddade.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)