1

Tråd: Skitbra?

Haha.. dagens skämt!

Tänkte testa 4G eftersom operatörerna ringer och tjatar på att jag skall byta ut mitt fungerande ADSL mot 4G, det är såå fantastiskt och jag kommer att tjäna pengar på det.
Jag gick ner till min förnämliga butik där jag bor som levererar mobiler/abb. till de flesta i regionen här och fick låna en router av dem med innehållande Telenor kort 4G. Jag frågade: "kommer det att fungera?" , ha, lika bra som något annat bolag...
Sagt och gjort, kopplade just upp routern och väntade...... ok.. kopplar upp 3G ... ok inget mer. Kollar hastigheten, får runt 5Mb ner/1Mb upp ..
Kollade just Telenors täckningskarta där de lovar upp till 32Mb och 4G täckning...
Nu känns det som att ha köpt en Ferrari som bara går i 30Km/h ... sicket lurendrejeri!

Bluff o Båg, inget annat.

/BoB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

2

Sv: Skitbra?

I vilken del av Sverige bor du i? Har du testat att placera routern på flera olika ställen i huset/lägenheten? Är det en D-Link router du har fått?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3 Senaste redigerad av obinett (2012-09-27 13:59:42)

Sv: Skitbra?

careface skrev:

I vilken del av Sverige bor du i? Har du testat att placera routern på flera olika ställen i huset/lägenheten? Är det en D-Link router du har fått?

Hej!
Jag bor i Skåne men med skitdålig mobiltäckning. Det har varit så så länge jag bott här. Det står att det skall var full täckning på mobil/bredband osv.. men det är inte med verkligheten överensstämmande.
Jag har haft mobilt bredband 3G innan så svaret blir ja på din fråga. Har man mobilt bredband får man motion och man får röra sig ofta vilket är bra ur ergonomisk synpunkt men inte om man skall arbeta med det och göra något vettigt.
Jag har placerat routern i alla möjliga fönster och på övervåning osv.. (Håll med om att det inte ser klokt ut när man läser det!?)  men den kopplar upp endast 3G (Turbo 3G misstänker jag..., är väl därför 3G täckningen blir sämre och sämre på telefonerna också...)
Tyvärr är det usel teknik som man försöker sälja med rungande reklam...

Fast BoB

Ps... man kan ju fundera på detta också...
Vilseledande reklam
En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande, exempelvis när det handlar om varans kvalitet eller pris (kvalitet avser då hastighet mm..). Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller tvetydig jämställs det med att information utelämnats.

Det är en punkt... och!

Förbud eller skadestånd vid regelbrott
Den som bryter mot reglerna ovan kan förbjudas att fortsätta med sin marknadsföring eller åläggas att lämna information vid marknadsföringen. Även den som marknadsför otjänliga produkter till dig som konsument får förbjudas att fortsätta med det. Den som bryter mot marknadsföringslagen kan i vissa fall även bli skyldig att betala en särskild avgift på lägst fem tusen kronor och högst fem miljoner kronor. Denna avgift tillfaller staten.

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

4

Sv: Skitbra?

Har du provat att låsa den på 4G?

Humorn är flytvästen på livets flod

5

Sv: Skitbra?

Sven P skrev:

Har du provat att låsa den på 4G?

O yes... funkar icke. Nu är skiten tillbakalämnad och jag kör med mitt ADSL, stabilt som tusan. Funderar starkt på om vi kan bli ett antal fastigheter som kan starta en förening... fiber...
Det finns luftburen fiber mao. behöver man inte gräva ner fiber...

BåB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

6

Sv: Skitbra?

Är mottagningen dålig kan yttre antenner behövas det kanske inte butiken berättade. 4G är inte luftburet men väl eterburet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Skitbra?

är myrtext i reklamen som ej läsbar pga sämre upplösning på bilden än det är på texten, samt texten är omfattande och ej läsbar under reklamtiden. detta anses ok.

8

Sv: Skitbra?

jonasolof skrev:

Är mottagningen dålig kan yttre antenner behövas det kanske inte butiken berättade. 4G är inte luftburet men väl eterburet.

Hej!
Ja fysiken är densamma, var så på 70-80 talet när jag var radioamatör också och jämför man tekniken nu är det snyggare lådor och mindre lådor men precis lika mycket runtomkring för att få en förbindelse. (Som kanske fungerar).
Hur mobilt är det om man behöver mast o extern antenn?
Jag har svårt att inse att det är utveckling, kostnadsförflyttning skulle man kunna kalla det. Eller som det är i datorbranchen att alla användare är betatestare, jag köper inte det längre... tyvärr.

/BoB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh