51 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-30 14:20:19)

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Du är ansluten till samma mast men olika celler på den masten eftersom PCI är 440 i båda fallen men cell id skiljer sig i sista siffran. Det skulle kunna vara så att du är ansluten till antennsektor 3 (av 1,2,3) i ena fallet och 6 ( av 4,5,6) i andra fallet. Enkladt är att kolla genom att köra runt masten och se hur cell id växlar. Det finns ju LTE 2600 nedåt Köping av täckningskartan att döma. Så du är förmodligen inte ansluten till masten i din närhet. Dessutom är signalvärdena för dåliga för det, det är längre till masten.

LTE2600 kan nå en mil i bästa fall fast det utgår inte täckningskartan från.

Jag har sett olika fart med samma PCI när routern B593 hoppade mellan 900 och 2600 på en tele2 mast belägen 8 km bort över Kalmarsund. Det var med routerns interna antenner. 2600 fick jag inom en sekror av ca tio grader. Vred jag routern snett blev det samma PCI men 900 och bara femtedelen av farten. Jag fick 35 mbit ned på 2600 med rätt dålig RSRQ.

Man kan inte låsa på en viss mast (PCI) men det behöver du inte heller, det räcker med att låsa på band. Jag misstänker starkt att du ibland får förbindelse på 2600. Du kan göra låsa på band med routern DWR923 eller med en dovadorouter med färsk firmware, t ex Tiny. Det finns ingen dashboard som tillåter en att låsa på band men det går att göra med AT-kommandon via terminalprogram. Förmodligen kommer tyska freeware MWconn att klara det när LTEversionen är släppt. Jag har skickat ett E392 till Tyskland för att de ska testa mwconn LTE eftersom de nästan enbart har E398.

Genom att låsa på endera 900 och 2600 får du fram cell id för respektive band och ser om det verkligen är förbindelse på 2600.

Vilket program visade grafen på hastigheten?

När du väl fått fram vilket band du får den höga farten på så kan du skaffa en yttre antenn som prioriterar det bandet. T ex funkwerk mimo 2600

http://www.funkwerk-breitband.de/en/com … ch/135-faq

PCI, physical cell identity, är beteckningar som används när routern ska gå över från en mast till en annan vid förflyttning. Systemet "vet" var olika PCI finns. När man nalkas en mast och kan gå över till snabbare fart och ev annat frekvensband är man ju fortfarande inom samma basstations område. Alltså är PCI oförändrat.

Jag kom ihåg fel om vilka enheter som anger bandbredd och därmed band. Tele2s B593 gör det och därmed vet man om man är uppkopplad på 900 eller på 2600.

Teoretiskt sett vore det kanske möjligt att en 900 mast skickar ut både max 32 mbit och 60 mbit LTE, men det verkar långsökt. Därför tror jag att det rör sig om 2600 alt. 900. 55 mbit är för snabbt vid RSRQ 7 för att man ska ligga på maxhastighet på t ex 60 mbit 900.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

52

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Återigen tack! Du är verkligen en guru på det här, mycket intressant info. smile

Programmet som visar grafen är DU-meter. Telenors dashboard har också en sån funktion.

Drar iväg en beställning på dovado tiny nu också då, hade ändå tänkt beställa en sån så småningom.

53

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Fint. Även nu i kväll har jag trasslat med en router som hoppar mellan olika master och mellan 900 och 2600 på samma PCI.

När man kan få distansmottagning på 2600 så är det viktigt att kunna låsa på band. det går som sagt inte att låsa på mast. Enda möjligheten är en extrem smal riktantenn som bara tar in en enda mast. Det är dyrt, flera tusen. Jag köpte en basstationsanten som uppges en (vertikal) öppningsvinkel på 6,5 grader (vinkeln mellan de punkter på riktningsdiagrammet där signalen är 3dB svagare än på max). En sådan antenn kan man använda om man sätter den horisontellt så att den smala öppningsvinkeln verkar i horisontalplanet. Annars blir det till att använda paraboler, se zdacomm.com som har paraboler för 2600.

Se även detta om sektorantenner för att förstå hur basstationens antenner funkar. Extremt lite strålning bakåt, vilket är viktigt för att inte den sektorn ska höras åt fel håll och störa de andra.

http://www.zdacomm.com/images/PDF/ZDADJ2600.pdf

Kolla också datasheets för paraboler och yagis via här

http://www.zdacomm.com/

Mycket lärorikt vad gäller sambandet mellan förstärkning och riktverkan. En 18 dB yagi har fortfarande 30 graders öppningsvinkel. En 24 dB parabol är smal, men 90 cm bred och 60 hög. Och två stycken behövs för hög fart. Då kan man bedriva 2600 DX jakt.

Det finns tekniskt sätt förutsättningar att låsa på mast men det kommer användarna inte åt. Fast med en riktigt smal antenn så kommer det i praktiken bli låst - såvida inte ytterligare en 4G antenn står i linje med den första. Tyskar har råkat ut för att routern hoppar mellan då. Den bortre antennen stod på en höjd så att det var fri sikt dit.

Intr guru men jag lär mig allt eftersom. Forumet har hjälpt mycket. Incitamentet kommer av att operatörerna lämnar kunderna i sticket

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Verkar gå att lägga hur mycket pengar som helst på antenner. smile Tycker inte jag borde behöva några allt för avancerade antenner eftersom jag kan få ut 50Mbit/s bara med hjälp av de interna. Ska bli intressant att prova att låsa på de olika banden och se vad som händer.

Sen funderar jag på att bygga ett par sådana här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1328260

Vad tror du om det? Får jag ut 40-50Mbit/s stabilt så är jag mer än nöjd.

Synd bara att det ska vara sådana hutlösa priser på sma-ts9 pigtails i Sverige. Är nästan värt att beställa på ebay och vänta några veckor istället...

55 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-30 21:32:21)

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Det är väldigt smått att bygga biquads för 2600, men det bör kunna funka. Jag har köpt ett par alu rör 72 mm invändig diameter på biltema. Funderar på att göra cantennas för 2600, se mer härom websmurfens inlägg. Vitsen med cantennan är att det är en vågledarantenn som klipper av vid lägre frekvens.

Bäst är med två antenner, en vertikalt, en annan horisontellt polariserad.

Men biquads är en bra början. Kan byggas i en sardinburk eller med en plåt som reflektor. Det finns massor med info på nätet.

Trevor marshall gjorde en för wifi 2400 mhz och matar en off set tv parabol.

http://trevormarshall.com/biquad.htm

Helst skulle man göra en dubbel biquad för mimo, men måttsättningen är under millimetern.Jag hade frågan uppe på tydkt lte-forum men blev avrådd av antennproffset thomas-b. För pilligt.Men man kan lika gärna göra två separata.

Jag kommer att skaffa funkwerk mimon för 2600, tror den kostar ca 800 kr. Ska börja säljas snart. Den skulle ledigt räcka för dig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

56

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Nu har jag fått hem tiny'n och provat lite. Provade att låsa på band och det verkar vara på 2600-bandet jag får de höga hastigheterna, så nu har vi rett ut det iaf. smile Telenors support säger att PCI 440 är den mast som är närmast mig, men å andra sidan säger dom att den bara kör på 900-bandet, så jag vet inte vad man ska tro. Kanske precis har installerat 2600 i den och att täckningskartor och support inte har hunnit uppdateras?

Har även byggt en biquad, nu väntar jag bara på pigtails från Kina sen blir det fler test. Funkar det bra bygger jag en till. Annars var ju 800kr för den där funkwerk antennen ett helt överkomligt pris. Vilka kommer att sälja den?

57

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Idag kom det ett par pigtails hem i brevlådan så nu har jag provat med biquad-antennerna jag byggde.

Utan extern antenn (färskt från idag):
http://www.malmquist.se/diverse/121009_telenor_55mbit.png

Med dubbla biquads från samma plats:
http://www.malmquist.se/diverse/121009_telenor_70mbit.png

Biquad's:
http://www.malmquist.se/diverse/biquads.jpg

Blev väl ganska hyffsat resultat för ett par antenner som kostade drygt hundralappen att bygga? smile

58

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Mycket snyggt!
Har du lust att posta en närbild hur du har löst anslutningen av kabeln i mitten? wink

59 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-09 15:14:35)

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Grattis till snygga antenner!

Vad använder du för material  till distansklotsarna? Ser ut som trä. Vilket slags plåt?

Vore trevligt om du ville göra en byggbeskrivning inkl. mått.

Det finns roliga varianter på biquads. Man kan få ut några dB till genom att ha två kvadrater på var sida. Kallas oftast double biquad.

Sedan kan man stacka dem ockå, men då är matchningen svår.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

60

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

svenix skrev:

Mycket snyggt!
Har du lust att posta en närbild hur du har löst anslutningen av kabeln i mitten? wink

Helst inte, då syns ju mina lödningar! big_smile

http://www.malmquist.se/diverse/biquad_antennkabel.jpg

61

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Jo baksidan!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

62

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Det finns VVS hylsor i koppar som man kan använda runt koaxialkabeln vid genomgången av plåten. Fråga är dock hur små dimensioner man kan finna. Eller så får man göra flänsar till ett lagom tjockt tunnväggigt rör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

63

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Det finns VVS hylsor i koppar som man kan använda runt koaxialkabeln vid genomgången av plåten. Fråga är dock hur små dimensioner man kan finna. Eller så får man göra flänsar till ett lagom tjockt tunnväggigt rör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

64

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

jonasolof skrev:

Grattis till snygga antenner!

Vad använder du för material  till distansklotsarna? Ser ut som trä. Vilket slags plåt?

Vore trevligt om du ville göra en byggbeskrivning inkl. mått.

Det finns roliga varianter på biquads. Man kan få ut några dB till genom att ha två kvadrater på var sida. Kallas oftast double biquad.

Sedan kan man stacka dem ockå, men då är matchningen svår.

Tack!

Distansklotsarna är trä, men det funkar nog bra med plast eller något annat icke strömledande material.

"Plåten" är ett enkelsidigt mönsterkort inköpt på kjell & co för 40:- . Funkar nog bra med vilken plåt som helst, men dessa är ju enkla att löda på. Man får tänka på att tvätta bort fotoresisten första bara, annars blir det svårt att löda. Görs enklast med aceton.

Jag följade sedan bara guiden från rcgroups när jag byggde. Jag valde frekvensen 2595MHz eftersom det är i "mitten" av Telenors frekvenser på 2600-bandet. Vet ej om det är optimalt att välja just den frekvensen, men det kändes logiskt. Sedan använde jag bara den frekvensen i formlerna som finns i guiden på rcgroups för att få ut måtten.

Pigtails köpte jag på ebay för 4usd / st. Det tog 9 dagar att få hem men det kan ju variera kraftigt, räkna med 3-4v.

Köp också en SMA-SMA pigtail och klipp den på mitten så har man kabel med SMA-plugg till båda antennerna. Finns även längre om man vill ha det.

T.ex. http://www.ebay.com/itm/SMA-male-to-mal … 27c5495c01

Går säkerligen att optimera den här antennen på många sätt, men det var ju en bra start iaf känns det som. smile

65

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

jag brukar använda chassikontakter, blir lite 2in1 får anslutning som är mekaniskt stabil och vattentätt.

träklossar kan vara ledande, beror på miljön dessa används i.

66

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Tack för bilden!

Då vet jag hur det ska kopplas!  smile