1

Tråd: DWR-923 ny firmware?

Har haft (som så många andra) problem med routern/modemet DWR-923 dvs att den kopplar ner lite då och då. Ringde Telenor idag för att höra vad det fanns att göra. Dom sa då att det är helt ok och normalt att den kopplar ner tre gånger om dagen. Jag frågade om det fanns någon ny firmware och det fanns det men den är inte ute ännu dom har precis fått den.

Denna ska läggas ut måndag tisdag men supporten lovade att skicka den till mig. Jag har inte fått någon så jag undrar om det är någon annan som har hört detta och som har fått firmwaren? Eller ännu bättre peka på en nerladningslänk för den?

Tydligen skulle den nya firmware lösa lite av denna typen av problem

2

Sv: DWR-923 ny firmware?

Ja en ny fw finns ute. Tyvärr endast för de som av någon anledning har "auto download" på sin router.
Se nedan post.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 200#p41200

3

Sv: DWR-923 ny firmware?

How to get firmware version: 1.3.7.37? Den ser riktigt cool ut jämfört med den gamla.

4

Sv: DWR-923 ny firmware?

Den hoppade in hos mig idag. Blev aningen förvånad när jag loggad in mig och möttes av det gränssnittet.
Återstår att se om det blir bra dock smile

5

Sv: DWR-923 ny firmware?

Du är sent ute...
http://i.imgur.com/7L48J.png
                  ...men bättre sent än aldrig!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: DWR-923 ny firmware?

"...men bättre sent än aldrig!" gällde nog inte i detta fallet. I alla fall inte för mig som kör "Bridge mode" på 4G och 2600MHz. Den nya mjukvaran är EXTREMT buggig och routern kopplar ner efter bara någon timme, eller så. Starta om allt flera gånger per dag är inget för mig, så jag går tillbaka till v1.2.9.36 (om det ens är möjligt?) som jag inte alls hade sådana här problem med. Den var stabil i alla fall. Skall prova att lägga in den på nytt här ikväll.
Har man problem med den gamla ("officiella") 1.0.70.30-versionen att routern kopplar ner hela tiden lär denna nya inte rätta till det. Inte om man fråga mig iaf. Kanske är bättre om man kör på 3G-nätet??

Gör om gör rätt Telenor/BBB!  * suck! *

7

Sv: DWR-923 ny firmware?

http://i.imgur.com/Qyu72.png... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a010.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Sv: DWR-923 ny firmware?

Är sä trött på skiten DWR923, har bara haft strul sedan jag började med tjänsten i augusti. Har testat absoluta alla djävla fw som DLINK har släppt. Får ständiga disconnects i bryggat läge. Den senasate betan (nytt gränsnitt) skulle tydligen fungera bättre i bryggat läge, ja eller hur, nu är den ännu mer ostabil.


Enligt TELENOR så är tiny routern inget alternativ för 4G användare? Är verkligen DWR det enda alternativet de kan erbjuda?

9 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2012-10-10 06:23:49)

Sv: DWR-923 ny firmware?

greenfish skrev:

Är sä trött på skiten DWR923, har bara haft strul sedan jag började med tjänsten i augusti. Har testat absoluta alla djävla fw som DLINK har släppt. Får ständiga disconnects i bryggat läge. Den senasate betan (nytt gränsnitt) skulle tydligen fungera bättre i bryggat läge, ja eller hur, nu är den ännu mer ostabil.


Enligt TELENOR så är tiny routern inget alternativ för 4G användare? Är verkligen DWR det enda alternativet de kan erbjuda?

varför skulle inte tiny vara ett alternativ. dovados routrar funkar väl numera hur bra som helst med 4g och med tex huawei e392 eller e398. jag har iaf aldrig några problem med min 4gr.

ja och även jag har telenor fast med ett upplåst e392 från telia

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

10

Sv: DWR-923 ny firmware?

Tiny fungerar utmärkt med 4G. Har ett E392 + Tiny som alternativ till min dlink.

11

Sv: DWR-923 ny firmware?

Tiny funkar tillsammans med E392 för Telia, Tele2 och Telenor.

Både E392 och B593 kan bli fnattiga om det finns för mycket hasstationer att välja på

Det vore ju intressant om Telenor kunde vara mer specifika i sitt omdöme. Vad skulle problemet vara?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: DWR-923 ny firmware?

telenor säljer ju även tiny såg jag nyss.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

13 Senaste redigerad av greenfish (2012-10-10 13:25:07)

Sv: DWR-923 ny firmware?

Tjena!

Pratade med en på support. Hon sa att TELENOR inte säljer TINY till 4G högre än 16mb eftersom det är tydligen problem med mjukvaran. Jag kör med 80mb tjänsten. Skulle återkomma inom en månads tid, fast hon rekommenderade inte TINY för min tjänst, trots att jag påpekade vilket strul DWR är.

På den nya firmwaren (DWR-923) kan jag inte ens sätta routern i DMZ, hittar inte inställningen. Har prövat portforward:

Måste säga att gränsnittet är under all kritik för att öppna portar osv.

SIP-TCP
Port Translation 80

Porten är stängd, likaså om jag stänger ner brandväggen, porten är fortfarande stängd. Varför finns där inte "start, end port" varför kan jag inte ha mer än 1 port i reglerna? Är portforwarding helt kasst i routern?

Det enda sättet jag kan göra portforwarding är om jag bryggar DWR923 och använder min andra router istället, men då uppstår nästa problem, DWR disconnectar när den känner för det.

14

Sv: DWR-923 ny firmware?

greenfish skrev:

Tjena!

Pratade med en på support. Hon sa att TELENOR inte säljer TINY till 4G högre än 16mb eftersom det är tydligen problem med mjukvaran. Jag kör med 80mb tjänsten. Skulle återkomma inom en månads tid, fast hon rekommenderade inte TINY för min tjänst, trots att jag påpekade vilket strul DWR är.

På den nya firmwaren (DWR-923) kan jag inte ens sätta routern i DMZ, hittar inte inställningen. Har prövat portforward:

Måste säga att gränsnittet är under all kritik för att öppna portar osv.

SIP-TCP
Port Translation 80

Porten är stängd, likaså om jag stänger ner brandväggen, porten är fortfarande stängd. Varför finns där inte "start, end port" varför kan jag inte ha mer än 1 port i reglerna? Är portforwarding helt kasst i routern?

Det enda sättet jag kan göra portforwarding är om jag bryggar DWR923 och använder min andra router istället, men då uppstår nästa problem, DWR disconnectar när den känner för det.

problemen med tiny och 4gr är väl sånt som dovado löst i deras senaste firmware ? som jag upplever det iaf. däremot så verkar det ju vara ganska många som har problem med sina dwr-923.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

15

Sv: DWR-923 ny firmware?

metallicaman_no1 skrev:

problemen med tiny och 4gr är väl sånt som dovado löst i deras senaste firmware ? som jag upplever det iaf. däremot så verkar det ju vara ganska många som har problem med sina dwr-923.

Nejdå, min Tiny tvärnitade förra veckan...ilsken dotter och jag var i Turkiet.
Ej kommunicerbar även via Rescue.

Sen fanns det inga reservdelar hemma....så det är nog samma "skräp" vad man än använder.

http://i.imgur.com/D6MJel.png

Vi 4G-kunder ska härdas   smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: DWR-923 ny firmware?

Lyckades efter om och men backa mjukvaran till v1.2.9.36 igår. Fick försöka flera gånger och med båda filerna från D-Links hemsida. Kör nu i bridge mode utan nerkoppling och kommer inte röra något då allt funkar i bra hastighet också.

Angående Tinyn så har jag den som en back-up-lösning. Kommer dock inte upp i samma maxhastighet med den i bridge mode som med DWR-923. Har dock inte provat den senaste Tiny-mjukvaran som kom upp för några dagar sedan på Dovados hemsida. Har dock svårt att se att den lösningen skulle komma upp i samma hastighet som med D-Linken (med dagens LTE-nät där jag bor).

17

Sv: DWR-923 ny firmware?

Check skrev:

Lyckades efter om och men backa mjukvaran till v1.2.9.36 igår. Fick försöka flera gånger och med båda filerna från D-Links hemsida. Kör nu i bridge mode utan nerkoppling och kommer inte röra något då allt funkar i bra hastighet också.

Samma här, backade till samma FW eftersom den nya var grymt instabil (iaf i bryggat läge).
Det gick bra att lägga in 1.2.9.36, men gränssnittet blev helt kocko, en mix av gamla och nya. Men nu är det stabilt i bryggat läge igen.

18 Senaste redigerad av Micke (2012-10-11 16:39:43)

Sv: DWR-923 ny firmware?

nimnul skrev:

Det gick bra att lägga in 1.2.9.36, men gränssnittet blev helt kocko, en mix av gamla och nya. Men nu är det stabilt i bryggat läge igen.

Grattis!
Vad gjorde du med *.tgz-filen? Körde du även en "4G Update" (Select 4G Model firmware)?
http://tsd.dlink.com.tw//d2008.asp?docu … amp;sm=923

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19

Sv: DWR-923 ny firmware?

Micke: Jag körde in den vanliga mjukvaran först, sedan "4G Update" (efter omstart osv) och sedan den vanliga igen. SEN kom det hederliga gamla utseendet tillbaka! smile
Blev en blandning av inställningar för mig med, men det funkar ju och är stabilt. 2 dygn utan avbrott.... and counting... just nu för mig.

20

Sv: DWR-923 ny firmware?

Micke skrev:
nimnul skrev:

Det gick bra att lägga in 1.2.9.36, men gränssnittet blev helt kocko, en mix av gamla och nya. Men nu är det stabilt i bryggat läge igen.

Grattis!
Vad gjorde du med *.tgz-filen? Körde du även en "4G Update" (Select 4G Model firmware)?
http://tsd.dlink.com.tw//d2008.asp?docu … amp;sm=923

Nope, uppdaterade enbart i översta fältet.

21

Sv: DWR-923 ny firmware?

Kan nån snälla säga vart man får tag på den gamla fw v1.0.7.30? Skulle vilja flasha tillbacka. Den nya är väldigt ostabil och burken behöver hård mstart ganska ofta  då den hänger sig. Den gamla har jag haft i 6 mån utan en enda omstart!

22

Sv: DWR-923 ny firmware?

zubziro skrev:

Kan nån snälla säga vart man får tag på den gamla fw v1.0.7.30?

Du har fått "PM"!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

23 Senaste redigerad av zubziro (2012-11-14 19:43:10)

Sv: DWR-923 ny firmware?

Micke skrev:
zubziro skrev:

Kan nån snälla säga vart man får tag på den gamla fw v1.0.7.30?

Du har fått "PM"!

Tack!

Vilken skillnad 4 dagar utan omstart... nu rullar det på igen. Har testat alla möjliga fw både från telenor och dlink men 1.0.7.30 är helt klart bäst! Jag vet att det finns ingen stöd för bridge mode men det behövs inte jag kör det i DMZ och får allt trafik till min riktiga firewall/router. Ni som har problem med att er dwr-923 låser sig testa att nedgradera till 1.0.7.30 och köra i DMZ funkar kanon för mig.

MVH
Aleksander

24

Sv: DWR-923 ny firmware?

Micke skrev:
zubziro skrev:

Kan nån snälla säga vart man får tag på den gamla fw v1.0.7.30?

Du har fått "PM"!

Skulle också väldigt gärna få ett pm med info om var man kan få tag på fw v1.0.7.30 om det går bra smile

25

Sv: DWR-923 ny firmware?

lägg ut det här bara.s.....å kan kanske admin lägga upp det i filarkivet

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )