1

Tråd: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

Hej!

Jag hoppades använda Zbooster för att få bättre uppkoppling på landet - opertören är 3. Från 3s håll fick jag svaret:

När det gäller Zboost och deras olika varianter av förstärkning så godkänner vi inte dessa i vårt nät. Anledningen till detta är att de delvis riskerar att orsaka störningar både i vårt och övriga operatörers nät, samt att de inte förstärker alla våra kanaler i frekvensbandet.

Det sistnämnda gör att det i praktiken kan bli sämre med en repeater av den här typen då samtalen i vårt nät lastdelas mellan alla våra kanaler och utan stöd för alla fyra kanaler så är det stor risk att samtal tappas i större utsträckning än normalt.


De förutsättningar vi kräver för att godkänna en repeater i vårt nät är enligt nedan.

·         Vi tillåter endast kanalselektiva repeater med 20MHz bandbredd som har funktionen AGC (Automatic Gain Control) och repeatern får endast förstärka operatören 3s frekvenser.


·         För att vi skall ge vårt medgivande till att söka tillstånd hos PTS kräver vi  att installationen utförs av en godkänd installatör.

Stämmer detta att det inte kommer fungera? Någon som har erfarenheter?

Tack!

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-25 13:47:48)

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

Det finns ingen anledning att använda en repeater för att få bättre bredbandsuppkoppling. Modem är lika känsliga som repeaterns ingång. Det är bara placering och eventuella yttre antenner som avgör. Sedaqn kan du dela bredbandet i huset eller grannskapet med wifi.

En annan sak är om man vill ha en repeater för att kunna gå omkring i huset med en 3G telefon som annars har för dålig mottagning. De förstärkningsnivåer som då krävs medför samtidigt risk för störningar i nätet. 

Du är uppenbarligen ingen godkänd installatör och har noll koll på tekniken och vad som kan hända om det slår fel. Du bör därför avstå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

Suck. Vet inte var jag ska börja. För det första. Zboostern har inte i närheten av den effekt som krävs för att störa grannskap...som är +5km bort. För det andra. Jag ska använda den till min mobil, för att på ett smidigt sätt sätta upp temporära wifi med stabil uppkoppling när jag önskar det. Zboostern kommer vara i ett fönster med bra mottagning - precis som du skriver.

Alltså tillbaka till frågan. Är det sant att 'lastdelning' över 4 kanaler utgör ett allvarligt problem för Zboostern - eller är det inte ett skäl?

Jag vill gärna kunna återkomma med mer information kring detta till den ansvariga på 3 - som själv inte kunde tekniken tillräckligt bra för att svara på just den frågan.

För övrigt fick jag medhåll från 3 att risken för störningar antagligen inte är applicerbart i mitt fall.

Fortsatta översittarfasoner betackar jag mig för.

4

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

Översittarfasonerna bjuder jag på eftersom du ber om råd för att göra något som är olagligt. Problemet är inte alls att grannen 5 km bort skulle störas utan att hela cellen  och än mer kan störas. Det är därför enkla repeaters håller på att förbjudas även i USA. Hela nätet i takten kan slås ut av en repeater som spökar.

3G repeaters tillåts bara om de är inställda på operatörens frekvensband och har inbyggda system som skyddar mot självsvängning.

En granne fick en professionell 3G repeater installerad. De var tvunga att flytta antennerna för att få bukt med självsvängning. Intrimning görs med dator över ett ethernetinterface. Till saken hör att grannen inte ville begripa att han kunde få 25 mbit/s 4G var som helst på tomten vilket jag mätt upp och att det finns en ny GSM mast alldeles intill. Vad skulle han då med 3G till?

Zboostern har inte ens separerade antenner och kan därmed bara ha en mycket begränsad räckvidd.

En mycket bättre lösning är en router med wifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

Naturligtvis har jag inte några planer på att göra något olagligt. Däremot vill jag bemöta kritiken från 3 givet att jag redan fått ett ok från Telenor, Telia och Tele2. Naturligtvis finns därför ett ok från PTS.

Det finns ingen som helst logik i det du säger kring att det skulle störa hela nätet i trakten. Jag har haft en godkänd Zbooster på andra operatörer tidigare och hoppades på ett ok från 3 då jag tänkt byta operatör. Jag har inte fått några klagomål från grannar och räckvidden för Zboostern vet jag av erfarenhet är mycket kort (fungerar i princip bara i intilliggande rum).

6

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

upp_och_fram skrev:

Naturligtvis har jag inte några planer på att göra något olagligt. Däremot vill jag bemöta kritiken från 3 givet att jag redan fått ett ok från Telenor, Telia och Tele2. Naturligtvis finns därför ett ok från PTS.

Det finns ingen som helst logik i det du säger kring att det skulle störa hela nätet i trakten. Jag har haft en godkänd Zbooster på andra operatörer tidigare och hoppades på ett ok från 3 då jag tänkt byta operatör. Jag har inte fått några klagomål från grannar och räckvidden för Zboostern vet jag av erfarenhet är mycket kort (fungerar i princip bara i intilliggande rum).


Kan du inte byta från 3 då ?

Du har ju tillstånd klara från Telenor, Telia & Tele2...

Alternativet är att sätta upp en lösning med 3G modem & t.ex Dovado Tiny,
Då kan du använda denna app från Tele2 då den fungerar lika bra i Sverige som i utlandet.


https://play.google.com/store/apps/deta … ZlbGVyIl0.

Alternativet en annan IP-telefonilösning...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

upp_och_fram
Jag representerar Induo Home AB som är Wi-Ex distributör i Skandinavien. Jag beklagar att jag fått kännedom om ditt inlägg litet sent, hur som helst vill jag ändå kommentera det du skriver. Vi har tidigare i höst haft en dialog med Tre om ett liknande mail som liksom ditt innehåller en del sakfel. Zboost täcker de kanaler Tre använder i sitt 3G-nät på 2100 MHz. Den är kanalselektiv och har AGC. Och eftersom du har erfarenhet av Zboost vet du som jag att det en professionell installatör kan tillföra vid en installation av denna repeater är begränsad, installationen är inkoppling i vägguttag och tryck på en synkknapp. Det vore intressant att höra hur det har fortlöpt med Tre och om du hellre vill kontakta mig via mail så når du mig på , ulf [at] induo.com.

Vad gäller övrigt resonemang om Zboost tekniska egenskaper så har vi, tycker i alla fall jag, klargjort en del av dessa i en annan tråd. http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2759

Min åsikt är att fördelen med en repeater framför ett modem eller router är att den förstärker signalen för både bredband och telefoni. Vad gäller jämförelsen med ett USB modem så har Zboost två separerade radiodelar, en för mottagning, en för sändning. Den antenn som tar emot signalen från basstationen är en riktantenn och har 8 dBi antennförstärkning. Även om signalen som når repeatern har samma nivå som USB-modemet så anser jag att den har bättre möjlighet att uppfatta och repetera signalen vidare än ett USB-modem med inbyggd antenn.

Zboost har testats av Mac World, där tidningen konstaterade att förstärkaren lyckades få fem staplars täckning på en iPhone även i glesbygd och gav boostern betyget fyra av fem och betyget Mac World bra köp. Boostern har även testats av Mobil, DN och Nyteknik med snarlika resultat. Att just denna modell finns på marknaden i stora kvantiteter borgar för att den både fungerar för användarna och inte stör näten. Det är beklagligt att du inte fått tillstånd av Tre men att andra operatörer ställt sig positiva till Zboost.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-29 10:20:53)

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

Det är ju enkelt att komplettera USB-modemet med en riktantenn med 8 dBi förstärkning så ur den synpunkten är inte USB modem sämre. Den separata antennen kan placeras där det finns signal villket det kanske gör i de rum dit man vill ha täckning.

Det är nog bra att avgränsa olika användningsområden i diskussionen om repeatrar. OK för att använda en repeater med begränsad räckvidd som Z-boost inom en mindre byggnad och då för både telefoni och data över 3G. Plus att det måste finnas en hygglig signalnivå där man vill ställa repeatern med sin inbyggda antenn. Men ibland kommer det också på tal att med en repeater få täckning på både telefoni och data på en gård med flera byggnader. I det läget måste en kraftfullare repeater till som också behöver mätas in. Ett mer ändamålsenligt alternativ kan då vara att sköta distributionen av data separat med wifi och vid behov med flera accessspunkter. Vill man ha täckning för telefoni och också för mobiler utan 3G så täcker en del GSM-repeatrar hela bandet oavsett operatör.

.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

Helt rätt, det finns olika användingsområden för olika typer repeatrar. Det är säkert olika på olika marknader vad gäller reglerna för GSM-repeatrar men min erfarenhet från den svenska marknaden är att en operatörsoberoende repeater kräver tillstånd från samtliga GSM-operatörer och att operatörerna i princip stängt den möjligheten utan istället kräver att utrustningen skall vara kanalselektiv, liksom Tre svarat till upp_och_fram.

10

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

Hur bestämmer sig en repeater med AGC för vad som är optimal förstärkningsnivå? Den kan ju inte ligga och testa gränsen för självsvängning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

På samma sätt som en mobiltelefon eller modem kan anpassa uteffekten beroende på hur stark signalen är.

12

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

Uteffekten från modem och mobiler styrs från basstationen och ett av problemen med repeaters är just den styrningen. Det är ju inte bra om repeatern drar upp signalstyrkan från en mobil som basstationen har beordrat att sänka effekten bara för att repeatern tycker att utsignalen kunde vara starkare. Tar repeatern hänsyn till effektstyrningen av upplänkens signal?

Såvitt jag vet sker styrning av modems uteffekt från basstationen i alla CDMA-härledda radionät, inklusive 3G, 4G, och Net1's CDMA2000. Det är en förutsättning för tekniken där alla användare delar på samma frekvensutrymme. 

För nedlänken finns inte samma problem efterson basstationerna sänder med konstant effekt och bärvågens styrka inte ändras med ökad moduleringsgrad. Där bör repeatern kunna ställa in förstärkningen med klassisk AGC men det är inte uppenbart hur tendens till själsvängning kan detekteras i de fall förstärkningen dras upp för långt pga svag insignal från basstationen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Zbooster för operatören 3 - fungerar det???

Ja då ZBoost har två radiodelar, en sköter kommunikationen med basstationen, en med mobiltelefon, USB modem osv.