1

Tråd: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Jag har rotat (eller kanske rootat...) runt lite i filsystemet på routern (med BBB's firmware - inte Dlinks senaste) och hittat en hel del intressant men inte orkat analysera helt ännu. Dock är en sak som är lite svårtolkad för mig en statusfil som ligger i /tmp och heter "lte_network_status". Denna har följande struktur;

TX Packet Statistics=800, -1, -1, 178904
RX Packet Statistics=616, -1, -1, 193309
Registration State=Registered
Cell ID=XXX
Country Code=240
Network Code=8
Network Description=Telenor SE
Signal Strength=-68,LTE
RSSI List=1,(68,8)
ECIO List=1,(63,8)
Error Rate List=1,(65535,8)
RSRQ=248,8

Ovanstående med 4g/900MHz, tvingar jag till 2600Mhz får jag


TX Packet Statistics=32, -1, -1, 12032
RX Packet Statistics=3, -1, -1, 767
Registration State=Registered
Cell ID=YYY
Country Code=240
Network Code=8
Network Description=Telenor SE
Signal Strength=-85,LTE
RSSI List=1,(85,8)
ECIO List=1,(63,8)
Error Rate List=1,(65535,8)
RSRQ=249,8

Typiska hastigheter jag får är 10-20Mbit/3-7Mbit på 900Mhz och 25-40Mbit/0,5-1,5Mbit på 2600Mhz. Mitt avstånd till masten är cirka 3km fågelvägen men jag har rejält med skog och annat mellan så det är inte fri sikt. Jag har en 3g antenn cirka 300 meter från huset men den ger stabila och bra hastigheter dock med högre latency vilket gör att 4g ger en mycket bättre helhetsupplevelse.

Hur kan jag använda detta för att optimera mina riktantenner (två stycken poynting som sitter på taket)?

2

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Hej,

Själv kör jag D-Links senaste firmware.

Filen i /tmp visar fördröjd information, så den är rätt värdelös.
Du kan istället köra kommandot "og3610_lte_get --sig-info" för att få ut realtidsdata för signalinfo.

Såhär ser det ut för mig, te x:
  CLIENT:LTE:rssi=-56, rsrq=-7, rsrp=-82, snr=26.4

Då ligger jag på 2600MHz bandet och det ger mig en hastighet på ca 75Mbit ner / 30Mbit upp. (med medföljande antenner)
Jag har faktiskt ingen aning hur långt jag har till närmaste mast. Med 900MHz får jag endast runt 9-13 MBit ner.

Men som du säger, det skulle vara intressant att förså hur informationen kan användas för att optimera antennerna.

3

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

@ubermood
då du kör med d-links senaste hur kommer du in? (användare/lösen)
kör du med telnet eller ssh?

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

4 Senaste redigerad av ubermood (2012-09-18 12:07:21)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Telnet och SSH funkar.. men jag har inte det riktiga lösenordet till root-kontot som är satt.

Jag har luskat ut ett annat sätt att komma in (bugg i mjukvaran, dvs en exploit), för att modifiera /etc/passwd-filen och på så sätt komma in.

Det jag kan bistå med är det hashade lösenordet.. smile Så lyckas nån knäcka den, så är det bara att logga in som root.

5

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

ok du kanske vill inte berätta hur du gör.

vilket användernam ska det var?

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

6

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

ubermood skrev:

Telnet och SSH funkar.. men jag har inte det riktiga lösenordet till root-kontot som är satt.

Jag har luskat ut ett annat sätt att komma in (bugg i mjukvaran, dvs en exploit), för att modifiera /etc/passwd-filen och på så sätt komma in.

Det jag kan bistå med är det hashade lösenordet.. smile Så lyckas nån knäcka den, så är det bara att logga in som root.

Kan du lägga upp det hashade lösenordet? Eller skicka det i ett PM till mig, så ska jag göra ett försök. Lovar inget, men går det så går det...  wink

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-18 19:52:36)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

ubermood skrev:

Hej,

Själv kör jag D-Links senaste firmware.

Filen i /tmp visar fördröjd information, så den är rätt värdelös.
Du kan istället köra kommandot "og3610_lte_get --sig-info" för att få ut realtidsdata för signalinfo.

Såhär ser det ut för mig, te x:
  CLIENT:LTE:rssi=-56, rsrq=-7, rsrp=-82, snr=26.4

Då ligger jag på 2600MHz bandet och det ger mig en hastighet på ca 75Mbit ner / 30Mbit upp. (med medföljande antenner)
Jag har faktiskt ingen aning hur långt jag har till närmaste mast. Med 900MHz får jag endast runt 9-13 MBit ner.

Men som du säger, det skulle vara intressant att förså hur informationen kan användas för att optimera antennerna.

Bra, det gav bandbreddskonstanten K på 2600 (10 log N där N är antalet resource blocks/bärvågor vid 20 MHz bandbredd

K +(diff RSSI RSRP)= RSRQ   dvs K+56-82 = -8 ger K-26=-8 ger K =18 (egentligen 17,9 tror jag).

Lite lattjo eftersom K=17 vid 10 MHz bandbredd som på telia 800 med jhälften så många bärvågor (100 stycken). 

Jag har skrivit massor nyligen, senast imorse, om hur man använder RSRP och sedan RSRQ för att först grovrikta antenner och sedan försöka undvika både att ta emot och att sända mot andra master vilket förbättrar både signalkvalitet för mottagning och dessutom förbättra upload speed. Ska länka till tråden när jag hittar tillbaka.

Diffen är rätt stor och signalkvaliteten rätt dålig vilket kan bero på stort avstånd eller att flera master hörs eftersom de använda antennerna inte har riktverkan. Men farten duger ju gott ändå...
På 900 med bara fjärdedelen så stor bandbredd brukar man inte komma upp i så höga farter,

Det vore bra om du kan få fram lista över hörbara celler också.

Hur pass realtid är det? uppdateras signalvärdena kontinuerligt? Eller bara var gång du gör kommandot?

Båda antennerna används för mottagning men bara den ena för sändning. Ska man vara petig med riktantenner kan man först försöka optimera mottagning, ev med lite snedställning och sedan optimera upload genom att eventuellt snedställa den antenn som står för sändning så att annan mast hamnar i en dipp i antennens strålningsdiagram.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

oyoy....DWR:n fick ny firmware:  Version: 1.3.7.37
kom in av sig själv, ska se vad de gjorde nu

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

9 Senaste redigerad av loskings (2012-09-22 08:56:31)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Märkligt att ny firmware dyker in "bara så där" för vissa användare. Vilken firmware körde du med innan den som dök in igår?

Jag kör med telenor original, inget nytt hos mig. Den version du fick in finns inte heller att finna på dlinks hemsida http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008detail.asp

Mysko

10 Senaste redigerad av Micke (2012-09-22 10:06:06)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Temat är ju urgammalt (juni!)... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a042.gif

makku82 skrev:

Jag fick min uppdaterad automatiskt...

Visst är det fortfarande märkligt när det inte finns nån synlig option typ "EasySupport Aktiv", men det går nog den här vägen...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Remote_CPE_Control_via_TR-069.jpg

Kommer inte ihåg, men det började väl med... http://i.imgur.com/rPskw.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11 Senaste redigerad av Cool (2012-09-22 11:10:54)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

jag körde med 1.2.9.36 sista från d-link sida.

det nya fick helt nytt utseende och att det finns nu en dlna media-server. sen finns det möjlighet att scanna i lan för anslutna enheter.
sen är det inget nytt så mycket jag ser. fortfarande inget möjlighet att spara inställningar.
kanske gui:n funka lite snabbare

http://4-inter.net/images/nf-2.png

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

12 Senaste redigerad av loskings (2012-09-22 12:48:59)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Vill också ha...sicket bull!

Cool- vilken körde du med innan 1.2.9.36, minns du det?

13

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

jaaa......1.1.22.36

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

14

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Ok tack, synd att man inte kan lyfta ut firmware filen och ladda upp den på lämplig plats.

15 Senaste redigerad av ubermood (2012-09-22 17:07:14)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Vet  inte om ni sett det här (ang. autouppdaterande firmwares):
  http://patheticfails.blogspot.se/2012/0 … rabia.html

D-Linken hämtar den här text-filen för att avgöra om det finns någon ny firmware att häma:
  ht*p://176.16.1.245/current-firmware.txt

..om AutoUpdate-flaggan är satt i config-databasen.
Det lustiga är att den här inställningen varierar mellan ägarna av DWR-923 och det går inte att ändra inställningen via GUI:t.

Och frågan är vart den nya firmwaren finns att hämta? "ht*p://176.16.1.245/xxxx"-nånstans, eller?

16 Senaste redigerad av Vispen74 (2012-09-22 18:45:53)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Vill ha denna firmware nu. Märkligt att den inte finns någonstans för nerladdning.

Och så vill ja ha igång inbyggda VOIP portarna så jag slipper ha mn PAP2 längre. Svårt att få info om DWR-923, kan inte vara någon jättevanlig produkt.

17

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

änsålänge ha jag inte kunnad logga in som root. alla vånliga lösen funka inte.

men jag kan ser rätt mycket i log filerna hur de gjorde men det hjälper inte sålänge man inte kommer in i burken.

mitt fast-telefon kommer genom den med men det visas ingenting på gui:n inte mer än att telefon-linie är grön eller röd.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

18

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Kör du 3G eller 4G? Om 3G, har du hunnit märka om den är stabil i sin uppkoppling? Frågan är endast relevant om du liksom flera här på forumet upplever droppad connection.

19

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

jag kör på 4G låst till 900 band. och den är hur stabil som det bara kan var...inga problem alls.
det enda som käns ibland är när den bytta ip´n men det händer inte ofta i snitt 5-6 dagar på samma ip(19 dagar som längst)

så jag antar att det är inte många här i byn som är uppkopplad på den mast och/eller att jag bor högt och har nästan fri sikt på masten. bara lite löv från en björk men jag ser aldrig nån skillnad när det regna, dimma eller blåst.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

20

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Ok, tack.

21

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Någon som kan testa denna firmware mot 3G, det är ju där alla nedkopplingsproblemen har varit...

22

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

nybom skrev:

Någon som kan testa denna firmware mot 3G, det är ju där alla nedkopplingsproblemen har varit...


Ja hade man bara kunnat få tag på elendet så...

23

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

ska se om jag kan men kunde innan koppla mot 3g

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

24

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

nix...kan inte få in 3g men som sagd det gick inte heller tidigare

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

25

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Jag ringde telenor igår angående att hemtelefånen inte kommit igång än å blev kopplad till tekniska suppen.
Dom sa att dom haft problem vid uppstarten av det i fredags å dom jobbade på det.
Passa på å påpeka å fråga om den gamla firmwaren till dwr 923 dom har på sin hemsida och hon sa att det är 1.3.7.37 man ska köra på nu.
Sa då att vissa fick sina routrar auto uppdaterade och det visste hon men hon sa att hon skulle uppgradera min firmware  å 5 minuter efter ja lagt på så hade jag den ny fw smile
Så ring till tekniska suppen å be dom uppgradera åt er smile