51

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

ubermood skrev:

Hej,

Jag tänkte bara dela med mig av nånting som jag tyckte var intressant.

På DWL-923:an så körs en tjänst som heter syslog i bakgrunden, som även är konfigurerad att skicka vidare logginformationen till "radiosyslog.telenor.se". Informationen skickas till Telenor samt sparas lokalt i DWL:en och ser ut såhär:

2012 Jan  1 14:15:26 DWR-923 user syslog: [Sep 30 14:15:26][][IMEI=XXXXXXXXXXX][IMSI=XXXXXXXXXXX9][Cell XXXXXXXX][SN=XXXXXXXXXXX][SYS-UPTIME X:XX:26][D-Link Corporation][ModelID=OL1920][HW A1][FW 1.3.7.37][3036_02T][OS N/A][SessDL 1XXXXXXX][SessUL XXXXXXX8][PeakDL N/A][PeakUL N/A][PriCar LTE, E-UTRA Operating Band 7, 0][SecCar N/A][rssi=-XX, rsrq=-X, rsrp=-XX, snr=XX.X][Vend N/A]

Jag har suddat ut en hel del information med X.. men det jag tyckte var intressant, var att de även loggar hur mycket data du skickat och tagit emot (SessDL, SessUL). Kan det vara så att de använder denna information för att begränsa bandbredden om man överstiger tröskeln?

Jag har ännu inte uppdaterat - sitter på 1.0.70.30 och där hittar jag inte dessa rader i /var/log/messages. Om dessa rader används för att sätta cap så borde det lösas på annat sätt i tidigare firmware.

52

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Efter tips från användare här på forumet dök följande sida upp som tillgänglig, om man känner till adressen d v s. Vad mer finns att hitta? Finns det något verktyg som kan scanna och presentera alla .htm filer som finns i routern?

http://192.168.0.1/platform.cgi?page=manufacturing.htm

Ovan förutsätter DWR 923

53 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-30 19:38:05)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

cookie skrev:
jonasolof skrev:

Det blir bättre när bandbredden på 4G 900 ökas från 5 till 15 MHz.

Ser att du använder AVM6840. Funkar den nu också med Telenor? Såg ditt inlägg i tyska forumet att du hade problem med den.

Sorry för OT i tråden. Får bli endast detta inlägg, annars PM till mig.

Ja den funkar i alla fall med tele2. Tyvärr så dog simkortshållaren innan jag han ta mig i närheten av en telenormast 2600 mast för att testa med universal telecom-sim. Alla problem berodde på att jag sabbat simkortshållarens fjäfrar genom att dra ut en microsimadapter som var tom och rev med sig fjädrarna. Dessa sitter direkt på kretskortet så det är lite pyssligt att laga. Blir att koppla in en annan hållare.

Routern har inte LTE900. Kommer heller inte att ha det, enligt diskussion jag haft med AVM chef international market. De har fått en utförlig rapport om LTE900 i Sverige och annorstädes av mig.

I juni hade jag tillfälle att testa med ett sim från bredbandsbolaget och då funkade det inte. Vi fick beskedet PLMN not allowed vilket dock kunde vara ett problem med den firmware som satt i då. Samma problem har förekommit i Tyskland med Vodaphone (som hade samma PLMN i Sverige som Telenor nu har). Det var i alla fall inte FW som spökade nu på slutet allt berodde på att hållaren var trasig och glappade för normalsim men inte för ett telia microsim i en teliaadapter som är aningens tjockare än vanliga sim

Innan jag fått routern reparerad eller fått tillgång till internationella (bl a engelska) versionen vet jag alltså inte säkert om den funkar med telenor. Vet inte när jag får tillfälle att testa i Sverige med ny frisk fritzbox. Routern blir olåst och jag tror att AVM har en svensk distributör. Denne bör väl testa den internationella versionen med alla FDD operatörer. Annars gör jag det när jag kommer åt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54 Senaste redigerad av Vispen74 (2012-10-01 08:00:43)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Yes!
Nu hoppas jag att inte routern är fjärrmanuvrerad på nåt vis, utan att det funkar att lägga in sitt SIP konto manuellt och lägga PAP2 på hyllan.

Edit: Nu har jag lagt in mitt SIP konto i routern, funkar. Jag har även ändrat lite i adresserna som stod där så den inte hämtar någon config från annat håll. Däremot lyckades jag slarva bort Stun servern. Någon vänlig själ kanske vill PMa mig adressen som stod där?

https://lh6.googleusercontent.com/-hloXemkEzRo/UGjR962cP2I/AAAAAAAAK9w/vlFxWczcOjg/s868/IMG_20121001_005703.jpg

loskings skrev:

Efter tips från användare här på forumet dök följande sida upp som tillgänglig, om man känner till adressen d v s. Vad mer finns att hitta? Finns det något verktyg som kan scanna och presentera alla .htm filer som finns i routern?

http://192.168.0.1/platform.cgi?page=manufacturing.htm

Ovan förutsätter DWR 923

55

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

byt lösen i routerrn så kanske dina inställningar är dina...
och styr auto dns adresserna mot något lan ip.

56 Senaste redigerad av malo (2012-10-09 13:43:38)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

vilka filer ändrade du i & vad satte du för värden?

config.tr69["ManagementServer"][1]["STUNServerAddress"] = "132.177.123.13"


Edit: Nu har jag lagt in mitt SIP konto i routern, funkar. Jag har även ändrat lite i adresserna som stod där så den inte hämtar någon config från annat håll. Däremot lyckades jag slarva bort Stun servern. Någon vänlig själ kanske vill PMa mig adressen som stod där?

//malo

57

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

malo skrev:

vilka filer ändrade du i & vad satte du för värden?

config.tr69["ManagementServer"][1]["STUNServerAddress"] = "132.177.123.13"



//malo

Tackar!

Jag satte in några tecken i den webbadress som stog där någånstans, så att den inte hämtar konfig från Telenor. Som STUN satte jag min SIP-leverantörs STUN-server. Annars är det ju bara SIP-server och id/password från SIP levernatören.

58

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Tackar, funkar fint nu  :-)

//magnus

59

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

loskings skrev:

Märkligt att ny firmware dyker in "bara så där" för vissa användare. Vilken firmware körde du med innan den som dök in igår?

Jag kör med telenor original, inget nytt hos mig. Den version du fick in finns inte heller att finna på dlinks hemsida http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008detail.asp

Mysko

Helt plötsligt så har min router uppdatarat sig själv helt nya
menyer när man går in ??? har åxå märkt att hastigheten försämrats
vill ha tillbaks min gamla firmware hur göra? Någon som vet?