1

Tråd: 4G stör!

Hej!

Fick just reda på att de har problem med 3G i Köpenhamn där 4G utbyggnaden gör att 3G fungerar sämre och sämre. Samma känsla har jag här i Norra Skåne, Tele2 vill att jag skall byta från ADSL till 4G då de påstår att det skall fungera.
I samma takt som de förb... försäljarna ringer fungerar min 3G telefoni sämre och sämre, i samma takt som 4G utbyggnaden sker.

Är det fler som upptäckt samma sak?

/Bob the survivor

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

2

Sv: 4G stör!

obinett skrev:

Hej!

Fick just reda på att de har problem med 3G i Köpenhamn där 4G utbyggnaden gör att 3G fungerar sämre och sämre. Samma känsla har jag här i Norra Skåne, Tele2 vill att jag skall byta från ADSL till 4G då de påstår att det skall fungera.
I samma takt som de förb... försäljarna ringer fungerar min 3G telefoni sämre och sämre, i samma takt som 4G utbyggnaden sker.

Är det fler som upptäckt samma sak?

/Bob the survivor

Jag vet inte hur utbyggnaden av 4G skulle påverka 3G om de inte körs på samma frekvenser.

Det låter som att du är drabbad av ett överbelastat nät. Fler och fler kunder strömmar till och kapaciteten räcker inte till. Dessvärre läggs mestadels av pengarna på utbyggnaden av 4G och inte på kapacitetförbättring av 3G.

På vilket sätt menar du och din källa att 3G skulle påverkas negativt av utbyggnaden av 4G? På vilket sätt tycker du att det fungerar sämre? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: 4G stör!

obinett skrev:

Hej!

Fick just reda på att de har problem med 3G i Köpenhamn där 4G utbyggnaden gör att 3G fungerar sämre och sämre. Samma känsla har jag här i Norra Skåne, Tele2 vill att jag skall byta från ADSL till 4G då de påstår att det skall fungera.
I samma takt som de förb... försäljarna ringer fungerar min 3G telefoni sämre och sämre, i samma takt som 4G utbyggnaden sker.

Är det fler som upptäckt samma sak?

/Bob the survivor


Får de problem i Köpenhamn, när 4G näten byggs ut i Sverige ?

Vad har de för frekvenser för 3G i Danmark ?

Är det inte 900 MHz & 2100 MHz som för Sverige ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: 4G stör!

careface skrev:
obinett skrev:

Hej!

Fick just reda på att de har problem med 3G i Köpenhamn där 4G utbyggnaden gör att 3G fungerar sämre och sämre. Samma känsla har jag här i Norra Skåne, Tele2 vill att jag skall byta från ADSL till 4G då de påstår att det skall fungera.
I samma takt som de förb... försäljarna ringer fungerar min 3G telefoni sämre och sämre, i samma takt som 4G utbyggnaden sker.

Är det fler som upptäckt samma sak?

/Bob the survivor

Jag vet inte hur utbyggnaden av 4G skulle påverka 3G om de inte körs på samma frekvenser.

Det låter som att du är drabbad av ett överbelastat nät. Fler och fler kunder strömmar till och kapaciteten räcker inte till. Dessvärre läggs mestadels av pengarna på utbyggnaden av 4G och inte på kapacitetförbättring av 3G.

På vilket sätt menar du och din källa att 3G skulle påverkas negativt av utbyggnaden av 4G? På vilket sätt tycker du att det fungerar sämre? smile

Mja, jag upplever att i samma takt som man bygger ut 4G så blir mottagningen sämre, det kopplar ner oftare och täckningen på 3G är minst sagt usel utanför stadsnät sas. I städerna är det bra täckning som vanligt.
Upplevd alltså, inte uppmätt. Ett exempel: Förut kunde jag åtminstone gå ut om täckningen var dålig, nu spelar det mindre roll.. litar på turen att man får täckning typ...
Inget upplyftande alls. Signalstyrkan är väl inte beroende av antalet användare?? eller är det det?

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

5

Sv: 4G stör!

careface skrev:
obinett skrev:

Hej!

Fick just reda på att de har problem med 3G i Köpenhamn där 4G utbyggnaden gör att 3G fungerar sämre och sämre. Samma känsla har jag här i Norra Skåne, Tele2 vill att jag skall byta från ADSL till 4G då de påstår att det skall fungera.
I samma takt som de förb... försäljarna ringer fungerar min 3G telefoni sämre och sämre, i samma takt som 4G utbyggnaden sker.

Är det fler som upptäckt samma sak?

/Bob the survivor

Jag vet inte hur utbyggnaden av 4G skulle påverka 3G om de inte körs på samma frekvenser.

Mja, frekvenser vet jag inte men jag har pratat med just en mobiltelefonförsäljare i Köpenhamn och han meddelade att så var fallet. Litar på honom i detta fallet.


Det låter som att du är drabbad av ett överbelastat nät. Fler och fler kunder strömmar till och kapaciteten räcker inte till. Dessvärre läggs mestadels av pengarna på utbyggnaden av 4G och inte på kapacitetförbättring av 3G.

På vilket sätt menar du och din källa att 3G skulle påverkas negativt av utbyggnaden av 4G? På vilket sätt tycker du att det fungerar sämre? smile

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

6

Sv: 4G stör!

Jag skulle snarare tro att efterhand som de sätter upp 4G sändare så plockar de ner en del av3G sändarna, därför blir täckningen sämre. jag hade 100%täckning hos mig på landet på 3g tills de byggde ut 4g då blev täckningen skit så garanterat tog de bort en sändare på 3g.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

7

Sv: 4G stör!

obinett skrev:

gerar min 3G telefoni sämre och sämre, i samma takt sos på sar på turen att man får täckning typ...
Inget upplyftande alls. Signalstyrkan är väl inte beroende av antalet användare?? eller är det det?

fler användare, sämre funktion i ytterkanterna, tar man sedan bort delar av master för att göra plats åt 4g så kan det   bara bli....

(den quoten blev fuxord av android.)

8

Sv: 4G stör!

guineapig skrev:

Jag skulle snarare tro att efterhand som de sätter upp 4G sändare så plockar de ner en del av3G sändarna, därför blir täckningen sämre. jag hade 100%täckning hos mig på landet på 3g tills de byggde ut 4g då blev täckningen skit så garanterat tog de bort en sändare på 3g.


Hej!

Mja det är inte så enkelt tyvärr, jag bor så till att jag kan se toppen av masten som TRE äger (Ja nu suger de;-) ) och det är den enda masten här. Alltså, masten står kvar men däremot påstår Tele2 och deras försäljare att de byggt ut 4G här. Alltså, i samma takt som ökning av dessa förb... telefonförsäljare ringer så blir 3G täckningen sämre och sämre. Allt detta är upplevt av fler och inte bara mig, trist men sant. Sen att Sverige valt ett 4G band som är helt... ja.. ni vet..

/HeliBob!

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh