1

Tråd: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Hej!

Jag håller på att läsa på lite inför en övergång från ADSL till 4G som internetuppkoppling hemma. Planerar att köpa riktantenner så därför funderar jag just nu på vilket band jag ska satsa på. Jag har en Telenor-mast som kör på 900MHz-bandet ca 700m från huset, närmaste mast som kör på 2600MHz-bandet finns ca 4-5km bort. Har inte fri sikt till någon av masterna, finns en del skog i vägen.

Ni som har lite erfarenhet, finns det någon som helst möjlighet att jag kan få ut högre hastighet från masten på 2600-bandet om jag skaffar riktigt bra antenner, eller ska jag skippa det och satsa på 900-masten som ligger närmast?

Vore tacksam för era synpunkter. smile

/Andreas

2

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

langa din "adress" så kan jag kika på en karta.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Tack!

http://goo.gl/maps/Ixvy9

/Andreas

4

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

4-5 km skog ger för mycket dämpning för att du ska klara 2600. Därför skulle jag satsa på 900. Dessutom bygger telenor ut till 60 mbit/s även på 900 så småningom. Du bör få ut minst motsvarande adsl-fart på 900.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

andre77i skrev:

Tack!

http://goo.gl/maps/Ixvy9

/Andreas

Jag antar att du har Telia.
Okey så här är läget, jag hade avrådit dig från 2600MHz (4G+) 80Mbit/s.
Enligt kartan så kan du få 4G på det lägre frekvenserna där du bor.
Finns ingen 4G+ i närheten av dig och ingen planerad 4G+ i närtid vad jag kan se.

Närmaste 4G+ är i Västerås ~30km och Eskilstuna ~40km vilket är långt bort.
Och om vi nämner 3G så har du troligen täckning för Turbo-3G+ 10Mbit/s.

http://forumbilder.se/thumbs/e1520121005301875.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/e052012100557bed8.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

jonasolof skrev:

4-5 km skog ger för mycket dämpning för att du ska klara 2600. Därför skulle jag satsa på 900. Dessutom bygger telenor ut till 60 mbit/s även på 900 så småningom. Du bör få ut minst motsvarande adsl-fart på 900.

Tack för svar, det var de jag misstänkte!

7

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Andreas skrev:

Jag antar att du har Telia.
Okey så här är läget, jag hade avrådit dig från 2600MHz (4G+) 80Mbit/s.
Enligt kartan så kan du få 4G på det lägre frekvenserna där du bor.
Finns ingen 4G+ i närheten av dig och ingen planerad 4G+ i närtid vad jag kan se.

Närmaste 4G+ är i Västerås ~30km och Eskilstuna ~40km vilket är långt bort.
Och om vi nämner 3G så har du troligen täckning för Turbo-3G+ 10Mbit/s.

Tack! Jag har inget än så länge, men som sagt, närmaste mast är en Telenor-mast. Bilderna visar Telias täckning antar jag då?

Enligt Telenors publika täckningskarta så kan man få 80Mbit/s i centrala Köping. (http://www.telenor.se/privat/kundservic … karta.html)

Men jag drar iaf slutsatsen att det är 900-bandet som gäller för mig.

/Andreas

8 Senaste redigerad av Cool (2012-09-25 08:27:52)

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

jo, håller med jonasolof.
jag pers. skulle börja med routern högst under taket, ner med ett nätverkskabel in i en switch osv. det är inte givet att du får mycket bättre med antenn, men kanske lite stabilare om det skulle krångla. höjden är kanske aldrig fel och bara med en switch lägger du inte ut så mycket med pengar. ström till routern gå ju mest och fixa.
med extern antenner på kanske routern kan inte få in 3G i fall det behövs.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

9

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

andre77i skrev:
Andreas skrev:

Jag antar att du har Telia.
Okey så här är läget, jag hade avrådit dig från 2600MHz (4G+) 80Mbit/s.
Enligt kartan så kan du få 4G på det lägre frekvenserna där du bor.
Finns ingen 4G+ i närheten av dig och ingen planerad 4G+ i närtid vad jag kan se.

Närmaste 4G+ är i Västerås ~30km och Eskilstuna ~40km vilket är långt bort.
Och om vi nämner 3G så har du troligen täckning för Turbo-3G+ 10Mbit/s.

Tack! Jag har inget än så länge, men som sagt, närmaste mast är en Telenor-mast. Bilderna visar Telias täckning antar jag då?

Enligt Telenors publika täckningskarta så kan man få 80Mbit/s i centrala Köping. (http://www.telenor.se/privat/kundservic … karta.html)

Men jag drar iaf slutsatsen att det är 900-bandet som gäller för mig.

/Andreas

Yes det var Telia's täckningskarta som jag visade. Så det är missvisande om man jämför mot Telenor smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Lita inte på täckningskartorna. Jag borde ha god Telia-täckning (Medåker, Arboga) men eländet fungerar inte. Det är en bra idé att börja med modemet och en 5 meters USB-kabel. Höjd är aldrig fel men jag fick lika bra signal i övre våningens fönster som i en tremeters mast på skorstenen. Så varför göra det besvärligt för sej om det inte blir bättre.

11

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Cool skrev:

jo, håller med jonasolof.
jag pers. skulle börja med routern högst under taket, ner med ett nätverkskabel in i en switch osv. det är inte givet att du får mycket bättre med antenn, men kanske lite stabilare om det skulle krångla. höjden är kanske aldrig fel och bara med en switch lägger du inte ut så mycket med pengar. ström till routern gå ju mest och fixa.
med extern antenner på kanske routern kan inte få in 3G i fall det behövs.

Tack för tipsen! Är inte 700m ganska nära för en 900-mast? Borde jag inte ha ganska bra förutsättningar att få en stabil signal? Iofs har jag en mastodont-ek rakt i riktning mot masten som kanske kan ställa till det..

Såg att du har dwr-923 router föresten, är du nöjd med den? Går den att köra i bridge-mode?

/Andreas

12

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

nhu skrev:

Lita inte på täckningskartorna. Jag borde ha god Telia-täckning (Medåker, Arboga) men eländet fungerar inte. Det är en bra idé att börja med modemet och en 5 meters USB-kabel. Höjd är aldrig fel men jag fick lika bra signal i övre våningens fönster som i en tremeters mast på skorstenen. Så varför göra det besvärligt för sej om det inte blir bättre.

Medåker tycks ha lite halvtaskig 4G på det lägre bandet.
http://forumbilder.se/thumbs/3952012103813af20.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

nhu skrev:

Lita inte på täckningskartorna. Jag borde ha god Telia-täckning (Medåker, Arboga) men eländet fungerar inte. Det är en bra idé att börja med modemet och en 5 meters USB-kabel. Höjd är aldrig fel men jag fick lika bra signal i övre våningens fönster som i en tremeters mast på skorstenen. Så varför göra det besvärligt för sej om det inte blir bättre.

Sant, får prova enkelt först. Problemet är väl att man bara har 10 dagar på sig att prova om man väljer ett abb. med bindningstid, så då gäller det att ha antenner och annat hemma i fall det behövs känns det som.

Vilken respons föresten, suveränt forum detta! smile

14

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

andre77i skrev:

Tack för tipsen! Är inte 700m ganska nära för en 900-mast? Borde jag inte ha ganska bra förutsättningar att få en stabil signal? Iofs har jag en mastodont-ek rakt i riktning mot masten som kanske kan ställa till det..

Såg att du har dwr-923 router föresten, är du nöjd med den? Går den att köra i bridge-mode?

/Andreas

jo jag är skit nöjd med den, ligger ca. 150m närmare på masten än du och har bara en jätte-björk i mellan. nej bridget-mode
har jag aldrig testad för att jag ser inget behov av det för mig.
w-lan har jag stängd av i dwr:n för att det funka bättre för mig med en accesspoint som jag placerade mitt i huset och koppla upp det med powerline adapptrar.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

15

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Ursäkta men behåll ADSL om du har acceptabel hastighet.

Skaffa 4G och prova med först. Kontantkort eller obundet abonnemang och en valfri Dovado.
Du kommer troligtvis bli besviken...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

16

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Cool skrev:

jo jag är skit nöjd med den, ligger ca. 150m närmare på masten än du och har bara en jätte-björk i mellan. nej bridget-mode
har jag aldrig testad för att jag ser inget behov av det för mig.
w-lan har jag stängd av i dwr:n för att det funka bättre för mig med en accesspoint som jag placerade mitt i huset och koppla upp det med powerline adapptrar.

Okej, vad får du ut för hastigheter?

17

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

pererikl skrev:

Ursäkta men behåll ADSL om du har acceptabel hastighet.

Skaffa 4G och prova med först. Kontantkort eller obundet abonnemang och en valfri Dovado.
Du kommer troligtvis bli besviken...

Jag får bara ut ca 3-4Mbit/s ner på ADSL så det är ingen höjdare. Sen handlar det ju om stabilitet också förstås, ADSL funkar ju nästan alltid.

Låter som du har dåliga erfarenheter av 4G?

18

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Stabiliteten kan vara ett problem med mobilnät men också begränsningarna. Nån räknade i en tråd (minns inte var) ut att man med långsam ADSL kan ladda ned mycket mer än med mobil anslutning.

Jag rekommenderar också kontantkort. Man får billiga modem med dem (nå, Telias kampanj tog slut 23 september). Jag köpte E392 med kontantkort och är rätt så nöjd. Jag har faktiskt fyra operatörers kontantkort så det är lätt och billigt att jämföra. Man kan betala bara för en dag eller en vecka då man har tid att testa.

Tyvärr måste man räkna med att mobilnäten blir långsammare hela tiden då det kommer mer abonnenter och mer trafik.

19 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-25 09:50:35)

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Säkrast är att testa med kontantkort eller lånat kort. Universal telecom har bra erbjudande, de kör på Telenors nät.

Störst valfrihet har du med ett E392 modem (upplåst med dc-unlock för 40 kr). Även om du skulle finna att du inte får bra 4G mottagning hemma så har du ett bra modem som du kan använda på resa eller sälja.

Telenors router DWR923 har en del brister men nämnas bör också att man kan låsa på 4Gband och att routern enligt vad som sagts här på forumet inte är operatörslåst. Skulle dock behöva bekräftas. Universal TElecom säljer abb utan utrustning, bra frö den som har modem som E392.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Det du för överväga är om du tankar mycket data över nätet då din ADSL pipa levererar bra mycket mer data över tid mot vad din 4G koppling kommer göra då man har begränsningar i form av 10, 20, 40, 100GB/månad vilket du lätt bör kunna avverka på ~2-3dagar med din ADSL lina om du uppnår 4Mbit/s. Dina potentiellt möjliga 40, 60, 80Mbit/s över 4G ger bra prestanda om du håller dig under dataöverföringstaket.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

21

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Andreas skrev:

Det du för överväga är om du tankar mycket data över nätet då din ADSL pipa levererar bra mycket mer data över tid mot vad din 4G koppling kommer göra då man har begränsningar i form av 10, 20, 40, 100GB/månad vilket du lätt bör kunna avverka på ~2-3dagar med din ADSL lina om du uppnår 4Mbit/s. Dina potentiellt möjliga 40, 60, 80Mbit/s över 4G ger bra prestanda om du håller dig under dataöverföringstaket.


Årets viktigaste påpekande

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

jonasolof skrev:
Andreas skrev:

Det du för överväga är om du tankar mycket data över nätet då din ADSL pipa levererar bra mycket mer data över tid mot vad din 4G koppling kommer göra då man har begränsningar i form av 10, 20, 40, 100GB/månad vilket du lätt bör kunna avverka på ~2-3dagar med din ADSL lina om du uppnår 4Mbit/s. Dina potentiellt möjliga 40, 60, 80Mbit/s över 4G ger bra prestanda om du håller dig under dataöverföringstaket.


Årets viktigaste påpekande

Kanske inte ett klockrent exempel men ett försök:
Som om man säger att man hellre åker gamla Södertäljevägen i 70km/t istället för att ligga i 90km/t på E4'an i 1mil och sedan sakna ner till 20km/t då det blir bilköer.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

23

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Tack för alla bra synpunkter och tips!

Anledningen till att jag inte bytt från ADSL till mobilt bredband ännu är just anledningarna ni pratar om. Tyvärr verkar det inte ske någon utveckling på ADSL-sidan när det gäller att få upp hastigheten på längre avstånd, annars hade jag lätt väntat på att det skulle komma något snabbare där. Trådat är för det mesta stabilare / snabbare / bättre än trådlöst, bl.a. därför jag drar cat6 nätverk i hela huset just nu.

Kan väl säga att mina "surfvanor" har ändrats på senare år. Förr satt jag och toktankade musik / film / serier och mycket kollade man inte ens på. Idag blir det mer och mer att man streamar, t.ex. spotify, hyr film via nätet när man behöver det. Har inte kollat hur många GB jag förbrukar varje månad, men det kanske man skulle börja med att kolla upp. Har dock en känsla av att jag borde klara mig med 100GB/mån. Det jag vet är iaf att 3-4Mbit/s är lite klent när man ska streama HD-material.

24

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

Kör en del netflix streaming och föredrar HD materialet som du säger, tittade på min förbrukningsgraf när jag tittade på en massa avsnitt av Sons of Anarcy och jag förbrukade över 100GB den månaden.
Dina 4Mbit/s räcker troligen inte eller med nöd och näppe om du skall få HD material att flyta med streaming.
Då är din våg skål lite annorlunda då du kanske ligger under 100GB/månad och då kan 4G vara aktuellt alla fall.

Går ju att räkna på det också med X timmar Spotify och X timmar film/serier för att uppskatta förbrukning.
Eller mäta 1 dag och anta att det är ungefärlig daglig förbrukning och ggr det 30ggr för att se om du klarar dig.

Sen kan hastigheten begränsas under "rusningstid" trotts att du har data kvar i din kvot.
Och när du har förbrukat din kvot så blir du begränsad med smalband, vilket kan räcka för surf och möjligen viss streaming.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

25

Sv: 4G 900MHz vs 2600MHz, val av mast

pererikl skrev:

Ursäkta men behåll ADSL om du har acceptabel hastighet.

Skaffa 4G och prova med först. Kontantkort eller obundet abonnemang och en valfri Dovado.
Du kommer troligtvis bli besviken...

Upp till 32 och ligger på 2... Det är förvånansvärt stabilt för att vara radiobaserat.
ADSL kan jag få upp till 2 så vad kan man säga... räva är bak wink

Hastigheten är felanmäld och jag tror jag kommit förbi first line.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP