26

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Fick också en uppgradering till 1.3.7.37 i morse. Tyvärr fungerar fortfarande inte VOIP-telefon. Någon som har fått det att fungera? Vilka uppgifter ska fyllas i under http://192.168.0.1/platform.cgi?page=voiceNumbers.htm och var får man dem ifrån? Telenors "support" kan de väl lika bra lägga ner, bättre kompetens i detta forum. Dessutom är det upptaget ibland. Varför kallar de det för kundservice? 21/9 när det skulle fungera är passerat, vad gjorde de i helgen?

27

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Gudro skrev:

Jag ringde telenor igår angående att hemtelefånen inte kommit igång än å blev kopplad till tekniska suppen.
Dom sa att dom haft problem vid uppstarten av det i fredags å dom jobbade på det.
Passa på å påpeka å fråga om den gamla firmwaren till dwr 923 dom har på sin hemsida och hon sa att det är 1.3.7.37 man ska köra på nu.
Sa då att vissa fick sina routrar auto uppdaterade och det visste hon men hon sa att hon skulle uppgradera min firmware  å 5 minuter efter ja lagt på så hade jag den ny fw smile
Så ring till tekniska suppen å be dom uppgradera åt er smile

Ringde dem, uppdateringen är rent kosmetiskt samt avsedd för dem med telefonlösning i routern. Inga uppdateringar eller förändringar gjorda för oss som lider av nedkopplingar på 3G, tyvärr. I mitt fall så hade det alltså inte gjort någon funktionell skillnad.

28

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Na, det inte rent kosmetiskt.

Som man i Cools exempel kan se har dem stängt SSH tillgång (eller åtminstone ändrat lösenordet). Fy, hur kan man... smile

I mitt fall kommer väl ingen som helst uppgradering att fungera: Telenor (eller D-Link) fifflade sönder startområde (u-Boot) så att man endast kan uppgradera routern från konsolen. (Se mitt inlägg här: http://patheticfails.blogspot.se/2012/0 … pdate.html)

Jag är fortfarande på gång att försöker fixa felet genom att montera filen under Linux. Lyckas jag med det så är det skitenkelt att "öppna" officiella versionen också, samt att det är då fullt möjligt att dela ut senaste versionen till alla som vill.

Men är det lagligt?

Svar: Det är inte ens lagligt D-Link och Telenor gör: http://patheticfails.blogspot.se/2012/0 … g-gpl.html. Än så länge har dem inte släppt källkoden till alla opensource delar samt ramverk att kunna baka in egna sina dela/ändringar.

29

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

men hur det för att det dwr´n finns bara hoss telenor och att man inte äger den. så den är ju inte som ett allmänt produkt från d-link.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

30

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Har testat den nya versionen nu som finns på telenors hemsida. Nedkopplings problemen över 3G finns dock fortfarande kvar...bull. Det är så JÄVLA irriterande!!!!

31

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Cool skrev:

men hur det för att det dwr´n finns bara hoss telenor och att man inte äger den. så den är ju inte som ett allmänt produkt från d-link.

så är det väl inte: kolla prisjakt, där finns flera butiker där som också har routern. Och varför skulle man inte äger den? Jag för min del uppgraderade före året från 3G till 4G och fick betala 3000:- för redskapet, vill säger jag köpte routern från Telenor. Då äger jag väl detta och får göra vad jag vill med routern.

och enligt flera inlägg här förhåller det sig väl så att DLink och Telenor "utvecklar" routern tillsammans, dvs. Telenor har förmodligen exklusivrätt att säger vad de vill har i routern. Men då har Telenor också "exklusivplikt" att släppa källkoden. Fast de bryr sig lika liten som D-Link brukar göra.

32

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

loskings skrev:

Har testat den nya versionen nu som finns på telenors hemsida. Nedkopplings problemen över 3G finns dock fortfarande kvar...bull. Det är så JÄVLA irriterande!!!!

Funkar ssh-login hos dig?

33

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

cookie skrev:
loskings skrev:

Har testat den nya versionen nu som finns på telenors hemsida. Nedkopplings problemen över 3G finns dock fortfarande kvar...bull. Det är så JÄVLA irriterande!!!!

Funkar ssh-login hos dig?

Och du har ingen möjlighet att köra på 4G?

Humorn är flytvästen på livets flod

34

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Det finns också anledning att undra över varför uppkopplingar på 3G verkar brytas lättare än på 4G.

Jag noterar att den Vololink VA 125 (med dubbla antenner och halvbra 3G signal på Tele2) som jag lånat ut till ett kaffe/bageri i Stora rör på Öland funkat med bara ett enda avbrott på en månad. Detta utan connection tracker vilket inte finns i den routern. Kan det vara så att sierra wireless utrustning, som i den routern, är mindre benäget för nedkoppling än Huaweiutrustning? Båda använder dock Qualcommchip.

En Huawei E960 router som jag lånat ut till en restaurang och som gick på Telia 3G med halvbra signal kopplade bara ned en enda gång under två månader så att man fick starta om den.

En gäst hos mig använde under sommaren min AVM router på 4G 800 utan en enda märkbar nedkoppling under två veckor.

En misstanke är att fluktuerande signalstyrka leder till nedkoppling.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Sven P skrev:
cookie skrev:
loskings skrev:

Har testat den nya versionen nu som finns på telenors hemsida. Nedkopplings problemen över 3G finns dock fortfarande kvar...bull. Det är så JÄVLA irriterande!!!!

Funkar ssh-login hos dig?

Och du har ingen möjlighet att köra på 4G?

Jodå, 4G på 900 bandet. Skillnaden i DL är dock brutal då jag ligger runt 22-24Mbit på 3G jämfört med 4-8 på 4G. Därav min önskan att få 3G'n stabilo.

36

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Det blir bättre när bandbredden på 4G 900 ökas från 5 till 15 MHz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

jonasolof skrev:

Det blir bättre när bandbredden på 4G 900 ökas från 5 till 15 MHz.

Ser att du använder AVM6840. Funkar den nu också med Telenor? Såg ditt inlägg i tyska forumet att du hade problem med den.

38

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

loskings skrev:
Sven P skrev:
cookie skrev:

Funkar ssh-login hos dig?

Och du har ingen möjlighet att köra på 4G?

Jodå, 4G på 900 bandet. Skillnaden i DL är dock brutal då jag ligger runt 22-24Mbit på 3G jämfört med 4-8 på 4G. Därav min önskan att få 3G'n stabilo.

Jag låg på runt 27Mbit/s på 3G, men de ideliga avbrotten gjorde det olidligt, men när jag fick tipset här på forumet att låsa på 4G och 900 MHz så hamnade jag på runt 20MBit/s  och inga avbrott alls.
Kan nämna att jag har dubbla riktantenner

Humorn är flytvästen på livets flod

39

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

cookie skrev:

Na, det inte rent kosmetiskt.

Som man i Cools exempel kan se har dem stängt SSH tillgång (eller åtminstone ändrat lösenordet). Fy, hur kan man... smile

I mitt fall kommer väl ingen som helst uppgradering att fungera: Telenor (eller D-Link) fifflade sönder startområde (u-Boot) så att man endast kan uppgradera routern från konsolen.

Jag är fortfarande på gång att försöker fixa felet genom att montera filen under Linux. Lyckas jag med det så är det skitenkelt att "öppna" officiella versionen också, samt att det är då fullt möjligt att dela ut senaste versionen till alla som vill.

Men är det lagligt?

Svar: Det är inte ens lagligt D-Link och Telenor gör: http://patheticfails.blogspot.se/2012/0 … g-gpl.html. Än så länge har dem inte släppt källkoden till alla opensource delar samt ramverk att kunna baka in egna sina dela/ändringar.

Har du testat firmware-mod-kit? En av filerna i den image som är firmware uppdatering kan man kika i - dock inte båda. Jag har inte grävt i det mer än konstaterat att det kan vara en vä framåt för att modifiera firmware. Dock behöver jag fräscha upp mina gamla Linux-kunskaper en del innan jag vågar mig på mer avancerade saker...

40

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

nej. jag har endast försökt att kommer fram med squashfs och jffs2 direkt. men fick inte montera detta än.

ska kolla firmware-mod-kit någon gång.

41 Senaste redigerad av ubermood (2012-09-29 17:51:53)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Vill också ha den nya firmwaren. *suck*

Cool:
D-Link Linux partitionerna i firmwaren kan du extrahera och sen mounta, bara du känner till exakt vart i fw-filen partitionerna börjar. HexEdit är till din hjälp här.
Hittade en bra guide på nätet, men minns inte vart.. sök på extract D-Link firmware, eller liknande.

Det var så jag hittade kryphålet för att komma in i Shell som root, genom att studera innehållet i firmware-filen på den näst senaste versionen.

42

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

ubermood skrev:

Vill också ha den nya firmwaren. *suck*

Cool:
D-Link Linux partitionerna i firmwaren kan du extrahera och sen mounta, bara du känner till exakt vart i fw-filen partitionerna börjar. HexEdit är till din hjälp här.
Hittade en bra guide på nätet, men minns inte vart.. sök på extract D-Link firmware, eller liknande.

Det var så jag hittade kryphålet för att komma in i Shell som root, genom att studera innehållet i firmware-filen på den näst senaste versionen.

Men vänta nu här, den nya firmwaren finns ju för DL på telenors hemsida sedan ngn dag tillbaka.

43

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Oj, sorry. Undrar vad jag tänkte när jag skrev det där inlägget. Läste nog bara små fragment ur tråden. smile

Ska genast testa!

44 Senaste redigerad av ubermood (2012-09-30 11:23:55)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Här är en liten kort guide för att packa upp innehållet i firmware-filen (för Linux), för de som är intresserade.
Instruktionen och offset-värdena gäller för senaste v1.3.7.37.


1) Öppna firmware-filen med en hexeditor, sök efter ASCII-strängen "hsqs".
  Det är header-signaturen för SquashFS.

2) Anteckna offset för strängen. (0x4c0000 HEX, 4980736 DEC)

3) Omvandla offset till KByte:
   4980736/1024 = 4864 KByte

4) Extrahera ut innehåll ur firmware-filen
   dd if=OG3611_v1.3.7.37_gui.img of=bootpImage bs=1024 count=4864
   dd if=OG3611_v1.3.7.37_gui.img of=cramfs.img bs=1024 skip=4864

5) Öppna bootpImage-filen med en hexeditor, sök efter HEX-strängen "1F8B0808".
   Strängen är en header-signatur för gzip-filer.

6) Anteckna offset. (0x27B374 HEX, 2601844 DEC)

7) Extrahera ut initrd ur bootpImage:
   split -b 2601844 bootpImage
   mv xab initrd.gz
   gunzip initrd.gz

8) Mounta filerna

    mkdir root-fs
    mkdir initrd-fs
    mount -o loop cramfs.img root-fs -t squashfs
    mount -o loop initrd initrd-fs

45

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Det vore ju riktigt cool om någon kunnig kan skapa en moddad firmware där allt är enablat och alla de antennvärden som är intressanta och viktiga finns presenterade. Ex möjlighet att sätta av/på dhcp, ändra dns med mera med mera.

46

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

ahhhh...tack

3) fick jag inte till rätt....men nu

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

47 Senaste redigerad av ubermood (2012-09-30 12:46:46)

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Hej,

Jag tänkte bara dela med mig av nånting som jag tyckte var intressant.

På DWL-923:an så körs en tjänst som heter syslog i bakgrunden, som även är konfigurerad att skicka vidare logginformationen till "radiosyslog.telenor.se". Informationen skickas till Telenor samt sparas lokalt i DWL:en och ser ut såhär:

2012 Jan  1 14:15:26 DWR-923 user syslog: [Sep 30 14:15:26][][IMEI=XXXXXXXXXXX][IMSI=XXXXXXXXXXX9][Cell XXXXXXXX][SN=XXXXXXXXXXX][SYS-UPTIME X:XX:26][D-Link Corporation][ModelID=OL1920][HW A1][FW 1.3.7.37][3036_02T][OS N/A][SessDL 1XXXXXXX][SessUL XXXXXXX8][PeakDL N/A][PeakUL N/A][PriCar LTE, E-UTRA Operating Band 7, 0][SecCar N/A][rssi=-XX, rsrq=-X, rsrp=-XX, snr=XX.X][Vend N/A]

Jag har suddat ut en hel del information med X.. men det jag tyckte var intressant, var att de även loggar hur mycket data du skickat och tagit emot (SessDL, SessUL). Kan det vara så att de använder denna information för att begränsa bandbredden om man överstiger tröskeln?

48

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

sog det precis oxo...det kan var så. skulle var enkelt för telenor att genererar en "röd" list

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

49

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

Jag vore intresserad av att veta i vilket format cell anges. Det finns olika format. I min tyska router anges telias cell id med 8 siffror, 3 med ca 6. Det finns inga bokstäver i de beteckningarna. Däremot verkar både telia och de andra ha en kombination av siffror och bokstäver i vad som förmodligen är deras interna egna lokalitetsbeteckningar.
Routern skickar uppenbarligen inga data om signalnivåer. De tas dock fram momentant i routern, betydligt mer än vad som visas i användarinterfacet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50

Sv: DWR-923: Mer info genom shell-access men hur använder jag den?

jonasolof skrev:

Jag vore intresserad av att veta i vilket format cell anges. Det finns olika format. I min tyska router anges telias cell id med 8 siffror, 3 med ca 6. Det finns inga bokstäver i de beteckningarna. Däremot verkar både telia och de andra ha en kombination av siffror och bokstäver i vad som förmodligen är deras interna egna lokalitetsbeteckningar.

Det ser ut att vara 8 siffror i Telenors fall.