1

Tråd: Andrahandsmarknad

Är det någon idé att lägga ut ett R-90 modem till försäljning ?

Är ca 2 månader kvar av uppsägningstiden och efter det har jag ingen användning av modemet då det inte går att ha "ibland" som abonnemangsform på R-90.


Modemet har batterilucka och kan starta utan sladd.


Modemet köptes av Net1 med obundet abonnemang.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Andrahandsmarknad

Tillåter Net1 inte att R-90 modemen har abonnemangsformen "Ibland" ??!!
Har en R-90 nu men om allt går som planerat ansluts fastigheten till fiber under hösten.
Tanken var då att nedgradera från ett företagsabonnemang till Ibland.

3

Sv: Andrahandsmarknad

Nej, uppenbarligen får "Iblandabonnenter" endast tillgång till en carrier, lägre hastighet/kapacitet och inbytta D-35:or

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Andrahandsmarknad

Vox medievalis skrev:

Nej, uppenbarligen får "Iblandabonnenter" endast tillgång till en carrier, lägre hastighet/kapacitet och inbytta D-35:or


Så de säljer D-35:or som nya, fast de har varit använda av annan kund ?

Det bör ju framgå vid köp, vilket det ej gör.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Andrahandsmarknad

OK.

När anslutningen till fiber blir klar.
Så får det bli att helt säga upp Net1 istället för att nedgradera till Ibland.
Vill de inte behålla R-90 kunderna via abonnemangsformen Ibland så slipper de!
Att ha Ibland på D-35 är inte intressant!

6

Sv: Andrahandsmarknad

Info skrev:

OK.

När anslutningen till fiber blir klar.
Så får det bli att helt säga upp Net1 istället för att nedgradera till Ibland.
Vill de inte behålla R-90 kunderna via abonnemangsformen Ibland så slipper de!
Att ha Ibland på D-35 är inte intressant!


Jag har sagt upp mitt abonnemang som är kopplat till R-90:n, dock kommer jag att fortsätta använda Net1 genom D-35:an när inget annat fungerar, vilket man kollar innan man ger sig iväg.

Istället för Net1 så blev det 4G, hemma fiber.

Nä, 4G har inte lika bra täckning som Net1,
men oftast så fungerar 4G utmärkt på de ställen jag rör mig på.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Andrahandsmarknad

Varför skulle inte Net1 och D35 med abonnemang Ibland vara intressant? - om man vill försäkra sig om att ha en om än långsam internetförbindelse t ex vid besök hos folk som bor i radioskugga från GSM/UMTS/LTE vilket jag varit med om flera gånger, fr a i bergig skärgårdstopografi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Andrahandsmarknad

Det finns ett par andra aspekter på det här också. Även jag kommer inom ett år att få möjlighet till fiberlina ute på landsbygden men är ändå lite fundersam. Fibern är givetvis helt outstanding som transmissionskanal men vad händer vid ett längre strömavbrott. Med största sannolikhet har den eller de lokala noderna - i bästa fall - bara reservkraft för 2-4 timmar i form av batteribackup, på samma sätt som de flesta GSM/UMTS/LTE-baser, innan transmissionen slocknar. Den erfarenhet jag har av fiberlinor i glebygd är tyvärr att de slocknar samtidigt med det lokala elnätet. Har jag å andra sidan t.ex en Net1-uppkoppling med alternativa baser där i varje fall en utgörs av en Teracom högmast torde jag i praktiken kunna utesluta eldavbrott eftersom reservkraften på dessa stationer (med bl.a rundradio och TV) är synnerligen robust med dubbla stora dieselaggregat. Eftersom jag kör all (fast) telefoni över R-90-modem och själv har totalbackup (konstant matning av modem + ATA-boxar via batterisystem som klarar 8-10 timmar) och därutöver egen reservkraft om avbrottet blir längre torde både telefonin och den "vanliga" dataöverföringen vara driftsäkrare via Net1 än en fiberlina i glesbygd !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Andrahandsmarknad

Vårt fibernät har batterier i växlarna som klarar minst 12 timmars strömavbrott. Om abonnenten har egen reservkraft så fungerar IP-telefoni och bärbar dator utmärkt.

10

Sv: Andrahandsmarknad

OK, trevligt att höra men kvar står att jag sett flera fibernät i glesbygd slockna inom ett par timmar efter nätbortfall. Sedan har vi ju den "statistiskt osannolika" situationen med nätbortfall i flera dagar som under de senaste stora höststormarna. Då är det inte dumt att telefoni och data fungerar även efter en strömlös vecka....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

11

Sv: Andrahandsmarknad

Men har mobiloperatörerna reservkraft för så lång tid ? Gudrun fick ju flera mobila basstationer att slockna.

12

Sv: Andrahandsmarknad

När det blev stort strömavbrott på Öland för två år sedan testade jag genast batteriansluten D35. Masten mitt på Öland, 140 meter hög, ej teracom, var tyst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Andrahandsmarknad

"Småbaserna" dvs. de vanliga GSM/UMTS/LTE-stationerna slocknar som regel när batterierna tar slut vilket enligt PTS´nyligen publicerade utredning om beredskapen vid strömavbrott i snitt innebär 2 - 4 timmar om man inte kör ut mobila dieselaggregat vilka idag bara finns till vissa strategiska baser. Detsamma gäller sannolikt också Net1:s "vanliga" baser - ofta de som nu kör med två carriers tända. För Net1:s baser som ligger i TeraComs högmaster gäller, så vitt jag vet, samma reservkraft som för bl.a FM-sändarna och TV vilket i praktiken innebär ett par, tre driftveckor utan påfyllning av diesel till de stationära reservkraftaggregaten och med påfyllning i princip drift under obegränsad tid. Fördelen med Net1:s nät är ju att man har ett begränsat antal högmaster med helt säker drift även vid mycket långvarigt elavbrott. För övriga "normalmaster" (140-metersmaster) är jag sämre underrättad men misstänker att i varje fall flera har fasta dieselaggregat. Uthålligheten i 450-nätet bygger ju i princip på ett väsentligt färre antal basstationer än för GSM/UMTS/LTE-näten vilket (450-nätet) därmed blir mycket lättare att ge reservkraft än det mycket stora antal baser som behövs för att täcka landet med de mer högfrekventa och dåligt yttäckande näten.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: Andrahandsmarknad

Vox medievalis skrev:

Det finns ett par andra aspekter på det här också. Även jag kommer inom ett år att få möjlighet till fiberlina ute på landsbygden men är ändå lite fundersam. Fibern är givetvis helt outstanding som transmissionskanal men vad händer vid ett längre strömavbrott. Med största sannolikhet har den eller de lokala noderna - i bästa fall - bara reservkraft för 2-4 timmar i form av batteribackup, på samma sätt som de flesta GSM/UMTS/LTE-baser, innan transmissionen slocknar. Den erfarenhet jag har av fiberlinor i glebygd är tyvärr att de slocknar samtidigt med det lokala elnätet. Har jag å andra sidan t.ex en Net1-uppkoppling med alternativa baser där i varje fall en utgörs av en Teracom högmast torde jag i praktiken kunna utesluta eldavbrott eftersom reservkraften på dessa stationer (med bl.a rundradio och TV) är synnerligen robust med dubbla stora dieselaggregat. Eftersom jag kör all (fast) telefoni över R-90-modem och själv har totalbackup (konstant matning av modem + ATA-boxar via batterisystem som klarar 8-10 timmar) och därutöver egen reservkraft om avbrottet blir längre torde både telefonin och den "vanliga" dataöverföringen vara driftsäkrare via Net1 än en fiberlina i glesbygd !


Om jag vore dig, skulle jag ha valt att ha kvar (någon form av) Net1 även efter att du har fått fiber,

så har jag valt att göra då fibern i mitt område inte har UPS.
Jag har en batteribank på ca 300 Ah 12 v.

Jag vet att Net1 kommer att fungera vid längre strömavbrott då masten som täcker "min stad"
är en högmast med dieselbackup.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Andrahandsmarknad

Ja, det är inte omöjligt att jag väljer fiberlinan och med R-90:an som (kanske redundant) säkerhetslina. Vad jag med mitt inlägg ville uppmärksamma är att driftsäkerhet också kan vara en viktig faktor att ha i medvetandet när diskussionerna i övrigt nästan bara gäller hur många Gb man kan pressa ur sitt abb. och hur många Mb/s man kan uppnå. Krisar det i samhället - och det kommer det naturligtvis att göra ibland - räcker det, som väldigt många tror, inte att lita på mobilen och ringa 112 och sedan hoppas att någon "annan" alltid fixar problemen....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

16

Sv: Andrahandsmarknad

Discover skrev:

Är det någon idé att lägga ut ett R-90 modem till försäljning ?

Är ca 2 månader kvar av uppsägningstiden och efter det har jag ingen användning av modemet då det inte går att ha "ibland" som abonnemangsform på R-90.


Modemet har batterilucka och kan starta utan sladd.


Modemet köptes av Net1 med obundet abonnemang.


Borde ha gjort detta inlägg tidigare.

Jag har nu haft "Ibland" på mitt R-90 ganska länge, använder det dock inte.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.